دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 6 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ برای انجام بسیاری از امور، نیاز به کار در ارتفاع دارند. اگر شما هم از افرادی هستید که برای کارآمدی، بهره وری و همچنین ایمنی، اهمیت زیادی قائل هستید، بالابرها یکی از گزینه های اصلی شما بحساب می آیند.

بالابرها در انواع مختلفی از جمله بالابرهای متحرک و ثابت، ریلی و آکاردئونی، بوم لیفت ها و بالابرهای پشت خودرویی و ... در بازار وجود دارند. انتخاب مناسب ترین نوع این دستگاه، با توجه به نوع کاربرد، نیاز و همچنین بودجه‌ی در نظر گرفته شده، انجام می گیرد.

بدون در نظر گرفتن نوع بالابر و نحوه‌ی استفاده از آن، یکی از ضروری ترین موارد، بحث تعمیر و نگهداری بالابر است. در واقع بدلیل حیاتی بودن بالابر و نیاز به وجود حداکثر ایمنی، توجه بیشتری باید به مسئله‌ی نگهداری و اطمینان از صحت بالابر انجام داد.

بالابرهای متحرک و ثابت

چرا مهم است به تعمیر و نگهداری بالابر خود توجه کنیم ؟

بر اساس آمار و گزارشات موسسات ایمنی شغلی، یکی از دلایل اصلی حوادث بالابر، بروز نقص در دستگاه و اختلال در عملکرد آن است. از نشت روغن گرفته، تا عدم تعادل و لرزش بالابر، می تواند منجر به بروز حوادث جبران ناپذیری شود.

انجام امور مربوط به نگهداری بالابر، یک راه مؤثر و قابل اعتماد برای کاهش هزینه های بعدی و همچنین حفظ ایمنی کارگران است. علاوه بر این موارد، انجام سرویس های دوره ای منظم، باعث حفظ کیفیت و عملکرد بالابر و در نتیجه بهره وری بیشتر کار خواهد شد.

اگر بخواهیم بصورت موردی فواید و دلایل اهمیت انجام خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات به موقع بالابر را برشماریم، موارد به این صورت خواهند بود :

  • کاهش هزینه های تعمیرات اساسی و سنگین

گاهی هزینه‌ی سرویس و نگهداری و همچنین تعمیرات سطحی قطعات بالابر، در مقایسه با هزینه ای که باید برای بازسازی یا به اصطلاح اُوِرهال (overhaul) بالابر انجام گیرد، بسیار ناچیز است. بنابراین با انجام اقدامات لازم در نگهداری و سرویس دوره ای بالابر، می توان از بروز این هزینه ها جلوگیری کرد.

  • افزایش بهره وری و حفظ روند انجام کار

سرویس منظم بالابر، از جمله عوامل کلیدی در حفظ بهره وری این دستگاه محسوب می شود. برنامه ریزی جهت دوره های منظم سرویس، به جلوگیری از خرابی ناگهانی و توقف کار کمک کرده و در نتیجه میزان کلی بهره وری را افزایش می دهد.

  • جلوگیری از بروز حوادث و حفظ ایمنی

ایمنی کار بخصوص در موارد کار در ارتفاع، یکی از اولویت ها در هر صنعتی بشمار می آید. انجام نگهداری اصولی از بالابر، به حفظ ایمنی و جلوگیری از حوادث جدی کمک فراوانی می کند.

  • جلوگیری از توقف کار بعلت بروز نقص اساسی در بالابر

انجام فرایند بازسازی و تعمیرات اساسی ناشی از خرابی بالابر، به طور متوسط بین یک تا سه ماه زمان نیاز دارد که در این مدت کار در ارتفاع متوقف شده و هزینه‌ی این توقف کار، بر هزینه‌ی تعمیرات افزوده خواهد شد.

  • افزایش عمر مفید بالابر

انجام سرویس های منظم، باعث افزایش عمر مفید بالابرها می شود. قطعات فرسوده و آسیب دیده اگر به موقع شناسایی و تعمیر شوند، از نیاز به تعویض جلوگیری می شود.

نحوهی انجام نگهداری و سرویس بالابر

قبل از انجام هر کاری، لازم است برنامه ریزی دقیقی برای مشخص کردن زمان انجام بازرسی بالابر، چک لیست موارد مورد نیاز برای بررسی و همچنین اقدامات لازم در صورت بروز مشکل، انجام شود.

بهترین راهکار برای اطمینان از مناسب بودن برنامه‌ی آماده شده، مشورت با تولیدکننده‌ی بالابر و یا تیم متخصص تعمیرات و نگهداری بالابر است.

تیم متخصص تعمیرات و نگهداری بالابر

برخی نکات را هنگام انجام تعمیر و نگهداری منظم بالابر باید در نظر داشته باشید :

  • به برنامه‌ی تدوین شده پایبند باشید و از به تعویق انداختن انجام بازرسی و یا تعمیر قطعات در صورت نیاز، اجتناب کنید.
  • همیشه بالابر را تمیز نگه دارید زیرا با انجام این کار، از سایش و یا فرسودگی قطعات جلوگیری میشود و همچنین انجام این کار برای حفظ سلامت افراد استفاده کننده از بالابر، مؤثر است. می توانید برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به قطعات بالابر، از کاور مناسب بالابر استفاده کنید.
  • تمامی اتصالات را چک کنید تا از شل نبودن مهره ها و یا افتادن آن ها و در نتیجه نقص در اتصالات مطمئن شوید.
  • سیستم برقی بالابر را از لحاظ وجود عیب در سیم ها و عملکرد صحیح تست و بررسی کنید.
  • یکی از موارد بسیار مهم در سرویس بالابر، بازرسی تجهیزات هیدرولیک بالابر است. مواردی مانند نشت روغن، فشار هیدرولیک، سوراخ و پارگی در شلنگها و ... لازم است چک شوند.
  • روغن هیدرولیک بهتر است بصورت دورهای (با مشورت تولیدکننده) تعویض شود. به طور میانگین بهتر است در صورت استفاده‌ی مداوم از بالابر، روغن هر شش ماه یکبار تعویض شود و اگر دفعات استفاده زیاد نباشد، سالی یکبار قابل تعویض است.
  • پس از تعویض روغن، بالابر را برای چند بار استفاده بالا و پایین کنید تا عملکرد سیستم هیدرولیک به حالت نرمال برسد.
  • پلتفرم (سکوی کار) باید متعادل و بدون مشکل باشد. هندریلهای محافظ حتما محکم باشند.
  • درصورتی که بالابر در هنگام بالا و پایین رفتن دچار لرزش بیش از حد طبیعی و یا اختلال در حرکت باشد، باید در اسرع وقت توسط متخصصین تعمیر شود.
  • موارد بررسی شده و نتایج را حتما ثبت کنید. ثبت رکوردها باعث تسهیل و منظم شدن فرآیند و قابل استناد کردن در مسائل حقوقی خواهد بود.
  • تجهیزات حفاظت شخصی تعبیه شده برای بالابر را چک کنید. همچنین تجهیزات ایمنی فردی مانند کلاه ایمنی، دستکش ایمنی و .... حتما وجود داشته باشند.
  • بالابر را پس از انجام کار نیز چک کنید. سعی کنید انجام یک بازرسی مختصر و سریع، قبل و بعد از هر بار استفاده از بالابر را به یک عادت تبدیل کنید.

تعمیر و نگهداری بالابر

چطور عمر بالابر خود را افزایش دهیم ؟

بالابر، یکی از تجهیزات پر کاربرد در صنایع مختلف است. سرمایه گذاری بر روی این دستگاه، در صورتی که با رعایت موارد زیر باشد، یک سرمایه گذاری ثمربخش در زمینه ایمنی، بهره وری و تسهیل فرآیندها می باشد. اما در صورتی که این موارد رعایت نشوند، می تواند بی ثمر و به نوعی هدر دادن هزینه بشمار آید :

  • اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

پیش از اینکه منتظر خرابی و فرسودگی بالابر باشید، می توانید با انجام اقدامات پیشگیرانه و نگهداری مناسب، بالابر را به مدت خیلی بیشتری فعال نگه دارید.

  • روی آموزش اپراتور سرمایهگذاری کنید.

استفاده‌ی نادرست از بالابر، می تواند بر عمر بالابر و همچنین کارآیی آن تأثیر بگذارد. اگر اپراتور استفاده‌ی صحیح و اصولی از بالابر داشته باشد و همچنین نکات احتیاطی و نگهداری را به خوبی انجام دهد، اثرات مثبت زیادی به همراه خواهد داشت.

  • از تولیدکننده معتبر خرید کنید.

بازار امروز فروش و عرضه‌ی بالابر، مملو از فروشندگان غیرمتخصصی است که بدون در نظر گرفتن کیفیت و استانداردهای تجهیزات و ایمنی، اقدام به فروش و حتی تولید بالابر گاهی با قیمت های پایین می کنند.

این مسئله شاید در ابتدا برای کارفرما و خریدار خوشایند باشد، اما پس از بروز حوادث و یا فرسودگی و بروز هزینه های گزاف تعمیرات، نتیجه ای خلاف انتظار وی اتفاق خواهد افتاد.

مجموعه‌ی کلایر، با بیش از 40 سال سابقه در عرصه تولید انواع بالابرهای نفری و نفری، توانسته استانداردهای کیفی و ایمنی را در محصولات خود رعایت و نقش سازنده ای در عرصه تولید و تأمین بالابر در سطح کشور و حتی صادرات داشته باشد. جهت مشاهده‌ی وبسایت کلایر، کلیک کنید.

بهترین راهکار جهت تعمیر و نگهداری انواع بالابر

جمع بندی و ارائهی بهترین راهکار جهت تعمیر و نگهداری انواع بالابر

با توجه به نقش بالابرها در فعالیت های صنعتی و اقتصادی، اهمیت سرویس و نگهداری این وسایل غیرقابل انکار است. سیستم منظم سرویس و نگهداری به عنوان یک سرمایه گذاری هوشمندانه تلقی می شود که در تضمین عملکرد بهینه، افزایش عمر مفید، و افزایش سطح ایمنی تأثیر بسزایی دارد.

این اقدامات نه تنها به ارتقاء توانمندی صنعتی و صرفه جویی در هزینه ها کمک می کنند بلکه به حفظ ارزش ها و سلامت افراد نیز کمک می نمایند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AqnWkTM6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه