جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص آنچه که باید بدانید

وقتی به فکر ثبت شرکت می افتید سوالات زیادی ممکن است ذهن شما را درگیر کند که مهمترین این سوالات این است که چه شرکتی ثبت کنیم؟ قانون تجارت در خصوص شرکت ها انواع مختلفی از شرکت ها را برای ثبت تعیین کرده است که در بین آنها قوانین و مقررات شرکت سهامی خاص بسیار عالی، برای انواع مشاغل و موضوعات مختلف می باشد.

اما قوانین ثبت شرکت سهامی خاص و قوانین راه اندازی و مقررات آمره ای که قانون تجارت برای این نوع شرکت در نظر گرفته است ممکن است، برای برخی قابل اجرا و برای برخی غیر قابل اجرا باشد؛ بنابراین قبل از اینکه تصمیم خود را برای ثبت شرکت سهامی خاص قطعی کنید پیشنهاد می کنم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

شرکت سهامی خاص چیست ؟

شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکت های سهامی است که سرمایه آن توسط موسسین تأمین می شود. در این شرکت سهامداران بر اساس مبلغ اسمی سهامی که تعهد کرده اند در شرکت سهم می برند. هیئت مدیره رکن اساسی شرکت سهامی خاص است که باید از بین سهامداران انتخاب شود، اما می توان مدیر عامل را از بین شرکاء یا خارج از آن انتخاب کرد.

شرکت های سهامی از جمله شرکت سهامی خاص در قانون تجارت تحت عنوان شرکت های بازرگانی معرفی شده اند اما این بدین منظور نیست که تنها در امور بازرگانی از این شرکت می توان استفاده کرد و در هر موضوعی شما می توانید ثبت شرکت سهامی خاص را داشته باشید.

علاوه بر آنچه خواندید در خصوص سهامداران و هیئت مدیره و مدیر عامل، این شرکت باید دو نفر را نیز به عنوان بازرس انتخاب کند. بازرسین نباید هیچ نسبتی با هیئت مدیره داشته باشند، هیئت مدیره شرکت به مدت 2 سال دارای اعتبار است که بعد از اتمام اعتبار می بایست مجمع عمومی عادی اقدام به تمدید هیئت مدیره کند. بازرس شرکت دارای اعتبار یک ساله است و تمدید یا تغییر بازرس نیز باید هر ساله انجام شود، در واقع هر ساله باید پیش از تصویب ترازنامه بازرسان تمدید شوند.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید شرایط زیر را مد نظر قرار دهید، مواردی که در ادامه می خوانید از جمله قوانین آمره تشکیل و تاسیس شرکت سهامی خاص هستند.

  • شرکت سهامی خاص حداقل باید سه سهامدار و سه عضو هیئت مدیره که همگی سهامدار شرکت باشند داشته باشد.
  • بازرس یا بازرسان شرکت سهامی خاص نباید هیچ نوع نسبت سببی و نسبی با هیئت مدیره داشته باشند.
  • شرکت سهامی خاص تحت نام مخصوص به ثبت می رسد یعنی اسمی که انتخاب می کنید نباید با اسامی ثبت شده شرکت ها تشابه بیش از دو کلمه داشته باشد.
  • موضوع شرکت حتماً باید تجارتی باشد و موضوعاتی مانند موضوعات آموزشی برای ثبت شرکت امکان ندارد.
  • مدت اعتبار سمت هیئت مدیره نباید بیش از دو سال تعیین شود.
  • مدت اعتبار بازرسان نیز نباید بیش از یک سال تعیین شود.
  • هیئت مدیره نباید استخدام دولت، زیر 18 سال و دارای سوء پیشینه کیفری باشند.
  • حداقل 35 درصد از مبلغ سهام باید در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس بعد از تایید نام، بلوکه شود.
  • اگر بخشی از سرمایه شرکت سهامی خاص غیر نقدی باشد باید توسط کارشناس رسمی دادگستری برآورد نقدی آن صورت گیرد.
  • سهامداران شرکت به نسبت سهامی که در شرکت دارند در سود و زیان آن سهیم هستند.

روش ثبت شرکت سهامی خاص

روش ثبت شرکت سهامی خاص نیز همانند سایر شرکت های تجاری به صورت آنلاین و غیر حضوری است. در ابتدا باید اطلاعات مربوط به شرکت و مدارک آن (اساسنامه، اظهارنامه، صورتجلسات ثبت شرکت، مدارک شناسایی شرکاء و ...) را تهیه کنید.

سپس می توانید وارد سایت ثبت شرکت ها شوید در قسمت ورودی سایت، ابتدا تاسیس شخصیت حقوقی و سپس شرکت سهامی خاص را انتخاب کنید.

ثبت اطلاعات و درخواست ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت ها ساده است فقط باید دقت داشته باشید اطلاعات اشتباه نباشد و بر اساس قوانین ثبتی این نوع شرکت تکمیل مدارک را انجام داده باشید.

طی نهایت 24 ساعت، اسم شرکت تعیین خواهد شد و فوری می توانید افتتاح حساب به نام شرکت را انجام دهید. مدارک بعد از پست به اداره ثبت شرکت ها مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت و در نهایت با تایید کارشناس اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری آگهی تاسیس شرکت صادر خواهد شد. 

زمان تشکیل شرکت سهامی خاص

از زمانی که تصمیم به ثبت شرکت می گیرید تا زمانی که مقدمات ثبت این نوع شرکت را فراهم می کنید، نمی توان یک زمان دقیق و مشخصی را تعیین کرد. اما از زمان تکمیل مدارک متخصصان حوزه ثبت، طی 3 الی 7 روز شرکت سهامی خاص را ثبت خواهند کرد.

مزایا و معایب شرکت سهامی خاص

مزایای شرکت سهامی خاص عبارت است از؛

  • تشکیل شخصیت حقوقی
  • شرکت در مناقصات و مزایدات
  • با حداقل هزینه و مبلغ سرمایه می توانید این شرکت را تاسیس کنید.
  • به هر میزان سهام می توانید سهام خود را انتقال دهید و محدودیتی در مبلغ اسمی سهام وجود ندارد.
  • مسئولیت شرکاء به میزان مبلغ اسمی سهام است و مازاد بر آن هیچ گونه تعهدی سهامدار ندارد.
  • می توانید با تاسیس یک شرکت سهامی خاص در نمایشگاه های داخلی و بین المللی شرکت کنید.
  • شرکت سهامی خاص امکان ورود به بازار بورس ایران را دارد و می توانید سهام شرکت را در سازمان بورس بعد از دریافت مجوز های لازم ارائه دهید.
  • به صورت کلی ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به اخذ مجوز ندارد.
  • شرکت سهامی خاص دارای اعتبار تجاری بالایی به نسبت سایر شرکت های تجاری می باشد.

معایب شرکت سهامی خاص

با این حال که به سادگی می توانید شرکت سهامی خاص را ثبت کنید؛ اما در نحوه اداره این شرکت ها قوانین زیادی برای تقسیم سود و زیان وجود دارد و تمامی روند ادامه فعالیت شرکت سهامی منوط به رعایت این قوانین می باشد، بنابراین قوانین شکلی زیادی وجود دارد که همگی لازم الاجرا می باشد.

انحلال شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص نیز همانند سایر شرکت های تجاری تنها با انحلال است که زندگی تجاری و حیات شرکت پایان میابد. اگر به هر دلیلی بخواهید شرکت سهامی خاص را انحلال کنید باید مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل دهید. از انجایی که انحلال شرکتن سهامی نیز در اساسنامه آمده است دو سوم دارندگان بیش از نصف سرمایه باید در مجمع نامبرده شده حضور یابند و در صورت توافق صورتجلسه انحلال شرکت سهامی را تنظیم کنند.

در این صورتجلسه باید شخصی به عنوان مدیر تصفیه انتخاب شده باشد که بعد از انحلال مسئول رسیدگی به امور مالی شرکت سهامی بعد از انحلال باشد.

شرکت سهامی خاص با تمام این اوصاف یکی از برترین شرکت های قانون تجارت است و از اهمیت آن نمی توان غافل شد بیشتر درخواست دهندگان ثبت شرکت تمایل به ثبت شرکت سهامی خاص دارند. افرادی که دارای شرکت با مسئولیت محدود هستند نیز بعد از مدتی تصمیم به تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص می گیرند.

 توجه داشته باشید که قوانین شرکت سهامی خاص خیلی زیاد است و تنها منبع کامل قانون تجارت است؛ اما تسلط به قانون برای همه ممکن نیست بنابراین پیشنهاد می کنیم در صورت داشتن هر نوع سوالی یا دریافت خدمات ثبت شرکت سهامی خاص حتما با افراد با تجربه ای مانند مجتمع ثبتی پایش (payeshsabt.com) تماس بگیرید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/oMV2HgR6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه