سه شنبه, ۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

شهرت مقوله ای است که کمتر کسی در دنیا به سادگی از کنارش رد می شود. اینکه آدم در بین میلیاردها نفر دیگر در این کره خاکی چهره ای شناخته شده باشد، حتی اگر نان هم نشود، اعتماد به نفس خوبی به فرد خواهد داد. البته در دنیای واقعی شهرت کاملا با درآمد بیشتر برابر است. نمونه ساده ای هم در رابطه با بازیگران سینما به چشم می خورد. خب هرچه شهرت یک بازیگر بیشتر باشد، دستمزد بالاتری هم برای هر پروژه سینمایی خواهد گرفت.

مسئله شهرت در میان برندها نیز سابقه طولانی دارد. از اولین باری که روابط تجاری میان بشر شکل گرفت، موسسات تجاری دنبال کسب شهرت بالاتر بودند. نمونه کلاسیک این بحث در شهرت متفاوت بازرگان ها دیده می شود. البته مدل امروزی چنین تلاشی را باید در بین برندها جست وجو کرد. منطق اصلی این حجم از تبلیغات و کمپین های بازاریابی فقط و فقط با مقوله شهرت قابل توجیه است. 

افزایش شهرت برند با تکنیک های مطمئن

ما در روزنامه فرصت امروز یک مثال کلاسیک در رابطه با نقش شهرت بر روی وضعیت برندها داریم. شما حتی اگر بهترین محصول دنیا را هم داشته باشید، تا زمانی که مشتریان از حضورتان در بازار خبردار نشوند، هیچ تغییری در کارتان روی نخواهد داد. به طوری که تا مدت ها باید منتظر فرصتی مناسب برای یک خرید ساده باشید. 

مطلب مرتبط: حفاظت از شهرت برند با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی

اگر شما هم فکر می کنید شهرت بیشتر برای برندها غیر قابل مذاکره است، این مقاله کاملا به دردتان خواهد خورد؛ چراکه ما در ادامه قصد داریم روش هایی مطمئن برای افزایش شهرت برندها را زیر ذره بین ببریم. پس با ما همراه باشید تا ایده های طلایی برای افزایش شهرت برند را جست وجو کنیم. 

مزایای شهرت برند

مزایای شهرت برند

قبل از اینکه با عجله سراغ راهکارهایی برای افزایش شهرت برند برویم، باید کمی درباره مزایای آن فکر کنیم. بی شک برندهای بزرگ فروش بالاتری در بازار خواهند داشت اما آیا ماجرا به همین نکته ختم می شود؟ واقعا دلایل مهمتری برای توجه به شهرت برند وجود ندارد؟ ما در ادامه سعی می کنیم جوابی درست و حسابی برای این پرسش کلیدی پیدا کنیم. پس با ما همراه باشید تا کمی دقیق تر اوضاع را زیر ذره بین ببریم.

افزایش اعتماد مشتریان

افزایش اعتماد مشتریان

اعتماد مشتریان به یک برند وضعیتی مثل معمای چندمجهولی دارد. خیلی از کسب و کارها سال های سال برای جلب اعتماد مشتریان تلاش می کنند، اما دست آخر چیزی نصیب شان نمی شود. از طرف دیگر، برخی از برندها بدون اینکه کار خاصی در بازار انجام دهند، اعتماد مشتریان به سمت شان سرازیر می شود. شاید فکر کنید اینجا بیشتر پای شانس وسط است، اما ماجرا اصلا اینطوری نیست؛ چراکه شانس در بحث اعتماد مشتریان هیچ جایی ندارد. 

اگر نظر ما را بخواهید، مهمترین معیاری که اعتماد مشتریان را به یک برند جلب می کند، شهرت آن است. اجازه دهید از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. وقتی آدم وارد یک سوپرمارکت می شود، برای خرید نوشابه انرژی زا بدون هیچ تأمل سراغ ردبول خواهد رفت. حالا شاید این وسط کلی برند باکیفیت و ارزان هم دم دست باشد، اما ردبول به خاطر شهرتش خیال آدم را جمع می کند. به طوری که تا وقتی اسم ردبول وسط باشد، هیچ برند دیگری اعتماد آدم را جلب نمی کند. 

کاهش اهمیت قیمت برای مشتریان

کاهش اهمیت قیمت برای مشتریان

آیا تا حالا رفتار مردم هنگام خرید را زیر ذره بین برده اید؟ در حالی که خیلی از آدم ها برای خرید یک پیراهن ساده کلی با فروشنده چانه می زنند، اگر پای برندی مثل گوچی وسط باشد، دیگر جایی برای چانه زنی باقی نمی ماند؛ چراکه مردم معمولا قیمت محصولات مارک را کاملا منصفانه می دانند. به زبان خودمانی، آنها حاضرند برای استفاده از محصولات مارک هزینه بیشتر بپردازند. در این میان هم اصلا مهم نیست قیمت محصولات مشابه چقدر است. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه شهرت برندها را موجب بی توجهی مشتریان به سطح قیمت ها می دانیم. این روزها طرفداران گوشی های آیفون بی صبرانه منتظر عرضه نسخه تازه این گوشی هوشمند هستند. این وسط هم اصلا مهم نیست برند اپل چه قیمتی برای محصول تازه اش تعیین کند. در هر صورت استفاده از آیفون ارزش هر هزینه ای را دارد. 

بهبود تجربه مشتریان

بهبود تجربه مشتریان

آیا تا حالا اساس رضایت شدید از خرید را تجربه کرده اید؟ این حس معمولا با برندهای معمولی یا تازه کار تجربه نمی شود. در عوض هرچه شهرت یک برند بیشتر باشد، جذابیتش هم بالاتر خواهد رفت. به طوری که خرید از برندی مثل نایک نه تنها نوعی برد محسوب می شود، بلکه تجربه ای عالی برای مشتریان به همراه خواهد داشت. 

اگر بخواهیم با هم روراست باشیم، باید گفت خرید از برندهای مشهور همیشه حس و حال خوبی به آدم می دهد. به طوری که آدم ها حاضرند برای تکرار این حس خوب حتی دست به خرید محصولاتی بزنند که هیچ نیازی به آنها ندارند. با این حساب افزایش شهرت برند دیگر جای اما و اگر نخواهد داشت؛ چراکه از هر نظری باعث موفقیت بیشتر می شود. 

افزایش شهرت برند: یک نقشه عملیاتی

افزایش شهرت برند

اگر تا اینجای کار با ما همراه هستید، احتمالا دیگر سوالی درباره مزایای شهرت برند ندارید. حالا نوبتی هم باشد باید یک نقشه عملیاتی برای افزایش شهرت برند را زیر ذره بین ببریم. این امر نکته بی نهایت مهمی برای شما محسوب می شود. خب اگر یک کسب و کار نتواند شهرت برندش را افزایش دهد، اطلاع از مزایای آن به هیچ دردش نخواهد خورد. البته شما لازم نیست خیلی نگران باشید؛ چراکه ما یک نقشه کاملا عملیاتی برای تان کنار گذاشته ایم که صفر تا صد ماجرا را بدون هیچ دردسری جلو ببرید. 

مطلب مرتبط: بهترین استراتژی ها برای افزایش شهرت برند

تولید محتوا: بازاریابی با هزینه اندک

تولید محتوا، بازاریابی با هزینه اندک

بازاریاب هایی که سال های سال تجربه تولید محتوا دارند، خیلی خوب از اهمیت این ساز و کار برای افزایش شهرت برندها مطلع هستند. این روزها مردم گرفتاری های بی نهایت متنوعی در طول روز دارند، اما آخر شب اسم برخی از برندها همیشه در سرشان می چرخد. چنین برندهایی نه قدرت جادویی دارند، نه حتی خیلی خوش شانس هستند. بلکه در عوض فقط و فقط کمی بر روی تولید محتوا سرمایه گذاری می کنند. 

اولین نکته ای که درباره تولید محتوا باید یاد بگیرید، محبوبیت فرمت ویدئو در بین سایر گزینه هاست. این روزها تقریبا 80 درصد ترافیک اینترنت را ویدئو تشکیل داده است. بنابراین سرمایه گذاری شما بر روی ویدئو برای تولید محتوا منطقی تر خواهد بود. 

بعد از اینکه فرمت مناسب برای کارتان را پیدا کردید، باید فکری به حال ایده محوری کنید. ویدئوی شما قرار است درباره چه چیزی باشد؟ بی شک این سوال هیچ جواب ساده ای ندارد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم پرداختن به دغدغه مشتریان برند ایده خوبی خواهد بود. در کنار این مسئله، بازنمایی وضعیت درونی شرکت از نگاه کارمندان هم جذاب از آب درمی آید. هرچه باشد مشتریان عطش سیری ناپذیری نسبت به کنجکاوی درباره اوضاع برندها دارند. پس چه بهتر که خودتان روی این نکته دست بگذارید!

آخرین مرحله تولید محتوا انتخاب پلتفرم های مناسب است. بی شک اگر شما سراغ پلتفرم هایی قدیمی یا از مد افتاده بروید، نتیجه خوبی دستگیرتان نخواهد شد. در عوض هرچه کارتان با حساب و کتاب دقیق تری جلو برود، نتایج بهتری می گیرید. توصیه ما در این رابطه استفاده از گزارش های معتبری است. موسساتی مثل هاب اسپات، فوربس و حتی گوگل همیشه گزارش هایی درباره پلتفرم های محبوب در سراسر دنیا منتشر می کنند. پس قبل از اینکه با عجله دست به انتخاب بزنید، کمی هم درباره ماجرا فکر کنید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر جلو می رود. 

داستان سرایی: گزینه ای که هیج وقت قدیمی نمی شود

داستان سرایی

مردم در سراسر دنیا عاشق داستان های جذاب با کشش بالا هستند. خب حتما یک دلیلی دارد که مجموعه های چند جلدی مثل هری پاتر روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. اگر یک داستان خوب این همه پتانسیل دارد، چرا از آن برای افزایش شهرت برند استفاده نکنیم؟

یکی از بهترین مثال ها درباره داستان سرایی مربوط به برند نایک است. این برند نه تنها کلی محصول ورزشی در سراسر دنیا به فروش می رساند، بلکه انگیزه کافی برای شروع ورزش حرفه ای را نیز فراهم می کند. اصلا یکی از شعارهای نایک کمک به مردم برای کمی ورزش بیشتر است. در این میان هم از سرگذشت ورزشکاران حرفه ای به عنوان داستانی الهام بخش برای دیگران استفاده می کند. شما را نمی دانم، ولی من که با شنیدن داستان های هیجان انگیز مربوط به ورزشکاران حسابی انگیزه ورزش پیدا می کنم. 

یک داستان ایده آل باید مقدمه ای کوتاه داشته باشد. به طوری که مخاطب یکهو خودش را وسط ماجرایی عجیب پیدا نکند. به علاوه، بعد از اینکه مسئله اصلی بیان شد، یک پایان بندی نسبتا حماسی هم باید به کار اضافه کنیم. اینطوری دیگر مو لای درز کار نمی رود. هرچه باشد مردم برای شنیدن یک داستان هیجان انگیز سراغ برندتان می آیند. پس نباید آنها را ناامید کنید. 

همانطور که نویسنده های بزرگ از روی دست یکدیگر الگوبرداری می کنند، بد نیست شما هم کارتان را با مرور برخی از داستان های موفق برندهای دیگر شروع کنید. خب اگر یک برند دیگر در آن سر دنیا با فرمول مخصوص خودش کلی از مشتریان را میخکوب کند، چرا شما نتوانید؟ البته باید حواس تان باشد داستان تان را عین آنها طراحی نکنید؛ چراکه خیلی زود دست تان برای مشتریان رو شده و دیگر هیچ کس به حرف تان توجه نخواهد کرد. 

آخرین توصیه ما در این بخش استفاده از نظرات همکاران درباره داستان برندتان است. بی شک هیچ کسی در این دنیا بی عیب و نقص نیست. پس چه بهتر که قبل از انتشار داستان برند نظر چند تا از همکاران را درباره اش جویا شویم. اینطوری خیال تان بابت کیفیت کار راحت خواهد شد. 

طراحی چهره ای متفاوت برای برند: فرآیندی ناآشنا برای کارآفرینان

طراحی چهره ای متفاوت برای برند

برند شما چقدر شبیه بقیه رقباست؟ این سوال شاید در وهله اول خیلی عجیب باشد، اما اگر با دقت ماجرا را زیر و رو کنید، شباهت زیادی میان اغلب برندها پیدا خواهید کرد. درست به همین خاطر مشتریان بیشتر وقت ها هنگام خرید دچار سرگیجه می شوند. خب وقتی کلی برند شبیه به هم در بازار هست، چطور باید میان آنها دست به انتخاب زد؟

جواب سوال بالا شاید برای هر کارآفرینی متفاوت باشد، اما یک پاسخ هوشمندانه اشاره به تفاوت میان برندهاست. به زبان خودمانی، هرچه برند شما متفاوت تر از رقبا باشد، شانس بیشتری برای جلب توجه مشتریان خواهید داشت. نتیجه منطقی این روند کسب شهر بیشتر در بازار خواهد بود. با این حساب باید فکری به حال عملکرد متفاوت در بازار کرد. 

اجازه دهید یک مثال جالب درباره عملکرد متفاوت بزنیم. برند لیز (Lay’s) را در نظر بگیرید. این برند در بین صدها کمپانی دیگری که چیپس تولید می کنند، در بازار حضور دارد. با این حال بسته بندی متفاوت چیپس های لیز همیشه به چشم می آید. به طوری که مشتریان برای خرید محصولات لیز حتی به قیمت ها نیز توجهی نشان نمی دهند. 

همانطور که می بینید، نکات کوچکی مثل بسته بندی متفاوت محصولات بر روی تصمیم مشتریان اثر دارد. بنابراین نباید خودتان را به یک شیوه مشخص محدود کنید. درست حدس زدید، هدف ما در این بهش تقویت کنجکاوی شما برای امتحان نکات تازه است. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه برندتان از جهات بسیاری با رقبا فرق کند!

مطلب مرتبط: مزایا و راهکارهای مدیریت شهرت برند: نکاتی که باید بدانید

تعهد بیشتر به مشتریان: خدمات مشتری حرف اول را می زند

تعهد بیشتر به مشتریان

خرید بلیت سینما یکی از تفریحات جذاب برای آخر هفته هاست. کسانی که کل هفته را مشغول کار به سخت ترین شکل ممکن بوده اند، معمولا از یک تفریح یکی دو ساعته استقبال خواهند کرد. حالا این وسط علاوه بر انتخاب یک فیلم خوب، حضور در سالنی استاندارد هم مهم است. خب انتظار ندارید که مردم برای سالن سینمایی با تجهیزات قدیمی سر و دست بشکنند؟

اجاره دهید سناریوی بالا را کمی بیشتر طولانی کنیم. در رقابت میان سالن های سینما فقط آنهایی که به فکر راحتی بیشتر تماشاگران باشند، برنده خواهند شد. به طوری که هر سینما با اختصاص امکانات بیشتر شانس بالاتری برای بلیت فروشی پیدا می کند. ماجرا جالب شد، نه؟

کارآفرینانی که همیشه دنبال طراحی محصولات تازه هستند، معمولا خیلی راحت حواس شان از بحث خدمات مشتری پرت می شود. انگار که مشتریان باید تحت هر شرایطی از آنها خرید کرده و صدای شان هم درنیاید. امیدوارم شما چنین نگرشی نسبت به مشتریان نداشته باشید؛ چراکه با این دست فرمان نه تنها خبری از کسب شهرت نیست، بلکه خیلی زود از گردونه رقابت با سایر برندها خارج خواهید شد. 

صحبت درباره خدمات مشتری معمولا علامت سوال بزرگی بالای سر کارآفرینان ایجاد می کند. اصلا برای موفقیت در این حوزه چه کاری باید انجام داد؟ این سوالی است که معمولا کسی برای آن جواب روشنی ندارد. پس اجازه دهید کمی کمک تان کنیم.

اولین کاری که در خدمات مشتری باید انجام دهید، قرار دادن مشتریان در کانون توجه برندتان است. اینطوری دست کم دائما با مشتریان بر سر مسائل اساسی جر و بحث نخواهید داشت. باور کنید یا نه، خیلی از برندها برای تک تک تصمیمات شان باید منتظر اعتراضات گسترده مشتریان باشند. این در صورتی است که اگر مشتریان را در کانون توجه برند قرار دهید، کارتان خیلی راحت تر جلو می رود. درست در چنین موقعیتی است که نظرخواهی مداوم از مشتریان اهمیتش را نشان می دهد. 

یادتان باشد، ارتباط شما با مشتریان تازه بعد از فروش جدی می شود؛ چراکه بدون تکرار خرید عملا نیاز به سرمایه گذاری بالایی برای یافتن مشتریان تازه دارید. پس بد نیست کمی هم به فکر ارتباط تان با مشتریان بعد از نهایی شدن فروش باشید. 

برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی: خلق اوقاتی خوش!

برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی

چه کسی از تفریح در کنار دوستان بدش می آید؟ بی شک هر جواب برای تردید در حس خوب مسابقه در کنار دوستان یا حتی افرادی که شناخت کمی از آنها داریم، تردیدبرانگیز خواهد بود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یکی از بهترین روش ها برای افزایش شهرت برند استفاده از مسابقات است. البته نه هر مسابقه ای، بلکه مسابقه در شبکه های اجتماعی.

شبکه های اجتماعی در طول دهه اخیر مرزهای بسیاری را جا به جا کرده است. یکی از این موضوعات مربوط به کاهش هزینه بازاریابی و تعامل با مشتریان می شود. تا قبل از ظهور پلتفرم های آنلاین هر برند برای تعامل با مشتریان باید بر روی بازارهای مختلف هدف گذاری کرده و هزینه ای سنگین نیز برای کارش پرداخت می کرد. حالا اما شرایط کاملا فرق کرده است؛ چراکه بازاریاب ها دیگر نیازی به ولخرجی های قدیمی ندارند. در عوض کافی است سراغ یک پلتفرم مناسب رفته و به مخاطب جهانی دسترسی داشته باشند. 

گاهی اوقات کسب و کارها در تلاش برای افزایش اعتبار و شهرت شان کاملا مسیر را اشتباه می روند. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه متوجه عمق فاجعه شده و صدالبته آن وقت برای جبران اشتباهات خیلی دیر خواهد بود. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یکی از روش های ساده برای کسب شهرت آنی در بازار استفاده از مسابقات است. 

یادتان باشد، مسابقات شما نباید شبیه المپیک باشد؛ چراکه نه طرف مقابل تان ورزشکاران حرفه ای هستند، نه پای مدال طلا و جوایز چند میلیونی وسط است. در عوض مسابقه را طوری طراحی کنید که بیشترین جذابیت را برای کاربران داشته باشد. اگر از ما بپرسید، هدف اصلی از طراحی مسابقه در شبکه های اجتماعی ایجاد اوقاتی خوش برای کاربران است. پس الکی خودتان را اذیت نکنید. 

بی شک اولین تجربه ها همیشه سخت از آب درمی آید. به همین خاطر باید خودتان را برای آن آماده کنید. توصیه کلیدی ما در این بخش ارزیابی مسابقات موفق رقباست. خب اگر یک فرمول برای دیگران جواب داده، چرا برای شما اینطوری نباشد؟

تعامل مداوم با مشتریان: آخرین گام در افزایش شهرت

تعامل مداوم با مشتریان

سلبریتی ها دنیای خاصی دارند. اینکه آدم هیچ وقت دغدغه مالی نداشته باشد و همه در نگاه اول او را بشناسند، آرزوی خیلی از مردم سراسر دنیاست. با این حال در بین سلبریتی ها هم میزان محبوبیت یکسان نیست. به طوری که برخی از آنها بدون هیچ کار خاصی حسابی مشهور هستند. 

اشتباه نکنید، ما با مثال بالا اصلا از مسیر اصلی بحث دور نشده ایم؛ چراکه سلبریتی ها هم از نظر شهرت موقعیتی مثل برندها دارند. هرچه یک سلبریتی خودمانی تر باشد، محبوبیت بیشتری بین مردم پیدا می کند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید در این دنیا جایی برای آدم های مغرور و از خود راضی نیست، مگر نه؟

برندهایی که دائما تعامل شان با مشتریان را حفظ می کنند، معمولا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب خواهند داشت. در چنین شرایطی خیلی از مشتریان عطش بی پایانی برای خرید دوباره از برند پیدا می کنند. خب تا وقتی می شود به این سادگی نظر مشتریان را جلب کرد، چرا الکی دور برندتان دیوارهای بلند می کشید؟ کافی است کمی دوستانه با مشتریان رفتار کنید تا در یک چشم به هم زدن تبدیل به برند محبوب شان شوید. 

مطلب مرتبط: چالش های مدیریت شهرت برند

سخن پایانی

راه و چاه کسب شهرت در بازار

کسب شهرت آرزو و هدف هر کارآفرینی در دنیاست. اینکه آدم صاحب برندی شناخته شده در دنیا باشد، نکته ای نیست که به این سادگی ها قابل چشم پوشی باشد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کسب شهرت نه یک امر اتفاقی، بلکه برنامه ای دقیق است. 

حالا شما هم جزییات مربوط به این برنامه محرمانه را در دست دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و دستی به سر و گوش شهرت برندتان بکشید. 

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی بهتر با راه و چاه کسب شهرت در بازار کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی داشتید، ما 24 ساعته آماده کمک به شما خواهیم بود. 

 

منابع:

https://hingemarketing.com

https://www.surveymonkey.com

https://blog.hootsuite.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ErRTF3zd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه