یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

به ویترین طلافروشی ها که نگاه می کنیم، مصنوعات مختلفی از طلا را مشاهده می کنیم. برخی از آن ها ساده و معمولی و برخی دیگر دارای ظرافت و زیبایی بیشتر می باشند. ولی آیا برای ساخت این مصنوعات یک مقدار انرژی و زمان صرف شده است؟ اگر بخواهیم ساده بگوییم، خیر! مقدار انرژی و زمان که برای ساخت این مصنوعات به کار رفته است با یکدیگر یکسان نیست. ممکن است برای ساخت یک انگشتر ساده چند ساعت انرژی و زمان لازم باشد ولی برای یک گردنبند دیگر شاید چند روز زمان نیاز باشد.

پس، به مبلغی که بابت میزان زحمت و زمانی که برای ساخت هر مصنوع طلا پرداخت می شود، اجرت طلا می گویند. که این مبلغ باید توسط خریدار پرداخت شود. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه محاسبه اجرت طلا آشنا می شویم.

نحوه محاسبه اجرت طلا چگونه است؟

هزینه اجرت ساخت طلا چیست؟

اجرت ساخت طلا به مبلغی گفته می شود که طلافروش بابت طراحی و ساخت از مشتری دریافت کرده و به قیمت یک گرم طلا اضافه می کند. مصنوعات طلا دارای اجرت های متفاوت می باشند. هرچه مصنوع طلا ساخته شده بروزتر و طراحی و ساخت آن پیچیده تر باشد، هزینه اجرت ساخت آن نیز بیشتر می شود. در حقیقت اجرت ساخت بر اساس طراحی، سنگ های قیمتی و تراشکاری های صورت گرفته بر طلا مشخص می شود.

البته این نکته را یادآوری کنیم که مبلغ اجرت ساخت فقط در هنگام خرید طلای نو توسط خریدار پرداخت می شود. اما اجرت ساخت در هنگام فروش محاسبه نمی شود. (با تابلو آنلاین طلا تابان گوهر می توانید نرخ لحظه ای طلای ۱۸ عیار را داشته باشید.)

 

محاسبه هزینه اجرت طلا چگونه است؟

مبنای محاسبه هزینه اجرت ساخت طلا، قیمت روزانه و لحظه ای طلای ۱۸ عیار می باشد. یعنی طلافروش در لحظه فروش قیمت طلا را چک کرده و پس از محاسبه، قیمت نهایی را به خریدار اعلام می کند. اجرت های ساخت طلا بر اساس زحمت و زمانی که برای ساخت طلا صرف شده متغیر است. اما نگران این موضوع نباشید. طلافروش نمی تواند به اختیار و دلخواه خود هزینه اجرت را تغییر دهد و باید طبق فاکتور خریدی که از بنکداران و طلاسازان دریافت کرده اند، هزینه اجرت طلا را دریافت کند.

 

به چند روش محاسبه اجرت ساخت طلا محاسبه می شود

قبل از خرید طلا و جواهر پیشنهاد می شود حتماً از فروشنده درباره میزان اجرت و نحوه محاسبه آن سؤال شود. اجرت به سه صورت درصدی، تومان و ترکیب درصد و تومان محاسبه می شود.

هزینه اجرت ساخت طلا چیست؟

روش اول: اجرت ساخت طلا به تومان

در محاسبه اجرت طلا به تومان، هزینه اجرت مصنوعات به تومان محاسبه می شود و به قیمت طلا اضافه می شود. معمولاً قیمت آن زیاد نیست. اما هزینه اجرت مصنوعاتی که مدل های خاص دارند یا وارداتی هستند ممکن است تا چند برابر هزینه اجرت ساخت طلای معمولی باشد.

 

روش دوم: اجرت ساخت طلا به درصد

هزینه اجرت ساخت به درصد روشی است که بیشترین استفاده را نسبت به دیگر روش ها دارد و اجرت ساخت بیشتر مصنوعات طلا به درصد محاسبه می شود. به عنوان مثال اگر طلافروش گفت اجرت این قطعه طلا 25 درصد است یعنی 25 درصد از قیمت طلا محاسبه و به قیمت نهایی آن را اضافه می کند.

 

یک مثال برای درک بهتر محاسبه اجرت به درصد

تصور کنید شما برای خرید یک قطعه طلا به بازار رفته اید. اگر قیمت طلا را با فرض یک گرم طلا 18 عیار برابر با 2 میلیون 500 هزار تومان در نظر بگیریم و طلای مدنظر ما دارای اجرت ساخت 20 درصد باشد، به صورت زیر اجرت ساخت یک گرم از آن محاسبه می شود.

500،000=%20*2،500،000

بنابراین اجرت ساخت یک گرم طلا 18 عیار برابر با 500 هزار تومان می شود. با افزایش و کاهش قیمت طلا، اجرت ساخت در روش درصدی، کم و زیاد می شود.

محاسبه هزینه اجرت طلا چگونه است؟

روش سوم: اجرت ساخت به تومان و درصد

نوع سوم اجرت طلا، محاسبه اجرت به تومان و درصد می باشد که البته زیاد مرسوم نیست. برای مثال طلافروش اجرت ساخت یک مصنوع طلا را 15 درصد به علاوه 70 هزار تومان اعلام می کند. برای محاسبه هزینه اجرت ساخت باید 15 درصد از قیمت طلا 18 عیار را حساب کرده و عدد به دست آمده را به علاوه عدد 70 هزار تومان بکنیم. عدد به دست آمده برابر با هزینه اجرت ساخت قطعه طلا ساخته شده می باشد. (برای خرید تابلو آنلاین طلا می توانید در صفحه اسمارت تابان گوهر نفیس فرم پر کنید.)

 

چگونه اجرت ساخت جواهرات محاسبه می شود؟

همیشه اجرت جواهرات بیشتر از اجرت طلا می باشد. به این علت که ساخت جواهرات دقت و زمان بیشتری لازم دارد و چون از سنگ های قیمتی در ساخت آن استفاده می شود و احتمال شکستن آن زیاد است، بنابراین دارای ریسک و خطر زیادی می باشد. در نتیجه مبلغ بیشتری برای اجرت ساخت جواهرات دریافت می شود. با اینکه جواهرات چشم نواز و زیبا هستند اما هنگام فروش قیمت آن تفاوت بسیاری با قیمت خرید آن دارد. زمانی که قصد خرید زیورآلاتی دارید که بر روی آن سنگ قیمتی کار شده است. ارزش سنگ را باید جداگانه پرداخت کنید. در حقیقت وزن طلا و سنگ قیمتی در فاکتور مشخص شده است و شما باید علاوه بر پول طلا، بهای سنگ را جدا پرداخت کنید. اما در هنگام فروش سنگ های قیمتی پایین تر از ارزش واقعی شان خریداری می شود.

 

چگونه اجرت طلا همراه با سنگ بدل محاسبه می شود؟

نحوه محاسبه قیمت طلا تزئین شده با سنگ بدل و سنگ قیمتی بسیار متفاوت است. زمانی که شما تصمیم به خریدن یک قطعه طلا همراه با سنگ بدل را دارید، وزن کل قطعه بر اساس بهای طلای 18 عیار محاسبه می شود. اما وزن سنگ بدل در هنگام فروش از آن کم شده و قیمت طلا فقط به شما پرداخت می شود. یعنی شما در موقع خرید پول سنگ بدل را داده اید اما نمی توانید در هنگام فروش پول آن را بگیرید. در حقیقت شما هزینه استفاده از زیبایی این سنگ پرداخت کرده اید و برای شما ارزش مالی ندارد.

نحوه محاسبه اجرت طلا

نتیجه گیری

حال که با هزینه اجرت طلا و روش های محاسبه آن آشنا شدید، در موقع خرید دچار سردرگمی نمی شوید و می توانید با استفاده از روش های گفته شده محاسبه کنید طلای شما چگونه حساب شده است. همچنین پیشنهاد می شود اگر قصد سرمایه گذاری در طلا را دارید به سراغ خرید طلای بدون اجرت یا کم اجرت بروید. البته در نظر داشته باشید برای خرید طلای بدون اجرت به طلا فروشی های معتبر مراجعه کرده تا خریدی مطمئن داشته باشید. برای مشاوره و کسب اطلاع از قیمت تابلو آنلاین طلا نیز می توانید به سایت تابان گوهر نفیس مراجعه کنید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uLJ8vLom
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه