پنج شنبه, 26 تیر 1399 - 14:40

اگر ما فقط یک درس کوچک از تغییر مداوم جوامع در طول سال‏ های اخیر یاد گرفته باشیم، کاهش جذابیت شمار بالایی از برندها برای مشتریان است. این امر با تلاش اغلب کسب و کارها برای تبلیغات بیشتر و افزایش جذابیت پیشنهادهای ‎شان نیز جبران نشده است. اکنون بسیاری از کسب و کارها در شرایط وخیمی به سر می‎برند. تلاش برای دستیابی به مشتریان هرچه بیشتر در این دوران در عمل به معنای ورود به بازارهای تازه است. این امر همراه با شک و تردیدهای بسیار زیادی از سوی برندهاست. در هر صورت ورود به یک بازار تازه در شرایط غیرمطمئن اقتصادی نیازمند امری بیش از شجاعت صرف است.

انتظارات مشتریان در طول سال‏های اخیر از برندها افزایش بسیار زیادی یافته است. اکنون مشتریان به برندها به چشم تهیه‎کنندگان صرف محصولات مورد نیازشان نگاه نمی ‎کنند. پیگیری یک یا چند ارزش اجتماعی مهم بدل به یکی از نیازهای اساسی کسب و کارها برای ادامه تعامل سازنده با مخاطب هدف شده است. امروزه اغلب مشتریان تمایل به احساس تعلق خاطر به یک یا چند برند خاص براساس هویت فرهنگی‏شان دارند. نمونه مناسب این امر در بازار ایالات متحده روی داده است. شهروندان دارای تبار آسیایی یا آفریقایی اغلب از برندهای خاصی حمایت می‎ کنند. دلیل این امر جهت‎گیری مشخص چنین برندهایی به سوی بازنمایی ارزش‎ های مرتبط با چنین گروه ‎های اقلیتی است.

توسعه کسب و کار تمرکز بازار نامحسوس

وقتی در حوزه کسب و کار و بازاریابی از گروه‎ های اقلیت بحث می‎شود، اصطلاح بازارهای نامحسوس مدنظر قرار می‎ گیرد. منظور از بازارهای نامحسوس مجموعه‎ ای از بازارهای کوچک در کنار بازارهای بزرگ است. شاید چنین بازارهایی برای برندهای بزرگ اهمیت چندانی نداشته باشد، اما نقش تعیین کننده ‎ای در سرنوشت کسب و کارهای کوچک دارد. نکته مهم در این میان حمایت دو طرفه برندها و مشتریان از یکدیگر در بازارهای نامحسوس است بنابراین رابطه میان دو طرف فراتر از اموری مانند خرید و فروش محصولاتی خاص است.

مطلب مرتبط: چگونه کسب و کار کوچک مان را توسعه دهیم؟

بدون تردید صحبت از ضرورت ارتباط عمیق با گروه‎ های اقلیت در بازارهای مختلف بسیار راحت ‎تر از اجرای آن است. اغلب برندها در این مسیر با مشکلات متنوعی مواجه هستند. با این حساب بررسی فرآیند تعامل با مشتریان متعلق به گروه‎ های اقلیت نژادی یا قومی ایده مناسبی خواهد بود. نخستین اصل مهم برای حضور پایدار در چنین بازارهایی صداقت و احترام متقابل است. ما باید همیشه با اقلیت‎های موجود به عنوان مشتریان‎مان با نهایت احترام رفتار کنیم. این امر در مورد تعامل برندهای آمریکایی با شهروندان سیاه پوست باید به دقت رعایت شود. نژاد پرستی در ایالات متحده امر افتخار آمیزی نیست، اما یکی از واقعیت‎ های بنیادین این جامعه است. اگر ما در چنین بازاری در تلاش برای جلب نظر مشتریان سیاه پوست هستیم، باید در تلاش برای جلب اعتماد آنها باشیم. این امر از طریق احترام به این گروه و استفاده از المان‎ های فرهنگی مورد پسند آنها در فرآیند بازاریابی و توسعه کسب و کارمان است.

کسب و کارهایی که در مسیر توسعه ‎شان به بازارهای نامحسوس توجه داشته باشند، امکان استفاده از مزیت‎ های گسترده چنین بازارهایی را دارند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها از نقطه نظر سرعت رشد و توسعه دارد. امروزه بسیاری از برندها پس از گذشت سال‏های متمادی هنوز درگیر ورود به بازارهای محلی مجاور هستند. تمرکز بر روی بازارهای نامحسوس و گروه ‏های اقلیت در بازارهای مختلف گزینه بسیار جذابی برای توسعه سریع و مطمئن کسب و کار محسوب می‎شود. تجربه اغلب کسب و کارهای کوچک و موفق در زمینه تمرکز بر روی بازارهای نامحسوس از تبدیل مخاطب موردنظر به مشتریان وفادار برند حکایت دارد بنابراین شما با یک اقدام ساده امکان دسترسی به دامنه قابل توجهی از مشتریان وفادار را نیز خواهید داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید