چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در همایش بانکداری شرکتی اعلام کرد

4 استراتژی توسعه بانکداری شرکتی

5 سال پیش ( 1397/9/12 )
 

فرصت امروز: رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، توسعه بانکداری شرکتی را برای رشد ارائه خدمات بانکی ضروری دانست و چهار استراتژی بانک ها را برای ادامه فعالیت کسب وکار خود برشمرد. به گفته علی دیواندری، بانکداری اختصاصی، بانکداری مشتریان خُرد، بانکداری مشتریان متوسط و بانکداری مشتریان بزرگ، چهار مجموعه خدمات بانکداری است و با وجود محدودیت های قانونی و مقرراتی، بانک ها تاکنون خدمات خوبی در زمینه بانکداری شرکتی ارائه داده اند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در همایش بانکداری شرکتی که روز دوشنبه در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، ابتدا گریزی به تعریف بانکداری شرکتی زد و گفت: بانکداری شرکتی یعنی بانک ها در ارتباط با صنعت و کسب و کار حرفه ای عمل کنند. با توجه به اینکه عمده خدمات بانک ها بر پایه نیازهای اشخاص حقیقی طراحی می شود و معمولا هم تمرکز صرف بر بازار پول دارند، پیچیدگی نیازهای مشتریان حقوقی بزرگ در راهکارهایی که بانک ها باید برای رفع چالش های این مشتریان داشته باشند، دیده نمی شود. بنابراین بانکداری شرکتی سعی می کند با ایجاد عمق بیشتر در دانش یک بانک نسبت به کسب و کار مشتری و طراحی راه حل های متناسب با ویژگی های مشتری و زنجیره تامین آن، پاسخگوی نیازهای کسب و کارهای بزرگ باشد.

استراتژی توسعه بانکداری شرکتی

او با اشاره به نقش کسب و کارها و شرکت ها در اقتصاد، ادامه داد: سرشاخه های تحول اقتصادی در شرکت ها نهفته است و شرکت ها به اقتصاد کشور هویت می دهند، بنابراین وظیفه حاکمیت این است که از شرکت ها حمایت کند و اگر نمی تواند حداقل مزاحم کسب و کارها نباشد.

به گفته رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، در حوزه بازار پول، صنعت بانکداری باید در خدمت کسب و کارها باشد و بانک ها برای ارائه خدمات منحصر به فرد مشخص شده و متناسب با نیاز شرکت ها تجهیز شوند، لذا نمی توان با خدمات ساده و ابتدایی به شرکت های بزرگ خدمات ارائه کرد و بانک ها باید حرفه ای عمل کنند تا نیازهای این شرکت ها برآورده شود.

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، دیواندری با بیان اینکه بیشترین نارضایتی در بین مشتریان بانک ها مربوط به مشتریان شرکتی است، افزود: بیشتر شرکت های کشور مشکلات تامین مالی و ارزی دارند که اگر بانکی مشکلات آنها را به خوبی درک نکند نمی تواند سرویس مناسب ارائه دهد. گرچه خدمات بانکداری شرکتی مدتی است که در نظام بانکی آغاز شده اما نیاز است که بیشتر در این زمینه صحبت شود.

وی ادامه داد: ستون فقرات خدمات بانکداری شرکتی، تأمین مالی است و خدماتی مانند پذیره نویسی ها، تسهیلات بانکی، ضمانت نامه ها و سایر خدمات ارزی و ریالی در زیرمجموعه آن قرار می گیرد.

دیواندری با بیان اینکه به دلیل وجود این مشکلات و فقدان تکنولوژی مالی شرکت ها لطمات سنگینی خورده اند و هزینه های گزافی را متحمل شده اند که حیات اقتصادی آنها را به خطر انداخته است، گفت: وقتی از بانکداری شرکتی صحبت می کنیم، بانک ها باید تجهیز شوند تا به مشتریان بزرگ خدمات متناسب ارائه کنند.

او بانکداری اختصاصی، بانکداری مشتریان خُرد، بانکداری مشتریان متوسط و بانکداری مشتریان بزرگ را چهار مجموعه خدمات بانکداری برشمرد و با بیان اینکه بانک ها چهار استراتژی دارند، تصریح کرد: برخی بانک ها ترجیح می دهند مدل سنتی را ادامه دهند و کاری انجام ندهند و برخی بانک ها ترجیح می دهند به مکانی برای ارائه خدمت به موسسات مالی و فین تک ها تبدیل شوند که این دو استراتژی توصیه نمی شود.

وی ادامه داد: اما دو استراتژی توصیه شده وجود دارد؛ یکی اینکه بانک ها تبدیل به یک سوپرمارکت مالی شده و به سایر شرکت های بیمه و غیره متصل شوند تا بتوانند انواع خدمات را ارائه کنند که این نوع بانک ها زیرساخت های لازم را برای بانکداری شرکتی دارند و اگر بانکی بدون ایجاد زیرساخت ها به سمت بانکداری شرکتی برود حاصلی نخواهد داشت.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: استراتژی دیگر تبدیل شدن بانک ها به پلتفرمی برای ارتباط مشتریان به طیف وسیعی از خدمات است که بسیاری از بانک ها زیرساخت های سنتی مانند اعتماد مشتریان، دسترسی به سپرده های ارزان قیمت و دسترسی به اطلاعات مشتری را حفظ می کنند، ولی با تکیه بر این توانمندی ها به بقیه اتصال پیدا می کنند و برای مشتریان بزرگ سرویس هایی را ارائه می دهند که از خدمات سایر دستگاه ها بی نیاز باشند.

دیواندری یادآور شد: بین ۴۰ تا ۵۰درصد درآمد بانک های دنیا از بانکداری شرکتی حاصل می شود و این در حالی است که توسعه خدمات بانک های ما به سمت توسعه بانکداری شرکتی نیست و باید درک کنند که مشتریان بزرگ بانک، به خدمات متفاوتی نیاز دارند.

وی ادامه داد: با پیشرفت حوزه فناوری اطلاعات، بسیاری از نیروهای بانک ها در حوزه پرداخت بیکار می شوند و بانک ها باید این نیروها را آموزش دهند تا وارد حوزه بانکداری شرکتی شوند و برای شرکت ها راهکار ارائه دهند. چهره شعب بانک ها در دنیا عوض شده و شعبه ها به مکانی برای فعالیت های پیچیده بانکی تبدیل شده اند و حیف است که شعب بانک های ایرانی به جایی تبدیل شود که درآمدی از آنها برای بانک ایجاد نشود.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در پایان با بیان اینکه شعب بانک باید به جایی تبدیل شود که راه حل برای اقتصاد ارائه دهد، گفت: کشورهای پیشرفته ای مانند ژاپن و آلمان به واسطه شرکت های بزرگ پیشرفت کردند و ما نیز باید خود را برای تقویت فعالیت شرکت های بزرگ تجهیز کنیم، چرا که نجات اقتصاد ایران در دست شرکت ها است و اگر شرکت ها تقویت شوند، بسیاری از مشکلات حل می شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5ABcTbFi
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه