پنجشنبه, ۱۱ آذر(۹) ۱۴۰۰ / Thu, 2 Dec(12) 2021 /
           
فرصت امروز

نام کسب و کار فقط عاملی برای ایجاد تمایز میان شما و رقبای تان نیست. امروزه مشتریان در بازار بیش از هر نکته دیگری با نام برندها سر و کار دارند. با این حساب اگر یک کسب و کار نام خوبی برای خودش انتخاب کرده باشد، شانس بالایی برای کسب موفقیت در بازار خواهد داشت؛ در غیر این صورت شاید کمتر مشتری حتی به آن نگاه هم کند. 

نام هر برند به خوبی از حوزه فعالیت و تا حدودی مزیت نسبی اش نسبت به رقبا صحبت می کند. درست به همین خاطر انتخاب نام برای برند باید با هوشیاری بسیار زیادی صورت گیرد، در غیر این صورت شاید فرآیند موردنظر برای شما چندان خوب پیش نرود. بسیاری از برندها برای انتخاب نام با سرعت بسیار زیادی عمل می کنند. همین امر موجب ناتوانی برای انتخاب یک نام مناسب و بروز مشکلات بعدی می شود. 

راهنمای انتخاب نام مناسب برای کسب و کار

یکی از مشکلاتی که هر کارآفرینی در دنیای کسب و کار با آن رو به رو می شود، انتخاب یک نام درست و از همه مهمتر پیگیری اینکه آیا نام موردنظر قبلا استفاده شده است یا نه، است. هدف اصلی در این مقاله بررسی دقیق این موضوع است. شما به این صورت امکان تعامل با مشتریان و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا خواهید کرد. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات اساسی در انتخاب نام برای کسب و کار و سپس مرور برخی از تکنیک های حرفه ای در این حوزه است. 

مطلب مرتبط: چگونه نام مناسبی برای کسب و کارمان انتخاب کنیم؟

اصول اساسی در انتخاب نام مناسب برای کسب و کار

کوتاهی اسم موردنظر

اسمی که شما برای کسب و کارتان در نظر می گیرید، باید به اندازه کافی کوتاه باشد. اسم های بلند و طولانی به طور معمول توجه بسیار اندکی از سوی مخاطب هدف جلب خواهد کرد. بنابراین شما با انتخاب اسم های کوتاه در عمل از برخی رقبای تان سبقت خواهید گرفت. نکته مهم بعدی در این میان توجه به عملکرد برندهای بزرگ است. امروزه کمتر برند بزرگی در دنیا دارای اسم های بسیار طولانی است. همین امر برای انتخاب نامی کوتاه و جذاب از سوی شما کافی خواهد بود. 

بهترین راهکار برای انتخاب یک نام کوتاه توجه به محدودیت کاراکترهای مورد استفاده در نام شرکت است این امر به شما امکان صرفه جویی در کلمات موردنظر و انتخاب یک نام به شدت کوتاه را می دهد. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان برای انتخاب نام کسب و کار به طور مداوم در تلاش برای استفاده از عبارت های طولانی هستند. اگر شما در ابتدای کار اسم طولانی به نظرتان رسید، تنها کاری که باید انجام دهید تلاش برای کوتاه سازی نام موردنظر است. این امر به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. 

انتخاب نامی به یاد ماندنی

برخی از نام ها بسیار بیشتر در ذهن مخاطب هدف باقی می ماند. به عنوان مثال، نایک را در نظر بگیرید. شاید بخشی از شهرت این برند ناشی از محصولات به شدت باکیفیتش باشد، اما نکته اساسی در این میان انتخاب نامی جذاب و به یاد ماندنی است. نایک نامی است که برای علاقه مندان به عرصه هنر بسیار آشناست. با این حساب برند نایک با انتخاب این نام در عمل عرصه هنر و ورزش را با هم ترکیب کرده است. درست به همین خاطر نام برندش به راحتی در ذهن مخاطب هدف باقی می ماند. 

امروزه بسیاری از اسم های جذاب و مورد علاقه کارآفرینان از سوی رقبای شان استفاده شده است. با این حساب شما در مقایسه با کارآفرینان دهه های قبل باید زمان بیشتری به منظور انتخاب نام مناسب برای کسب و کارتان اختصاص دهید، در غیر این صورت هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. 

اگر یک برند نامی که قبلا از سوی برخی کسب و کارها استفاده شده را انتخاب کند، مشکلات حقوقی بسیار زیادی پیش روی آن قرار می گیرد. با این حساب شما باید همیشه به دنبال چک کردن دسترس پذیری به نام های کسب و کار باشید. این امر به سادگی هرچه تمام تر با تعامل سازمان های دولتی مسئول ثبت نام تجاری کسب و کارها صورت می گیرد. 

انتخاب نام مستعد برای تبدیل شدن به برندی جهانی

کسب و کارها به طور معمول در بلندمدت برای پیشبرد بهینه کارهای شان اقدام به ثبت یک یا چند برند می کنند. برخی از برندها در این میان در عمل زیرشاخه کسب و کار موردنظر خواهند بود. درست به همین خاطر اسم شرکت با اندکی تغییر بر روی برند موردنظر گذاشته می شود. یکی از نکات مهم در زمینه انتخاب نامی جذاب برای برندها مربوط به انتظارات مشتریان است. 

امروزه مشتریان انتظارات مشخصی از نام برندها دارند. به عنوان مثال، برند Toys R Us به خوبی ماهیت یک فروشگاه کودکان را در ذهن ایجاد می کند. درست به همین خاطر مشتریان این برند در مقایسه با رقبای آن بسیار بیشتر است. اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید همیشه نسبت به انتخاب اسم های ماندگار و آشنا برای مشتریان اقدام نمایید. در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای جلب نظر مخاطب هدف تان پیدا نکنید. 

اسم های طولانی یا آنهایی که بیش از اندازه پیچیده هستند، هرگز پتانسیل تبدیل شدن به برندهای مشهور و مورد علاقه مشتریان را ندارند. بنابراین شما باید پیش از ثبت رسمی نام کسب و کارتان بارها و بارها از افراد مختلف نظرخواهی کنید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای جلب نظر مشتریان تان پیدا نکنید. 

مطلب مرتبط: چگونه نام کسب و کارتان را به طور رسمی ثبت کنید؟

سادگی بیان اسم موردنظر

اسم کسب و کار شما باید به سادگی هرچه تمام تر قابل بیان باشد، در غیر این صورت شما هرگز شانسی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت. یکی از نمونه های خوب در زمینه اسمی ساده و همچنین آسان برای بیان «تسلا» است. این نام به سادگی هرچه تمام تر از سوی مردم در سراسر دنیا ادا می شود. بنابراین انتخاب آن از بسیاری جهات هوشمندانه بوده است. اگر شما هم به دنبال انتخاب نامی جذاب و تعاملی برای برندتان هستید، باید همیشه چنین اسم هایی را مدنظر قرار دهید. 

شاید کسب و کار شما اکنون در بازارهای محلی مشغول به کار باشد، اما همیشه افق توسعه کسب و کار و فعالیت در بازارهای جهانی را مدنظر داشته باشید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. 

تکنیک های حرفه ای برای انتخاب نام مناسب کسب و کار

پس از آشنایی با برخی اصول اساسی در انتخاب نام برای کسب و کار باید به سراغ تکنیک های حرفه ای در این حوزه برویم. این امر اهمیت بسیار زیادی برای آشنایی کاملا حرفه ای با این حوزه دارد. در ادامه برخی از تکنیک های حرفه ای برای انتخاب نامی جذاب را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

توجه به راهنمای نام گذاری کسب و کار در شهرتان

اغلب اوقات کسب و کار شما امکان استفاده از نامی که قبل تر از سوی دیگر کارآفرینان استفاده شده را ندارد. این نکته امر اساسی در زمینه حقوق کپی رایت محسوب می شود. همچنین شما امکان ترکیب یک اسم که شباهت بالایی به نام یک برند دیگر را دارد، نخواهید داشت. این نکات باید به طور دقیقی از سوی شما مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت شاید هر لحظه امکان بروز مشکل و ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف افزایش پیدا کند. درست به همین خاطر برخی از برندها به طور مداوم به راهنمای نام گذاری کسب و کار در شهرشان توجه نشان می دهند.

اغلب سازمان های دولتی که مسئولیت سازماندهی نام برندها را دارند، به خوبی هرچه تمام تر راهنمایی برای کارآفرینان منتشر می کنند. اگر شما همیشه نکات مندرج در راهنمای موردنظر را در ذهن داشته باشید، فرآیند انتخاب نام کسب و کار از سوی شما بسیار ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد. اشتباه اصلی در این میان تلاش برای مدیریت تمام کارها بدون توجه به راهنمایی های کاربردی و در نهایت مواجهه با مشکلات بسیار عمیق است. 

اگر شما در هر مرحله ای از انتخاب نام برای کسب و کارتان دچار سردرگمی شدید، باید به سرعت اقدام به استفاده از راهنمایی های حرفه ای کنید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای انتخاب بی دردسر یک نام تجاری دارد. اغلب سازمان های دولتی و همچنین موسسه های مشاوره کسب و کار در این صورت آماده ارائه خدمات حرفه ای به شما هستند. بنابراین شما باید همیشه خدمات این سازمان ها را مدنظر قرار دهید. 

انتخاب نامی مناسب برای فضای اینترنت

نام برند شما خیلی زود در فضای اینترنت هم گسترش پیدا می کند. با این حساب باید در زمان انتخاب نام به سازگاری اش با فضای آنلاین هم فکر کنید. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از نام هایی با قابلیت خلاصه سازی و کوتاه کردن در فضای آنلاین می کنند. این امر بیشتر برای اسم های دو بخشی کاربرد دارد. بنابراین شما در صورت تمایل برای انتخاب یک نام دو بخشی باید این امر را مدنظر قرار دهید. 

اغلب سایت ها در فضای آنلاین دارای پسوند .COM هستند. با این حساب استفاده از عبارت Com در نام کسب و کارتان ایده جذابی نخواهد بود. این امر نوعی تکرار در آدرس اینترنتی شما را به همراه خواهد داشت. اگر شما به چنین نکات ساده ای توجه نشان دهید، به احتمال زیاد در زمینه انتخاب نام برای شرکت تان دچار هیچ مشکلی نخواهید شد. 

مطلب مرتبط: هر آنچه از استراتژی نام گذاری برند باید بدانیم

خوشبختانه امروزه موسسه های بسیار زیادی برای راهنمایی برندها در زمینه راه اندازی سایت و اکانت های رسمی در شبکه های اجتماعی وجود دارد. تنها نکته مهم در این میان توجه به اهداف تان در بازار است. اگر شما قصد حضور در بازارهای بین المللی را دارید، اسم برندتان باید به سادگی هرچه تمام تر در قالب آدرس سایت قرار گیرد، در غیر این صورت دسترسی به آن برای کسانی که معنای آن را نمی دانند، بسیار سخت خواهد شد. 

شاید برخی از شرکت ها پیش از ثبت رسمی کسب و کارشان اقدام به فعالیت در شبکه های اجتماعی کنند. این امر در نگاه نخست همراه با ایراد خاصی نیست. اغلب کارآفرینان برای ایجاد شهرتی مناسب برای برندشان پیش از تاسیس رسمی این اقدام را مدنظر قرار می دهند. ایراد اصلی در این میان امکان ثبت نام تجاری شما از سوی یک موسسه دیگر است. بنابراین اگر شما به فکر انتخاب نام و شروع به فعالیت تان در شبکه های اجتماعی هستید، باید پیش از هر نکته دیگری آن نام را به طور رسمی ثبت کنید. 

وقتی شما حتی پیش از شروع به کار رسمی برندتان اقدام به ثبت رسمی نامش کنید، دیگر هیچ برند یا رقیب دیگری امکان استفاده از آن را نخواهد داشت. معنای این امر امکان شروع به کار بی دردسر کسب و کار شما خواهد بود. بنابراین دیگر نیازی به نگرانی نسبت به از دست رفتن نام مورد علاقه تان در بازار نخواهد بود. 

به فکر آینده برندتان باشید

برخی از کارآفرینان محلی همیشه اسم برندشان را با بی توجهی به آینده اش انتخاب می کنند. این امر شامل انتخاب یک نام محلی و توسعه کسب و کار براساس آن است. اگر شما در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به دنبال یک نام مناسب هستید، باید از المان های محلی فراتر بروید. شاید کسب و کار شما در آینده نزدیک در بازارهای جهانی حضور نداشته باشد، اما اوضاع همیشه اینطور باقی نخواهد ماند. بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن برای حضور در بازارهای مختلف آماده باشید، در غیر این صورت شاید خیلی زود با مشکلات زیادی رو به رو شوید. 

انتخاب نام هایی مناسب برای حضور در بازارهای جهانی امر بسیار مهمی محسوب می شود. برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه به فکر اسم هایی آشنا و معنادار در بازارهای جهانی هستند. این امر به آنها برای توسعه سریع کمک خواهد کرد. 

مشتریان اولین بار با نام برند شما ارتباط برقرار می کنند و داوری اولیه شان از برندتان بر همین اساس شکل می گیرد. با این حساب اگر نام برند شما چندان جذاب نباشد، شاید در عمل فرصت چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نکنید. این امر در بازارهای جهانی تجربه ای آزاردهنده خواهد بود. 

اگر شما در اطراف تان یک کارآفرین کارکشته یا مدیری بازنشسته دارید، مشورت با وی برای انتخاب یک نام مناسب ضروری خواهد بود. استفاده از تجربه دیگران همیشه برای شما مفید است. بنابراین هرگز شانس های مناسب در این حوزه را از دست ندهید. 

امروزه بسیاری از کارآفرینان به طور مستقل اقدام به فعالیت می کنند. این امر شاید در نگاه نخست امر عجیبی نباشد، اما در فرآیند انتخاب نام حساسیت های زیادی ایجاد خواهد کرد. اینکه شما هیچ فردی برای مشورت درباره نام انتخابی تان نداشته باشید، امر بسیار عجیبی خواهد بود. بنابراین دست کم باید از برخی کارشناس های حرفه ای یا دوستان تان در این میان کمک بگیرید.

نام کسب و کارتان را آزمایش کنید

پس از اینکه شما تصمیم تان درباره نام برند را گرفتید، باید آن را به بهترین شکل ممکن مورد آزمایش قرار دهید. بسیاری از کارآفرینان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال نظرخواهی از آنها هستند. بنابراین اگر شما هم در این میان به دنبال تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف هستید، باید پیش از هر نکته دیگری نظر آنها درباره نام برندتان را جویا شوید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی آنها پیدا نکنید. 

اگر کسب و کار شما پیش از انتخاب رسمی نامش در فضای آنلاین فعالیت دارد، نظرخواهی از فالوورهای تان برای انتخاب نامی مناسب ایده جذابی خواهد بود. همچنین اطمینان از در دسترس بودن نام موردنظر نیز باید در اولویت های شما قرار داشته باشد، در غیر این صورت شاید مشتریان یک نام را انتخاب کنند که شما در عمل توانایی انتخابش را نداشته باشید. 

امروز ابزارهایی مثل PickFU به برندها برای انتخابی نامی مناسب کمک می کند. بسیاری از کسب و کارها در این میان از هیچ ابزار کمکی استفاده نمی کنند. درست به همین خاطر همیشه با مشکلات بسیار زیادی رو به رو هستند. اگر شما در تلاش برای استفاده از توصیه های مشتریان هستید، باید همیشه استفاده از ابزارهای حرفه ای را نیز مدنظر داشته باشید. با این حال انتخاب دقیق نام های پیشنهادی ابزارها هرگز ایده مناسبی نخواهد بود. دلیل این امر نیز ارائه همین پیشنهاد به هزاران برند دیگر است. با این حساب شما در نهایت باید اسم برندتان را براساس سلیقه خودتان و توصیه های مشتریان انتخاب کنید. 

مطلب مرتبط: چالش های انتخاب نام برای برند

انتخاب نامی مناسب برای تبدیل به علامت تجاری

امروزه بسیاری از برندها در عمل اسم برندشان را تبدیل به علامت تجاری می کنند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای آشنایی مشتریان با ویژگی برندها دارد. اگر شما هم علاقه مند به استفاده از نام برندتان به عنوان لوگوی اصلی کسب و کارتان هستید، باید به هماهنگی آن با تبدیل شدن به نمادی بصری توجه نمایید. این امر به طور ویژه ای در پیوند با هماهنگی نام موردنظر با طراحی گرافیکی و کوتاهی آن است. اینطوری شما دیگر دردسری در زمینه طراحی لوگو برای برندتان نخواهید داشت. 

منبع : quicksprout
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wGRAm2op
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه