بازاریابی و تبلیغات بهتر با هدف گذاری دقیق بر روی مشتریان - فرصت امروز

یکشنبه, 10 آذر 1398 - 10:15

دسترسی بهتر به مخاطب هدف و مشتریان

آیا شما تا به حال تجربه جست‎وجو در اینترنت و یافتن سایتی با محتوای بسیار هماهنگ با سلیقه تان را داشته اید؟ چنین احساسی به طور معمول برای هم افراد خوشایند است. یکی از مثال های ساده در این زمینه سرویس میل چیپ است. من وقتی وارد حساب کاربری ام در این سایت می شوم، با پیام «خوش آمدی کایلای عزیز» مواجه می شوم. این امر به خاطر درج اطلاعات شخصی هر کاربر در این سیستم به هنگام ثبت نام است. شاید در نگاه نخست این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما تاثیر روانی بسیار عمیقی بر روی افراد دارد. امروزه یکی از راهکارهای جلب نظر افراد به سایت یا کسب و کارمان تلاش برای تعامل با آنهاست.

بدون تردید هدف‎گذاری دقیق بر روی مخاطب هدف و مشتریان بسیار وسیع تر از صرف تعامل سازنده در سایت است. به عنوان مثال، برند ما باید توانایی برقراری ارتباط با مخاطب جهانی را داشته باشد. این امر شامل تولید کمپین های بازاریابی و تبلیغات به زبان های زنده دنیاست. به طور مشابه این امر در زمینه ترجمه متن سایت نیز کاربرد دارد. خوشبختانه امروزه ابزارهای هوشمند زیادی برای ترجمه خودکار متن سایت ها وجود دارد بنابراین تعامل سازنده با مخاطب در فضای آنلاین چندان دشوار نخواهد بود.

بازاریابی و تبلیغات بهتر

دنیای بازاریابی در طول چند دهه اخیر دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. یکی از تغییرات عمده در این زمینه تلاش برای تولید محتوای شخصی‎سازی‎شده است. این امر به طور ویژه بر روی هدف‎گذاری دقیق بر روی مخاطب هدف تمرکز دارد. پیشفرض چنین رویکردی ضرورت جلب نظر دامنه خاصی از مشتریان حاضر در یک بازار است. الگوی سنتی بر روی جلب نظر تمام مشتریان تمرکز داشت. به همین خاطر در عمل حوزه بازاریابی و تبلیغات نیازمند بودجه بسیار زیادی بود. الگوی نوین بازاریابی به جای صرف هزینه زیادی برای جلب نظر دامنه مشخصی از کاربران بر روی شمار مشخصی از افراد علاقه‎مند به هر برند تمرکز دارد. این امر در کنار کاهش هزینه ها موجب افزایش تاثیرگذاری محتوای بازاریابی برندها نیز می شود.

یکی از شیوه های هدف‎گذاری دقیق و تاثیرگذار بر روی مشتریان در حوزه خرده‎فروشی آنلاین روی می دهد. امروزه بسیاری از افراد تمایل به سفارش مجدد خریدهای قبلی شان دارند. اقدام هوشمندانه خرده‎‏فروشی های آنلاین تعبیه گزینه «سفارش مجدد» برای خریدهای قبلی است. به این ترتیب هر کاربر با مراجعه به صفحه تاریخچه خریدش امکان سفارش مجدد محصولات قبلی در کمترین زمان را خواهد داشت.

مطلب مرتبط: 5 نکته برای ساده تر کردن هدف گذاری

بی‎شک وقتی از هدف‎گذاری هوشمند بر روی مشتریان در خرده‎فروشی آنلاین صحبت می کنیم، آمازون در مرکز توجه قرار دارد. این برند با استفاده از همین تکنیک های کاربردی موفق به توسعه سریع در دنیای کسب و کار شده است. من اخیرا جست‎وجوی زیادی در آمازون برای یافتن محصولات اداری به رنگ صورتی انجام داده ام بنابراین در بخش پیشنهادهای اکانتم در آمازون بسیاری از این دست محصولات مشاهده می شود. این اقدام آمازون با استفاده از هوش مصنوعی ساماندهی می شود. به این ترتیب کاربران امکان مشاهده محصولات مورد علاقه شان در بخش پیشنهاد را دارند. بدون شک مشاهده محصولات هماهنگ با تجربه جست‎وجوی قبلی موجب افزایش انگیزه کاربران برای خرید محصولات می شود.

استفاده از اطلاعات کاربران در سایت برندمان به منظور ارائه پیشنهادها یا محتوای بهتر ایده جالبی به نظر می رسد. در این زمینه بهره‎گیری از تجربه کارشناس های حرفه ای و برندهای بزرگ ضروری است. به همین خاطر مقاله کنونی به بررسی راهکارهای هدف‎گذاری دقیق و کاربردی بر روی مخاطب هدف و مشتریان می پردازد.

هدف‎گذاری هوشمند چیست؟

هدف‎گذاری هوشمند در قالب یک فرآیند معنا می یابد. بر این اساس ساز و کارهای پیش‎بینی سلیقه و فعالیت مخاطب هدف برندها در فضای آنلاین با استفاده از هوش مصنوعی تعریف مناسبی برای هدف‎گذاری هوشمند خواهد بود. تاثیر این فناوری بر روی تعامل برندها با مشتریان فراهم سازی امکان تولید و نمایش محتوای جذاب برای مخاطب هدف خواهد بود. تمام برندهای عرصه خرده‎فروشی و به طور کلی برندهای حاضر در فضای آنلاین تمایل شدیدی به جلب نظر مشتریان دارند. پیش‎بینی درست سلیقه آنها گام موثری در راستای ارائه پیشنهادهای مناسب به آنها خواهد بود.

سایت رسمی هر برند کاربرد مشخصی در زمینه پاسخگویی آنلاین به پرسش های کاربران دارد. این امر موجب کاهش تماس مشتریان با بخش خدمات پس از فروش یا امور مشتریان می شود. یکی از نکات مهم در این بخش تهیه صفحه ای به نام «پرسش های رایج» است. به این ترتیب کاربران با مراجعه به این بخش امکان یافتن پاسخ بسیاری از پرسش های رایج شان را خواهند داشت.

وقتی برند ما محتوای بازاریابی اش را براساس تجربه مشتریان ساماندهی کند، امکان جلب نظر مشتریان به شیوه ای تاثیرگذار فراهم می شود. هماهنگی محتوای بازاریابی برندها با تجربه مشتریان اهمیت زیادی دارد. کمپین های بازاریابی و تبلیغات موفق همیشه تاکید مطلوبی بر روی تجربه مشترک و کاربردی مخاطب هدف دارند. خوشبختانه امروزه استفاده از هوش مصنوعی امکان ساماندهی بهینه امور را فراهم می سازد بنابراین نیاز چندانی به استفاده از شیوه های سنتی و وقتگیر برای ساماندهی امور وجود ندارد.

یکی از نمونه های جذاب در زمینه تعامل با مشتریان جهانی استفاده از معیار طبقه‎بندی کاربران براساس کشورشان است. به نکات ذیل در این زمینه توجه کنید:

• شناسایی خودکار نوع دستگاه کاربر اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه کاربران با استفاده از گوشی هوشمند، تبلت یا رایانه شخصی اقدام به مشاهده محتوای سایت ما می کنند بنابراین دوره حکمرانی انحصاری رایانه های شخصی تمام شده است. در این میان وظیفه اصلی هر برند ساماندهی محتوای سایتش برای نمایش مناسب در رابطه کاربردی رایانه های شخصی و سایر دستگاه های هوشمند است. در غیر این صورت تجربه کاربران از مشاهده محتوای سایت چندان جالب نخواهد بود.

• نحوه آشنایی کاربران با سایت ما اهمیت زیادی دارد. این امر امکان شخصی‎سازی محتوای نمایشی برای هر کاربر را دوچندان خواهد کرد.

• دریافت اطلاعات دقیق از هر کاربر به منظور ثبت نام در سایت ضروری است. این امر امکان شخصی‎سازی محتوا و پیشنهادهای برندمان برای هر کاربر را بیشتر خواهد کرد.

بدون شک بررسی نحوه هدف‎گذاری مناسب بر روی مشتریان در کسب و کارهای مختلف بدون بررسی نمونه های واقعی امکان‎ناپذیر است بنابراین در ادامه ما به بررسی عملکرد برخی از برترین برندها در این زمینه خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: هدف گذاری مشتریان در بازاریابی با موبایل

1. سالن موسیقی مونارچ

بازاریابی و تبلیغات بهتر

حضور در سالن های موسیقی همیشه حس و حال هیجان‎انگیزی برای مخاطب به ارمغان می آورد. تجربه گوش دادن به موسیقی زنده احساسی وصف‎ناشدنی است. بدون تردید سالن های موسیقی مخاطب خاص خود را دارند. نکته مهم در این میان تلاش برای جلب نظر دامنه هرچه وسیع تری از افراد است. برخی از سالن ها سرمایه‏ گذاری بالایی بر روی افزایش امکانات شان می کنند. به این ترتیب علاقه‏مندان به موسیقی تجربه باکیفیت تری از گوش دادن به اجرای هنرمندان محبوب شان خواهند داشت.

امروزه برخی از سالن های موسیقی سایت رسمی برای فروش بلیت دارند. من همیشه از سالن موسیقی مونارچ بلیت کنسرت های مورد علاقه ام را تهیه می کنم. اندکی پیش من ایمیل های بازاریابی جذابی از این سالن دریافت کردم. تیم بازاریابی سالن مونارچ با بررسی عملکرد من در زمینه خرید بلیت اقدام به پیشنهاد کنسرت های هماهنگ با نوع موسیقی مورد علاقه ام کرده است. این اقدام بسیار جالب به نظر می رسد. در واقع این سالن با بررسی مداوم نحوه عملکرد من در زمینه خرید موسیقی موفق به یافتن کنسرت های احتمالی مورد علاقه ام شده است. نکته جالب در این زمینه نقش هوش مصنوعی است. بنابراین هوش مصنوعی به بهترین شیوه به برندها در راستای جلب نظر مشتریان کمک می کند.

من یکی از علاقه‎مندان به گروه سفیران X در زمینه موسیقی هستم، بنابراین وقتی این گروه دوباره به سالن موسیقی مونارچ برگشت، ایمیل این سالن برای پیشنهاد پیش‎خرید بلیت برای من ارسال شد. بدون شک مشاهده توجه یک برند به سلیقه مشتریان امر بسیار جالبی است. این نکته در مورد بسیاری از برندهای بزرگ صدق می کند. رمز موفقیت آنها استفاده از هوش مصنوعی برای طبقه‎بندی خودکار اطلاعات است. اگر هوش مصنوعی نبود، طبقه‏بندی حجم گسترده ای از محتوای مربوط به کاربران در عمل غیرممکن به نظر می رسید.

عملکرد سالن موسیقی مونارچ یکی از بهترین نمونه ها در زمینه جلب نظر مخاطب به شیوه ای تاثیرگذار است. برند ما نیز باید مانند این سالن موسیقی همیشه سلیقه مشتریانش را مدنظر داشته باشد. ارسال ایمیل های بازاریابی و تبلیغاتی در زمان درست اهمیت زیادی دارد. این امر احساس توجه دائمی برندمان به مخاطب را تقویت خواهد کرد. بدون تردید مشتریان همیشه علاقه‎مند به خرید از برندی حساس نسبت به سلیقه شان هستند.

مطلب مرتبط: همه آنچه در مورد شناخت مخاطب هدف باید بدانیم

2. Thrive Market

بازاریابی و تبلیغات بهتر

وقتی هوا نامناسب می شود، گاهی اوقات سفارش آنلاین مواد غذایی بهترین گزینه خواهد بود. این امر زحمت بیرون رفتن از خانه در هوای نامناسب را از بین می برد. من همیشه از سایت Thrive Market برای خرید آنلاین محصولات غذایی استفاده می کنم. دلیل اصلی من برای این انتخاب علاقه به استفاده از مواد غذایی ارگانیک و همچنین پیشنهادهای جذاب این فروشگاه آنلاین است. بسیاری از افراد عادت غذایی یکسانی دارند. بنابراین در زمینه خرید مواد غذایی همیشه به یک شیوه یکسان عمل می کنند. ایده جذاب خرده‎فروشی Thrive Market طبقه‎بندی اطلاعات مشتریان و پیشنهاد تخفیف های جذاب است. به این ترتیب مشتریان ترغیب به خرید مجدد از آنها می شوند. شاید برخی از افراد مانند من در عمل تمایل چندانی برای خرید آنلاین مواد غذایی در روزهای عادی نداشته باشند به همین خاطر نقش پیشنهادهای ویژه این برند بیش از هر زمان دیگری قابل توجه است.

یکی دیگر از ایده های خلاقانه Thrive Market تعبیه گزینه خرید مجدد برای سفارش های قبلی است بنابراین من دیگر نیاز به جست‎وجوی محصولات در این خرده‎فروشی آنلاین ندارم. تنها با انتخاب یگ گزینه همان سفارش به طور مجدد برای من ارسال خواهد شد. جالب اینکه با تکمیل اطلاعات شخصی فرآیند پرداخت هزینه سفارش نیز به صورت خودکار انجام خواهد شد.

نحوه عملکرد خرده‎فروشی Thrive Market تاثیر قابل توجهی بر روی مشتریان داشته است. من همیشه از خرید آنلاین به طور مداوم پرهیز می کردم، اما عملکرد جالب این برند موجب افزایش انگیزه ام برای خرید محصولات غذایی به طور آنلاین شده است. اگر برند شما نیز علاقه‎مند به تغییر سلیقه مشتریان است، باید الگوی مشابهی را دنبال کند. در غیر این صورت به زودی بدل به برندی کلیشه ای خواهید شد.

3. وینیارد واینز

بازاریابی و تبلیغات بهتر

شبکه های اجتماعی یکی از بهترین ابزارها برای جمع‎آوری اطلاعات پیرامون مخاطب هدف است. امروزه کاربران بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. این امر موجب توجه برندها به تبلیغات در این فضا شده است بنابراین دیگر خبری از سرمایه‎گذاری هنگفت برندها بر روی الگوی تبلیغات تلویزیونی نیست. حضور مداوم شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره تمام افراد موجب افزایش تبلیغات برندها در آن شده است. نتیجه این امر سود دوجانبه برندها و شبکه های اجتماعی است.

شبکه های اجتماعی ارزش زیادی برای اعتماد مشتریان شان قائل هستند بنابراین همکاری با برندها در زمینه تبلیغات به طور هوشمندانه ای از سوی آنها دنبال می شود. بهترین عملکرد در این زمینه مربوط به اینستاگرام است. این پلتفرم تبلیغات برندها را به شیوه جالبی در اختیار کاربران قرار می دهد. نخستین نکته مهم درخصوص اینستاگرام عدم حمایت از تبلیغات توده ای است. اصطلاح تبلیغات توده ای به نمایش تبلیغات یک برند برای تمام کاربران اطلاق می شود بنابراین در اینجا ما با شیوه ای متفاوت مواجه هستیم. این شیوه دسته‏بندی کاربران در گروه های مختلف و نمایش تبلیغات براساس سلیقه شان است. سطح سلیقه هر کاربر براساس نحوه فعالیتش در اینستاگرام شناسایی می شود. به این ترتیب اینستاگرام دامنه وسیعی از اطلاعات درباره کاربرانش دارد.

مطلب مرتبط: 3 استراتژی کاربردی برای یافتن مخاطب هدف محصولات مان

برند وینیارد واینز یکی از خرده‎فروشی های موفق در زمینه پوشاک است. این برند تمام فعالیت های تبلیغاتی اش را در اینستاگرام ساماندهی می کند. این امر علاوه بر صرفه‎جویی در هزینه های تبلیغاتی موجب افزایش کارایی تبلیغ این برند نیز شده است. به این ترتیب فرآیند شناخت سلیقه مشتریان به طور مشترک با همکاری اینستاگرام صورت می گیرد. نکته جالب اینکه هزینه تبلیغات در شبکه های اجتماعی برای وینیارد واینز بسیار کمتر از الگوی تلویزیونی است بنابراین مشاهده علاقه اغلب برندها به فعالیت تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی جای تعجب ندارد.

بدون تردید فرآیند جلب نظر مخاطب هدف و مشتریان از طریق هدف‎گذاری هوشمندانه تاثیر انکارناپذیری بر روی وضعیت برندها دارد. امروزه اغلب مشتریان مایل به مشاهده پیشنهادهای اختصاصی برندها برای خود هستند. این امر ضرورت استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی سلیقه مشتریان را افزایش می دهد. همچنین بسیاری از برندها فقط به دنبال افزایش ترافیک سایت شان هستند. در هر دو مورد استفاده از هوش مصنوعی برای طبقه‎بندی اطلاعات کاربران مفید خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی