یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 19 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

کارگزاری بورس چیست و چه وظیفه ای دارد؟

کارگزاری بورس در تعریف کلی به نوعی شرکت واسطه گفته می شود که امکان خرید و فروش اوراق بهادار را برای کاربران فعال در حوزه بازار سرمایه فراهم می کند.

باید این را در نظر داشته که انجام فعالیت های مربوط به خرید یا فروش سهام تنها از سوی کارگزاری هایی که به صورت رسمی زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند امکان پذیر است.

شاید برای بسیاری از افرادی که به تازگی وارد بازارهای مالی می شوند سوالاتی در رابطه با خدمات و فعالیت های کارگزاری وجود داشته باشد که در ادامه مقاله سعی داریم به آن ها بپردازیم.

شناخت بهتر کارگزاری بورس

مطابق با قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، شرکت های کارگزاری به اشخاص حقوقی گفته می شود که برای تسهیل فرایند خرید و فروش سهام به وجود آمده اند.

این نهاد مالی به صورت قانونی از سوی سازمان بورس مجوزی مبنی بر انجام فعالیت های لازم برای ایجاد ارتباط بین خریداران و فروشندگان در بازار سرمایه را دریافت می کند.

تاریخچه کارگزاری بورس

هم زمان با آغاز به کار بازار سرمایه در ایران یعنی سال 1346 کارگزاری ها نیز در کشور ما فعالیت خود را شروع کردند که در سال های ابتدایی اغلب آن ها بانکی و وابسته به بخش دولتی بودند.

بعد از گذشت چندین سال و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجوزی صادر شد تا کارگزاری ها خصوصی نیز امکان فعالیت در بازار سرمایه را داشته باشند که به سال 1376 برمی گردد.

فعالیت کارگزاری بورس در ابتدای شروع به کار به صورت 2 روز معاملاتی در هفته بود که بعد از آن به 5 روز در هفته افزایش پیدا کرد و در ساعت های مشخصی انجام می شود.

نقش کارگزاری در معاملات بورس

بازار سرمایه نوعی بستر کاملا تخصصی است که افراد برای حضور در این فضا باید روش های مناسب برای انجام معامله را یاد بگیرند که برای این منظور کارگزاری ها چنین خدماتی را در اختیار افراد قرار می دهند.

در ضمن باید به این مسئله توجه داشته باشید که در سال های اخیر کارگزاری ها به عنوان یک پل ارتباطی بین خریداران و فروشندگان سهام به ایفای نقش می پردازند و بدون وجود آن ها امکان دارد که بازار سرمایه با هرج ومرج مواجه شود.

روزانه معاملات زیادی در بازار سرمایه صورت می گیرد که کارگزاری های بورس می توانند در هر لحظه بسیاری از این فرایندها را با سرعت و دقت بالایی به انجام برسانند.

انواع کارگزاری ها

به طور معمول برای تقسیم بندی کارگزاری بورس معیاری که در نظر گرفته می شود مربوط به نحوه ارائه خدمات است به این صورت که برخی از شرکت ها تنها به عنوان یک نهاد مالی واسط بین سهام داران عمل می کنند.

از سوی دیگر نیز کارگزاری هایی وجود دارد که علاوه بر امکان خرید و فروش سهام، خدمات مشاوره ای، طرح های آموزشی، سبدگردانی و برخی موارد دیگر را نیز در قالب خدمات در اختیار مشتریان قرار می دهند.

یکی دیگر از مواردی که برای تقسیم بندی این شرکت ها مد نظر قرار می گیرد بستر فعالیت کارگزاری ها در بخش های مختلف بازار سرمایه است که بر این اساس شامل موارد زیر هستند:

  • کارگزاری های بورس
  • کارگزاری های فرابورس
  • کارگزاری های عضو بورس کالا
  • کارگزاری های بورس انرژی

خدمات کارگزاری ها

می توان گفت که خدمات ارائه شده از سوی کارگزاری ها تقریبا شبیه به یکدیگر است و تنها از نظر کیفیت و میزان پاسخگویی، مقدار تخفیف و اعتبار، سیستم معاملات آنلاین یا برخی موارد دیگر با هم تفاوت دارند که مهم ترین خدمات به شرح زیر هستند.

خرید و فروش سهام توسط کارگزاری

خرید و فروش سهام توسط کارگزاری

اولین و مهم ترین وظیفه ای که یک کارگزاری بورس برعهده دارد ایجاد بستری برای انجام معاملات مشتریان است که امکان خرید و فروش سهام، اوراق بهادار، حق تقدم و بسیاری موارد دیگر را فراهم می کند.

مشاوره برای سرمایه گذاری توسط کارگزاری

زمانی که قصد داشته باشید سرمایه خود را در بازار بورس قرار دهید متخصصان و مشاوران کاربلدی که در کارگزاری ها فعالیت می کنند، مشاوره های لازم در این زمینه را به مشتریان خود ارائه می دهند.

این کار باعث می شود که مدیریت دارایی را بهتر انجام دهید و از این طریق ریسک سرمایه گذاری نیز کاهش پیدا می کند البته باید این مسئله را در نظر بگیرید که شرکت ها خدمات مشاوره ای را ممکن است با توجه به میزان سرمایه شما مشخص کنند.

درصورتی که دانش کافی برای فعالیت در زمینه بازار بورس ندارید استفاده از این خدمات برای شما مناسب است یا اینکه می توانید از خدمات سیگنال دهی جهت انتخاب بهترین سهام برای خرید 1402 کمک بگیرید.

اعتبار معاملاتی توسط کارگزاری بورس

از دیگر خدماتی که می توانید از سوی کارگزاری ها دریافت کنید، نوعی وام است که به سرمایه گذاران تعلق می گیرد تا بتوانند با استفاده از این مبلغ به خرید و فروش سهام بپردازند.

تخفیف معاملاتی توسط کارگزاری

کارگزاری های فعال در بورس برای هر معامله کارمزدی را از سرمایه گذاران دریافت می کنند که مقدار آن از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین می شود که البته در مواردی تخفیف کارمزد به عنوان یکی از خدمات در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

برگزاری دوره های آموزشی توسط کارگزاری

افرادی که هیچ دانش و سررشته ای در رابطه با فعالیت در بازار سرمایه ندارند می توانند از خدمات آموزشی که توسط کارگزاری بورس ارائه می شود استفاده کنند که معمولا به صورت حضوری و آنلاین است.

خدمات پذیره نویسی توسط کارگزاری

شرکت هایی که قصد عرضه سهام خود در بازار سرمایه را داشته باشند می توانند برای مشاوره پذیرش و ثبت از طریق خدمات پذیره نویسی کارگزاری ها اقدام کنند.

در ضمن برخی از کارگزاری ها تعهد پذیره نویسی را نیز برعهده می گیرند به این معنی که در صورت عدم فروش اوراق بهادار در مهلت مشخص شده، تمامی سهام باقی مانده توسط کارگزاری خریداری می شود.

کانون کارگزاران چیست

کانون کارگزاری بورس که در سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرد به عنوان یک موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی شناخته می شود که به منظور ایجاد یک بازار کارآمد و عادلانه برای افزایش اعتماد سرمایه گذاران به وجود آمده است.

از همین رو لازم است که تمامی کارگزاری ها، معامله گران و بازارگردان ها برای اینکه در زمینه بورس فعالیت خود را دنبال کنند در این کانون عضو شوند.

مراحل ثبت نام در کارگزاری بورس چیست

زمانی که فردی قصد ثبت نام در کارگزاری را داشته باشند باید در ابتدا احراز هویت و اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل کرده و با در اختیار داشتن یک کد 10 رقمی به یکی از شرکت های معتبر مراجعه کنند.

درحال حاضر افراد می توانند برای تکمیل اطلاعات و فرم های مورد نیاز جهت ثبت نام در کارگزاری به سایت مراجعه کنند که با طی کردن تمامی مراحل یک تاییدیه برای کاربر نمایش داده می شود.

در نظر داشته باشید که برای انجام این فرایند شما نیازمند مدارک و اطلاعات مختلفی هستید که باید برای ثبت نام غیرحضوری در ابتدا اسکن مدارک را فراهم کنید، مهم ترین موارد به شرح زیر هستند:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • کد و نام شعبه بانکی همراه با شماره شبا
  • مدارک تحصیلی
  • اطلاعات شغلی

بهترین سامانه معاملاتی کارگزاری های بورس

ازآنجایی که بخش زیادی از فعالیت های کارگزاری ها مربوط به انجام معاملات در بازار سرمایه است استفاده از یک سامانه مدیریتی می تواند بسیاری از فرایندها را برای این شرکت ها تسهیل کند.

در همین راستا شرکت مبنا با ارائه یک سامانه مدیریت کارگزاری به صاحبان این شرکت ها کمک می کند تا برای فرایندهای خرید و فروش با سرعت بالایی ارتباط با هسته معاملات بورس را برای کاربران خود فراهم کنند.

نرم افزار مدیریت کارگزاری که از سوی شرکت مبنا با عنوان ایمکس در اختیار افراد قرار می گیرد قادر است تا فرایندهای مختلفی مانند ارسال سریع سفارش های خرید و فروش، پیش نویس و شرطی، دسته بندی سفارش ها و بسیاری موارد دیگر را ارائه دهد.

بهترین سامانه معاملاتی کارگزاری های بورس

جمع بندی

کارگزاری بورس به عنوان نوعی شرکت واسطه بین خریداران و فروشندگان در نظر گرفته می شود که می تواند خدمات دادو ستد سهام، آموزش، مشاوره، تخفیف و اعتبار معاملات را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

در همین راستا مدیران این شرکت ها می توانند برای بالابردن سرعت عملکرد خود و ارتباط بهتر با هسته معاملات سازمان بورس از یک نرم افزار مدیریتی کارآمد با نام ایمکس استفاده کنند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rsOfsmpb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه