تولید محتوا در مقیاس جهانی - فرصت امروز

سه شنبه, 21 آبان 1398 - 09:11

چگونه محتوای بازاریابی جذاب برای مخاطب جهانی تولید کنیم؟

توسعه فناوری اینترنت دسترسی برندها به مخاطب جهانی را امکان پذیر کرده است. امروزه اغلب برندها در تلاش برای دستیابی به مخاطبین بین المللی هستند. دلیل این امر توسعه فراگیر دامنه فعالیت برندهاست. بدون تردید وقتی از فعالیت در مقیاس جهانی صحبت می کنیم، مسئله بازاریابی نیز باید مدنظر قرار گیرد. الگوی بازاریابی برای کسب و کارهای محلی با شیوه بین المللی تفاوت عمده ای دارد. شاید در نگاه نخست این امر ساده به نظر برسد، اما فهم تفاوت موجود و تولید محتوای مناسب در این زمینه کار آسانی نیست.

تولید محتوای بازاریابی جذاب برای مخاطب جهانی همراه با چالش های بی شماری است. به عنوان مثال، مسئله تفاوت سلیقه مشتریان در مقیاس وسیع باید مدنظر قرار گیرد. همچنین تفاوت زبان و لهجه مردم در نقاط مختلف نیز دردسرساز خواهد شد. یکی از نکات مهم در اینجا مسئولیت برندها در حوزه جهانی است. وقتی برند ما قصد فعالیت بازاریابی در سطح بین المللی را دارد، باید مسئولیت پذیری بالایی نیز از خود نشان دهد. هرگونه اشتباه یا خطایی در این فرآیند پای برند ما نوشته خواهد شد. این امر ضرورت یادگیری اصول بازاریابی جهانی را دوچندان می کند. امروزه بسیاری از برندها در مقیاس جهانی مشغول به تولید محتوای بازاریابی هستند، با این حال کمتر برندی به موفقیت قابل توجه در این عرصه دست می یابد.

تولید محتوا در مقیاس جهانی

پرسش اصلی پیش روی برندها برای اطمینان از آمادگی در راستای بازاریابی جهانی ساده و روشن است: «آیا ما سازماندهی لازم برای شناخت مخاطب جهانی و تولید محتوای جذاب برای آنها را داریم؟» پاسخ بسیاری از برندها به این پرسش منفی است بنابراین اغلب برندها هرگز به سراغ بازاریابی جهانی نمی روند. بدون تردید تمرکز ما در این مقاله بر روی برندهای علاقه مند به فعالیت در حوزه بازاریابی جهانی است.
دشواری های تولید محتوای جذاب در مقیاس جهانی همیشه ناشی از مشکلات بیرونی نیست. گاهی اوقات ساختار برندها به شیوه ای نامناسب سازمان می یابد. به این ترتیب تولید محتوای جهانی و ارائه آن به مخاطب هدف دشوار خواهد شد. در چنین موقعیت هایی اصلاح وضعیت و ساختار برندمان در اولویت قرار خواهد داشت. نکته مهم در اینجا تفاوت شیوه تولید محتوا و ارائه آن به مخاطب در مقیاس محلی و بین المللی است. اغلب برندها به این نکته مهم توجه ندارند. به همین خاطر تلاش آنها برای جلب نظر مخاطب هدف به نتیجه مطلوب نمی رسد. ما تا زمانی که مشکلات برندمان در حوزه بازاریابی جهانی را حل و فصل نکنیم، امکان دستیابی به موفقیت را نخواهیم داشت. در این مقاله راهکارهای غلبه بر مشکلات برندها در حوزه بازاریابی بین المللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مطلب مرتبط: تولید محتوای جذاب با 5 الگوی کاربردی

1. تولید محتوای بازاریابی: اثری هنری یا فرآیندی کاری؟

محتوای بازاریابی باید جذاب و تعامل برانگیز باشد. این امر در مورد اغلب تحلیل های مدرن از تولید محتوای بازاریابی صحبت دارد. دیدگاه ها نسبت به بازاریابی به طور کلی در دو دسته قابل بیان است. دسته نخست محتوای بازاریابی را نوعی اثر هنری تحلیل می کند. به این ترتیب بر روی الهام گیری از آثار هنری برجسته برای تولید محتوای بازاریابی مطلوب تاکید دارد. بی تردید هر محتوای بازاریابی باید جذابیت های خاص خود را داشته باشد. این نکته بدون توجه به آثار حرفه ای در زمینه هنر امکان پذیر نیست بنابراین نخستین مسئولیت ما به عنوان بازاریاب توجه به جلوه هنری و زیبایی آثارمان است. امروزه اغلب شرکت ها و بازاریاب های حرفه ای به این نکته توجه کافی دارند. یکی از الزامات این شیوه ضرورت تحصیل و آگاهی به نسبت بالا از حوزه بازاریابی و جلوه های هنری آن برای تولید محتواست. به این ترتیب بازاریابی بدل به حرفه ای تخصصی می شود.

رویکرد دوم به حوزه بازاریابی اندکی متفاوت با درک هنری از آن است. بر این اساس بازاریابی یک فرآیند کاری تلقی می شود. این امر ضرورت پرداختن آن براساس نیاز برندها را پررنگ می کند. در این بخش دیگر نیازی به آگاهی فراوان از حوزه های هنری و تحصیل در رشته بازاریابی نیست. ما فقط باید انگیزه و استعداد کافی برای ایده پردازی خلاقانه را داشته باشیم. در مرحله بعد، استفاده از توانمندی تمام اعضای شرکت برای تولید محتوای جذاب مد نظر قرار می گیرد. بدون تردید کارمندان یک برند انگیزه مناسبی برای همکاری با شرکت ها در راستای تولید محتوای جذاب بازاریابی خواهند داشت. مزیت اصلی این شیوه حضور افرادی از نقاط مختلف جهان در اغلب برندهاست. امروزه دیگر مرزهای جغرافیایی در فرآیند استخدامی برندها معنایی ندارد. به این ترتیب شمار بالایی از کارمندان شاغل در ایالات متحده در اصل مهاجران کشورهای مختلف محسوب می شود. آشنایی این دسته از کارمندان با ویژگی های بومی کشورهای شان امکان تولید محتوای بازاریابی به صورت دقیق تر را فراهم می سازد.

2. ایجاد ارتباط میان تلاش های بازاریابی و اهداف اصلی شرکت

کمپین های بازاریابی باید در راستای دستیابی به اهداف اصلی شرکت ها سازماندهی شود. هرچه ارتباط محتوای بازاریابی ما با اهداف و ارزش های برندمان بیشتر باشد، سرعت توسعه کسب و کارمان بیشتر خواهد شد.

یکی از ایرادهای اصلی برندها در زمینه تولید محتوای بازاریابی در مقیاس جهانی توجه بیش از حد به معیارها و اصول دست و پا گیر تولید محتواست. بی تردید استفاده مناسب از تکنیک ها و توصیه های کاربردی برای تولید محتوا کارایی خاص خود را دارد. این نکته باید در کنار ضرورت تولید محتوا همراه با آزادی عمل نسبی مدنظر قرار گیرد. در غیر این صورت جلوه نهایی محتوای بازاریابی برند ما بیش از حد خشک و بی روح خواهد بود.

ایراد بعدی در حوزه ایجاد ارتباط میان تلاش های بازاریابی و اهداف اصلی شرکت تمرکز بیش از حد بر روی ماهیت محلی مخاطب هدف است. بازاریابی جهانی شامل یافتن نقاط اشتراک تمامی مخاطب های هدف و تولید محتوای جذاب برای همه است. در راستای تحقق این هدف استفاده از تمام ابزارهای در دسترس مانند شبکه های اجتماعی، سیستم های مدیریت هوشمند و رسانه های جهانی ضروری خواهد بود.

باید به عنوان نکته پایانی در این بخش توجه شما را به نکته ای مهم جلب کنم: «به راستی چه کسی پیرامون کیفیت محتوای بازاریابی ما تامل می کند؟ آیا پیش از انتشار محتوا فرآیندی برای بازبینی آن وجود دارد؟» بدون تردید پاسخ بسیاری از برندها به این پرسش منفی خواهد بود بنابراین مشاهده کیفیت پایین محتوای بازاریابی و تاثیرگذاری اندک آن بر روی مخاطب هدف امر عجیبی نخواهد بود. همکاری با برخی از طراح های استراتژی بازاریابی به صورت نزدیک در این بخش مدنظر قرار می گیرد. این امر نظم مشخصی به فرآیند بازاریابی برندمان خواهد داد. این نکته به ویژه در مقیاس بازاریابی جهانی اهمیت بسیار زیادی دارد.

3. محتوای متنی همچنان اعتبار دارد

کارشناس های زیادی پیرامون مرگ الگوی بازاریابی متن محور اظهارنظر می کنند. این امر با توجه به تغییر سلیقه مخاطب هدف صورت می گیرد. بر این اساس مخاطب هدف اغلب برندها دیگر تمایلی به مطالعه محتوای متنی ندارند. این امر موجب افزایش تمایل بازاریاب ها نسبت به استفاده از محتوای ویدئویی و تصاویر جذاب شده است. مشاهده این امر با نگاهی ساده به حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی امکان پذیر خواهد بود. امروزه اغلب برندها برای کمپین های شان از ویدئوهای اختصاصی استفاده می کنند. به این ترتیب شاید دیگر نیازی به استفاده از محتوای متنی برای توسعه کمپین برندمان نباشد.

مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن / همه چیز درباره خلق یک محتوای جذاب اینترنتی

نکته مهم در اینجا تاکید برخی از برندها به استفاده از محتوای متنی است. به این ترتیب برخی از برندها، حتی برندهای بزرگ، همچنان الگوی بازاریابی متن محور را در دستور کار قرار می دهند. بدون شک مشاهده چنین الگویی از سوی برخی از برندهای بزرگ عجیب به نظر می رسد. در مقام تحلیل این مسئله باید به چند نکته توجه داشت. نخست اینکه کاهش محبوبیت محتوای متنی به معنای عدم توجه کامل مخاطب به آن نیست. امروزه هنور هم برخی از مردم به محتوای متنی توجه نشان می دهد. نکته دوم، دشواری تغییر الگوی تولید محتوا در مدت زمانی اندک است. به این ترتیب هنوز هم برخی از برندها از محتوای متنی استفاده می کنند. این امر در مورد سلیقه مشتریان نیز حالت مشابهی دارد.

راهکار مناسب برای این مسئله استفاده از هر دو الگوی متن محور و مبتنی بر محتوای بصری برای توسعه الگوی بازاریابی برندمان است. این امر موفقیت برند ما در جلب نظر مخاطب جهانی با سلیقه متفاوت را تضمین خواهد کرد.

4. ترجمه محتوا: چالش برانگیزترین مرحله بازاریابی جهانی

توسعه محتوای بازاریابی جهانی نیازمند ترجمه کمپین ها و ارزش های اصلی برندمان خواهد بود. بدون تردید تمام مخاطب ها توانایی مطالعه محتوای کمپین ما در زبانی واحد مانند انگلیسی را ندارند. به همین خاطر توجه به ترجمه درست محتوای بازاریابی برندمان اهمیت ویژه ای خواهد داشت. در نگاه نخست ترجمه کمپین ها به زبان های مختلف امری دشوار و پرخطر خواهد بود. به هر حال هر لحظه امکان بروز خطا و مشکل در فرآیند بازاریابی وجود دارد، بنابراین دقت فراوان نسبت به ترجمه کمپین ها اهمیت دارد. بسیاری از برندها این امر را در دستور کارشان قرار می دهند. توجه برندهای مختلف به این نکته بسیار امیدوارکننده به نظر می رسد. نکته مهم در اینجا عدم موفقیت تمام برندها در ترجمه مناسب کمپین های شان است. به این ترتیب مخاطب هدف همیشه دشواری هایی در زمینه فهم ماهیت کمپین هدف یک برند خواهد داشت. برندهای بزرگ در این زمینه استراتژی جالبی دارند. بر این اساس آنها هیچ گاه ترجمه کمپین های شان را به افراد ناآشنا با فرهنگ کشور موردنظر واگذار نمی کنند.

بی تردید برخی از اصطلاح های موردنظر برند ما در کمپین اولیه اش با فرهنگ بومی کشورهای مقصد هماهنگی ندارد. در این شرایط همکاری با بازاریاب های آشنا با فرهنگ کشور موردنظر اهمیت ویژه ای دارد. فرآیند ترجمه محتوای بازاریابی جهانی نیازمند شخصی سازی آن نیز هست. به این ترتیب مخاطب هدف ما در کشور موردنظر درک مطلوبی از اهداف ما خواهد داشت. ایراد بسیاری از برندها بی توجهی به این نکته مهم است. این امر موجب بر باد رفتن تمام زحمات برندها می شود. بی تردید برندهای بسیار زیادی در حوزه بازاریابی جهانی فعالیت دارند. اگر ما در پی الگوبرداری از یک برند موفق در این زمینه هستیم، باید برندهای بزرگ را مدنظر داشته باشیم. این برندها در طول زمان به بهترین شکل سازگاری با شرایط دشوار بازار کسب و کار را یاد گرفته اند. به این ترتیب استفاده از تجربیات آنها بهترین راهکار برای تولید محتوای بازاریابی جذاب خواهد بود.

بی تردید انتقال پیامی واحد در زبان های مختلف امر دشواری محسوب می شود، با این حال اگر برند ما در پی کسب موفقیت در مقیاس جهانی است، باید ریسک های این حوزه را نیز بپذیرد. یکی از تکنیک های مناسب در اینجا ساماندهی بخش ویژه بازاریابی جهانی است. این بخش باید با حضور بازاریا ب های حرفه ای و دارای حداقل تجربه در حوزه تولید محتوای جهانی شکل گیرد. به این ترتیب ما دست کم استانداردهای حداقلی در حوزه ترجمه کمپین های مان به زبان های مختلف را رعایت خواهیم کرد.

5. اهمیت توجه به فرهنگ بومی مخاطب جهانی

موفقیت در بازاریابی جهانی فقط معطوف به ترجمه کلمات مختلف از یک زبان به زبانی دیگر نیست. نکته مهم در اینجا انتقال درست اید ه ها از یک فرهنگ به فرهنگی دیگر است. مردم همیشه جلب ایده ها، به جای کلمات، می شوند. اگر تجربه سفر به کشورهای دارای زبان و فرهنگ متفاوت را داشته باشید، این نکته را به خوبی درک خواهید کرد. برقراری ارتباط با دیگر مردم در سفر به کشورشان فقط نیازمند یادگیری برخی جملات کاربردی نیست. ما باید توجه ویژه ای به فرهنگ آنها نیز داشته باشیم. بدون آگاهی حداقلی از فرهنگ این افراد امکان موفقیت در ایجاد رابطه ای صمیمانه و مطلوب وجود نخواهد داشت.

از نقطه نظر بازاریابی گاهی اوقات ناآگاهی از تفاوت های فرهنگی موجب برداشت نادرست مخاطب از محتوای بازاریابی ما خواهد شد. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. نگاهی به شکست برخی از بهترین کمپین ها به دلیل بی توجهی به فرهنگ بومی کشورهای مقصد این نکته را تایید خواهد کرد. اگر ما به فرهنگ بومی یک کشور توجه کافی نداشته باشیم، ریسک بازاریابی جهانی برندمان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

مطلب مرتبط: چگونه محتوای جذاب تری برای مخاطب تولید کنیم؟

راهکار کاربردی اغلب مشاورها و کارشناس های بازاریابی در این بخش تلاش برای آشنایی با فرهنگ بومی کشورهای مختلف پیش از راه اندازی کمپین بازاریابی جهانی است. به این ترتیب امکان آشنایی با آن فرهنگ ها و توجه به نکات مهم از نظرشان پیش از بروز ایرادهای چشمگیر فراهم خواهد شد. این امر موفقیت کمپین برندمان در مقیاس جهانی را تضمین خواهد کرد.

بدون شک بازاریابی جهانی همراه با چالش های بسیار زیادی است. نکته مهم در اینجا توجه به نحوه غلبه بر مشکلات پیش رو و توسعه کمپین های جذاب است. بخش زیادی از این مقاله به بررسی نحوه ترجمه مناسب کمپین ها به زبان های مختلف اختصاص داشت. بی تردید این امر دارای اهمیت فراوانی است. با استفاده از نکات و توصیه های این مقاله امکان کاهش ریسک های موجود در این زمینه وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی