شنبه, ۲۹ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Sat, 20 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از ایسنا، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که آیین نامه واردات خودرو، واردات را با اما و اگرهای بسیاری مواجه کرده و بعید است که با این شیوه و به این زودی ها شاهد واردات خودرو به کشور پس از چهار سال و نیم باشیم.

مهدی دادفر در رابطه با گمانه زنی ها برای واردات خودروهای کره ای و ژاپنی اظهار کرد: تصور اینکه قرار باشد خودروهای کره ای و ژاپنی وارد شوند، بسیار خوشبینانه است. فرآیند وارداتی که در این آیین نامه تبیین شده، بعید به نظر می رسد که منتج به واردات خودرو شود؛ چه برسد به اینکه قرار باشد خودروهای کره ای و ژاپنی وارد شوند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: از همین رو اینکه با توجه به رفتار کره ای ها و ژاپنی ها و موضع گیری سیاسی آن ها، آیا خللی در واردات خودرو از این کشورها ایجاد خواهد شد، همه بسته به این است که آیا واردات واقعا صورت خواهد گرفت یا خیر. اگر واردات خودرو به قطعیت برسد، واردکنندگان نیز درخواست خود را اعلام خواهند کرد اما متاسفانه با آیین نامه ابلاغی، واردات خودرو کلافی سردرگم خواهد بود.

واردات خودرو کلافی سردرگم / حباب قیمت خودروهای وارداتی

وی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه با فرض انجام واردات، مگر چه تعداد خودرو وارد خواهد شد که بخواهد دست اشخاص خاص باشد یا واردکنندگان حقیقی؟ فراموش نکنیم که هدف از آزادسازی واردات خودرو، تنظیم بازار و کاهش قیمت بود. حال آیا با حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو آن هم براساس این آیین نامه، می توان بازار را تنظیم کرد یا منتظر کاهش قیمت ها بود؟ این موضوع خود جای بحث بسیار دارد.

او تاکید کرد: واردات خودرو مستلزم رفع ابهامات آیین نامه و مشخص شدن تکلیف ماده ۲ این آیین نامه است. این در حالیست که در آیین نامه مذکور، میزان سود، عوارض گمرکی، تعداد خودروهای اسقاطی و بسیاری از موارد دیگر برای واردکنندگان مشخص نیست. به طور مثال ما هنوز نمی دانیم همچون روال پیش از ممنوعیت واردات، برای واردات باید گواهی اسقاط ارائه داد یا تغییراتی در نظر گرفته شده است.

دادفر ضمن اشاره به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای تایید نهایی دو شرکت واردکننده تا هفته ابتدایی مهر ماه گفت: براساس آیین نامه تدوین شده برای واردات، به نظر می رسد هیچ شرکتی واجد شرایط واردات نباشد. در حقیقت این دستورالعمل، واردات را با اگر و اماهای بسیار مواجه کرده است و همانطور که اشاره شد، بعید است که با این شیوه و به همین زودی ها شاهد واردات خودرو به کشور پس از چهار سال و نیم باشیم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با تاکید وزارت صمت بر واردات تا پایان مهرماه و امکان تحقق آن گفت: از خردادماه مقرر شده که واردات صورت گیرد و این وعده به تیرماه و شهریور و مهر هم رسید. باید فعلا منتظر ماند.

گفتنی است که هفته گذشته، سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- ضمن اشاره به دریافت ۳۰۰ درخواست توسط شرکت ها یا اشخاص حقوقی برای واردات خودرو توسط وزارت صمت و حذف تعدادی در همان ابتدای امر (بنابر عدم مشمول بودن شرایط واردات) اظهار کرد: درخواست ها اخذ شده و در حال پالایش و بررسی است. تا ۱۰ روز ابتدایی مهر ماه، دو مورد از شرکت های درخواست کننده برای وزارت صمت مسجل شده که حائز شرایط برای واردات هستند اما قاعدتا بر تعداد آن ها افزوده و اسامی آن ها اعلام خواهد شد. بر این اساس واردات خودرو قطعی خواهد بود و در آینده نزدیک شاهد ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود.

همچنین مهلت ارسال و تکمیل مدارک برای واردکننده های خودرو که تا پیش از این، تا پایان شهریور ماه در نظر گرفته شده بود، تا پایان مهر ماه تمدید شد. گفته شده حداکثر تا پایان مهر ماه اسامی تمام شرکت های واجد شرایط اعلام خواهد شد.
روز شنبه نیز سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن اشاره به قول وزارت صمت، تاکید کرد: براساس آنچه که وزارت صنعت و معدن قول داده است باید ظرف دو هفته آینده واردات خودرو صورت گیرد. قطعا بر اساس قانون مصوب مجلس باید تا پایان سال جاری، تا سقف یک میلیارد دلار خودروی خارجی وارد شود. مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت را مکلف به واردات خودرو کرده است.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0WOVRZxU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
صفر تا صد طراحی خبرنامه برای برند تغییر استانداردهای سوخت آمریکا؛ آیا واقعاً به نفع خودروساز و مصرف کننده است؟ قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۲۹ آذر ۱۴۰۴ دیجئو دارایی کلیدی شرق آفریقا را می فروشد؛ تمرکز بر ترازنامه و «خروج انتخابی»  «Nothing» با سرمایه گذاری مردمی ۸ میلیون دلار گرفت؛ رشد برند با جامعه، نه فقط VC بانک مرکزی روسیه نرخ را ۱۶٪ کرد؛ پیامش برای کسب وکارها: «پول هنوز گران است»  ترامپ مدیا با شرکت فیوژن ادغام می شود؛ وقتی «روایت» جای «تناسب کسب وکار» را می گیرد قیمت دلار امروز بازار آزاد شنبه ۲۹ آذر در کانال ۱۳1 هزار تومان تزریق هوش هیجانی به فرهنگ سازمان قیمت طلا و سکه امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ ویزا و مسترکارت ۱۶۷.۵ میلیون دلار برای پرونده کارمزد ATM پرداخت می کنند شاخص کل بازار بورس به دنبال فتح کانال 4 میلیون واحد برنامه ریزی هوش مصنوعی در ایران؛ چگونه در شرایط تحریم تصمیم درست بگیریم؟ قیمت خودرو های پر تیراژ داخلی در اولین روز هفته شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ سونی کنترل «Peanuts» را گرفت؛ وقتی نوستالژی به دارایی استراتژیک تبدیل می شود
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه