پنج شنبه, 19 تیر 1399 - 15:28

جنبش «نگذارید به خاطر سوددهی مردم از شما متنفر شوند» (Stop Hate for Profit) همچنان به شدت سرعت می‎گیرد. به دنبال شرکت پوشاک «North Face»، نام‎های بزرگی نظیر استارباکس، یونیلیور و کوکاکولا موقتا از تبلیغات در فیس بوک انصراف داده‎اند. در همین حین این شبکه اجتماعی مدعی شده است که اقداماتی را برعلیه محتوای بد و ناپسند انجام می‎دهد. این نوع محتوا بذر نفرت را در دل مردم خواهد نشاند.

تحریم فیس بوک

بیش از ۵۳۰ برند به این جنبش پیوستند

در پاسخ به اعتراضات بر علیه نژادپرستی، سازمان‎های حقوق مدنی آمریکا خواستار تحریم فیس بوک و پلتفرم خواهرش، اینستاگرام، برای مدت چند هفته شدند. تحت شعار «نگذارید به خاطر سوددهی مردم از شما متنفر شوند»، آنها مدعی‎اند که رسانه‎های اجتماعی با انتشار پیام های نفرت‎انگیز درآمد کسب می‎کنند. در ادامه آنها از فیس بوک می‎خواهند تا موضوع سختگیرانه‎تری بر علیه انتشار محتوای نژادپرستانه بر روی پلتفرم خود اتخاذ کند، به خصوص در وضعیت کنونی که روز به روز بیش از گذشته به انتخابات مهم ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا نزدیک می‎شویم.

به عنوان یکی از بزرگترین برندهایی که به این جنبش پیوستند، North Face به این درخواست پاسخ داد. در ادامه رقیبش، پاتاگونیا و برند بستنی «بن اند جریز» از آن پیروی کردند. چند روز بعد، شرکت مادر «بن اند جریز» یعنی یونیلیور نیز از این درخواست متابعت کرد. تحت فشار فزاینده، یک سری غول‎های تبلیغاتی مثل استارباکس و کوکاکولا نیز در مقابل این موضوع دست به موضع‎گیری زدند.

در حالی یونیلیور دیگر تا پایان سال جاری میلادی بابت پخش آگهی تبلیغاتی به فیس بوک، اینستاگرام و توییتر پولی نمی‎پردازد که کوکاکولا فقط وقفه‎ای ۳۰ روزه برای پخش آگهی‎های تبلیغاتی خود در فیس بوک و سایر رسانه‎های اجتماعی در سراسر جهان تعیین کرده است. استارباکس به گفته خود با شبکه‎ های رسانه ‎های اجتماعی و سازمان‎های حقوق مدنی تعامل خواهد داشت تا ببیند چگونه می‎تواند در این زمینه مشارکت داشته باشد. در همین حین، این کافی‎شاپ زنجیره‎ای جلوی روند پرداخت هزینه برای ارسال پست‎های تبلیغاتی را خواهد گرفت.

مطلب مرتبط: روزهای سیاه فیس بوک

از جمله برندهای دیگری که این درخواست را مورد لحاظ قرار داده‎اند می‎توان به مایکروسافت، Vans (یک شرکت تولیدکننده کفش) و سونی اشاره کرد. با توجه به اطلاعات دریافتی از «Sleeping Giants»، یکی از سازمان‎دهندگان و برگزارکنندگان این کمپین، بیش از ۵۰۰ کسب و کار و سازمان از قبل، خبر از توقف تبلیغات در فیس بوک داده‎اند.

ضرر ۵۶ میلیارد دلاری

در این اثنا، بنیانگذار فیس بوک، مارک زاکربرگ، اعلام کرد که در سیاست خود یک نوع تغییر اعمال کرده است: تبلیغاتی که بر روی برخی گروه‎ها یا افراد برچسب تهدید فیزیکی یا سلامتی می‎گذارند، ممنوع خواهند شد. این در حالی است که فیس بوک قصد حمایت بهتر از مهاجران در برابر پیام‎هایی را دارد که ممکن است آنها را پست و شهروند درجه دو جلوه دهد.

بعضی از پیام‎ها هستند که فیس بوک آنها را قابل انتشار تشخیص می دهد. این نوع پیام‎ها حتی اگر قوانین این رسانه اجتماعی را نقض کرده باشند، باز هم اجازه دارند که در فیس بوک باقی بمانند. با این وجود زدن یک برچسب به مخاطبان هشدار می‎دهد که این پیام‎ها ناقض سیاست فیس‎بوک هستند. زاکربرگ به طور خاص به اظهارات سیاستمداران بزرگ در دنیا فکر می‎کند. به این ترتیب، او می‎خواهد نقش شبکه اجتماعی به عنوان یک پلتفرم خبری را حفظ کند: هر خبری که در روزنامه‎ها منتشر می‎شود نیز باید (و ترجیحا ابتدا) در فیس‎بوک انتشار یابد.

در بازار سهام، پس از اعلام گزارش‎هایی مبنی بر تحریم فیس بوک، ۱۰ ٪ از ارزش سهام این شبکه اجتماعی کاسته شد و در نتیجه فیس بوک (موقتا) ۵۶ میلیارد دلار ضرر کرد. به گزارش بلومبرگ، گفته می‎شود که مارک زاکربرگ جایگاه خود به عنوان یکی از سه ثروتمند برتر جهان را از دست داده است. با وجود 8 میلیون تبلیغ‎کننده و بیش از ۶۷میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی، مدل درآمد این پلتفرم همچنان تضمین شده است. به علاوه، صدها تبلیغ‎کننده بزرگ در دنیا از درآمد حاصل از بازاریابی در فیس بوک فقط ۶٪ سهم دارند: بخش عمده ای از این درآمد از تبلیغات توسط شرکت‎های محلی کوچک‎تری تامین می شود که نمی‎توانند حضور تبلیغاتی پررنگی داشته باشند، در این عرصه خوب عمل کنند و در نتیجه برای بازاریابی به رسانه اجتماعی وابسته هستند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید