پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 9 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

7 نکته برای داشتن دوران سالمندی شاد!

شادی و نشاط آنقدر در ارتقای کیفیت زندگی موثر است که روز 20 مارس در دنیا به نام روز جهانی شادی نام گذاری شده است. اگر راه و رسم شاد زیستن را یاد بگیرید، فرقی نمی کند که کودکی کم سن و سال هستید یا وارد دوره سالمندی شده اید. در هر صورت می توانید نشاط را مانند خون در تمام رگ های خود جاری کنید. در بین عموم مردم، سالمندی مترادف دوره خداحافظی با شادی است. به طوری که وقتی سالمند بانشاطی را می بینند، تعجب می کنند. مهم نیست که دیگران در این زمینه چه می گویند. آنچه اهمیت دارد نقش شاد زیستن در حفظ سلامتی و ارتقای کیفیت زندگی در سالمندی است. در ادامه چند نکته بسیار مهم برای داشتن دوران سالمندی با نشاط را بررسی می کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

7 نکته برای داشتن دوران سالمندی شاد!

روی توانایی های خود تمرکز کنید

برخی تصور می کنند وقتی دوره بازنشستگی و پیری فرا می رسد، دیگر توانایی انجام هیچ کاری را ندارند. تنها باید از صبح تا پایان روز، روی صندلی بنشینند یا روی تخت خواب دراز بکشند. این تصور غلط از آنجا ناشی می شود که سالمندی را هم ردیف ناتوانی در نظر می گیریم. نتیجه چنین رویکردی چیزی جز زندگی افسردگی و اندوه نیست.

در مقابل شما می توانید رویه دیگری را در پیش بگیرید. کافیست به جای تمرکز روی محدودیت های جسمی، به توانایی های ذاتی خود فکر کنید. شاید شما دیگر توان انجام فعالیت های سنگین بدنی را نداشته باشید؛ اما می توانید فعالیت های دیگری را انجام دهید که در آن ها استعداد دارید. شرط این موضوع پذیرش پیری و کنار آمدن با شرایط جدید است. وقتی از این زاویه به توامندی های خود نگاه کنید، می توانید شادی و نشاط حقیقی را در دوره سالمندی بچشید. تمام تلاش خود را به کار گیرید و روی توانایی های خود حساب کنید. درباره سرگرمی مناسب سالمندان تحقیق کرده و متناسب با شرایط و ویژه گی های شخصی تان از آنها لذت ببرید.

روابط اجتماعی خود را حفظ و گسترش دهید

اینکه وقتی فردی پا به سن می گذارد، روابط اجتماعی خود را محدود می کند و از جمع های خانوادگی یا دوستانه فاصله می گیرد، کاملا تصمیم اشتباهی است. انسان موجودی اجتماعی است و با تغییر سن، این ویژگی انسانی از بین نمی رود. بلکه در دوره سالمندی به دلیل افزایش اوقات فراغت افراد در طول شبانه روز، فرصت بیشتری نیز برای حضور در محیط های دوستانه و خانوادگی در اختیارشان قرار می گیرد.

تحقیقات علمی نیز نشان می دهند که مشارکت و تعاملات اجتماعی پیوسته به خصوص در دوره سالمندی، باعث تقویت سلامت روان و ایجاد احساس خوشایند در افراد می شود. موضوعی که برای شاد زیستن نباید به سادگی از کنار آن عبور کنید.

فعالیت فیزیکی داشته باشید

محققان دانشگاه یورک تورنتو در کشور کانادا به این نتیجه رسیده اند که داشتن فعالیت فیزیکی، کلید حفظ شادابی و تندرستی در سالمندی استنیازی به درگیر شدن با فعالیت های فیزیکی سنگین و طولانی مدت نیست؛ چراکه این موضوع نیز نیز ممکن است آسیب هایی را برای شما به همراه داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم با مشورت فیزیوتراپ و متخصص ورزش، چند حرکت ورزشی متناسب با شرایط جسمانی خود را انتخاب کنید. سپس در طول روز چند دقیقه برای انجام این فعالیت های فیزیکی اختصاص دهید. به طور مثال اثرات یوگا برای سالمندان را دست کم نگیرید؛ تمرینات یوگای ملایم به حرکت یا انعطاف زیاد نیاز ندارد حتی برای راحتی بیشتر می توانید یوگا روی صندلی انجام دهید. اجازه ندهید که هیچ برنامه یا مشغله دیگری شما را از فعالیت های فیزیکی باز بدارد.

برای داشتن دوران سالمندی با نشاط ساز بزنید یا اقدارم به یادگیری ساز کنید

مثبت اندیش باشید

افراد سالمند اصطلاحا چند پیراهن از جوان ترها بیشتر پاره کرده اند. شما در شرایطی قرار دارید که سرد و گرم روزگار را تجربه کرده و چالش های متعددی را در طول زندگی پشت سر گذاشته اید. بنابراین طبیعی است که از مهارت کافی برای مواجهه با پدیده های زندگی برخوردار هستید. بنابراین تا حد زیادی با هنر مثبت اندیشی آشنایی دارید.

مثبث اندیشی را نباید با سهل انگاری یا بی تفاوتی اشتباه بگیرید. بلکه منظور ما این است از مشکلات، پلی برای رسیدن به موفقیت بسازید. این موضوع باعث می شود استرس و اضطراب در سالمندان کمتر شود. به جای مرور اخبار و حوادث تلخ، خاطرات فردی یا جمعی مثبت خود را به یاد بیاورید. فراموش نکنید که شاد زیستن بدون مثبت اندیشی امکان پذیر نیست.

چیزهای جدید یاد بگیرید

وقت صحبت از شاد زندگی کردن به میان می آید، همه چیز در خندیدن خلاصه نمی شود. دوره سالمندی فرصت خوبی است تا برای یاد گرفتن چیزهای جدید برنامه ریزی کنید. چیزهایی که شاید در دوره جوانی و میان سالی فرصت کافی برای یادگیری آن ها نداشتید. کتاب خواندن را جزئی از برنامه روزمره زندگی خود قرار دهید. باغبانی کردن و زندگی میان گل و گیاه را تجربه کنید. کارهای هنری مانند نقاشی کردن یا ساختن صنایع دستی را یاد بگیرید. این ها همگی به شما کمک می کنند تا در گرماگرم زندگی، حال خوش را تجربه کنید.

لبخند بزنید

شاید پیشنهاد خندیدن خیلی بدیهی به نظر برسد؛ اما تاکنون به این فکر کرده اید که در طول شبانه روز چند بار لبخند می زنید؟ متاسفانه تعداد دفعاتی که خیلی از افراد در طول روز می خندند، حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد. خندیدن حتی اگر تصنعی باشد، باعث تحریک هورمون هایی در بدن می شود که شادی و نشاط واقعی را برای شما به ارمغان می آورد. حتما روز را با لبخند آغاز کنید و از هر فرصتی که پیش می آید برای خوشحال شدن و خندیدن نهایت بهره را ببرید.

داشتن فعالیت فیزیکی، کلید حفظ شادابی و تندرستی در سالمندی است

سالم زندگی کنید

سلامت جسم نقش بسزایی در داشتن حال خوب به خصوص در سالمندی دارد. وقتی افراد پا به سن می گذارند، ممکن است در صورت بی توجهی دچار انواع و اقسام بیماری های جسمی و روحی شوند. پیشنهاد می کنیم از ابتدای دوره سالمندی نسبت به سلامت جسم و روان خود حساس باشید.

به طور منظم در جلسات مشاوره با روانشناس شرکت کنید. حتما در طول سال آزمایش های چکاپ دوره ای سالمندان را برای بررسی سلامت جسمانی خود انجام دهید. اگر نشانه های بیماری خاصی را مشاهده می کنید، فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید. به این ترتیب می توانید شرایط را برای زندگی سالم مهیا کنید. وقتی حال جسم و روح شما خوب باشد، فرصت شاد زیستن را در سالمندی خواهید یافت.

خانه پارسایان، ترجمان شادی و نشاط در سالمندی

آنچه درباره شاد زیستن در دوره سالمندی بیان کردیم، نیاز به مراقبت و پیگیری داردسالمندان برای شاد زیستن نیاز به همراهانی دارند که در وهله اول مراقب سلامت جسمانی شان باشند. از تغذیه گرفته تا مشاوره روانشناسی، از مراقبت های پزشکی گرفته تا برنامه های تفریحی و سرگرم کننده، همگی از جمله فعالیت هایی هستند که نیاز به حضور یک تیم تخصصی و حرفه ای در کنار سالمندان را ضروری می کند. سرای سالمندان پارسایان شناخته شده و تائید شده از طرف تمام مراجع معتبر به عنوان بهترین خانه سالمندان تهران و در کل کشور با کادری متخصص و باتجربه از پزشکان، پرستاران، مشاوران، کارشناسان تغذیه، فیزیوتراپ ها و ... فضایی شاد و سرزنده را برای پذیرایی از شما عزیزان تدارک دیده است.

با پارسایان، حال خوب را زندگی کنید.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2cLMQkjN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه