پنجشنبه, ۱۷ آذر(۹) ۱۴۰۱ / Thu, 8 Dec(12) 2022 /
           
فرصت امروز

دنیای بازاریابی عرصه ای بی نهایت جذاب برای کارآفرینان محسوب می شود. اغلب آدم ها مارکتینگ را با تولید انواع محتوا و تعامل نزدیک با مشتریان به یاد می آورند، اما سناریوی این حوزه همیشه اینقدر ساده و سرراست نیست. همانطور که مسابقات مهم فوتبال گاهی اوقات تبدیل به نبرد پیچیده تاکتیکی میان سرمربی ها می شود، حوزه بازاریابی هم هزارتوهای خاص خودش را دارد. چه بسا کارآفرینانی که با هزاران امید و آرزو وارد این میدان شده اند، بعد از مدتی مثل دانشجوهای تازه وارد یک کلمه هم از حرف استاد را متوجه نشوند. آن وقت هر تلاشی از سوی بازاریابی های قصه مان فقط و فقط به بدتر شدن اوضاع کمک می کند؛ نه چیزی بیشتر.

بازاریابی به طور تخصصی کاری نیست که شما در کنار بقیه وظایف تان انجام دهید. قبول دارم در قدم های اولیه که هنوز استارت آپ تان سر و سامان نگرفته، مدیریت بازاریابی کار سختی نخواهد بود. با این حال وقتی کورس رقابت داغ می شود، دیگر نباید خودتان را یک سوپرمن همه فن حریف قلمداد کنید؛ چراکه دنیای واقعی کسب و کار اصلا شوخی بردار نیست. 

چه زمانی باید از آژانس های بازاریابی کمک گرفت؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان باهوش همیشه در زمان درست بی خیال کار بر روی حوزه بازاریابی شده و سراغ متخصص های این عرصه می روند. نکته کلیدی این وسط شناسایی زمان مناسب برای همکاری با موسسات بازاریابی است. هرچه باشد شما سرمایه تان را از سر راه نیاورده اید تا با بی دقتی محض هدر دهید. پس به جای اینکه خودتان را اذیت کرده یا فاتحه بودجه تان را بخوانید، به فکر زمانی مناسب برای استفاده از خدمات آژانس های بازاریابی باشید. از آنجایی که چنین کاری چندان راحت نیست، ما در ادامه این مقاله کنارتان خواهیم بود تا زمان مناسب را پیدا کنید. پس قلم و کاغذتان را بردارید تا نکات کنکوری را با هم مرور کنیم. 

مطلب مرتبط: چرا برندها با آژانس های بازاریابی همکاری می کنند؟

کاهش فروش: مهمترین نشانه شکست در بازاریابی

کاهش فروش

ماه گذشته چقدر فروش داشته اید؟ این سوال بیشتر شبیه کنجکاوی ماموران مالیات به نظر می رسد که در به در دنبال افزایش مالیات برندتان هستند. البته ما اصلا قصد فضولی در کم و کیف فعالیت برندتان را نداریم، بلکه ماجرا ارزیابی اوضاع بازاریابی است. اگر فروش شما در طول ماه های اخیر یک سقوط آزاد تمام عیار را تجربه کرده است، باید کم کم خودتان را آماده ترک زمین بازاریابی کنید. به طور مشابه، وقتی فروش ماه جاری در مقایسه با زمان مشابه در سال های قبل افت محسوسی داشته، باید فکری به حال استفاده از نیروهای تازه در عرصه بازاریابی کنید. اینطوری اوضاع تان در زمینه بازاریابی به شدت بهتر شده و بعد از مدت ها دوباره برند محبوب مشتریان خواهید شد. 

در دنیا کمتر کاری به اندازه تغییر سخت یا حتی غیرممکن به نظر می رسد. خیلی از کارآفرینان حاضرند سال های سال سود حداقلی از بازار ببرند، اما همه استراتژی های شان را بدون کوچک ترین تغییری ادامه دهند. قبول دارم تغییر همیشه سخت است، اما این به معنای ضرر کردن برندتان نیست. این روزها بسیاری از کارآفرینان برجسته دنیا به امید کسب سود بیشتر دست به تغییرات اساسی در اوضاع برندشان می زنند. اینطوری شما می توانید بدون استرس اضافه سراغ آژانس های بازاریابی رفته و به امید کمپین های بهتر با آنها همکاری داشته باشید. 

یادتان نرود در دنیای امروز هیچ کارآفرینی تمام مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در بازار را ندارند. درست به همین خاطر اگر دنبال قهرمان بازی هستید، باید آن را در دنیای بازی های کامپیوتری دنبال کنید؛ چراکه این روزها هیچ خبری از قهرمان های افسانه ای در دنیا نیست. توصیه ما در این بخش بی نهایت روشن است: وقتی میزان فروش تان روز به روز کمتر می شود، نشانه مهمی برای همکاری با آژانس های بازاریابی در دست دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز سراغ یکی از موسسات مارکتینگ خوشنام بروید. 

بی علاقگی به حوزه مارکتینگ: هر کسی برای کاری ساخته شده است!

بی علاقگی به حوزه مارکتینگ

اگر همین حالا از بازاریاب ها درباره میزان هیجان و جذابیت کارشان سوال کنید، احتمالا کلی داستان مختلف درباره لذت کار به عنوان بازاریاب برای تان سرهم خواهند کرد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید تولید محتوا و تعامل با مشتریان کمی هیجان دارد، اما راستش را بخواهید همه قرار نیست از این کار لذت ببرند. چه بسا کاری که بی نهایت شما را سر ذوق می آورد، چیزی به غیر از عذابی طولانی برای دیگران نباشد. 

ساده ترین مثال درباره تفاوت سلیقه آدم ها در سراسر دنیا مربوط به دنیای هنر است. در حالی که بعضی از مردم عاشق موسیقی هستند، عده ای دیگر هیچ چیز را با یک فیلم خوب عوض نمی کنند. بعضی ها هم عاشق گشت و گذار در گالری های عکاسی هستند. سلیقه های متفاوت این افراد در عمل بازار مناسبی برای هنرمندان سراسر دنیا فراهم می کند. بنابراین اگر شما بازاریاب خوبی نیستید، دلیل نمی شود کلا بی خیال حوزه کارآفرینی شوید. چه بسا در دپارتمان روابط عمومی به خاطر مهارت های ارتباطی تان یک جای ویژه پیدا کنید!

از قدیم گفته اند «هر چیزی باید سر جای خودش باشد» و ما هم در روزنامه فرصت امروز این ضرب المثل را آویزه گوش مان کرده ایم. اگر شما هم فکر می کنید بازاریابی کار درست و حسابی برای تان نیست، کافی است با خودتان روراست بوده و این کابوس وحشتناک را تمام کنید. اینطوری با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم اعصاب خودتان راحت تر خواهد بود، هم اینکه مشتریان کمپین های باکیفیت مشاهده خواهند کرد. خب خیال نکرده اید که کارآفرینان بی علاقه به حوزه بازاریابی می توانند کمپین های درجه یک طراحی کنند؟

مطلب مرتبط: چگونه آژانس بازاریابی کارآمدتری داشته باشیم؟

فشردگی برنامه کاری: وقتی زمان در دسترس نیست

فشردگی برنامه کاری

زمان عنصری بی نهایت مهم برای کارآفرینان محسوب می شود. بدون مدیریت زمان درست همه کارها روی هوا معلق می ماند و هیچ خبری از سودهای چند میلیون دلاری نیز نخواهد بود. دقیقا به همین خاطر آدم های موفق همیشه مدیریت زمان بی نظیری دارند. انگار که همه چیز در این دنیا به مدیریت زمان ربط پیدا می کند. ماجرا اینجا تقریبا شبیه یک مسابقه فوتبال است. همانطور که تیم ها باید در 90 دقیقه کار را یکسره کرده و سه امتیاز را به دست بیاورند، شما هم نباید همه کارها را به فردا موکول کنید. چه بسا ایده هایی که امروز جذاب و هیجان انگیز به نظر می رسد، چند روز دیگر فقط در کتاب های تاریخی جا داشته باشند. 

بی شک همه ما بارها و بارها توصیه های کلیشه ای درباره اختصاص زمان درست برای بازاریابی به گوش مان خورده است. شما را نمی دانم، ولی برای من که این نصیحت ها هیچ ارزشی ندارد؛ چراکه تا وقتی آدم وقت خالی بین کارهای گوناگون نداشته باشد، بازاریابی هیچ جایی در حساب و کتاب آدم نخواهد داشت. باور کنید یا نه، شمار بالایی از کارآفرینان علی رغم مهارت های عالی در حوزه بازاریابی اصلا فرصت رسیدگی به این کارها را ندارند. هرچه باشد فعالیت به عنوان مدیر یک کسب و کار چندان هم کار ساده ای نیست. به همین خاطر اگر سرتان خیلی شلوغ است و اصطلاحا یک سر دارید و هزار سودا، وقت آن رسیده تا از آژانس های بازاریابی کمک بگیرید. 

هیچ تصمیمی در دنیا مثل برون سپاری یک مسئولیت برای کارآفرینان سخت گیر عذاب آور نیست. انگار که با چنین کاری روح از بدن آدم خارج شده و دیگر هیچ کنترلی روی اوضاع کسب و کارش ندارد. ما در روزنامه فرصت امروز چنین دغدغه هایی را کاملا درک می کنیم، اما قرار نیست با این طرز فکر جلوی پیشرفت برندتان را بگیرید. در عوض سعی کنید مثل یک منتقد حرفه ای فقط موسسات بازاریابی درجه یک را زیر ذره بین قرار دهید. اینطوری بعد از چند روز تحقیق و پرس و جو بهترین انتخاب ممکن را خواهید کرد. 

عدم مشاهده نتایج بازاریابی: به وقت بازنشستگی از دنیای بازاریابی

عدم مشاهده نتایج بازاریابی

هیچ ورزشکاری نمی تواند تا ابد در زمین مسابقه خوش بدرخشد و همه عنوان های تیمی یا فردی را درو کند. دیر یا زود بهترین های دنیا هم باید به فکر بازنشستگی باشند. مثلا برای بسکتبالیست ها وقتی دیگر پرتاب های سه امتیازی داخل سبد جای نگیرد، زنگ خطر به صدا درمی آید. آن وقت باید دنبال یک مراسم آبرومند برای خداحافظی از دنیای حرفه ای باشند. 

قبول دارم بازاریاب ها مثل ورزشکاران حرفه ای از توانایی فیزیکی شان کار نمی کشند، اما قدرت ذهنی آدم ها هم در طول زمان دستخوش تغییراتی می شود. بنابراین اگر فکر کرده اید همیشه بازاریابی عالی و بی عیب و نقص باقی می مانید، باید کم کم با واقعیت این عرصه رو به رو شوید. 

مطلب مرتبط: 7 راه برای بررسی آژانس بازاریابی دیجیتال

وقتی درباره نتایج بازاریابی صحبت می کنیم، هر کسی یکسری معیارهای خاصی مد نظر دارد. چه بسا حتی دو تا بازاریاب هم در سراسر دنیا درباره این معیارها با هم به توافق نرسند. اگرچه ما در روزنامه فرصت امروز تنوع دیدگاه ها را دوست داریم اما برای پیشبرد بحث سراغ چند تا از رایج ترین نتایج بازاریابی رفته ایم. پس لطفا شش دانگ حواس تان را به موارد زیر دهید:

•    بازگشت سرمایه (ROI) بالا از تبلیغات 

•    نرخ بازشدگی بالا درباره کمپین های ایمیل مارکتینگ

•    افزایش مداوم سطح تعامل کاربران با سایت برند

•    خرید مجدد مشتریان و ورودشان به فهرست خریداران وفادار

فهرست بالا را با کلی ایده و گزینه دیگر می توان ادامه داد. با این حال در اصل مطلب تفاوتی ایجاد نمی شود. شما به عنوان یک بازاریاب باید همیشه آمادگی لازم برای ارزیابی نتایج کمپین با استفاده از معیارهای اساسی را داشته باشید. وقتی کمپین تان موفقیت چندانی در تحقق اهداف موردنظر ندارد، سیگنال مشخصی بابت خداحافظی با این حوزه دریافت می کنید. اگر نظر ما را بخواهید، چنین موقعیتی بهترین فرصت برای خداحافظی با عرصه بازاریابی و شروع استفاده از خدمات موسسات حرفه ای خواهد بود. 

سردرگمی درباره تصمیم های مهم: هزارتویی به نام بازاریابی!

سردرگمی درباره تصمیم های مهم

بعضی از تصمیم های زندگی آنقدر مهم یا سخت هست که آدم سراغ تراپیست یا مشاور متخصص برود. هرچه باشد آدم فقط یکبار فرصت زندگی دارد و اگر همه تصمیمات را با شیر یا خط بگیرد، سر از ناکجاآباد درخواهد آورد. اگرچه بازاریابی در ابتدای امر شبیه یک جاده بی نهایت هموار به نظر می رسد، اما به موازات رشد کسب و کارتان تصمیم های مارکتینگ هم سخت تر خواهد شد. تا جایی که یکهو به خودتان می آیید و با کلی تصمیم گیج کننده تنها می مانید. آن وقت نه کسی را دارید که کمک تان کند یا حتی مهارت های لازم برای حل مشکلات را خواهید داشت. 

فرمول طلایی ما برای چنین بخش هایی استفاده از یک میانبر ساده به جای درگیر شدن با مشکلات فراوان است. کافی است وقتی کم کم تصمیمات بازاریابی برای تان سخت شد، دنبال همکاری با موسسات بازاریابی بروید. اینطوری بدون هیچ دردسر اضافه ای امکان جلوگیری از یک فاجعه تمام عیار را خواهید داشت. 

قبول دارم کلی از کارشناس های بازاریابی نگاه مثبتی به جبران اشتباهات یا بازیابی مشتریان از دست رفته دارند اما لازم نیست حتما یک بازاریاب حرفه ای باشید تا سختی های این ماموریت غیرممکن را درک کنید. شما را نمی دانم، ولی من که وقتی دور یک برند را خط بکشم دیگر محال است شانس دوباره ای به آن بدهم. پس تا قبل از اینکه حسابی روی اعصاب مشتریان رژه بروید، کار تولید محتوا را به اهلش بسپارید. مطمئنم کلی خُرده‎ کاری دیگر در شرکت هست که نیاز به توجه شما داشته باشد!

کمبود بودجه برای گسترش تیم بازاریابی: وقتی پای پول در میان است

کمبود بودجه برای گسترش تیم بازاریابی

آیا شما هم رویاهای دور و درازی برای توسعه کسب و کارتان دارید؟ قبول دارم خیلی از این رویاها هرگز رنگ واقعیت را نمی بیند، اما ذهن آدم این چیزها سرش نمی شود. تبدیل شدن به آدمی موفق مثل جف بزوس برای هر کسی در این دنیا بی نهایت جذاب است. با این حال همه توانایی دنبال کردن این مسیر جذاب را ندارند. مثلا همین حوزه بازاریابی را در نظر بگیرید؛ شما برای رقابت موثر با برندهای بزرگ دنیا باید اول از همه یک بودجه بی عیب و نقص دم دست تان باشد. از آنجایی که سرمایه گذارها معمولا پول هنگفتی در اختیار برندها قرار نمی دهند، تامین مالی پروژه های مارکتینگ خودش یک هزارتوی تمام نشدنی خواهد بود. 

مطلب مرتبط: افزایش بهره وری آژانس های دیجیتال با هک های کاربردی

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان باید همیشه همکاری با موسسات معتبر را به جای خرج های اضافه در دستور کار قرار دهند؛ چراکه موسسه های بازاریابی باکیفیت ترین کمپین های دنیا را با قیمتی منطقی برای شما طراحی خواهند کرد. شاید این کار به اندازه توسعه یک تیم همه فن حریف بازاریابی در داخل شرکت هیجان انگیز نباشد، اما دست کم کارتان را تا زمانی که به سطح بودجه مناسب برسید، راه می اندازد. پس لطفا برای یک بار هم که شده از ایده آل های فضایی تان دست کشیده و در دنیای واقعی مارکتینگ زندگی کنید. این طوری هم خودتان راحت تر به کار ادامه می دهید، هم کمپین های بهتری در دسترس مشتریان قرار می گیرد. 

خیلی وقت ها بازاریاب ها سینگال های مهمی از طرف مشتریان دریافت می کنند اما دوست ندارند با واقعیت کنار بیایند. اگر شما هم در طول ماه های اخیر نظرات منفی زیادی از طرف مشتریان پیرامون اوضاع بازاریابی تان دریافت کرده اید، زمان اعمال تغییرات اساسی فرا رسیده است. شاید فکر کنید کمی پافشاری بر روی روش های قبلی در این شرایط جواب دهد اما معمولا چنین دست فرمانی برندتان را یک راست ته دره می فرستد. پس یک لطفی به خودتان و مشتریان کرده و قبل از اینکه ماجرا خیلی دراماتیک شود، همکاری تان با یک آژانس بازاریابی را شروع کنید. 

منابع: 

https://www.noobpreneur.com

https://blog.hubspot.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gobCZ8wz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه