پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور:

آزدسازی قیمت خودرو، تعیین قیمت خودرو توسط مکانیزم بازار

1 سال پیش ( 1401/8/7 )
 

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به زیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان، گفت: پیشنهاد ما این است که قیمت ها را آزاد بگذاریم و مکانیزم بازار، خود قیمت ها را مشخص می کند.

به گزارش فرصت امروز به نقل از خبرآنلاین؛ طبق آخرین گزارش تلفیقی ارائه شده از شرکت های خودروساز به بورس، میزان زیان انباشته این شرکت ها از قبیل شرکت های مادر یا اصلی و شرکت های زیرمجموعه هایشان، رقمی بالغ بر ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بوده و از این رقم، ۷۴ هزار میلیارد تومان آن به طور مستقیم به شرکت های اصلی مربوط بوده است.

در همین رابطه، محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور می گوید: زیان خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری روز به روز در حال افزایش است و از سال ۹۳ که قیمت گذاری دستوری اجرا شد، این زیان به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی اعتقاد دارد؛ برای جبران این زیان نیاز است که دولت قیمت گذاری دستوری را لغو کند و دیگر دخالتی در امور خودروسازان نداشته باشد و اینکه باید میزان زیان را پرداخت کند.

آنچه در ادامه می خوانید، گفت وگو با رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور:

* گزارشی در تیرماه منتشر شد که خودروسازان به طور متوسط روی هر خودرو ۱۱ میلیون تومان زیان می بینند. البته آخرین گزارش حاکی از زیان ۱۲۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان است. با توجه به این آمارها، شما وضعیت تولید خودرو کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

ببینید، سیاست بسیاری غلطی دولت دارد و روی آن پافشاری هم می کند. از پارسال تا امسال قیمت گندم و برنج دو سه برابر شده است، اما نمی دانم چه گیری روی خودرو وجود دارد که دست به قیمت ها نمی زنند. علت افزایش این زیان، افزایش قیمت مواد اولیه است که با نرخ جهانی محاسبه می شود و خودروسازان مجبور هستند آن را به نرخ روز بخرند، اما خودرو را با قیمت قبل بفروشند. ما آماری در آوردیم که در ۱۰ سال گذشته فولاد ۲۵ برابر شد، ارز ۳۰ برابر شد، اما خودرو کارخانه ۸ برابر شده است.

* یعنی باید خودرو ۲۵ برابر می شده است؟

بله، ارز از هزار تومان، ۳۰ هزار تومان شده است. گندم از پارسال تا امسال دو برابر شده است. چرا همه این ها گران شود، اما خودرو نه. دلیل گرانی به دلیل حجم نقدینگی کشور است. من چند عدد به شما می دهم. در ابتدای دولت آقای احمدی نژاد نقدینگی کل کشور ۷۶.۷ هزار میلیارد تومان (مرداد ۱۳۸۴) بود. در ابتدای دولت آقای روحانی این عدد به ۴۹۱.۸ هزار میلیارد تومان (مرداد ۱۳۹۲) رسیده بود. در ابتدای دولت آقای رییسی (مرداد ۱۴۰۰) هم حجم نقدینگی نزدیک به ۳ هزار و ۹۲۱ هزار میلیارد تومان بود و الان هم به حدود ۵ هزار و ۵۹۵ هزار میلیارد تومان (شهریور ۱۴۰۱) رسیده است.

یک فرمولی را اقتصاددانان دنیا داشتند که قیمت کالا ضربدر حجم کالا، برابری می کند با حجم نقدینگی ضربدر تعداد گردش نقدینگی. ما پیش فرض را در این می گذاریم که تعداد گردش نقدینگی ثابت است. زمانی که حجم نقدینگی بالا می رود و در کنار آن، حجم کالا بالا نمی رود، بنابراین قیمت ها بالا می رود. این دو دو تا چهار تای خیلی ساده است.

این موضوع هم برای الان نیست. ما از زمان ناصرالدین شاه در قیمت گذاری دخالت کردیم و اثر هم نداشته و هنوز هم دست برنداشتیم. پیشنهاد ما این است که قیمت ها را آزاد بگذاریم و مکانیزم بازار، خود قیمت ها را مشخص می کند؛ حتی نوع نرخ ارز را هم باید بازار مشخص کند و یک نرخ و یک ارز داشته باشیم.

ممکن است بلافاصله سوال پیش آید که طبقات آسیب پذیر چه می شوند؟ برای این بخش باید کاری انجام دهیم که در سوئد و آلمان انجام می شود. در این کشورها به کسانی که درآمد پایین دارند، کمک حمایتی می شود و از کسانی که درآمد بالا دارند، مالیات گرفته می شود. از آن طرف، باید بگذاریم بازار کار خود را کند و رقابت، قیمت ها را تعیین کند.

* این در شرایطی است که واردات خودرو آزاد باشد.

اصلا ارتباطی به واردات خودرو ندارد. ما آمدیم یک بازار کاذبی برای خودرو ایجاد کردیم. نیاز بازار شاید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو بیشتر نباشد. الان خودرو درست مثل یک بنگاه اعتباری و لاتاری شده است، یعنی بیا ۱۰۰ میلیون تومان بگذار و ۲۰۰ میلیون تومان ببر. جالب این جاست که خودروهایی که اختلاف قیمتی کمتری با بازار دارند، کمترین متقاضی را هم این خودرها دارند؛ با این که ارزان تر هستند.

ما باید بگذاریم خود کارخانه قیمت تعیین کند که زیان نبیند و نیز قیمتی بگذارد که نزدیک قیمت بازار باشد. یا قیمت حاشیه بازار بگذاریم. در دهه ۷۰ این اتفاق افتاد. در آن زمان قیمت پیکان در کارخانه ۲۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۸۰۰ هزار تومان بود. آن زمان مجموعه شورای اقتصادی وقت تصمیم گرفت و ۵ نفر معتمد گذاشت و گفتید بازار را چک کنید. اگر برای مثال پیکان ۸۰۰ میلیون تومان است، قیمت کارخانه را ۵ درصد زیر این قیمت بگذارید. هفته بعد هم این اتفاق افتاد. این باعث شد که طی ۱۳ سال قیمت خودرو ۱۲، ۱۳ درصد بیشتر رشد نکرد؛ ضمن این که عوامل تولید ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده بود. حتی بعضا به جایی رسیدیم که قیمت بازار زیر قیمت کارخانه بودیم.

نکته این جاست که هر کالایی یک قیمت ماهوی و یک قیمت بازار دارد. خودرویی که ما الان تولید می کنیم، فرض کنید قیمتش در بازار جهانی ۱۰ هزار دلار است. ۱۰ هزار دلار با قیمت دلار فعلی ۳۰۰ میلیون تومان می شود. اما وقتی ما این خودرو را در بازار به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان می دهیم، معلوم است که این وسط حلوای مجانی توزیع می کنیم. بگذریم از استثناها و خودروهایی که به دلیل عدم واردات، میلیاردی شده اند و مشتری های آنها یکی، دو درصد بازار نیستند؛ مثل خانه های لوکسی که به ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده، اما مردم این خانه ها را نمی خرند.

فرض کنید پرایدی که قیمت جهانی اش ۶ هزار دلار است، با قیمت فعلی دلار ۱۸۰ هزار تومان می شود. اما آخرین قیمتی که کارخانه پراید را فروخته، ۳۸ میلیون تومان بوده است. فقط این وسط یک رانت توزیع شده یا می توانیم بگوییم دولت نذر کرده که هر خودرویی به دست مردم می رسد، در داشبورد آن ۲۰، ۳۰ میلیون تومان بگذارد و تحویل دهد.

* الان زیان خودروسازان در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. این زیان چطور قابل جبران است؟

قانون می گوید که اگر دولت در جایی قیمت گذاری کرد و قیمت ها باعث ضرر و زیان بود، باید دولت مابه التفاوت را تامین و موظف است خود این زیان را پرداخت کند. بنابراین اکنون باید دولت در بخشی از بودجه زیان خودروسازان را لحاظ کند و دست از قیمت گذاری دستوری بردارد. ببینید، در سال ۹۰ در حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار خودرو تولید شد. الان ظرفیت تولید ۲ میلیون خودرو را داریم، اما چرا این اتفاق نمی افتد؟ زیرا نقدینگی وجود ندارد. من معتقدم که دولت باید تصمیم کبری بگیرد که اول این که دست از قیمت گذاری بردارد و دوم این که دست از مدیریت بردارد.

* به هرحال نکته ای که وجود دارد، این است که زیان خودروسازان در نهایت از جیب مردم می رود.

خیر، هر کسی از مردم که بلیت بخت آزمایی خودرو را خریده، سود کرده است. اما داستان سهامداران متفاوت است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8A3wmmbx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه