پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 2 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

موفقیت به سبک تسلا

3 ماه پیش ( 1402/11/12 )
نویسنده : اندرئاس لمان   مترجم : امیر آل علی  

تولید خودروهای برقی در سال های اخیر به یکی از حوزه های مهم صنعت خودروسازی تبدیل شده است. این حوزه به دلیل مزایای زیست محیطی و اقتصادی خودروهای برقی، پتانسیل رشد بسیار بالایی دارد. بدون شک پیشروترین برند در این حوزه، شرکت تسلا است که با تولید خودروهای برقی باکیفیت و لوکس، توانسته است به یکی از برندهای محبوب در سراسر جهان تبدیل شود. درواقع تا قبل از ظهور این برند، شرکت های خودروسازی توجه کمی به خودروهای برقی داشته اند. درواقع حتی یک برند را نیز نمی توان پیدا کرد که حتی 30 درصد از توان خود را معطوف به این حوزه کرده باشد. با این حال تسلا به جز خودروهای برقی، تولید نکرده و این باعث شده است تا وارد استراتژی اقیانوسی آبی شود. درواقع آنها به جای اینکه خود را وارد یک حوزه ای نمایند که رقبای بسیار زیاد با سابقه فعالیت های بیش از 100 سال را دارد، یک فعالیت جدید را شروع کردند که امروزه با موفقیت های تاریخی همراه شده است. در این زمینه تصور بسیاری از افراد در رابطه با خودروهای برقی، وسیله هایی کوچک، کم سرعت و با کیفیت پایین بوده که باتری آنها در کمتر از یک سال خراب می شود و امکانات خاصی را نیز در اختیار راننده قرار نخواهد داد. با این حال تسلا کاملا بازی را عوض کرده و شتاب خودروهای این شرکت، تا مدت ها به ترند شبکه های اجتماعی تبدیل شده بود. همچنین محصولات این برند طرح های متفاوت و بزرگی را دارند تا هر سلیقه ای را بتواند به سمت خود جذب نماید. در این زمینه بدون صدا بودن موتور این وسیله، عدم خرابی قطعات و طی کردن مسیر به مراتب بیشتر با هر بار شارژ در مقایسه با خودرو های بنزینی، از مزایایی محسوب می شود که باعث شده است تا تسلا امروزه حتی در بین جوان ها نیز طرفداران بسیاری را داشته باشد. در کنار تمامی این موارد، برای درک دلایل موفقیت این برند، لازم است تا نگاهی به تکنیک های بازاریابی آن داشته باشیم. با این حال در ابتدا بررسی تاریخچه این شرکت، درک بهتری را ایجاد می کند. 

موفقیت به سبک تسلا

شرکت تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ توسط مارتین ابرهارد، مارتین کسترل و ایلان ماسک تأسیس شد. این شرکت با هدف تولید خودروهای برقی لوکس و باکیفیت، فعالیت خود را آغاز کرد. اولین محصول تسلا، رودستر بود که در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد. رودستر یک خودروی اسپرت دو نفره بود که از یک موتور الکتریکی با برد ۱۶۰ مایل بهره می برد. رودستر با استقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه شد و باعث شد نام تسلا در صنعت خودروسازی مطرح شود. در سال ۲۰۱۲، تسلا مدل S را معرفی کرد. مدل S یک سدان لوکس چهار نفره بود که از یک موتور الکتریکی با برد ۲۶۵ مایل بهره می برد. مدل S موفقیتی بسیار بزرگ برای تسلا بود و باعث شد این شرکت به یکی از پیشروترین شرکت های تولیدکننده خودروهای برقی در جهان تبدیل شود. در سال ۲۰۱۵، تسلا مدل X را معرفی کرد. مدل X یک شاسی بلند لوکس هفت نفره بود که از یک موتور الکتریکی با برد ۲۵۰ مایل بهره می برد. مدل X نیز موفقیتی بزرگ برای تسلا بود و باعث شد این شرکت به یکی از محبوب ترین برندهای خودروسازی در جهان تبدیل شود. در سال ۲۰۱۷، تسلا مدل 3 را معرفی کرد. مدل 3 یک سدان لوکس پنج نفره بود که از یک موتور الکتریکی با برد ۲۲۰ مایل بهره می برد. مدل 3 اولین خودروی برقی تسلا بود که با قیمتی مقرون به صرفه عرضه شد و باعث شد تسلا به طیف گسترده تری از مشتریان دسترسی پیدا کند. در سال ۲۰۲۱، تسلا مدل Y را معرفی کرد. 

مطلب مرتبط: ارزش سهام شرکت خودروسازی تسلا ۲۰ میلیارد دلار سقوط کرد

مدل Y یک شاسی بلند لوکس پنج نفره بود که از یک موتور الکتریکی با برد ۲۷۰ مایل بهره می برد. مدل Y نیز موفقیتی بزرگ برای تسلا بود و باعث شد این شرکت به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان تبدیل شود. در سال ۲۰۲۲، تسلا مدل S Plaid را معرفی کرد. مدل S Plaid یک نسخه سریع تر از مدل S بود که از سه موتور الکتریکی با برد ۳۹۰ مایل بهره می برد. مدل S Plaid سریع ترین خودروی تولید انبوه جهان است و می تواند ظرف ۱٫۹۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

در حال حاضر، تسلا در حال توسعه محصولات جدیدی مانند مدل Cybertruck، مدل Roadster 2 و مدل Semi است. این محصولات می توانند به تسلا کمک کنند تا جایگاه خود را به عنوان یکی از پیشروترین شرکت های تولیدکننده خودروهای برقی در جهان، تثبیت کند.

تکنیک های بازاریابی تسلا به صورت کلی شامل موارد زیر است:

1-تبلیغات تلویزیونی و آنلاین 

تسلا از تبلیغات تلویزیونی و آنلاین برای معرفی محصولات خود به مخاطبان گسترده استفاده می کند. این تبلیغات معمولاً بر روی ویژگی های منحصربه فرد خودروهای تسلا و مزایای زیست محیطی آنها تمرکز دارند. درواقع امروزه مسئله محیط زیست، به مهمترین دغدغه جهانی تبدیل شده و این برند به خوبی موفق شده است تا از این موضوع استفاده نماید. همچنین تاکید بر خودران بودن این وسایل، کمک کرده است تا هر فردی بتواند یک رانندگی با کمترین خطرات احتمالی را داشته باشد. درواقع خودروهای تسلا، با اختلاف زیاد میانگین کمترین تصادفات را دارند و تاکنون در این رابطه تصادفی که تلفات جانی داشته باشد نیز وجود نداشته است. 

2-روابط عمومی

تسلا از روابط عمومی برای ایجاد و حفظ تصویر مثبتی از خود در چشم عموم استفاده می کند. این شرکت با برگزاری رویدادهای رسانه ای و همکاری با افراد مشهور، سعی می کند توجه رسانه ها و عموم مردم را به خود جلب کند. در این زمینه همکاری با ستارگان حوزه های مختلف نظیر سینما، کمک کرده است تا این برند بتواند محبوبیت بالاتری را به دست آورد. با این حال نکته ای که در این زمینه باید مورد توجه قرار داد این است که این برند در زمینه برندسازی شخصی نیز بسیار موفق بوده و مدیر آن (ایلان ماسک) با اقدامات مختلف خود توجه جهان را کاملا به سمت برندهایی که در اختیار دارد، معطوف کرده است. درواقع شما احتمالا نمی دانید که مدیران حال حاضر حتی مهمترین برندهای خودرو سازی چه افرادی هستند. با این حال بدون شک نام ایلان ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد جهان، به گوش شما خورده است. 


موفقیت به سبک تسلا 

3-بازاریابی دیجیتال

تسلا از بازاریابی دیجیتال برای ارتباط مستقیم با مشتریان خود استفاده می کند. این شرکت از طریق وب سایت، رسانه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ، با مشتریان خود ارتباط برقرار می کند و اطلاعات محصولات خود را در اختیار آنها قرار می دهد. ایلان ماسک با خرید اخیر خود که ابربرند حوزه شبکه های اجتماعی (توئیتر) بوده است فضا را برای تبلیغات تسلا، مهیاتر کرده و این موضوع بازاریابی دیجیتال این برند را وارد مرحله ای جدید کرده است. 

4-بازاریابی درون گرا

تسلا از بازاریابی درون گرا برای ایجاد محتوای ارزشمند برای جذب و حفظ مشتریان استفاده می کند. این شرکت از طریق تولید محتوای متنی، بصری، ویدئویی و صوتی، سعی می کند با مشتریان خود ارتباط برقرار کند و آنها را به خرید محصولات خود ترغیب کند. درواقع تسلا به یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد در زمینه خودروهای هوشمند، تبدیل شده است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بخش تحقیقات این شرکت، خود خبرهای بسیاری را به همراه دارد و افراد زیادی منتظر آگاهی از آخرین دستاوردهای این شرکت هستند. 

مطلب مرتبط: تسلا در حال برنامه ریزی برای اخراج کارکنان

نتیجه گیری

تولید خودروهای برقی باکیفیت و لوکس و استفاده از تکنیک های بازاریابی موثر، از جمله عواملی هستند که باعث موفقیت برند تسلا شده اند. این شرکت با ادامه سرمایه گذاری در این زمینه ها، می تواند به رشد و توسعه خود ادامه دهد و جایگاه خود را به عنوان یکی از پیشروترین شرکت های تولیدکننده خودروهای برقی در جهان، تثبیت کند.

منبع : dailyknowhow.medium
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xcfsZOj4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیون
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه