دوشنبه, ۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی تغییرات دنیای پیرامون با نقش آفرینی IoT

اینترنت اشیاء؛ رنسانس دنیای مدرن

2 ماه پیش ( 1402/11/25 )

اینترنت اشیاء کلیدواژه ای است که این روزها در بسیاری از مکالمه ها نقش محوری را ایفا می کند. شاید خیلی از ما تجهیز خانه ها یا لباس ها به اینترنت را فقط در سناریوی فیلم های علمی- تخیلی دیده باشیم. با این حال روند توسعه فناوری در دنیا طوری جلو رفته که همین سناریوهای دور از دسترس نیز کم کم بدل به واقعیت می شوند. البته در این میان خبری از نبرد کلاسیک بین انسان ها و ربات ها نیست؛ در عوض همه چیز در خدمت یک زندگی بهتر برای انسان ها خواهد بود. این شرایطی است که اینترنت اشیاء برای تحققش طراحی شده است. 

بی شک هر فناوری در دنیا به مرور زمان تغییراتی را به خود می بیند. نکته کلیدی در این میان ترسیم چشم اندازی از آینده آن است. شاید فکر کنید این کار خیلی به درد نمی خورد. پس اجازه دهید با یک مثال ساده ماجرا را روشن کنیم. وقتی آمازون در اواخر دهه 90 میلادی پا به عرصه کسب و کار گذاشت، خیلی ها فکرش را هم نمی کردند یک روز مردم بی خیال خرید حضوری شده و به طور اینترنتی همه چیز را سفارش دهند. خب آن زمان حتی خرید تلفنی هم محبوبیت زیادی نداشت، چه برسد به الگوی اینترنتی!

از آن زمان تا حالا آمازون میلیاردها دلار سود به جیب زده و خیلی از خرده فروشی های کلاسیک ورشکست شده اند. شاید اگر آن خرده فروشی ها آینده فناوری اینترنت و صدالبته عرصه فروش را به درستی تحلیل می کردند، هنوز هم در بازار حضور داشتند.

ماجرای اینترنت اشیاء هم تقریبا به همین شکل است. بسیاری از کسب و کارها هنوز اهمیت این فناوری تازه را درک نکرده اند. این در حالی است که مشتریان روز به روز علاقه بیشتری به این حوزه پیدا می کنند؛ چراکه مشتریان همیشه دنبال محصولاتی برای ساده تر کردن زندگی شان هستند. حالا اگر در این میان اینترنت اشیاء این مزیت را به آنها می دهد، دیگر جای چون و چرا باقی نخواهد ماند.

ما در این مقاله قصد داریم آینده احتمالی دنیای اینترنت اشیاء را به اتفاق شما زیر ذره بین ببریم. اینکه چنین انقلابی در عرصه تکنولوژی چه آینده ای را پیش پای ما قرار می دهد، نکته ای است که هم به درد کارآفرینان و هم به درد مشتریان خواهد خورد. پس منتظر چه هستید؟ آب دست تان است زمین گذاشته و با ما همراه شوید. قول می دهم در پایان این مقاله کلی ایده تازه در سر داشته باشید. 

آینده اینترنت اشیاء

آینده اینترنت اشیاء

هدف ما در این بخش کاملا روشن است. ما قصد داریم به یک سوال ساده جواب دهیم: «آینده اینترنت اشیاء چگونه خواهد بود و چه تغییراتی در زندگی انسان ها ایجاد می کند؟»

ما برای اینکه سوال بالا را به خوبی بررسی کنیم، سراغ جنبه های مختلف تاثیرگذاری این فناوری رفته ایم. اینطوری شما به طور همه جانبه اوضاع را مشاهده کرده و اگر ایده ای در سر داشته باشید، تا حدودی سبک و سنگینش خواهید کرد. خب اجازه دهید بدون مقدمه چینی اضافه یک راست برویم سراغ اصل مطلب. این شما و این هم آینده اینترنت اشیاء.

مطلب مرتبط: بازاریابی+ اینترنت اشیا: مرور کمپین های موفق برای شروع کار

خانه های هوشمند

خانه های هوشمند

تصور کنید با ورود به خانه، نه تنها چراغ ها به طور خودکار روشن و دمای خانه تنظیم می ‎شود، بلکه یخچال هوشمندتان با رصد موجودی مواد غذایی، لیست خرید را به طور خودکار به گوشی شما ارسال می کند. در عین حال ربات نظافتچی، بدون نیاز به دخالت شما، خانه را تمیز خواهد کرد. این سناریو برای یک فیلم عجیب نیست، بلکه شرایطی است که همین حالا هم تا حد زیادی برآورده شده است. 

محصولاتی مثل ربات نظافتچی یا جاروی هوشمند از مدتی قبل در بازار به چشم می خورد. نکته کلیدی در این میان احتمال بالای هماهنگی میان تمام ابزارهای هوشمند در قالب خانه هوشمند است. به طوری که شما دیگر نیازی به مدیریت جداگانه آنها نداشته باشید. در عوض همه چیز به طور خودکار و هماهنگ دنبال می شود. 

بی شک مدیریت خانه کاری نیست که همه عاشق آن باشند؛ مخصوصا اگر همه اعضای خانواده شاغل باشند، آن وقت مدیریت خانه بدل به کابوسی تمام نشدنی خواهد شد. در چنین شرایطی خانه هوشمند اینجاست تا به شما برای مدیریت اوضاع کمک کند. باور کنید یا نه، در آینده نزدیک شاهد گاز یا فرهای هوشمند خواهیم بود. به طوری که نه تنها فرآیند پخت و پز را ساده تر می کنند، بلکه یک همگام سازی کوچک با یخچال هوشمند به آنها فرصت پیشنهاد غذاهای مناسب براساس موجودی مواد غذایی در یخچال را خواهد داد.

با توجه به نکاتی که گفتیم، ظهور خانه های هوشمند اصلا دور از انتظار نیست. درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای این تغییر مهم به خوبی آماده کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. از نقطه نظر مردم عادی هم این تغییرات به مثابه ساده سازی هرچه بهتر شرایط است. خب چه کسی دوست ندارد صبح ها یک میز صبحانه مختصر و آماده جلوی رویش داشته باشد؟

شهر هوشمند

شهر هوشمند

وقتی فضایی برای خانه هوشمند وجود دارد، چرا رویاپردازی مان را کمی گسترش ندهیم و سراغ شهر هوشمند نرویم؟ خب خیلی از خدماتی که این روزها با هزینه و زحمت زیاد ارائه می شود، در قالب شهر هوشمند دیگر این همه دردسر نخواهد داشت. 

در شهرهای هوشمند آینده، ترافیک به واسطه سیستم‎ های حمل و نقل هوشمند و مدیریت ترافیک بهینه به پدیده ای نادر تبدیل خواهد شد. سیستم های هوشمند جمع‎ آوری و بازیافت زباله به حفظ محیط زیست و پاکیزگی شهر کمک کرده و روشنایی معابر به طور خودکار با توجه به شرایط محیطی تنظیم خواهد شد. این ویژگی ها در کنار هم شهر هوشمند را می سازد. به طوری که زندگی در این شهر آزار و اذیت کمتری برای شهروندان خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: اینترنت اشیا و مزایای آن برای کسب و کارها

اگر دقت کرده باشید، مسئله بازیافت یکی از نکات کلیدی برای افراد علاقه مند به محیط زیست است. از طرف دیگر برندها نیز تعهدات سفت و سختی در این زمینه داده اند. با این حال عملا پیشرفت زیادی در زمینه بازیافت به چشم نمی خورد. شاید با هوشمندشدن شهرها این فرآیند سرعت گرفته و تغییرات جدی را مشاهده کنیم. 

صنعت و کشاورزی هوشمند

صنعت و کشاورزی هوشمند

با استفاده از اینترنت اشیاء کشاورزان می‎ توانند با رصد دقیق شرایط آب و هوایی، رطوبت خاک و وضعیت محصولات، به طور موثرتری به کشاورزی بپردازند و از منابع به طور کارآمدتری استفاده کنند. این نکات برای بسیاری از کشورها به مثابه پایان کمبود مواد غذایی و دسترسی راحت تر مردم به آنهاست. بنابراین هوشمندسازی در عرصه کشاورزی نه تنها گزینه جذابی است، بلکه ضرورت هم دارد. این مسئله باید به طور ویژه ای مدنظر کسب و کارها و صدالبته دولت ها قرار گیرد. نکته جالب اینکه امروزه در برخی از کشورها کشاورزی هوشمند اولین قدم های خود را برداشته است. با این حساب در آینده ای نزدیک دوباره شاهد 

در کارخانه های هوشمند، ربات ها با همکاری یکدیگر وظایف را با دقت و سرعت بالا انجام می‎ دهند و سیستم های پیش بینی کننده، از بروز خرابی و نقص فنی پیشگیری خواهند کرد. نکته جالب در این میان کاهش خطاهای احتمالی در خط تولید است. به طوری که هزینه های ناشی از این خطاها به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده و فرصت کسب سود بیشتر برای کسب و کارها فراهم خواهد شد. 

سلامتی و تناسب اندام

سلامتی و تناسب اندام

صنعت خدمات ورزشی در طول دهه های اخیر رونق بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه کمتر کسی در دنیا به چشم می خورد که دست کم دغدغه تناسب اندام نداشته باشد. در گوشه و کنار شهرهای گوناگون هم کلی باشگاه ورزشی در رشته های مختلف به راه افتاده است. این نکته به خوبی توسعه صنعت ورزش را نشان می دهد. در این میان فناوری های جدید نقش مهمی در عملکرد بهتر ورزشکاران یا حتی علاقه مندان به این حوزه ایفا می کند.

اگر بخواهیم از یک مثال جذاب استفاده کنیم، باید سراغ فوتبال رفت. قبلا وقتی یک بازیکن مصدوم می شد، اگر خیلی شانس می آورد بعد از ماه ها دوباره پا به توپ شده و شانسی برای هنرنمایی در میدان داشت. امروزه اما به لطف فناوری های دیجیتال امکان شناسایی دقیق نوع مصدومیت و ریکاوری سریع بازیکنان فراهم شده است. به طور مشابه، مربی ها نیز به کمک دستگاه های هوشمند فرصت تحلیل هرچه بهتر عملکرد بازیکنان شان را دارند. این امر به آنها کمک می کند تا با بهترین ترکیب به مصاف رقبا رفته و دیگر نگران انتخاب های اشتباه نباشند. 

دستگاه های هوشمند فقط محدود به عرصه حرفه ای ورزش نیستند. مثلا ساعت های هوشمند علاوه بر نمایش مشخصات زمانی، امکان آنالیز ضربان قلب، فرآیند تنفسی و حتی میزان کالری مصرف شده در حین ورزش را فراهم کرده اند. این امر به ورزشکاران کمک می کند تا اطلاعات دقیقی درباره نحوه فعالیت ورزشی شان داشته باشند. نکته ای که در این میان باید همیشه یادتان باشد، امکان ارائه برنامه به چنین ساعت هایی است. به طوری که مثل یک مربی وفادار همیشه شما را به ورزش بیشتر و صدالبته دقیق تشویق کنند.

فناوری هوشمند در لباس های ورزشی نیز نفوذ کرده است. امروزه برخی از ورزشکاران برای پیگیری بهترین وضعیت جسمانی شان از لباس های هوشمندی استفاده می کنند که توانایی تجزیه و تحلیل فعالیت فیزیکی به طور دقیق را دارند. اگر فکر می کنید این دیگر نقطه پایانی نوآوری هاست، باید نظر شما را به همگام سازی تمام دستگاه های دیجیتال ورزشی جلب کنیم. به طوری که تمام دست اندرکاران این حوزه به خوبی توانایی تجزیه و تحلیل داده ها را دارند، آن هم به طور ترکیبی.

شاید زمانی نه چندان دور ورزش کردن کاری سخت بود، اما امروزه با ورود اینترنت اشیاء به این حوزه دیگر معادلات فرق کرده است. به زبان خودمانی، دیگر بهانه زیادی برای شانه خالی کردن از ورزش به طور منظم وجود ندارد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز یکی از حوزه های پرسود در اینترنت اشیاء را همین صنعت ورزش می دانیم. اگر شما در این حوزه فعالیت دارید، باید هرچه زودتر کسب و کارتان را با این فناوری هماهنگ سازید. وگرنه خیلی زود فرصت های در دسترس تان از بین می رود. 

مطلب مرتبط: اینترنت اشیا چطور دنیا را دوباره به هم وصل کرده است؟

آموزش و پرورش

آموزش و پرورش

پدیده همه گیری کرونا برای مردم چهارگوشه دنیا سختی های خاص خودش را داشت. قرنطینه های طولانی مدت و تعامل از پشت گوشی های هوشمند سبک زندگی مردم را به طور اساسی تغییر داده است. اگرچه حالا اوضاع به حالت عادی برگشته، اما اثرات پاندمی در گوشه و کنار زندگی ما قابل مشاهده است. یکی از اثرات اساسی در این میان توسعه آموزش از راه دور یا آنلاین است. این روزها دیگر کسی برای شرکت در کلاس های آموزشی نیازی به طی مسیرهای طولانی ندارد. در عوض اساتیدی از آن سر دنیا با استفاده از فضای کلاس های آنلاین فرصت آموزش به علاقه مندان را دارند. 

نکته جالب درباره آموزش آنلاین بحث قیمت تمام شده مقرون به صرفه آن است. به طوری که شما برای راه اندازی یک دوره آموزشی آنلاین دیگر لازم نیست هزینه های گزافی مثل اجازه کلاس درس پرداخت کنید. در عوض همه چیز بر بستر اینترنت جریان دارد. 

قبول دارم خیلی وقت ها تجربه آموزش آنلاین با قطعی اینترنت یا حتی کیفیت پایین خدمات همراه بوده، اما کرونا به کارآفرینان نشان داد باید دست به توسعه ابزارهایی برای ساده سازی این فرآیند بزنند. یک مثال ساده در این میان خدمات گوگل است. امروزه شما به راحتی از طریق سرویس میت (Meet) امکان برگزاری کلاس های آنلاین با کیفیت بالا را دارید. نکته جالب اینکه دیگر خبری از قطعی مداوم ارتباط یا خاموش شدن ناگهانی وبکم نیست. در عوض همه چیز با کیفیت بالا آماده تجربه یک کلاس درس بی دردسر و صدا البته از راه دور است. 

امنیت و حریم خصوصی

امنیت و حریم خصوصی

اینترنت اشیاء نگرانی های زیادی بابت امنیت کاربران به راه انداخته است. خب وقتی همه اطلاعات زندگی مردم بر بستر اینترنت قرار دارد، هکرها خیلی زود وسوسه خواهند شد. تجربه برندهایی مثل فیس بوک در زمینه درز اطلاعات نشان داده اگر پای داده های بی نهایت مهم در میان باشد، هکرها از هیچ اقدامی دریغ نخواهند کرد. به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز یکی از تهدیدات اساسی پیش روی توسعه اینترنت اشیاء را همین مسئله امنیت کاربران می دانیم. خب اگر شرکت ها نتوانند امنیت اطلاعات مشتریان را تضمین کنند، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. 

خبر خوب اینکه بسیاری از شرکت های امنیت سایبری همکاری نزدیکی با توسعه دهندگان فناوری های مربوط به اینترنت اشیاء دارند. البته در این زمینه باید حواس تان به نکات متعددی باشد؛ چراکه بحث جلب اعتماد مشتریان مسئله ای نیست که به این سادگی از کنارش عبور کنیم. در عوض شما باید تمام تلاش تان برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف را انجام داده و خودتان را برای توسعه پایدار این حوزه آماده نمایید. 

اگر بخواهیم یک چشم انداز کلی در رابطه با امنیت کاربران در دنیای اینترنت اشیاء ارائه کنیم، افق های امیدوارکننده زیادی پیش روی مان خواهد بود. خب شرکت های بزرگی مثل گوگل یا مایکروسافت که همین طور بی مقدمه وارد یک حوزه نمی شوند. در عوض مدیران ارشد این شرکت ها حساب ویژه ای بر روی اینترنت اشیاء کرده اند. البته این به معنای اعتماد بی قید و بند به دنیای اینترنت اشیاء نیست. به هر حال این فناوری قدمت زیادی ندارد و هنوز امکان درز اطلاعات کاربران در این فضا دور از ذهن نیست. به همین خاطر شما باید با دقت فراوان کارتان در این حوزه را دنبال کنید. 

حمل و نقل

حمل و نقل

اینترنت اشیاء فقط مربوط به خانه یا باشگاه های ورزشی نیست. در عوض ورود این فناوری به دنیای خودروسازی و حمل و نقل عمومی تغییرات بسیار مهمی را ایجاد کرده است. اگر زمانی نه چندان دور تردد درون‎ شهرهای بزرگ با خودرو دست کمی از کابوس نداشت، حالا دیگر با ورود ماشین های هوشمند همه چیز در حال تغییر است. راستش را بخواهید، اولین جرقه چنین ایده ای را برند جنجالی تسلا زد. ایلان ماسک همیشه به عنوان یک کارآفرین نوآور شناخته شده و عملکردش در زمینه توسعه اینترنت اشیاء نیز به همین شکل است. 

مطلب مرتبط: اینترنت اشیاء چگونه زندگی بشر را متحول می کند؟

خودروهای هوشمند با استفاده از اینترنت و همگام سازی سریع با سیستم های مکان یابی به خوبی رانندگان را به سفری راحت دعوت می کنند. البته بحث امنیت سفر در اینجا اهمیت کلیدی دارد. خب آیا شما به سیستم رانندگی خودکار در یک اتومبیل اعتماد کامل دارید؟ براساس ادعای برندهایی مثل تسلا ما باید به این فناوری تازه مثل چشم مان اعتماد داشته باشیم، اما مسئله این است که چشم انسان همیشه درست نمی بیند!

حمل و نقل عمومی در طول سال های اخیر مسئله بحث برانگیزی بوده است. از سختی های این شغل که بگذریم، تقاضا برای افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی تقریبا در سراسر دنیا به چشم می خورد. با این حساب استفاده از اینترنت اشیاء یا به زبان ساده تر راه اندازی ناوگان هوشمند کمک شایانی برای زندگی بهتر در شهرهای بزرگ خواهد بود. 

اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، خودروهای هوشمند به طور کامل نقش راننده را حذف نمی کنند. در عوض این فناوری در دسترس همه کارآفرینان برای رویاپردازی های بیشتر قرار دارد. در عین حال راننده به عنوان مهمترین جزو فرآیند رانندگی نقش محوری اش را حفظ خواهد کرد. در عوض فرآیند رانندگی به کمک اینترنت اشیاء ساده و بی دردسر خواهد شد. به طوری که حتی کسانی که از رانندگی دل خوشی هم ندارند، به این کار علاقه مند خواهند شد. 

خرده فروشی هوشمند

خرده فروشی هوشمند

صنعت خرده فروشی با توسعه اینترنت در طول دو دهه اخیر تغییرات بسیار زیادی داشته است. اگر شرایط همه گیری کرونا را نیز در نظر بگیریم، آن وقت متوجه تغییر سلیقه مردم در زمینه خرید خواهیم شد. امروزه خیلی از مردم ترجیح می دهند به طور غیرحضوری یا آنلاین خریدشان را انجام دهند بنابراین عرصه برای خرده فروشی های سنتی روز به روز سخت تر می شود. در این میان اینترنت اشیاء شاید تحولی شگفت انگیز برای چنین کسب و کارهایی محسوب شود. حتما می پرسید چطور؟ خب اجازه دهید کمی دقیق تر بحث مان را جلو ببریم.

آیا تا حالا به سرتان زده چقدر خوب می شد موقع خرید از خرده فروشی ها خبری از صف های طولانی پرداخت صورت حساب نبود؟ خب آدم کلی از وقت با ارزشش در این صف ها تلف می شود؛ تازه اگر شانس بیاورید و در این میان دعوایی شکل نگیرد!

تغییری که اینترنت اشیاء در سناریوی بالا ایجاد می کند، حذف عامل انسانی در فروشگاه هاست. یکی از مثال های جذاب در این رابطه خرده فروشی آمازون است. البته منظور ما سایت رسمی این برند نیست. در عوض آمازون از چند سال قبل سراغ راه اندازی خرده فروشی های کلاسیک نیز رفته است. البته با این تفاوت که در این خرده فروشی ها خبری از پرسنل فروش یا حتی صندوق پرداخت صورت حساب نیست. در عوض همه چیز به طور هوشمند مدیریت می شود. مشتریان نیز پس از برداشتن اجناس دلخواه شان به طور خودکار هزینه را از کارت بانکی شان پرداخت خواهند کرد. 

شاید سناریوی بالا کمی عجیب به نظر برسد، اما آینده انکارناپذیر خرده فروشی سنتی محسوب می شود. شاید اینطوری سلیقه مردم در زمینه خرید کمی تغییر کرده و خرده فروشی های آنلاین رقابت نصفه و نیمه ای را تجربه کنند. 

سخن پایانی

مهمترین نکات درباره اینترنت اشیاء

دنیای اینترنت اشیاء تازه اول راه است. با این حال در همین شرایط نیز سر و صدای زیادی به راه انداخته است. به طوری که خیلی از سرمایه گذارها و کارآفرینان نظرشان به این حوزه جلب شده و با دقت اخبار مربوط به آن را دنبال می کنند. برخی از شرکت های بزرگ دنیا مثل گوگل و نایک هم از یکی دو سال قبل به طور جدی وارد این عرصه شده اند. این حساب همه چیز حکایت از تغییرات سریع در دنیای کسب و کار دارد. به طوری که با یک چشم به هم زدن ممکن است از جریان تغییرات به کلی جا بمانید. 

مطلب مرتبط: بیش از 70 درصد کسب و کارهای جهان در حوزه اینترنت اشیا است

ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات درباره اینترنت اشیاء و به خصوص آینده آن را به تصویر بکشیم. حالا دیگر شما تغییرات آینده زندگی بشر با ورود هرچه سریع تر این فناوری را تا حد زیادی می دانید. از اینجا به بعد این ایده های شماست که تکلیف نهایی را روشن خواهد کرد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید. 

منابع:

https://www.knowledgehut.com

https://imaginovation.net

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/opJaQ4vh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگ
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه