جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تمیز کردن دندان و سفید کردن دندان دو نوع از روش های دندانپزشکی می باشند که اغلب بیماران را دچار سردرگمی می کنند. اما این روش ها متفاوت هستند. هدف اولیه از تمیز کردن دندان ها حذف پلاک و جرم از سطح دندان ها به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد بیماری لثه است. هدف اصلی سفید کردن دندان ها از بین بردن لکه ها برای اهداف زیبایی می باشد. تمیز کردن دندان ها برای سلامت مداوم دندان ها و لثه ها مهم است، اما روش های مختلف سفید کردن دندان بیشتر جنبه زیبایی دارند.

تمیز کردن یا جرم گیری دندان و سفید کردن دندان معمولاً با هم انجام می شوند زیرا تمیز کردن دندان از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و از سفید کردن دندان برای ایجاد لبخندی درخشان تر استفاده می شود.

مراقبت از دندان ها با سفید کردن و جرم گیری به موقع

تمیز کردن حرفه ای دندان

تمیز کردن حرفه ای معمولا توسط متخصصین بهداشت دندان که به طور ویژه آموزش دیده اند و دارای مجوز برای تمیز کردن و صیقل دادن دندان ها هستند، انجام می شود. دندانپزشکان به طور کلی تمیز کردن کامل و حرفه ای را هر 6 ماه یکبار توصیه می کنند، اگرچه برخی از بیماران اگر مستعد پوسیدگی باشند یا سابقه بیماری لثه داشته باشند، ممکن است بیشتر به تمیز کردن دندان ها نیاز داشته باشند.

انواع تمیز کردن دندان

پیشگیری یا پروفیلاکسی

پروفیلاکسی نامی برای روشی معمول به منظر تمیز کردن دندان ها است. این روش نوع استانداردی از تمیز کردن می باشد که اکثر بیماران هر 6 ماه یا بیشتر در مطب دندانپزشک آن را انجام می دهند. به طور معمول، پروفیلاکسی با ایجاد یک سری از خراش‌ ها و برش ها برای از بین بردن جرم و پلاک از روی دندان‌ ها توسط متخصص شروع می‌شود. پلاک ماده چسبنده ای است که شما مرتباً آن را با مسواک از بین می برید. ترکیبی از قندها، باکتری ها و اسیدی است که باکتری ها ترشح می کنند. اگر برای مدت طولانی روی دندان‌ هایتان بماند، به ماده‌ ای به نام جرم تبدیل می‌شود که فقط با مسواک زدن پاک نمی ‌شود و فقط با ابزارهای تخصصی رفع می گردند. جرم اغلب در امتداد خط لثه و کناره‌های دندانی های مجاور تشکیل می‌ شود.

هنگامی که متخصص به آرامی جرم را از روی دندان‌ ها می ‌تراشد، معمولاً از ابزار پولیش برای پاک کردن لکه‌ های سطحی و هرگونه پلاک باقی ‌مانده از سطح دندان‌ها استفاده می‌ کند. این ابزار صیقل دهنده معمولاً از مواد لاستیکی سفت ساخته می شوند و به صورت دایره ای برای صیقل دادن دندان ها می چرخد. متخصصان روند تمیز کردن را با استفاده از کشیدن نخ دندان بین دندان ها به منظور از بین بردن هرگونه تجمع باقی مانده، تکمیل می کنند.

اگرچه برخی از بیماران، به خصوص اگر لثه ها به دلیل التهاب لثه زخمی شده باشند، ممکن است در طول پروفیلاکسی احساس آزردگی جزئی داشته باشند، اما این روش نسبتاً بدون درد است و بنابراین نیازی به بیهوشی یا بی حس کننده ندارد. بسته به میزان تجمع جرم و فاصله زمانی بین جلسات تمیز کردن، می توان انتظار داشت که درمان پروفیلاکسی حدود 30 تا 60 دقیقه طول بکشد.

روت پلنینگ و اسکیلینگ

مراقبت از دندان ها با سفید کردن و جرم گیری به موقع

اسکیلینگ و پلنینگ ریشه گاهی اوقات تمیز کردن عمیق یا پیشرفته نیز نامیده می شود. این نوع روش تمیز کردن اغلب برای بیمارانی که علائم بیماری لثه را دارند، توصیه می شود. بیماری لثه ،عفونت لثه ای است که منجر به تورم، درد و ایجاد پاکت / توده بین لثه و دندان می شود. علت این موضوع پلاک و جرمی است که با رعایت بهداشت دهان و دندان و پیشگیری منظم، حذف نشده اند. جرم گیری ریشه با ابزارهای مشابه برای پروفیلاکسی انجام می شود، اما دندانپزشک یا متخصص از جرمگیرها برای تمیز کردن زیر خط لثه استفاده می کند. معمولاً بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه ای که در حال تمیز شدن است استفاده می شود. در موارد پیشرفته بیماری لثه، ممکن است لازم باشد برای چندین جلسه جرم گیری مراجعه کنید. متخصص بهداشت دندان در هر جلسه روی یک بخش از دهان شما تمرکز می کند.

زمانی که بیهوشی پس از عمل جرم گیری ریشه از بین برود، احتمالاً در لثه ها درد و حساسیت به وجود بیاید. با این حال، با مسواک زدن مناسب، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه، این درد (و بیماری لثه) باید کاهش یابد. برخی از علامت هایی که نشان می دهد ممکن است به جای پروفیلاکسی استاندارد به عمل جرم گیری دندان نیاز داشته باشید، عبارتند از:

  • لثه های شما قرمز، ملتهب و دردناک است.
  • هر زمان که مسواک می زنید یا نخ دندان می کشید، لثه ها خونریزی می کنند.
  • دندان های لق در فک لق می شوند.
  • می توانید پاکت هایی را ببینید که بین دندان ها و لثه ها شکل می گیرند.
  • نفس بد بو و همیشگی دارید که پس از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا استفاده از دهانشویه از بین نمی رود.

اهداف و مزایای تمیز کردن دندان ها

بعد از اینکه دندان های خود را تمیز کردید، احتمالاً متوجه می شوید که آنها کمی سفیدتر شده اند. زیرا جرمی که دندانپزشک بر می دارد دارای رنگ زرد است. با این حال، دندان های سفیدتر هدف اصلی تمیز کردن دندان ها نیست (بلکه یک عارضه جانبی مثبت است). اهداف اولیه پروفیلوکسی – و در صورت نیاز تمیز کردن عمیق - عبارتند از:

  • پیشگیری از پوسیدگی دندان به علت تجمع بیش از حد پلاک و جرم دندان.
  • جلوگیری و رفع بیماری لثه.
  • رفع بوی بد دهان.
  • تشخیص مشکلات جدی تر دندان
  • پوسیدگی، سرطان دهان و مشکلات دیگر.

سفید کردن دندان

 

مراقبت از دندان ها با سفید کردن و جرم گیری به موقع

سفید کردن دندان در واقع یک سری از روش ها می باشد که می توان با هدف داشتن دندان های سفیدتر و درخشان تر انجام داد. دندانپزشکان متخصص لکه های ناشی از قهوه، شراب قرمز، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض مواد غذایی و پلاک که در طول عمر بیمار ایجاد شده است را پاک می کنند.

دندان های لکه شده، به شرطی که عاری از پلاک و جرم باشند، می توانند کاملا سالم باشند. اگر به طور مرتب به دندانپزشک نزدیک محل خود مراجعه میکنید و در جلسات تمیز کردن دندان بهطور منظم شرکت می کنید، ممکن است برای بهبود سلامت دندان های خود نیازی به روش سفید کردن دندان نداشته باشید.

یکی از روش های بلیچینگ، بلیچینگ با لیزر یکی از رایج ترین روش های سفید کردن در مطب است که توسط دندانپزشکان انجام می شود. در هنگام انجام عمل، ماده ای سفید کننده روی دندان ها قرار می گیرد و سپس یک لیزر مخصوص استفاده می شود تا سفید کننده فعال گردد. نتایج چشمگیر را می توان در اولین جلسه مشاهده کرد. اگر لکه ها سرسختی هستند یا می خواهید نتایج بسیار بهتری داشته باشید، دندانپزشک ممکن است در طول یک جلسه چندین بار سفید کننده را استفاده کرده و با لیزر آن را فعال کند. بسیاری از درمان های سفید کنندگی با نام های تجاری مختلف هستند. هر کدام حاوی غلظت متفاوتی از ماده سفید کننده می باشند و برخی حاوی مواد اضافی مانند فلوراید برای تقویت مینای دندان یا نیترات پتاسیم برای کاهش حساسیت دندان هستند. در طول جلسه درمانی، دندانپزشک بهترین روش سفید کردن دندان را بر اساس نیاز شما توصیه خواهد کرد. روش سفید کردن دندان، بسته به فرآیند دقیقی که دندانپزشک شما توصیه می کند، معمولاً یک تا دو ساعت طول می کشد.

اهداف و مزایای سفید کردن دندان

از مزایای اصلی سفید کردن دندان ها، طبیعتا لبخند سفیدتر و درخشان تر است. این کار می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد و همچنین کمک می کند تا در آینده بهتر از دندان ها مراقبت کنید! اگر به لبخند سفید و درخشان خود افتخار می کنید، ممکن است بیشتر ترغیب شوید که هر 6 ماه یکبار جلسه تمیز کردن دندان را برنامه ریزی کنید، نخ دندان بکشید و مسواک بزنید. با تمیز نگه داشتن دندان ها و پرهیز از غذاهای لکه دار (فکر کنید قهوه و شراب)، نتایج سفید کردن دندان باید سال ها باقی بماند.

برخی از دلایلی که ممکن است بخواهید تحت عمل سفید کردن دندان قرار بگیرید عبارتند از:

  • به دلیل زردی یا لکه دار شدن دندان ها از لبخند زدن خجالت می کشید.
  • از خمیردندان های سفید کننده استفاده کرده اید اما بهبودی در وضعیت آنها مشاهده نکرده اید.
  • موقعیتی خاص (مثل جشن عروسی یا فارغ التحصیلی) دارید و می خواهید بهترین ظاهر خود را داشته باشید.
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WONpXPRw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه