پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

هوش مصنوعی روز به روز محبوبیت بیشتری بین مردم پیدا می کند؛ به طوری که نفوذ آن در زندگی روزمره اصلا دور از انتظار نیست. کسب و کارها هم برای اینکه از قافله دیجیتالی شدن عقب نمانند، کمابیش روی این فناوری وسوسه کننده سرمایه گذاری کرده اند. با این حال هنوز هم خیلی از برندها برای استفاده از این فناوری دو به شک هستند؛ دقیقا مثل کسی که اعتماد زیادی به ماشین های اتومات ندارد و ترجیح می دهد با خودروی قدیمی اش به دل جاده بزند.

اینکه هوش مصنوعی چطوری طراحی شده، سوالی است که جواب های بی نهایت تخصصی دارد. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز فقط دنبال مسائل مرتبط با دنیای کسب و کار هستیم، به جای چنین سوالی دنبال یک ماجراجویی هیجان انگیز رفته ایم. احتمالا شما هم بارها و بارها درباره کاربردهای هوش مصنوعی در بازار نکاتی به گوش تان خورده است. کم نیستند بازاریاب هایی که دائما درباره هوش مصنوعی در اینترنت جست وجو می کنند. با این حال آیا واقعا آنچه در شبکه های اجتماعی درباره این فناوری به چشم می خورد، قابل اعتماد است؟ 

مزایا و معایب هوش مصنوعی در عرصه مارکتینگ

اگر از قدیمی ها درباره نوآوری های تازه سوال کنید، احتمالا همان اول کار ته دل تان را خالی خواهند کرد. عبارت هایی مثل «هر چیزی یک ایرادی هم دارد» معمولا به مذاق جوان ها خوش نمی آید. به ویژه اگر بحث درباره فناوری باشد که همه شیفته اش شده اند. ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم نگاهی دقیق به هوش مصنوعی بیندازیم؛ البته نه همه ابعاد آن، بلکه تاثیرش بر روی حوزه بازاریابی.

شاید فکر کنید مقاله ما هم چیزی جز تعریف و تمجید از هوش مصنوعی نیست. خب در این صورت باید حسابی غافلگیرتان کنیم؛ چراکه ما قصد بررسی معایب این فناوری را هم داریم. پس با ما همراه باشید تا یک ماجراجویی تمام عیار درباره هوش مصنوعی در حوزه مارکتینگ داشته باشیم. 

مطلب مرتبط: کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه فروش

مزایای هوش مصنوعی در بازاریابی: آشنایی با کاربردها

مزایای هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی تقریبا در هر حوزه ای که فکرش را بکنید، کاربرد دارد. اصلا همین نکته باعث تعجب خیلی از مردم و کارشناس ها شده است. تا جایی که گاهی اوقات صحبت هایی درباره ضرورت خداحافظی با این فناوری به گوش می رسد. از آنجایی که هر فناوری باید زندگی آدم را راحت تر کند، ما در عرصه بازاریابی دنبال کاربردهایی رفته ایم که کار بازاریاب ها را به سادگی آب خوردن می سازد. اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی اضافه ای، یک راست برویم سراغ اصل مطلب. این شما و این هم مزایای هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی.

تحلیل بازخورد مخاطب

تحلیل بازخورد مخاطب

شبکه های اجتماعی پر از توئیت و کپشن های طولانی درباره برندهاست. به طوری که مشتریان دیگر حوصله تماس با شرکت ها و شکایت درباره کیفیت محصولات شان را ندارند. در عوض همه گوشی به دست منتظر یک اشتباه کوچک از سوی کسب و کارها هستند تا حسابی از خجالت شان در شبکه های اجتماعی درآیند. اینطوری نه تنها اوضاع برای آنها راحت تر پیش می رود، بلکه برندها سریع تر واکنش نشان خواهند داد. البته به شرطی که برندها سیستم قدرتمندی برای تحلیل نظرات کاربران داشته باشند. 

خیلی وقت ها تیم های بازاریابی همه فکرشان درگیر تولید محتوای بیشتر است. به طوری که اگر آخر هفته وقتی باقی بماند، نیم نگاهی به هشتگ های مربوط به برندشان می اندازند. تازه همین زمان کم هم با کلی منت و بی توجهی اختصاص پیدا می کند. بنابراین نباید انتظار نتیجه ای شگفت انگیز را داشته باشیم؛ چراکه نظرات مشتریان آنقدر متنوع هست که در طول یکی دو ساعت نتوانیم جمع بندی شان کنیم. 

اولین مزیت هوش مصنوعی در عرصه بازاریابی مربوط به تحلیل بازخورد مخاطب است. برندهایی که دائما در شبکه های اجتماعی کمپین های خیره کننده ارائه می دهند، همه چیز را براساس تجربه یا شانس جلو نبرده اند. در عوض ابزارهای دارای هوش مصنوعی به آنها برای شناخت هرچه بهتر مخاطب کمک می کند. 

اجازه دهید منظورمان را با یک مثال دم دستی روشن کنیم. برند نایک را در نظر بگیرید؛ این برند معمولا داستان های بی نهایت حیرت انگیزی از ورزشکاران در سراسر دنیا نقل می کند. آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید تیم بازاریابی نایک چطور متوجه علاقه مردم به یک ورزشکار می شود؟ این سوالی است که ذهن هر آدم کنجکاوی را حسابی درگیر می کند. نکته خیره کننده در این میان استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل بازخوردهای کاربران است. به طوری که بازاریاب های نایک در یک چشم به هم زدن متوجه علاقه مردم به فلان ورزشکار می شوند. ماجرا جالب شد، نه؟

هوش مصنوعی خیلی از کارها را ساده تر کرده است. با این حال شما قرار نیست برای موفقیت بیشتر در بازار خودتان را به آب و آتش بزنید. منظور ما انتظارات بی جایی است که برخی از بازاریاب ها از هوش مصنوعی دارند. یادتان باشد، این فناوری در نهایت مثل عصایی است که راه رفتن را راحت تر می کند. پس اگر راه رفتن بلد نیستید، هوش مصنوعی کمک خاصی به شما نخواهد کرد.

تولید محتوا

تولید محتوا

چه کسی از تولید محتوا خوشش می آید؟ شاید اول از همه ذهن تان سمت ضبط ویدئو یا ویرایش عکس های گرافیکی برود. قبول دارم این کارها برای آدم های عاشق دنیای رنگ و تصویر جذاب است، اما یافتن ایده های ناب کاری نیست که هر کسی را به خودش جذب کند. اصلا خیلی وقت ها کارآموزهای بازاریابی به خاطر همین چیزها دور کارشان را خط می کشند.

اگر شما هم هزاران بار در سیاهچاله یافتن ایده ای تازه گیر کرده اید، هوش مصنوعی فرشته نجات تان است؛ چراکه هوش مصنوعی صفر تا صد فرآیند تولید محتوا را ساده می سازد. اگر نظر ما را بخواهید، سپردن کامل فرآیند تولید محتوا به هوش مصنوعی اصلا ایده خوبی نیست؛ چراکه این فناوری همین حالا هم کلی مشکل در زمینه دسته بندی ایده ها دارد. بنابراین بهتر است فقط برای یافتن ایده های کلیدی از آن استفاده کنید. یادتان نرود، این شما هستید که باید در مرحله آخر بهترین ایده را انتخاب کنید. پس کمی صبر کرده و اجازه دهید هوش مصنوعی کلی ایده برای تان ردیف کند. 

معمولا وقتی صحبت از هوش مصنوعی می شود، همه سراغ چت جی پی تی (Chat GPT) می روند. این ابزار در طول ماه های اخیر نظر همه را به خودش جلب کرده است؛ چراکه مثل شاگرد زرنگ کلاس برای هر سوالی که مطرح کنید، جواب های درجه یک دارد. کافی است یکبار هم که شده از این ربات بخواهید ایده های تازه در فلان حوزه بازاریابی به شما دهد. قبول دارم برخی از ایده هایی که هوش مصنوعی ردیف می کند، از مد افتاده هستند. با این حال گاهی اوقات نکات جالبی به پُست آدم می خورد. پس بد نیست برای کمک به بهترشدن اوضاع بازاریابی تان روی آن حساب کنید. 

مطلب مرتبط: هوش مصنوعی چطور بازاریابی دیجیتال را متحول می کند؟

اتوماسیون

اتوماسیون

اتوماسیون فناوری تازه ای نیست. کسانی که در طول یکی دو دهه اخیر دانشگاه را تمام کرده باشند، خیلی خوب با این فناوری و باگ های اعصاب خردکن اش آشنایی دارند. درست به همین خاطر همیشه یک گارد بزرگ در برابر اتوماسیون وجود دارد، انگار که استفاده از آن نوعی گل به خودی محسوب می شود. 

اگر تجربه شما از اتوماسیون به سال های دور برمی گردد، بد نیست یکبار دیگر به آن فرصت دهید تا در ترکیب بازاریابی تان خودی نشان دهد؛ چراکه این روزها به لطف هوش مصنوعی دیگر خبری از باگ های عجیب نیست. خیلی از برندها برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب سراغ اتوماسیون می روند؛ چراکه خیلی از کارهای تکراری و روی اعصاب را بدون حتی یک اشتباه انجام می دهد. قبول دارم ضریب خطای اتوماسیون خیلی کمتر شده اما مزیت اصلی آن در جای دیگری نهفته است. 

هوش مصنوعی به اتوماسیون کمک کرده تا کمی بیشتر مثل بازاریاب ها فکر کند. مثلا درباره زمان بندی انتشار پست در شبکه های اجتماعی ماجرا کاملا محسوس است. قبلا اتوماسیون سر ساعت یک پست را آپلود می کرد. با این حال امروزه دیگر از این خبرها نیست. اگر شما سراغ ابزارهایی مثل سوشیال اسپروت (Social Sprout) بروید، هوش مصنوعی اش به شما کمک می کند تا جلوی انتشار محتوا در ساعت های نامناسب را بگیرید. اینطوری حتی اگر در اتوماسیون یک ساعت دقیق برای انتشار پست انتخاب کرده باشید، باز هم این ابزار با ارزیابی دقیق جلوی انتشار آن را می گیرد (فقط در صورتی که زمان موردنظر مناسب نباشد). 

شخصی سازی محتوا

شخصی سازی محتوا

اینکه کدام مخاطب محتوای شما را می پسندد نوعی بازی پرریسک محسوب می شود. خب در بازار که برای آدم فرش قرمز پهن نکرده اند. به علاوه، این روزها کلی برند رنگارنگ در دسترس مشتریان است. به طوری که نبود کسب و کار شما حتی به چشم هم نیاید!

شخصی سازی محتوا از آن دست کارهایی است که معمولا بازاریاب ها با آن حسابی مشکل دارند؛ چراکه شناخت دقیق از مشتریان کار راحتی نیست. اگر به این ماجرا تغییرات مداوم رفتار و سلیقه مردم را هم اضافه کنیم، آن وقت با یک بحران همه جانبه رو به رو خواهیم بود. بحرانی که نه تنها به این سادگی ها حل نمی شود، بلکه روز به روز اوضاع را برای تان سخت تر هم می کند. 

نقش قهرمانانه هوش مصنوعی وقتی روشن تر می شود که به شخصی سازی محتوا فکر کنیم. کارهایی که برای ما آدم ها ماه ها وقت می برد، برای هوش مصنوعی در یک چشم به هم زدن دنبال خواهد شد. یکی از مثال های بارز در این زمینه هم وضعیت دسته بندی کاربران و شخصی سازی محتواست. ماجرا جالب شد، نه؟

اگر شخصی سازی محتوا از آن دست کارهایی است که حرص شما را درمی آورد، هوش مصنوعی کاملا به دردتان خواهد خورد؛ چراکه این فناوری بدون اینکه حتی شما روح تان خبردار شود، مشتریان تان را دسته بندی کرده و سر وقت محتوای مناسب را به ایمیل شان ارسال می کند. درست حدس زدید، به همین خاطر هوش مصنوعی در ایمیل مارکتینگ حسابی طرفدار دارد!

شخصی سازی محتوا برای بازاریاب هایی که عاشق طراحی کمپین هستند، معمولا کار سختی است؛ چراکه باید یک کمپین را طوری پیچ و تاب دهند که به مذاق همه کاربران خوش بیاید. هوش مصنوعی در این میان به شما در زمینه تهیه ورژن های مختلف از یک کمپین کمک می کند. به طوری که اصلا نیازی به اضافه کاری نباشد. خب مگر یک بازاریاب برای موفقیت در بازار چه چیزی بیشتر از این لازم دارد؟

مطلب مرتبط: تحول بازاریابی محتوایی و نقش هوش مصنوعی

مدیریت شهرت برند

مدیریت شهرت برند

آیا تا حالا زیر بار حملات مشتریان بوده اید؟ اگر فکر می کنید هیچ چیز در این دنیا بدتر از مشتریان ناراضی نیست، کافی است چند دقیقه به کاربرانی فکر کنید که بدون حتی یک ثانیه تجربه از برندتان طوری علیه شما جبهه گرفته اند که انگار مقصر جنگ جهانی هستید. 

باور کنید یا نه، خیلی از کاربران در شبکه های اجتماعی صرفا روی موج های ایجادشده سوار می شوند. مثلا کسانی که حتی یک دقیقه هم تجربه کار با محصولات اپل را ندارند، معمولا در صف منتقدان این برند قرار می گیرند. امیدوارم خیلی نسبت به فضای شبکه های اجتماعی ناامیدتان نکرده باشیم؛ چراکه ماجرا درباره طرفداران برندها هم دقیقا به همین شکل است. 

مدیریت شهرت برند برای خیلی از کارآفرینان صرفا در جواب دادن به کامنت های منفی خلاصه می شود. تازه همین کار را هم خیلی از بازاریاب ها انجام نمی دهند، چه برسد به اینکه پای حرف کاربران نشسته و تغییر رفتار خریدشان را از این طریق شناسایی کنند. خوشبختانه مفاهیمی مثل خستگی یا بی حوصلگی برای هوش مصنوعی تعریف نشده است. درست به همین خاطر این فناوری امکان تحلیل دقیق شرایط را دارد؛ آن هم در کمترین زمان ممکن.

اگر شما دنبال تضمین شهرت برندتان در بازار هستید، کافی است در کنار استراتژی های فعلی تان از هوش مصنوعی هم کمک بگیرید. یادتان باشد، ما در این بخش فقط به کمک اشاره کردیم. پس همه کارها را روی سر این فناوری خالی نکنید. در عوض بهتر است کمی هم جا برای هنرنمایی خودتان باقی بگذارید. هرچه باشد سال ها تجربه در بازار یک جایی باید به دردتان بخورد، مگر نه؟

اشتباهی که خیلی از بازاریاب ها بدون حتی یک ثانیه تأمل مرتکب می شوند، واگذاری صفر تا صد مدیریت شهرت برند به هوش مصنوعی است. امیدوارم از دست ما خیلی عصبانی نشوید، اما هوش مصنوعی هم تا یک جایی به درد می خورد. به ویژه اینکه هنوز در مراحل ابتدایی اش است. پس خیلی امیدهای زیادی به این فناوری نداشته باشید. وگرنه یکهو ناامیدتان خواهد کرد. 

مهارت چندزبانی

مهارت چندزبانی

توسعه کسب و کار در بازارهای امروزی کار ساده ای نیست؛ چراکه همیشه باید حواس آدم به بخش های مختلف کسب و کارش باشد و بار مسئولیت را حسابی سنگین خواهد کرد. مثلا تیم بازاریابی را در نظر بگیرید؛ این تیم وقتی شرکت در یک بازار خاص فعالیت دارد، فقط به یک زبان تولید محتوا خواهد کرد. با این حال وقتی پای کشورهای مختلف به ماجرا باز شود، دردسرها نیز بیشتر خواهد شد. اولین مسئله هم در این میان زبان است. خب انتظار ندارید همه مردم دنیا انگلیسی شان فول باشد؟

وقتی بحث زبان و مشکلات تولید محتوا به میان می آید، هیچ ابزاری به اندازه هوش مصنوعی به داد آدم نمی رسد. به طوری که خیلی از کسب و کارها برای موفقیت در بازار از همان اول سراغ هوش مصنوعی می روند. شاید فکر کنید ترجمه اتوماتیک در پلتفرم هایی مثل اینستاگرام کار بازاریاب ها را ساده کرده اما بحث فرهنگ های متفاوت آرزوهای شما را به باد خواهد داد. ترجمه اتوماتیک هنوز خیلی از نکات فرهنگی را از قلم می اندازد. این درست همان بخشی است که هوش مصنوعی کسب و کارها را نجات می دهد. 

توانایی هوش مصنوعی در زمینه یادگیری زبان های مختلف به قدری بالاست که هیچ انسانی به گرد پای آن هم نمی رسد. درست به همین خاطر برندهای بزرگ برای حضور در بازارهای گوناگون اول از همه سراغ چنین ابزارهایی می روند. این گزینه نه فقط برای کاهش خطاهای احتمالی، بلکه به دلیل بحث های اقتصادی هم توجیه پذیر است. استفاده از یک ابزار ساده نه تنها هزینه کمتری برای تیم های بازاریابی دارد، بلکه وقت بیشتری نیز برای آنها می خرد. ماجرا جالب شد، نه؟

معایب هوش مصنوعی در بازاریابی: ورود به منطقه ممنوعه!

معایب هوش مصنوعی در بازاریابی

این روزها آنقدر درباره مزایای هوش مصنوعی بحث جریان دارد که کسی دنبال معایبش نباشد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز میانه خوبی با تعریف و تمجیدهای الکی نداریم. به همین خاطر سراغ وضعیت هوش مصنوعی و معایبش هم رفته ایم. با توجه به نکاتی که تا اینجا بحث شد، آیا هوش مصنوعی واقعا ایرادی دارد؟ این ایرادها تا چه حد روی کار من و شما تاثیر خواهد گذاشت؟ ما در ادامه سعی می کنیم به چنین سوالاتی جواب های منطقی دهیم. 

مطلب مرتبط: تضمین موقعیت حرفه ای در دنیای بازاریابی محتوا در دوران هوش مصنوعی

بی علاقگی کاربران به ربات های چت

بی علاقگی کاربران به ربات های چت

ربات های چت کار دسترسی به جواب ها را ساده کرده است. این نکته برای مشتریان اهمیت ویژه ای دارد؛ چراکه خیلی از کاربران اصلا میانه خوبی با انتظار در صف های طولانی مراکز پاسخگویی و خدمات مشتری ندارند. همین امر خیلی از برندها را به سوی استفاده بی رویه از ربات چت سوق داده است. به طوری که تقریبا دسترسی به کارشناس ها یا مسئولان یک برند بدل به ماموریتی غیرممکن شده است. 

شاید در اولین نگاه ماجرای فوق ایراد زیادی نداشته باشد. خب تا وقتی همه چیز از طریق ربات های چت راست و ریست می شود، چرا باید ارتباط مستقیم را مدنظر داشته باشیم؟ مشکل دقیقا همینجاست! کاربران گاهی اوقات ارتباط با انسان هایی درست شبیه خودشان را به هر نکته دیگری ترجیح می دهند. به همین خاطر شما باید ارتباط مستقیم با مشتریان را همچنان روی میز داشته باشید. وگرنه خیلی زود تبدیل به برندی بی‎روح خواهید شد. 

اگر یادتان باشد، ما در بخش های قبلی کلی درباره حساب واقع گرایانه روی هوش مصنوعی با شما حرف زدیم. این نکته درست در یک چنین جایی خودش را نشان می دهد. اگر قرار بود همه بازاریاب ها کار خودشان را با استفاده از هوش مصنوعی راحت کنند، آن وقت دیگر اصلا نیازی به حضور آنها در ساختار یک شرکت نبود. ریزه کاری هایی مثل جبران اشتباهات یا کمبودهای هوش مصنوعی است که عیار بازاریاب ها را مشخص می کند.

اتکای کامپیوترها به انسان ها

اتکای کامپیوترها به انسان ها

سناریوی فیلم های علمی- تخیلی درباره جنگ میان انسان و ربات ها را به یاد دارید؟ زمانی نه چندان دور بازار این مدل فیلم ها حسابی داغ بود. به طوری که فروش بالای آنها در گیشه تقریبا تضمین شده بود. اگر چنین سناریویی را برای مهندس های کامپیوتر تعریف کنید، احتمالا از خنده حال شان بد می شود؛ چراکه اصلا چنین اتفاقی امکان پذیر نیست. هوش مصنوعی یا هر فناوری فوق پیشرفته دیگری در نهایت بازهم به انسان ها وابسته است. طراحی ابزارهای هوش مصنوعی را در نظر بگیرید؛ این فناوری به خودی خود توانایی طراحی هیچ نرم افزاری را ندارد. درست به همین خاطر عامل انسانی همچنان برتری اش در بازار را حفظ می کند. اگر دوست دارید کارتان در این حوزه دوام داشته باشد، باید اهمیت این نکته را درک کنید. 

خیلی وقت ها بازاریاب ها طوری حرف می زنند که انگار با وجود هوش مصنوعی دیگر دلیلی برای نگرانی نیست. اتفاق هایی مثل شکست در بازار یا نارضایتی عمیق مشتریان حتی با وجود هوش مصنوعی هم اصلا دور از ذهن نیست. پس الکی خودتان را با چنین فناوری هایی سرگرم نکنید. یادتان باشد، موفقیت یک کمپین بازاریابی در نهایت به خودِ شما بستگی دارد. به علاوه، مسئولیت هر اتفاقی هم برعهده شماست. پس یک تصمیم هوشمندانه در این میانه اتکا به هوش مصنوعی تا حد منطقی است. وگرنه اوضاع تان را حسابی به هم خواهد ریخت. 

الگوریتم ها گاهی به هم می ریزند

الگوریتم ها گاهی به هم می ریزند

هوش مصنوعی ضریب خطای بی نهایت کمتری در مقایسه با عامل انسانی دارد. با این حال هیچ جا درباره بی خطا بودن این فناوری حرفی به میان نیامده است. حتی توسعه دهندگان ابزارهای دارای هوش مصنوعی هم درباره خطاهای احتمالی این فناوری هشدار می دهند. البته همیشه بازاریاب هایی هستند که گوش شان به این حرف ها بدهکار نباشد. درست به همین خاطر ما در این مقاله خیلی روی بلندپروازی های عجیب درباره هوش مصنوعی حساب نکرده ایم. در عوض همه تمرکزمان بر روی یک روند منطقی و تا حد زیادی مطمئن بوده است. 

از آنجایی که اغلب بازاریاب ها هیچ سررشته ای از دنیای الگوریتم ها ندارند، بهتر است کارتان را خیلی به هوش مصنوعی گره نزنید. دست کم تا وقتی تکلیف این فناوری به طور کامل روشن نشده، بهتر است از چنین کاری جلوگیری کنید. به علاوه، یادتان باشد استفاده از تکنسین های حرفه ای در زمینه الگوریتم هوش مصنوعی بی نهایت گران است. درست به همین خاطر فقط برندهای بزرگ تمام کارهای شان را به هوش مصنوعی سپرده اند. توصیه ما در این میان استفاده گام به گام از این فناوری است. دقیقا مثل شنا که آدم باید کم کم خودش را با آن وفق دهد. 

مطلب مرتبط: هوش مصنوعی و ایجاد تغییر بنیادی در بازاریابی دیجیتال

سخن پایانی

مزایا و معایب هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی

هوش مصنوعی سر و صدای زیادی در بازار به راه انداخته است. به طوری که خیلی از کارآفرینان به شکست ناپذیری با کمک این فناوری امیدوار شده اند. ما در این مقاله تصویری تا حد امکان واقعی از تاثیرات این فناوری بر روی عرصه بازاریابی ارائه کردیم. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی هرچه دقیق تر با هوش مصنوعی، مزایا و معایب آن در حوزه بازاریابی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره مباحث داشتید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم. 

منابع:

https://sproutsocial.com

https://business.twitter.com

https://metricswatch.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/aiT8bgFp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه