شنبه, 19 بهمن 1398 - 11:31

افزایش کارایی آژانس های بازاریابی در 5 مرحله

شروع کسب و کار در زمینه مشاوره بازاریابی یا فعالیت به عنوان یک آژانس بازاریابی حرفه ای برای بسیاری از کارآفرینان جذابیت های بالایی دارد. تنها چالش مهم در این میان دشواری های احتمالی حضور در این عرصه است. بسیاری از افراد فعالیت آژانس های بازاریابی را همراه با مشکلات و سختی های بسیار زیادی می دانند. این امر موجب تمایل آنها به کناره گیری از حضور در این فضا می شود. اگرچه فعالیت به عنوان آژانس بازاریابی دشواری های خاص خود را دارد، اما برای هر چالشی در عرصه کسب و کار راهکار مناسبی نیز وجود دارد.

اگر شما علاقه مند به فعالیت در قالب یک آژانس بازاریابی هستید، باید به افزایش کارایی شرکت تان توجه داشته باشید. وقتی از افزایش کارایی شرکت صحبت می کنیم، منظورمان انتخاب شعار های تبلیغاتی یا صرف بیان دستورالعمل های تازه به تیم کارمندان نیست. افزایش کارایی یک آژانس بازاریابی به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد: استخدام افراد مناسب، سازماندهی کارآمد پروژه ها، ساماندهی اکانت ها، کار بر روی برند خودمان و در نهایت توانایی ارائه خدمات دارای کیفیت مناسب به مشتریان. آژانس های بازاریابی باید همیشه کسب نتیجه مناسب از دل همکاری با مشتریان را مدنظر داشته باشند. در غیر این صورت شاید ماهیت فعالیت ما جذاب به نظر برسد، اما نظر هیچ برندی را جلب نخواهد کرد.

افزایش کارایی آژانس های بازاریابی

استفاده از توصیه های کاربردی برای ورود به دنیای بازاریابی به عنوان یک آژانس مشاور ضروری است. ما برای ارائه راهنمایی های تاثیرگذار باید در زمینه بازاریابی مهارت بسیار زیادی داشته باشیم. این مهارت اغلب در یک فرد خاص وجود ندارد. به همین خاطر باید به فکر استخدام افراد مختلف با مهارت های گوناگون باشیم. البته این امر همیشه به معنای توسعه آژانس بازاریابی مان در قالب یک سازمان توانمند برای ارائه تمام خدمات بازاریابی نیست. در ادامه پنج توصیه مهم برای افزایش کارایی آژانس های بازاریابی را مدنظر قرار خواهیم داد.

1. انتخاب حوزه کارشناسی و پایبندی به آن

بسیاری از آژانس های بازاریابی نمونه بارز ضرب المثل «همه کاره و هیچ کاره» هستند. اغلب آژانس های بازاریابی در تلاش برای معرفی خود به عنوان منبع اصلی برای رفع تمام نیازهای بازاریابی برندها هستند. این امر در عمل نتیجه چندان مثبتی برای آنها در پی ندارد. وقتی ما در تلاش برای انجام تمام امور در حوزه بازاریابی هستیم، شاید اندکی تخصص و مهارت در تمام حوزه ها پیدا کنیم، اما هیچ وقت در حوزه ای مشخص مهارت بالا نخواهیم داشت. به همین خاطر کمتر برندی به ما اعتماد خواهد کرد.

مطلب مرتبط: 7 راه برای بررسی آژانس بازاریابی دیجیتال

آژانس های بازاریابی برتر و موفق در زمینه همکاری با برندها اقدام به بیان حوزه های کارشناسی شان به طور دقیق می کنند. این امر به مشتریان این آژانس ها اطمینان خاصی در زمینه توانایی اعتماد به چنین برندهایی را می دهد. به این ترتیب تعداد مشتریان آنها در عمل افزایش قابل توجهی پیدا می کند. شاید برای بسیاری از کارآفرینان و بازاریاب ها تلاش برای تمرکز بر روی یک حوزه مشخص دشوار باشد. این امر ناشی از شیوه تفکر اشتباه در زمینه مهارت کسب و کار است. امروزه ما نیازی به مهارت تخصصی در همه زمینه ها نداریم. در واقع کسب این نوع مهارت ها در عمل امکان ناپذیر است. به همین خاطر ما باید تمرکزمان بر روی کسب مهارت در حوزه های خاص باشد.

یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی توانایی برندها برای شخصی سازی محتوای تولیدی و خدمات شان است. آژانس های بازاریابی برای ایجاد تمایز میان کسب و کارشان با دیگر رقبا باید عملکرد مناسبی در زمینه شخصی سازی خدمات داشته باشند. این امر بدون مهارت بسیار بالا در حوزه هایی مشخص امکان ناپذیر است. امروزه شرکت ها به دنبال آژانس های بازاریابی دارای مهارت بالا در حوزه های خرد هستند. به این ترتیب دیگر عصر همکاری برندها با یک آژانس بازاریابی به پایان رسیده است بنابراین ما باید به دنبال کسب مهارت تخصصی در حوزه های خاص باشیم.

اجازه دهید بیشتر به موضوع کسب مهارت تخصصی در حوزه های خاص فکر کنیم. اگر آژانس بازاریابی ما تنها شرکت ارائه دهنده خدمات پیشرفته در یک حوزه مشخص بازاریابی باشد، تمام برندهای نیازمند آن نوع سرویس باید به سراغ ما بیایند. این امر مزیت بسیار بزرگی برای ما محسوب می شود. به این ترتیب ما توانایی افزایش شهرت و اعتبارمان به صورت کاملا تاثیرگذار را خواهیم داشت. همچنین هیچ برندی توانایی رقابت با ما را نخواهد داشت. این امر برای توسعه یک آژانس بازاریابی و افزایش کارایی اش ایده بسیار مناسبی محسوب می شود بنابراین ما باید نحوه فعالیت برندمان در زمینه کسب و کار را مورد بازبینی قرار دهیم.

2. بازاندیشی درباره فرآیندهای مدیریت پروژه

براساس گزارش موسسه PWC، 97درصد از سازمان ها مدیریت پروژه را در اولویت اصلی ساماندهی کسب و کار قرار می دهند. این امر به معنای اهمیت بسیار بالای فرآیند مدیریت پروژه برای تمام برندهاست. در این زمینه آژانس های بازاریابی استثنا نیستند. به همین خاطر ما نیز باید به دنبال استفاده از مزایای ساماندهی و مدیریت بهینه پروژه ها باشیم. در غیر این صورت آژانس ما در برابر سایر رقبا برتری چندانی نخواهد داشت.

وقتی برندها از آژانس بازاریابی ما برای ساماندهی بخش بازاریابی استفاده می کنند، انتظارات مشخصی دارند. این انتظارات شامل مدیریت سریع بخش های تخصصی بازاریابی و افزایش سودبخشی آنهاست. امروزه سرعت عمل برندها دارای اهمیت بسیار زیادی است. بنابراین ما باید در کمترین زمان ممکن به انتظارات و نیازهای مشتریان مان پاسخ دهیم. در غیر این صورت سایر رقبا مشتریان ما را به دست خواهند آورد.

مدیریت به موقع پروژه ها دارای اهمیت ویژه ای برای آژانس های بازاریابی با مشتریان پرتعداد است. برخی از آژانس ها در ابتدای راه دارای 1 یا 2 مشتری هستند. در چنین شرایطی استفاده از سیستم مدیریت پروژه چندان اهمیت ندارد، با این حال در زمینه کسب و کار با مقیاس مشتریان بالا باید از سیستم های مدیریت پروژه به طور کارآمد استفاده کرد. خوشبختانه امروزه نرم افزارهای بسیار زیادی برای استفاده تخصصی آژانس های بازاریابی وجود دارد. انتخاب یکی از این نمونه ها برای مدیریت پروژه به صورت تاثیرگذار ضروری به نظر می رسد. این انتخاب باید براساس سطح نیاز آژانس ما و همچنین توجه به بودجه در دسترس انجام شود. در غیر این صورت ما انتخاب درستی در زمینه نرم افزار مدیریت پروژه مان نخواهیم داشت. نتیجه این امر بروز مشکلات و چالش های متنوع در زمینه مدیریت بهینه پروژه های بازاریابی خواهد بود.

3. استفاده از افراد مناسب

یکی از مهم ترین نکات در زمینه افزایش کارایی آژانس های بازاریابی استفاده از نیروی کار مناسب است. اغلب آژانس های بازاریابی نسبت به این نکته توجه کافی ندارد. به عنوان مثال، برخی از آژانس های بازاریابی در زمینه انتقال مسئولیت بخش های مختلف به کارمندان فقط به تجربه شان در حوزه بازاریابی توجه دارند. اگر ما در تلاش برای بهبود کارایی آژانس مان هستیم، باید نسبت به استفاده از افراد مناسب در جای درست توجه داشته باشیم. آژانس های بازاریابی به طور کلی دارای دو چالش در زمینه استفاده از نیروی کار هستند. چالش نخست در زمینه استخدام افراد نامناسب و فاقد مهارت موردنیاز روی می دهد. در این بخش ما باید نسبت به بازبینی روند استخدام آژانس مان اقدام کنیم. در غیر این صورت روند استخدام افراد نامناسب ادامه خواهد یافت. چالش دوم مربوط به ناتوانی آژانس ها در استفاده مناسب از نیروی کار دارای مهارت و تخصص است. این امر بیشتر در قالب استفاده از افراد در موقعیت ها و مسئولیت های نامناسب روی می دهد. به این ترتیب آنها در عمل دارای مهارت کافی برای کمک به کسب و کار ما ولی فاقد اختیارات و موقعیت سازمانی مناسب خواهند بود.

آژانس های بازاریابی بزرگ نسبت به شیوه استخدام افراد مناسب و ارائه آموزش های لازم به آنها مهارت بسیار بالایی دارند. این امر شامل ارائه آموزش های ضروری به کارمندان به منظور افزایش مهارت های تخصصی شان می شود. اگر ما در تلاش برای ایجاد تمایز میان خود و دیگر رقبا هستیم، باید نسبت به برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی توجه داشته باشیم. در غیر این صورت کارمندان آژانس ما در بلندمدت مهارت موردنیاز برای پاسخگویی به نیازهای تازه مشتریان را نخواهند داشت. بروز این مشکل در عرصه کسب و کار تا حدودی طبیعی به نظر می رسد. به هر حال ما باید نسبت به بهبود عملکرد کارمندان مان حساسیت داشته باشیم. پرسش اصلی در این بخش معطوف به برنامه های آژانس بازاریابی شما برای بهبود وضعیت کارمندان است. اگر پاسخ مناسبی برای این پرسش ندارید، باید به فکر ایجاد فرآیندهای مناسب برای آموزش کارمندان باشید.

4. استفاده از الگوی قیمت انعطاف پذیر

به عنوان یک آژانس بازاریابی باید سطح قیمت های مناسبی به مشتریان ارائه دهیم. این امر اهمیت بسیار زیادی در تصمیم گیری مشتریان برای انتخاب ما دارد. اگر سطح قیمت های آژانس ما بسیار بالا باشد، اغلب مشتریان اقدام به استفاده از خدمات سایر رقبا خواهند کرد. ما تا زمانی که شهرت و اعتبارمان به طور قابل توجهی افزایش نیافته است، نباید به فکر ارائه قیمت های بالا باشیم.

امروزه آژانس های بزرگ بازاریابی سطح بسیار بالایی از قیمت ها را ارائه می کنند. این امر به دلیل مهارت، تجربه و تخصص بالای آنها در حوزه های تخصص بازاریابی است. آژانس بازاریابی ما به عنوان یک شرکت تازه کار توانایی چندانی در زمینه جلب نظر مشتریان با سطح قیمت های بالا نخواهیم داشت. به همین خاطر باید رقابت با دیگر آژانس ها از طریق ارائه سطح قیمت های انعطاف پذیر را مدنظر داشته باشیم.

نکته مهم در زمینه استفاده از الگوی قیمت انعطاف پذیر توجه به نیازها و خواسته های مشتریان در زمینه بازاریابی و سپس ارائه سطح قیمتی مناسب با نیازهای آنهاست. به این ترتیب ما توانایی جلب نظر مشتریان با استفاده از سطح قیمت مناسب را خواهیم داشت.

استفاده از قیمت انعطاف پذیر براساس نیازهای مشتریان تاثیر مناسبی بر روی نظارت مستقیم آنها بر روی میزان هزینه شان دارد. به این ترتیب دیگر مشکلی در زمینه پرداخت هزینه های بازاریابی پیش نخواهد آمد. امروزه بسیاری از آژانس های بازاریابی بزرگ از همین شیوه برای جلب نظر مخاطب هدف استفاده می کنند.
یکی از نکات مهم در زمینه استفاده از الگوی مورد بحث در این بخش امکان دادن آزادی عمل به مشتریان است. تمام برندها در حوزه کسب و کار آزادی عمل را ستایش می کنند. این امر تعامل بهتر میان آژانس ما و مشتریان را فراهم خواهد کرد.

مطلب مرتبط: چرا کسب و کار شما به یک آژانس بازاریابی احتیاج دارد؟

5. توجه ویژه به سایت رسمی آژانس

شاید در نگاه نخست توجه به سایت رسمی آژانس مان بدیهی به نظر برسد، با این حال هنور هم بسیاری از سایت های مربوط به آژانس های بازاریابی کیفیت (محتوایی و هماهنگی با مدیریت سئو) بسیار پایینی دارند. این امر انگیزه مشتریان برای همکاری با ما در زمینه های مختلف را کاهش می دهد. وقتی برند ما توانایی بازاریابی مناسب برای خود از طریق مدیریت بهینه سایت را ندارد، چگونه باید انتظار جلب نظر مشتریان را داشته باشد؟ این پرسش اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از آژانس های بازاریابی نسبت به ناتوانی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف نگران هستند. اگر ما توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان را نداریم، باید به دنبال ایرادهای کارمان باشیم. یکی از ایرادهای بزرگ برندها در این زمینه مربوط به عدم مدیریت بهینه سایت شان است.

تولید محتوای جذاب در سایت رسمی آژانس مان نقش مهمی در جلب نظر برندها دارد. اغلب برندها برای همکاری با یک آژانس بازاریابی نیاز به مشاهده نمونه کارهای مختلفی دارند. ما توانایی استفاده از سایت رسمی به عنوان محلی برای نمایش نمونه کارهای قبلی مان را داریم. این امر اهمیت بسیار زیادی برای جلب نظر مخاطب هدف و نمایش اعتبارمان دارد. امروزه اغلب آژانس های بازاریابی بزرگ دارای آرشیو کاملی از کارهای قبلی شان در سایت رسمی خود هستند.

هیچ تردید نسبت به اهمیت افزایش کارایی آژانس بازاریابی برای دستیابی به اهداف وجود ندارد. در این زمینه کارمندان و مشتریان فعلی مهم ترین سرمایه های ما هستند بنابراین بخش قابل توجهی از تلاش های ما باید معطوف به آنها باشد. در غیر این صورت بودجه برندمان را در محل نامناسبی هزینه خواهیم کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید