پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
عملکرد شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا

کاهش تولید و عرضه باعث افزایش قیمت خودرو در بازار می شود

1 سال پیش ( 1401/6/30 )
 

عملکرد شرکت خودروسازی ایران خودرو نشان می دهد که تولیدات ماهانه نسبت به ماه گذشته کاهش یافته. آیا این کاهش تولید باعث افزایش قیمت خودرو در بازار می شود؟


به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، مدیرعامل ایران خودرو از افزایش تولید خودرو به روزی ۲۸۰۰ دستگاه و افزایش ۳۳ درصدی خودرو به بازار خبر داد. اما عملکرد این شرکت خودروسازی در ماه های گذشته نشان می هد که تولید آنها نه تنها افزایش نیافته، بلکه هر ماه کمتر از ماه گذشته خودرو به بازار عرضه شده است. برای مثال این خودروساز به تولید روزانه ۳۰۰۰ دستگاه خودرو نیز رسیده است. اما اکنون کاهش تولید آنها بازار را با مساله جدیدی روبه رو خواهد کرد.

کاهش تولید و عرضه باعث افزایش قیمت خودرو در بازار می شود

افزایش قیمت در راه است؟

آیا کاهش تولید محصولات شرکت خودروسازی ایران خودرو، قیمت ها را در بازار با افزایش همراه می کند؟

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت نیوز گفت: کاهش تولید محصولات ایران خودرو، باعث افزایش قیمت خودرو در بازار کشور می شود. با اینکه وضعیت بازار رکودی است و میزان تقاضا به صفر رسیده است، اما همچنان، کاهش عرضه خودرو به بازار، باعث افزایش قیمت ها می شود. البته این تنها عاملی نیست که قیمت ها را در روزهای گذشته افزایش داد. نوسانات قیمتی در بازار دلار به صورت مستقیم بر بازار خودرو تاثیرگذار است. در نتیجه افزایش قیمت دلار در طی چند روز اخیر، قیمت خودرو در بازار نیز دچار افزایش جزئی کرد.

عرضه خودرو به بازار کاهش نیافته

البته سعید مدنی، رئیس اسبق سایپا به تجارت نیوز گفته بود: با توجه به اینکه تولید کاهشی بود، اما نسبت به سال گذشته خودروهای ناقص کمتری تولید شد. در نتیجه میزان عرضه خودرو به بازار نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایشی بوده است.

او در عین حال در رابطه با میزان عرضه گفت: در بازار همچنان تعادل بین تقاضا و عرضه برقرار نیست و با کمبود خودرو مواجه هستیم. اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار نیز باعث بوجود آمدن تقاضای کاذب در بازار می شود. این فرایند بر قیمت ها تاثیرگذار خواهد بود و نوسان قیمتی را افزایش می دهد.

مدنی افزود: اما این کاهش تولید بر هیچ نوع فروشی، اعم از فروش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو یا فروش بدون قرعه کشی خودروسازان، تاثیری ندارد. با وجود این، مشکل کمبود عرضه برطرف نشده است و خودرو به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد.

مدنی توضیح داد: هیچ یک از سیاست های فعلی صنعت خودرو تا کنون تغییری نکرده است. در نتیجه بازار به روال گذشته خود ادامه می دهد و متناسب با نرخ دلار قیمت ها نیز نوسانی می شود. اما عاملی که در قیمت ها تاثیرگذار خواهد بود، آزادسازی واردات خودرو به کشور و همچنین لغو قیمت گذاری دستوری است.

او گفت: در حال حاضر خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی گیرد. زیرا خریداران منتظر اخبار آزادسازی واردات هستند. اگر واردات خودرو به کشور آزاد شود، عرضه و تقاضا در بازار به تعادل می رسد. همچنین نوسان قیمتی در خودروهای داخلی نیز کاهش می یابد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

جدول کامل قیمت محصولات ایران خودرو

جدول کامل قیمت محصولات سایپا

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/p6kGxda8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه