جمعه, ۱۵ مهر(۷) ۱۴۰۱ / Fri, 7 Oct(10) 2022 /
           
فرصت امروز
تولید محتوای باکیفیت با عادت های طلایی

بازاریاب های موفق چطور تولید محتوا می کنند؟

1 ماه پیش ( 1401/5/31 )

در دنیای شخصیت های مارول معمولا ابرقهرمان ها یک یار کمکی دارند تا در نبردهای سخت کنارشان باشد. مثلا بتمن و رابین همیشه با هم به جنگ دشمنان شهر گاتهام می روند. در دنیای بازاریابی هم کارآفرینان برای موفقیت نیاز به یک یار همیشگی دارند. از میان همه گزینه های رنگارنگی که فورا به ذهن آدم می رسد، احتمالا هیچ یار کمکی به اندازه تولید محتوا جذاب نخواهد بود. 

تولید محتوا به بازاریاب ها برای میخکوب کردن کاربران و فروش محصولات در یک چشم به هم زدن کمک می کند. شما با این کار فرآیند طولانی فروش یا پیدا کردن جایگاهی ویژه در دل مشتریان را با یک میانبر سریع السیر طی می کنید. البته به شرط اینکه واقعا محتوای با ارزشی دم دست تان باشد. وگرنه بیشتر حس آلیس در سرزمین عجایب را خواهد داشت، نه چیزی بیشتر!

بازاریاب های موفق چطور تولید محتوا می کنند؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم برای موفقیت در هر کاری یک میانبر ساده وجود دارد. از آنجایی که دنیای تولید محتوا هم از این قانون مهم پیروی می کند، در این مقاله دنبال راهکاری ساده برای تبدیل شدن به یک پا کارشناس حرفه ای در دنیای تولید محتوا هستیم. به جای اکسیرهای جادویی هم فقط یک فرمول ساده برای تان آورده ایم: الگوبرداری از بازاریاب های موفق. 

بی شک همه ما بارها و بارها بازاریاب هایی با قدرت جادویی اثرگذاری بر روی دیگران را دیده ایم. این دست آدم ها طوری روی مخاطب شان اثر می‎گذارند که انگار هیچ برند دیگری در بازار وجود هم ندارد؛ چه برسد به اینکه در حد و اندازه رقیبی واقعی باشد. اگر شما هم دوست دارید محتوایی با همین کیفیت یا حتی بهتر جلوی مخاطب تان قرار دهید، این مقاله را تا آخر دنبال کنید، چراکه در ادامه با بعضی از مهمترین عادت های تولید محتوا آشنا می شوید؛ همان عادت هایی که بازاریاب های بزرگ دنیا از آنها استفاده می کنند. 

مطلب مرتبط: تولید محتوا (Content Creation) بدون دردسر اضافی

مطالعه روزانه اخبار در حوزه کاری

بازاریاب های موفق چطور تولید محتوا می کنند؟

آیا تا به حال مستندسازی را دیده اید که همین طوری بدون پیگیری رویدادهای اجتماعی یا سیاسی مستندی درجه یک بسازد؟ بی شک هر جوابی به غیر از یک «نه» قاطع عجیب یا حتی باورنکردنی به نظر می رسد. خب تا وقتی کسی از اوضاع دور و برش باخبر نباشد، هیچ وقت مستندساز خوبی نخواهد شد. این ماجرا درباره دنیای تولید محتوا هم مصداق دارد. اگرچه محتوای بازاریابی نوعی مستند نیست، اما به هر حال برای مخاطب هدف طراحی می شود و باید المان های جذابی داشته باشد. وگرنه هیچ کس نگاهش هم نخواهد کرد!

اولین عادت مهمی که بازاریاب های حرفه ای را از رقبای آماتورشان متمایز می کند، پیگیری دقیق اخبار است. شاید فکر کنید منظور ما رفتاری شبیه عادت پیرمردها به مشاهده سر ساعت اخبار تلویزیون است، اما راستش را بخواهید در دنیای کسب و کار ماجرا کمی پیچیده تر از این حرف هاست. بازاریاب های درجه یک نه تنها اخبار عادی را دنبال می کنند، بلکه رویدادهای تخصصی حوزه کارشان را هم زیر ذره بین می برند و مثلا اگر شما یک بازاریاب در صنعت اتومبیل های ارزان قیمت هستید. باید همیشه تغییرات این عرصه را مد نظر داشته باشید، چراکه کوچک ترین تغییری در این صنعت نوعی فرصت تازه برای تولید محتوای درجه یک خواهد بود. 

قبول دارم دنبال کردن اخبار تخصصی یک حوزه اصلا کار ساده ای نیست، اما یادتان باشد ما همیشه ابزارهای درجه یکی برای تان در چنته داریم. پیشنهاد ما در این بخش استفاده از اپ های خبری مثل Feedly برای پیگیری تازه ترین رویدادهای مربوط به حوزه های مختلف است. البته غول مرحله آخر در این میان گوگل نیوز (Google News) است. شما با مراجعه به سایت یا اپ این سرویس دوست داشتنی گوگل امکان انتخاب حوزه های مورد علاقه تان و سپس دنبال کردن ریز اخبار حوزه های مورد نظرتان را خواهید داشت. بعد هم می توانید به سادگی هرچه تمام تر در تولید محتوا از این اخبار مهم سود ببرید؛ به همین سادگی!

آشنایی با مخاطب هدف: مهمترین بخش در تولید محتوا

بازاریاب های موفق چطور تولید محتوا می کنند؟

محتوای تولیدی از سوی برندها در نهایت به دست کاربران در شبکه های اجتماعی یا دنیای اینترنت می رسد. در این میان بسیاری از بازاریاب ها مفهومی به اسم سلیقه مخاطب حتی به گوش شان هم نخورده است. دقیقا به همین خاطر بسیاری از محتوای تولیدی آنها هرگز به مذاق کاربران خوش نمی آید. خب اگر قرار بود هر محتوایی که برندها تولید می کنند کاربران را میخکوب کند، دیگر خبری از این همه کسب و کار شکست خورده در بازار نبود. 

شما در هر کسب و کاری که فعالیت دارید، باید مخاطب تان را به مثابه منبع درآمد اصلی لحاظ کنید. همانطور که لیگ NBA بدون سالن های پر از تماشاگر و طرفدارهای پای تلویزیون معنایی ندارد، دنیای بازاریابی هم منهای مشتریان هیچ رنگ و بویی نخواهد داشت. 

مطلب مرتبط: تولید محتوای بازاریابی و نکات ضروری که باید رعایت کنید

وقتی صحبت از آشنایی با مخاطب هدف می شود، ذهن آدم اول از همه سراغ کارهای کلیشه ای مثل کپی برداری از روی دست برندهای بزرگ می رود. قبول دارم تقلید از برندهای بزرگ ایده بسیار خوبی است، اما بعضی جاها شما باید خودتان تکلیف برندتان را روشن کنید. این یک مورد هم دقیقا همینطور است. اگر قرار بود مشتریان شما و برندهای بزرگ بازار دقیقا یکی باشند، آن وقت کلاه شما پس معرکه بود. خب رقابت با برندی که فقط بودجه بازاریابی اش اندازه کل درآمد سالانه شماست، بی شک نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. 

ما در روزنامه فرصت امروز فرمول بی نهایت ساده ای برای آشنایی با مخاطب هدف داریم. شما کافی است با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یا پلتفرم های تخصصی مثل هاب اسپات (HubSpot) از اطلاعات دقیق مربوط به مخاطب تان سود ببرید. اگر هم دنبال یک دسته بندی دقیق از اطلاعات مخاطب هدف تان هستید، این نکات را مد نظر داشته باشید:

•    سن

•    جنسیت

•    محل زندگی

•    اندازه خانواده

•    شغل

•    درآمد

وقتی شما اطلاعات بالا را به دقیق ترین شکل ممکن داشته باشید، دیگر تولید محتوا برای مخاطب هدف کار سخت یا دشواری نخواهد بود. این طوری شما می توانید در یک چشم به هم زدن روی کاربران تاثیر گذارید. یادتان باشد دسته بندی مخاطب هدف برند براساس تفاوت‎شان در معیارهای بالا امری ضروری خواهد بود. وگرنه شما عملا محتوایی یکسان برای همه کاربران تان در نظر خواهید گرفت. نتیجه چنین کاری هم از اول مشخص است: از دست دادن فرصت طلایی تعامل با مخاطب هدف.

انتخاب معیارهای دقیق: وقتی معیارها حرف می زنند!

بازاریاب های موفق چطور تولید محتوا می کنند؟

تولید محتوا یا بازاریابی در شبکه های اجتماعی فعالیت بسیار مهمی است، اما فقط به شرط اینکه دقیقا بدانید چرا دنبال تولید محتوا هستید. شاید فکر کنید سوال بالا بی نهایت ابتدایی به نظر می رسد. خب در این صورت تا حدودی حق با شماست، اما بعد از مدتی فکر کردن به آن متوجه عمق فاجعه خواهید شد. راستش را بخواهید، خیلی از بازاریاب ها اصلا نمی دانند چرا مشغول تولید محتوا هستند. فکر می کنم حدس زدن این موضوع که نتیجه چنین الگویی از تولید محتوا یک شکست بزرگ خواهد بود، کار خیلی سختی نیست. پس اگر دوست ندارید جزو این دسته از بازاریاب های شکست خورده باشید، باید استراتژی تان را کاملا تغییر دهید. 

همانطور که هدف یک تیم فوتبال قبل از شروع مسابقه باید کاملا مشخص باشد، شما هم به عنوان یک بازاریاب باید اول از همه معیارهای تان را ردیف کنید. این معیارها به شما برای ارزیابی میزان موفقیت در زمینه تولید محتوا کمک می کند. مثلا اگر شما معیار اصلی تان در زمینه تولید محتوا افزایش ترافیک سایت است، دست آخر تغییرات در این بخش تکلیف تان را روشن خواهد کرد. یادتان باشد بدون معیارهای دقیق شما عملا توانایی ارزیابی کیفیت کمپین ها را از دست می دهید. پس یک لطفی به خود و برندتان کرده، خیلی زود معیارهای تان را انتخاب کنید. 

مطلب مرتبط: جدیدترین ترندهای حوزه تولید محتوا

ما در این بخش برای اینکه کار شما حسابی ساده شود، فهرستی از معیارهای حرفه ای را آماده کرده ایم. اگر شما هم دوست دارید معیارهای درستی برای تولید محتوا داشته باشید، لطفا شش دانگ حواس تان را به نکات ذیل بدهید:

•    ترافیک در شبکه های اجتماعی: این هدف، همانطور که از اسمش مشخص است، به افزایش ترافیک دریافتی اکانت شما در شبکه های اجتماعی اشاره دارد. مثلا اگر شما در طول شش ماه گذشته میانگین 2 هزار ترافیک دریافتی در ماه داشته اید، محتوای جدیدتان باید دست کم این آمار را برای ماه های آتی 30 تا 50 درصد بیشتر کند. آن وقت می شود گفت معیار و انتظار شما در زمینه تولید محتوا برآورده شده است. 

•    ترافیک سایت: تولید محتوا همیشه در چارچوب شبکه های اجتماعی صورت نمی گیرد. گاهی اوقات هدف از تولید محتوا بارگذاری در سایت رسمی و افزایش ترافیک آن است. دقیقا مثل تیزر تبلیغاتی که با هدف کشاندن تماشاگران به سالن های سینما از تلویزیون پخش می شود. اگر افزایش ترافیک سایت هدف اصلی شماست، باید آن را سفت دنبال کنید. به زبان خودمانی، اگر دست آخر تولید محتوا ترافیک سایت تان را بیشتر نکرد، ماموریت تان با شکست همراه شده است. 

•    افزایش سفارشات: اینکه ترافیک سایت شما بیشتر شود، هدف یا معیار جذابی به نظر می رسد. با این حال یک هدف بهتر ارزیابی وضعیت تولید محتوا براساس افزایش سفارشات است. اگر شما در ماه گذشته فقط 20 ثبت سفارش در سایت تان داشته اید، حالا باید طوری محتوا تولید کنید تا این تعداد حتی یک دانه هم که شده بیشتر شود. اگر هم دست آخر به جای افزایش سفارشات با یک سقوط آزاد رو به رو شدید، سیگنال واضحی مبنی بر تولید محتوای نادرست دریافت کرده اید. 

همانطور که می بینید، معیارهای انتخابی از سوی شما کاملا جریان تولید محتوا را تحت تاثیر قرار می دهد. از این نظر شما با انتخاب معیار برای تولید محتوا مثل ژنرال نظامی هستید که اهداف جنگی را مشخص کرده و برای تحقق آنها به میدان می رود. پس اگر فکر کرده اید بدون استفاده از معیارهای درست و حسابی کارتان پیش می رود، سخت دراشتباهید. 

عادت به نوشتن: قلم را کنار نگذارید

بازاریاب های موفق چطور تولید محتوا می کنند؟

هیچ بازاریابی از همان روز اول همه فن حریف نیست. خیلی از آدم های تاثیرگذار در این صنعت فقط بعد از بارها شکست و ناتوانی در تحقق اهداف شان به موفقیت دست پیدا می کنند. پس اگر شما فکر کرده اید یک شبه در بازار تبدیل به مرد شماره یک مشتریان می شوید، سخت دراشتباهید. 

اجازه دهید برای اینکه بحث ما خیلی خشک نشود، از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. گلف بازی را در نظر بگیرید که تازه اول راه است و به خاطر بازی های حیرت انگیز تایگر وودز به این ورزش رو آورده. بی شک این بازیکن فاصله بی نهایت زیادی با حرفه ای‎ های دنیای گلف دارد. آنچه در این میان به او برای تبدیل شدن به یک آدم حرفه ای کمک می کند، فقط و فقط تمرین است. حالا اگر به جای بازی گلف تولید محتوا را قرار دهیم، مثال مان معنادارتر می شود!

شما به عنوان یک تولیدکننده محتوا دقیقا مثل همان گلف بازی هستید که باید هرچه بیشتر تمرین و تکرار داشته باشد. تمرین تان هم نه در زمین چمن، بلکه روی کاغذ خواهد بود. پس به جای اینکه الکی وقت تان را با بهانه های مختلف هدر دهید، یک راست بروید سراغ قلم و کاغذتان. قول می دهم بعد از چند هفته طوری دست تان راه بیفتد که حتی فکرش را هم نمی کردید. در مورد سایر فرمت ها مثل ویدئو یا عکس نیز همین آش و کاسه برقرار است. کافی است در یک دوره جامع کار با نرم افزارهای ویرایش ویدئو یا عکس را یاد گرفته، بعد فقط مشغول تمرین و تکرار باشید. اینطوری فرمول طلایی تولید محتوای جذاب برای مخاطب هدف کم کم دست تان می آید؛ به همین سادگی.

مطلب مرتبط: 6 اقدام برای تولید محتوای موفق در سال 2022

نه گفتن را تمرین کنید: صرف نظر از فرصت های غیرممکن تولید محتوا

بازاریاب های موفق چطور تولید محتوا می کنند؟

آدم ها در طول زندگی بارها و بارها به خاطر ناتوانی برای گفتن یک «نه» ساده به دردسر می افتند. کارمندی را در نظر بگیرید که برای آخر هفته با خانواده و دوستانش کلی برنامه جورواجور چیده، اما یکهو با درخواست مدیرش برای اضافه کاری در آخر هفته رو به رو می شود. بی شک اگر کارمند قصه ما توانایی نه گفتن نداشته باشد، خیلی زود همه برنامه هایش به هم خواهد ریخت. آن وقت یا کل فامیل و دوستان از دست او شاکی می شوند یا اینکه باید آخر هفته را تنهایی طی کند؛ آن هم در حالی که بقیه دوستان و اعضای خانواده در تعطیلات خوش می گذرانند!

گاهی اوقات در دنیای تولید محتوا هم اتفاق هایی شبیه مثال بالا روی می دهد. از مدیرانی با توقعات بالا گرفته تا فرصت هایی که خیلی چنگی به دل نمی زند، همه و همه پیش پای شما قرار دارد. اگر بلد نباشید در چنین فرصت هایی با یک نه محکم خیال خودتان را راحت کنید، حسابی به دردسر خواهید افتاد. 

شاید فکر کنید قبول کردن فرصت های نصفه و نیمه در دنیای تولید محتوا فقط چند روزی روی اعصاب تان راه می رود، اما اینجا پای بحث های مهمتری هم در میان است. مثلا اعتبار شغلی تان را در نظر بگیرید؛ بی شک هیچ برندی مایل به همکاری با بازاریابی نیست که کلی پروژه ناکام تولید محتوا در کارنامه دارد. پس به جای اینکه بی خودی از دردسرها استقبال کنید، کمی تمرین نه گفتن داشته باشید.

یادتان باشد شما بازاریاب هستید، نه ربات اتوماتیک. اگر قرار باشد 24 ساعته کار کنید، خیلی زود اوضاع تان به هم خواهد ریخت. پس هر چند وقت یکبار کمی استراحت به خودتان بدهید. این کار هم اعصاب تان را آرام می کند، هم فرصتی برای تجدید انرژی از دست رفته خواهد بود. باور کنید یا نه، گاهی اوقات بازاریاب ها آنقدر درگیر کارشان هستند که کیفیت کارشان به طور چشمگیری افت می کند. آن وقت دیگر هیچ دوراندیشی به داد شما نخواهد رسید.

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم توانایی بازاریاب ها برای نه گفتن به پیشنهادهای همکاری یا انتظارات غیرواقعی مسیر حرفه ای‎ شان را مشخص می کند. اینطوری شما کم کم همان محتواهایی را تولید می کنید که همه در بازار آرزوی آنها را دارند. 

مطلب مرتبط: 5 ابزار حیاتی تولید محتوا

انتخاب لحن منحصر به فرد: گامی بلند به سوی تولید محتوای موفق

بازاریاب های موفق چطور تولید محتوا می کنند؟

از قدیم در دنیای بازاریابی یک نصیحت مهم مبنی بر «موفقیت در تفاوت ریشه دارد» به گوش می خورد. خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند این نصیحت تاریخ مصرفش تمام شده است، اما ما در روزنامه فرصت امروز اصلا اینطور فکر نمی کنیم. اگر شما متمایز از دیگران عمل کنید، دیر یا زود تیتر یک اخبار خواهید شد. هرچه باشد این روزها مردم بیش از هر نکته دیگری تفاوت را ستایش می کنند. پس چرا شما برند متمایز بعدی در بازار نباشید؟

وقتی صحبت از تمایز با دیگران می شود، خیلی ها فکر می کنند پای کارهای عجیب و غریب در میان است. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم کاملا در اشتباه هستید. آنچه بازاریاب ها را از هم متمایز می کند، نه رفتارهای عجیب بلکه لحن متفاوت شان در تولید محتواست. مثلا یک بازاریاب ممکن است همیشه لحن طنزی داشته باشد، در حالی که یکی دیگر از همکارانش همیشه محتوایی جدی تولید نماید. این تمایزات بیشتر مربوط به روحیه هر بازاریاب است. البته اگر انتظارات مخاطب را هم چاشنی این کار کنید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت. 

لحن استفاده شده در هر محتوا باید مناسب با موقعیت برند و معیارهای انتخابی باشد. اگر شما دنبال ترافیک بیشتر هستید، استفاده از طنز ابزار خوبی خواهد بود، در غیر این صورت برای فروش باید اندکی کار را جدی تر پیش ببرید. اشتباه بسیاری از بازاریاب ها استفاده بی‎ حد و اندازه از عنصر طنز است. این کار نه تنها موفقیتی برای شما به همراه نخواهد داشت، بلکه محتوای تان را خیلی زود بی مزه خواهد کرد. پس حواس تان باشد از کمدی در جای درستش استفاده کنید. وگرنه حتی یک نفر هم به محتوای تان جلب نخواهد شد. 

وقتی شما دنبال انتخاب لحن برای تولید محتوا هستید، وضعیتی شبیه به یک رمان نویس خواهید داشت. همانطور که در داستان ها هر شخصیتی یک لحن و ویژگی خاص خودش را دارد، محتوای شما هم باید لحن یا همان شخصیت منحصر به فردی داشته باشد. اینطوری در میان هزاران محتوای دیگر خیلی زود دیده شده و دل مشتریان را به دست می آورد. 

ما در روزنامه فرصت امروز تمرین های ساده و تاثیرگذاری برای تقویت لحن متمایز بازاریاب ها آماده کرده ایم. لطفا در این رابطه به این نکات توجه نمایید:

•    مشاهده دقیق محتوای سایر بازاریاب ها به شما کمک شایانی برای پرهیز از طراحی نمونه های مشابه خواهد کرد.

•    رعایت انصاف و بهره گیری از منابع دست اول همیشه محتوای شما را متمایز از رقبا جلوه می دهد.

•    تولید محتوا به طور تعاملی با ترکیب بعضی از پرسش های جذاب محتوای شما را به طور منحصر به فردی در بازار محبوب خواهد کرد. 

یادتان باشد تمرین های بالا فقط برای شروع کار است. بنابراین شما باید مثل یک فوتبالیست تازه کار همیشه دنبال تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان باشید. وگرنه کارتان حسابی گره خواهد خورد. 

مطلب مرتبط: چالش تولید محتوای مداوم

سخن پایانی

بازاریاب های موفق چطور تولید محتوا می کنند؟

تولید محتوا کاری نیست که یک شبه در آن حرفه ای شوید. حتی بازاریاب های همه فن حریف هم روزی اول راه بوده اند. بنابراین شما برای سبقت از رقبا در این عرصه باید کمی روی شکیبایی تان کار کنید. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای یادگیری فوت و فن های تولید محتوا به سبک برندهای بزرگ کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی داشتید، ما همیشه منتظر کمک به شما هستیم. 

منابع: 

https://influencermarketinghub.com

https://medium.com

https://blog.hubspot.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/izzhkV8R
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه