جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

نقش مدیریت برای بسیاری از افرادی که برای اولین بار به این نقش دشوار فراخوانده شده یا ارتقا یافته اند و تنها از حمایت کمی در قالب آموزش و مربیگری برخوردار بوده اند، حوزه خطرناکی است. هنگام مواجهه با چالش های جدید در به عهده گرفتن مسئولیت کار دیگران، برای مدیران تازه کار فرصت های فراوانی برای اشتباه و شکست به وجود می آید. درست است که تجربه قبلی در نقش های غیررسمی رهبری مانند مدیریت محصول یا مدیریت پروژه کمک کننده است، اما همچنان کارهای زیادی وجود دارد که مدیر جدید باید یاد بگیرد و در مراحل اولیه نقش خود اجرای شان کند.

با اعتقاد به اینکه داشتن پیش آگاهی از خطرات در هر زمینه ای، ما را قادر می سازد خود را در برابر آنها تجهیز کنیم، در اینجا با 10 اشتباه شایعی که مدیران جدید در آغاز دوران تصدی خود مرتکب می شوند و نکاتی برای اجتناب از آنها آشنا می شویم.


1- احساس می کنند باید «همه چیز دان» بودن خود را اثبات کنند

ممکن است با تخصص فنی و کارکردی خود توجه مدیر ارشد را جلب کرده باشید، اما اکنون که به مدیریت رسیده اید، وقت آن رسیده که تمرکز خود را روی کمک به پرورش متخصصان کارکردی دیگری بگذارید. بله، مهارت هایی که شما را به این نقش رسانده اند، کمکی در رسیدن شما به موفقیت نخواهند کرد. کار شما این است که از تلاش های دیگران و از رشد و پرورش آنها پشتیبانی کنید و هدایت همه فعالیت های کاری را به عهده بگیرید، نه اینکه عملا مانند یک متخصص کار کنید.

تمرکزتان بر خلق متخصص باشد، نه اثبات تخصص خود.

مطلب مرتبط:تردید در توانایی مدیریت کردن، مشکل مدیران تازه کار

2- سعی در نشان دادن مدیریت خود دارند

افرادی که به تازگی به مقام قدرت می رسند، اغلب احساس می کنند همه باید از قدرت آنها خبردار شوند. غریزه تان می گوید همه جا جار بزنید «من رئیس شده ام»، اما این کار اشتباه است. مردم متوجه می شوند شما به تازگی مدیر شده اید. آنها به دنبال راهنمایی، هدایت و کمک هستند نه اظهار قدرت شما. در واقعیت، اجبار کردن افراد به اینکه بدانند شما رئیس هستید، قدرت و اعتبار شما را در نظر اعضای تیم تضعیف می کند.

در برابر وسوسه اعلام «من رئیس شده ام» مقاومت و به جای آن، بر جلب اعتماد اعضای تیم جدیدتان تمرکز کنید.

3- یک شبه همه قوانین را تغییر می دهند

این تصور که هرکاری که قبل از شما انجام شده اشتباه بوده است، اعتبارتان را زیر سؤال می برد. یادتان باشد اعضای تیم شما بخشی از ایجاد فرآیندها و رویکردهای گذشته بوده اند و محکوم کردن آن رویکردها، بی احترامی یا حتی توهین به آنها محسوب می شود.

به جای اینکه بر پیدا کردن اشتباهات تمرکز کنید، از اعضای تیم جدیدتان بخواهید تغییراتی را که به کارآمدتر و مؤثرتر شدن امور کمک می کنند شناسایی کنند.

4- از اعمال هرگونه تغییر می ترسند

در نقطه مقابل مدیر جدیدی که انگیزه نادرستی برای تغییر همه چیز در سر می پروراند، مدیر تازه کاری قرار دارد که از تغییر می هراسد. چنین مدیری در برخورد با اعضای تیم و فرآیندها بسیار محتاط عمل می کند و به شدت نگران است مبادا با پیشنهاد تغییرات کسی را عصبانی کند.

خود را مسئول اتخاذ تصمیم های به موقع بدانید. از اعضای تیم بخواهید حوزه های نیازمند بهبود را شناسایی و از ایده های خود دفاع کنند.

5- برای آشنایی با اعضای تیم جدید خود وقت نمی گذارند

اگر شما عضو جدید تیم هستید، ضروری ا ست که به سرعت اعتماد دیگر اعضا را جلب کنید. بهترین راه برای انجام این کار بذل توجه به تک تک آنهاست. با هر یک از اعضای تیم معاشرت کنید و درباره ایده ها و تغییرات موردنظرشان بپرسید. هرجا امکان پذیر بود، حمایت یا اختیار لازم را برای اعمال آن تغییرات در اختیارشان بگذارید. در زمان مناسب، درباره انگیزه های حرفه ای و گام های مطلوب بعدی آنها بحث کنید و در همکاری با یکدیگر برنامه توسعه ای را تعریف کنید که آنها را به سوی اهداف بلندمدت خود هدایت کند.

اگر قبلا خودتان نیز عضو تیم بوده و اکنون مدیر شده اید، باز هم برقراری آن گفت وگوهای اکتشافی به اندازه قبل حائز اهمیت است. این طور تصور نکنید که چون افراد را به عنوان اعضای تیم و همتایان خود می شناسید، انگیزه های حرفه ای و ایده های کوتاه مدت آنها برای بهبودی را درک می کنید. در اینجا نیز باید همان مقدار زمان را برای این گفت وگوهای ابتدایی صرف و سعی کنید اعضای تیم خود را از منظر جدیدی بشناسید.

اگر به افراد خود توجه کنید، آنها نیز در مقابل به شما توجه خواهند کرد.

6- فراموش می کنند مدیرشان را در جریان کار خود بگذارند

ممکن است تصور کنید مدیرتان به شما ترفیع داده تا مراقب کار باشید و بنابراین نباید در امور روزانه مزاحم او شوید. اما در واقعیت، رئیس مستقیم شما به طرزی باورنکردنی در موفقیت شما ذی نفع است و فرصتی می خواهد تا حمایت و راهنمایی خود را در اختیارتان بگذارد.

به جای اینکه نشان دهید می توانید مستقل کار کنید، اطمینان یابید که مدیرتان را به میزان کافی در جریان امور می گذارید. البته ارزیابی اینکه آن میزان کافی باید چقدر باشد، به خودتان بستگی دارد. بعضی رؤسا خواستار ارتباط روزانه هستند. برخی دیگر ترجیح می دهند تنها در صورتی دخالت کنند که در یک مشکل خاص به کمک شان نیاز باشد. برخی دیگر هم دنبال فرصتی هستند تا شما را در عمل ارزیابی کنند.

حتما تمایل مدیر خود به مشارکت در کار خودتان را بسنجید و بر همان اساس عمل کنید.

7- از برخورد با کارمندان مشکل ساز اجتناب می کنند

تقریبا همه مدیران جدید از مسائل مربوط به افراد دردسر آفرین تیم خود فرار می کنند. در بسیاری موارد، آنها درمورد نحوه ارائه بازخورد مثبت هیچ آموزشی ندیده اند و به شدت نگرانند هر نوع مکالمه انتقادی، باعث دشمنی افراد با آنها شود.

در واقعیت، تمام افراد چشم به مدیر جدید دوخته اند تا ببینند آیا او با چالش های اعضای مشکل ساز تیم مقابله می کند یا خیر. چشم پوشی از این مسائل، اعتبار مدیر را تقلیل می دهد. درمقابل، برخورد به موقع و حرفه ای با آنها به تقویت اعتبار مدیر جدید کمک می کند.

اجازه ندهید مشکل افراد پردردسر به درازا بکشد. هنر و فرآیند ارائه بازخورد و پیش خورد سازنده و مؤثر را بیاموزید و تمرین کنید؛ یادتان باشد همه نگاه ها به شماست.

8- از نشان دادن ضعف های شان به دیگران هراس دارند

در میان مدیران جدید باور نادرستی رایج است مبنی بر اینکه بروز هرگونه ضعف به اقتدار آنها صدمه می زند. در واقع اعضای تیم به دنبال علائمی هستند که نشان دهد شما برای رهبری قابل اعتماد هستید. به جای پنهان کردن یا دوری از اشتباهات خود، به آنها اعتراف کنید و به چشم لحظاتی آموزنده به آنها بنگرید.

نمایش فروتنی شما، موجب جلب حمایت دیگران از شما به عنوان مدیر می شود.

مطلب مرتبط:10 کتاب ضروری برای مدیران جوان

9- حمایت از افراد خود را فراموش می کنند

هیچ چیز مانند اعتمادی که از تضمین امنیت اعضای تیم به دست می آورید، سبب جلب حمایت و اعتبار آنها نمی شود. هر روز فرصت های بسیاری پیش می آید که باید از اعضای تیم در برابر مزاحمت های ناخواسته و برخی توطئه چینی های سیاسی گروه های دیگر محافظت کنید.

زمانی که اعضای تیم متوجه شوند شما پشت آنها هستید و هوای شان را دارید، همگی با شما به عنوان مدیرشان هم داستان و متحد خواهند شد.

10- در وفاداری به مرام نامه مربیگری ناکام می مانند

زمانی که همه چیز عالی پیش می رود، به خاطر کار تیمی است، اما وقتی اوضاع نامساعد می شود، به خاطر شکست شما در کار است. وفاداری به این مرام نامه اعتبار شما را همراه با اعضای تیم به اوج خواهد رساند.

حرف آخر

اکثر مدیران دچار یک یا چند مورد از اشتباهات بالا می شوند. با اینکه نمی توانید مدیریت یا رهبری را از روی کتاب یا وبلاگی یاد بگیرید، اما می توانید در مورد آنچه باید و آنچه نباید انجام دهید، مفاهیم مهمی بیاموزید. پیش آگاهی شما را از هر خطری در آینده مصون می دارد.

منبع : thebalance
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3Kn5td8S
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه