جمعه, ۱۵ مهر(۷) ۱۴۰۱ / Fri, 7 Oct(10) 2022 /
           
فرصت امروز
5 اشتباه رایج در عکاسی تبلیغاتی

نبایدهای عکاسی تبلیغاتی

1 ماه پیش ( 1401/6/5 )

سالانه میلیون ها نفر با هزاران امید و آرزو شروع به عکاسی از منظره های مختلف می کنند تا بلکه از دل هنر عکاسی پولی عایدشان شود. البته گالری های هنری همین طوری سرسری آثار بی نام و نشان را انتخاب نمی کنند. هرچه باشد تا وقتی کلی عکاس درجه یک در دنیا خودنمایی می کنند، کمتر فرصتی برای تازه واردها باقی می ماند. نتیجه کار هم ماندن میلیون ها عکس روی دست صاحبان شان است. اگر شما هم دور و برتان دوستانی دارید که یکهو بی خیال دنیای عکاسی شده اند، هیچ بعید نیست چندباری جواب منفی گالری های مختلف حسابی حال شان را گرفته باشد؛ به ویژه اگر در دنیای عکاسی تبلیغاتی هم سرک کشیده باشند!

همانطور که یک فیلم خوب به تماشاگران حال بهتری منتقل می کند، عکسی زیبا از یک کفش ورزشی یا حتی خودرویی جدید هم مشتریان را میخکوب خواهد کرد. باور کنید یا نه، خیلی از مردم فقط با دیدن عکس محصولات اقدام به ثبت سفارش می کنند. کلی از این مثال ها در آمازون قابل مشاهده است، چراکه مردم در آمازون نه با محصولات واقعی، بلکه عکس های مختلف رو به رو هستند. در این شرایط هم برندی که عکس های تبلیغاتی بهتری از محصولاتش داشته باشد، برنده ماراتن فروش خواهد بود. 

5 اشتباه رایج در عکاسی تبلیغاتی

ما در روزنامه فرصت امروز قبلا درباره عکاسی تبلیغاتی با شما گپ و گفتی داشته ایم. شاید فکر کنید همان گپ کوتاه برای یکه تازی در بازار کافی باشد، اما راستش را بخواهید شما هنوز اول راه هستید. هر جایی که پای آدم ها وسط باشد، دیر یا زود اشتباهات مختلف هم به چشم می خورد. قبول دارم بعضی از اشتباهات حسابی آدم را به دردسر می اندازد، اما این طبیعت فعالیت کاری است؛ البته مگر اینکه شما یک ربات بدون اشتباه باشید!

مطلب مرتبط: عکاسی تبلیغاتی چیست؟ همراه با راهنمای عکاسی از محصولات برند

خیلی از کارآفرینان برای ثبت یک عکس ساده از محصولات شان صدها بار لنز دوربین و سوژه را دستکاری می کنند. آخر سر هم نتیجه کار چنگی به دل نمی زند. اینطور وقت ها عکاسی تبلیغاتی تبدیل به یک اژدهای هفت سر می شود. البته ما اصلا چنین دیدی به هنر عکاسی نداریم، چراکه وقتی تکنیک های درست دم دست تان باشد و حواس تان به اشتباهات پرتکرار جمع شود، دیگر دلیلی برای شکست وجود نخواهد داشت. از این نظر شما با یادگیری اشتباهات عکاسی تبلیغاتی شبیه دونده ای افسانه ای می شوید که حتی یک نفر هم به گرد پایش نمی رسد. 

ما در این مقاله قصدمان نه تکرار بعضی توصیه های خشک و خالی، بلکه مرور مهمترین اشتباهات در عکاسی تبلیغاتی است. اگر شما هم هر بار برای ثبت ساده ترین عکس های دنیا ساعت ها وقت تان را هدر می دهید، صفر تا صد این مقاله مخصوص شماست. پس در ادامه با ما همراه باشید تا از شر کابوس عکاسی خلاص شده و از هنر آن بیشتر لذت ببرید. 

اشتباهات رایج در عکاسی تبلیغاتی

5 اشتباه رایج در عکاسی تبلیغاتی

عکاس های حرفه ای معمولا فوت های کوزه گری خاص خودشان را یاد گرفته اند. به همین خاطر هم کمتر اشتباه می کنند. فکر می کنم حالا دیگر متوجه دلیل محبوبیت عکاس های حرفه ای در بین برندها شده باشید، مگر نه؟ 

قبول دارم هیچ کس یک شبه تبدیل به عکاسی همه فن حریف نمی شود، اما از طرفی لازم نیست همیشه با کلی اشتباه مختلف کارتان را بهتر کنید. گاهی اوقات درس گرفتن از بقیه بهترین راه حل دنیا خواهد بود. اینطوری نه پیش بقیه کوچک می شوید، نه با دیدن کلی عکس بد در دوربین حال تان گرفته خواهد شد. وضعیت شما در اینجا شبیه سرمربی فوتبالی است که در کلاس های مختلف انواع تاکتیک ها را یاد گرفته، اما هیچ ایده ای درباره اشتباهات مربیان در دنیای فوتبال ندارد. ما در ادامه سعی می کنیم شما را با اشتباهات دنیای عکاسی تبلیغاتی آشنا کنیم تا یک راست قله های موفقیت را فتح کنید.

مطلب مرتبط: عکاسی از محصولات برند با تکنیک های طلایی

1.    نورپردازی ضعیف: اشتباه شماره یک عکاس ها

5 اشتباه رایج در عکاسی تبلیغاتی

معمولا عکاس های حرفه ای تصاویر بی نهایت زیبایی از منظره ها یا محصولات گوناگون می گیرند؛ از آن دست عکس هایی که من و شما هزار سال دیگر هم توانایی ثبت کپی ناشیانه اش را هم نداریم. شاید فکر کنید رمز موفقیت عکاس های حرفه ای در دوربین های فوق العاده خلاصه شده است، اما راستش را بخواهید ماجرا اصلا به نوع دوربین ربطی ندارد. شما حتی با دوربین موبایل تان هم ابزار کافی برای تهیه عکس های حرفه ای را دارید؛ البته به شرط اینکه نورپردازی تان درست باشد. 

تهیه عکس بدون نورپردازی درست و حسابی مثل برگزاری یک مسابقه بسکتبال در سالنی بدون حتی یک پروژکتور است. شاید در این شرایط بازیکنان پرتاب هایی داشته باشند، اما بی شک هیچ کدام از آنها تبدیل به امتیاز نمی شود. خوشبختانه این روزها انواع و اقسام ابزار برای نورپردازی مناسب در دنیای عکاسی دم دست آدم قرار دارد. از رینگ لایت گرفته تا پروژکتورهای ریز و درشت، همه و همه در دسترس شماست تا کارتان را بی نهایت ساده تر از هر زمان دیگری کنید. پس به جای اینکه الکی خودتان را به دردسر بیندازید، یک راست سراغ نورپردازی مناسب بروید. توصیه ما در این میان استفاده از نور طبیعی در کنار نور مصنوعی است. اینطوری دیگر مو لای درز عکس های شما نمی رود و صدالبته ادیت آنها هم راحت تر خواهد شد. 

2.    انعکاس نور بر روی سوژه: وقتی ادیت هم کار را درست نمی کند!

5 اشتباه رایج در عکاسی تبلیغاتی

شاید فکر کنید نورپردازی مناسب دیگر شما را از شر اشتباهات عکاسی خلاص می کند، اما به محض اینکه تکلیف تان با نور روشن شود، انعکاس نور امان تان را خواهد برید. اجازه دهید برای اینکه بحث مان سخت نشود، از یک مثال کاربردی استفاده کنیم. فرض کنید شما قصد دارید از نوشابه های نوستالژیک کوکاکولا عکس بگیرید. در این صورت نورپردازی مناسب فقط نیمی از مشکل تان را حل می کند، چراکه سطح شیشه ای بطری نوشابه نور را به راحتی منعکس می کند. اینطوری در تصویر نهایی شما بازتاب شدید نور خواهید داشت. ماجرا سخت شد، نه؟

از آنجایی که این روزها بیشتر عکس های تبلیغاتی در محیط استودیو تهیه می شود، استفاده از انواع نورهای مصنوعی اجتناب ناپذیر است. در این بین برای اینکه جلوی انعکاس شدید نور گرفته شود، بهترین راهکار استفاده از دیفیوزر (Diffuser) برای منبع نور است. این ابزار در واقع نوعی مانع از جنس پارچه، پلاستیک یا حتی شیشه است که نور را پراکنده و نرم می کند. بنابراین شما با استفاده از یک دیفیوزر مناسب عملا دیگر مشکلی بابت انعکاس شدید نور نخواهید داشت. 

اشتباهی که خیلی از عکاس های صفر کیلومتر به دامش می افتند، تلاش برای عکاسی با نور بی نهایت زیاد است. قبول دارم نور عنصر خیلی مهمی است، اما حتی زیاده روی در استفاده از دارو هم عواقب خطرناکی دارد. پس کمی خودتان را کنترل کرده و جلوی خودتان را بگیرید. وگرنه حسابی کار دست خودتان خواهید داد. 

مطلب مرتبط: ابزارهای ضروری برای شروع عکاسی تبلیغاتی

3.    ادیت اضافه: ترکیب طلایی اندازه و تناسب

5 اشتباه رایج در عکاسی تبلیغاتی

ابزارهایی مثل فوتوشاپ یا لایت روم دنیای بی انتهایی پیش روی عکاس ها قرار می دهد. بی شک شما بارها و بارها تکنیک های تغییر عکس در فوتوشاپ را هنگام وقت گذرانی در اینستاگرام دیده اید. این تکنیک ها دل هر کاربری را آب می کند، اما قرار نیست برای تک تک عکس ها از آنها استفاده کنید. به ویژه اگر فکرتان به سمت استفاده ترکیبی از همه تکنیک ها هم برود. 

همانطور که دونده فقط در یک یا دو رشته شانس کسب مدال دارد، شما هم نباید الکی خودتان را درگیر استفاده از تک تک تکنیک های ادیت عکس کنید. به علاوه، ترکیب تکنیک های بی نهایت متنوع اغلب اوقات چنگی به دل نمی زند. پس به جای چنین کارهای کلیشه ای باید اندکی برنامه‎تان را تغییر دهید. 

توصیه ما در روزنامه فرصت امروز ادیت عکس ها بدون زیاده روی است. این یعنی شما هیچ وقت نباید کارتان را الکی طولانی کنید. در عوض وقتی عکس تان به اندازه کافی واضح و چشم نواز شد، دیگر دست از ادیت بردارید. قبول دارم کنترل ادیت بیش از اندازه کار خیلی سختی است، اما یادتان باشد بهترین عکس های دنیا هم با زیاده روی در ویرایش حتی نظر یک نفر را هم جلب نخواهد کرد. پس با ادیت به اندازه تصاویر یک لطف بزرگ به خودتان و دیگران بکنید. 

وقتی درباره ادیت به اندازه عکس ها حرف می زنیم، باید یک معیار مناسب دم دست‎مان باشد. وگرنه هیچ وقت امکان پیش‎بینی درست وضعیت ادیت عکس برای بازاریاب ها فراهم نمی شود. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همین که یک عکس پس زمینه واضحی داشته باشد و از همه مهمتر سوژه اصلی هم بدون بازتاب نامناسب نور به چشم بیاید، کار ادیت تمام شده است. پس اگر عکس شما بعد از یک ادیت جمع و جور چنین ویژگی پیدا کرده، دیگر نباید به آن دست بزنید. 

4.    کمبود عکس ها: یک عکس هیچ وقت کافی نیست!

5 اشتباه رایج در عکاسی تبلیغاتی

وقتی کسی پشت دوربین قرار می گیرد، اغلب اوقات دوست دارد با یک تیر چند نشان بزند. به زبان خودمانی، عکاس های آماتور اصلا میانه خوبی با ثبت چندین و چند عکس پشت سر هم ندارند. به همین خاطر هم معمولا فقط یک عکس گرفته و بعد از در پشتی آتلیه فرار می کنند. 

شاید فکر کنید اگر عکاس ها به اندازه کافی حرفه ای باشند، حتی یک شات هم کافی خواهد بود. در این صورت باید کاملا با شما مخالفت کنیم، چراکه نه شما عکاس حرفه ای هستید، نه قرار است یک عکس خشک و خالی به مذاق مشتریان خوش بیاید. پس کمی بی گدار به آب بزنید و از هر زاویه چندتا عکس تهیه کنید. این طوری دست کم به هنگام ادیت فرصت طلایی انتخاب بهترین عکس را خواهید داشت؛ به همین سادگی.

مطلب مرتبط: تکنیک های عکاسی تجاری با گوشی تلفن همراه

ثبت چند عکس در کنار هم معمولا کار خیلی سختی نیست. کافی است به بخش تنظیمات دوربین تان رفته و حالت ثبت چند عکس (Multiple Shots) را فعال کنید. اینطوری در هر نوبت عکاسی چندین و چند عکس ثبت خواهید کرد. وقتی شما از سوژه های عکاسی تان چندین و چند عکس داشته باشید، انتخاب بهترین عکس ممکن دیگر کار خیلی سختی نخواهد بود. این کار دقیقا مثل نصب دوربین های مختلف در استادیوم های ورزشی برای نمایش بهترین زاویه ممکن در هر دقیقه از بازی است. پس تا صدای طرفداران برندتان بابت عکس های بی کیفیت در نیامده است، با ثبت عکس های پی در پی خیال خودتان را راحت کنید. 

5.    انتخاب لوکیشن های عجیب: اشتباهی غیرمعمولی

5 اشتباه رایج در عکاسی تبلیغاتی

شاید فکر کنید این روزها دیگر همه برندها عکاسی در فضای بسته را به کارهای دیگر ترجیح می دهند. در این صورت باید گفت کاملا دراشتباهید، چراکه هنوز هم هستند برندهایی که عکاسی در محیط های باز را در اولویت قرار می دهند. خب تا وقتی نور طبیعی در دسترس است، چرا باید عکاس ها الکی پول تجهیزات مربوط به نور را بدهند؟ به ویژه اگر از نظر مالی هم در تنگنا باشند، این نوع استدلال ها بیشتر به چشم می آید. 

انتخاب فضایی مناسب برای عکاسی در محیط باز دقیقا مثل انتخاب لوکیشن در فیلم های سینمایی است. شما باید همیشه یک لوکیشن عالی و بی عیب را مد نظر داشته باشید. وگرنه هیچ وقت عکس تان عالی از آب درنمی آید. نکته کمدی ماجرا اینکه خیلی از عکاس ها عملا به این توصیه کلیدی توجه نمی کنند. این یعنی عکس هایی با لوکیشن های عجیب و غریب که هیچ کس علاقه ای به آنها ندارد. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یک لوکیشن خوب باید تا حد زیادی ساده باشد، چراکه لوکیشن های عجیب یا پیچیده حسابی حواس کاربران را پرت خواهد کرد. بنابراین شما با انتخاب لوکیشن های ساده عملا فرصت بیشتری به محصول تان برای خودنمایی خواهید داد. پس یک بار برای همیشه اشتباه کلیشه ای مربوط به انتخاب لوکیشن های عجیب و غریب را کنار بگذارید. 

مطلب مرتبط: عکاسی، مهم ترین بخش تبلیغات

سخن پایانی

5 اشتباه رایج در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی حوزه ای بی نهایت جذاب برای بازاریاب ها محسوب می شود. همانطور که اول بحث گفتیم، یک عکس خوب گاهی اوقات اندازه هزاران جمله اثرگذاری دارد. البته اگر عکس شما کیفیت لازم را نداشته باشد، وضعیت تان کاملا برعکس می شود. هدف ما در این مقاله بررسی بعضی از رایج ترین اشتباهات در دنیای عکاسی تبلیغاتی بود. اگر شما هم چند وقتی هست در این حوزه فعالیت دارید، رعایت نکات مورد بحث در این راهنمایی مناسب برای بهبود کارتان خواهد بود. دست کم با این نکات دیگر در چاه اشتباهات عجیب و غریب نخواهید افتاد.

منابع: 

https://www.splento.com

https://lubbil.ngontinh24.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/G47GXItF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه