شنبه, 19 مهر 1399 - 14:00

چگونه در شبکه های اجتماعی فعالیت تبلیغاتی داشته باشیم؟

حضور در شبکه های اجتماعی برای بازاریابی و تبلیغات ایده تازه ای نیست. بسیاری از برندها با هدف جلب نظر مخاطب هدف اقدام به ایجاد حساب رسمی در شبکه های اجتماعی پرطرفدار می کنند. نکته مهم در این میان عدم کفایت افتتاح حساب برای تعامل با مخاطب هدف است. برندها باید برنامه گسترده و منسجمی برای جلب نظر مخاطب هدف داشته باشند. در غیر این صورت وضعیت بازاریابی و تعامل شان با مخاطب هدف به شدت دشوار خواهد شد. براساس پژوهش کارشناسان در موسسه Sprout Social، اغلب برندها برای تعامل بهینه با مخاطب هدف به دنبال تبلیغات در شبکه های اجتماعی هستند. این الگو با شیوه بازاریابی ارگانیک در پلتفرم های مختلف تفاوت دارد. بر این اساس با پرداخت هزینه تبلیغاتی به پلتفرم های مدنظر امکان استفاده از خدمات و ابزارهای جانبی متعدد فراهم می شود. همچنین دامنه وسیع و دقیق تری از کاربران نیز در اختیار برندها قرار می گیرد.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی تنوع بسیار بالایی دارد. بدون تردید شروع فرآیند تبلیغات در شبکه های اجتماعی برای افراد تازه کار و بازاریاب های کم تجربه دشوار است بنابراین در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم در زمینه تبلیغات و جلب نظر مخاطب هدف خواهیم پرداخت. این امر به بازاریاب ها و کارآفرینان برای کاهش هزینه های تبلیغاتی ناشی از بروز اشتباه کمک خواهد کرد.

تبلیغات متقاعد کننده شبکه های اجتماعی

چرا باید تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی را مدنظر قرار دهیم؟

بدون تردید پرداخت هزینه برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی الگوی عجیبی نیست. امروزه بسیاری از برندها برای تبلیغات در شبکه های تلویزیونی و همکاری با تیم های ورزشی اقدام به پرداخت هزینه های کلان می کنند. نکته مهم در این میان ماهیت رایگان شبکه های اجتماعی است. کاربران برای عضویت در شبکه های اجتماعی هیچ مبلغی به عنوان حق عضویت پرداخت نمی کنند بنابراین پرداخت هزینه از سوی برندها برای تبلیغات جای سوال دارد.

مطلب مرتبط: الزامات تبلیغات در شبکه های اجتماعی

امروزه بسیاری از بازاریاب های تازه کار نسبت به چرایی پرداخت هزینه برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی پرسش های مختلفی دارد. بازاریابی ارگانیک به عنوان الگوی بدیل پرداخت هزینه همیشه جذابیت های خاص خود را دارد بنابراین باید دلایل مهم و قابل پذیرشی برای تبلیغات پولی در اختیار بازاریاب ها قرار داد. در ادامه تلاش اصلی بخش کنونی بررسی هرچه بهتر این موضوع است.

دلیل نخست در زمینه پرهیز از بازاریابی ارگانیک مرتبط با ناتوانی بسیاری از برندها برای اقتباس از الگوی موردنظر است. امروزه کاربران در شبکه های اجتماعی مهارت بسیار بالایی برای نادیده انگاری محتوای بازاریابی برندها دارند. این امر همراه با ابزارهای شخصی سازی محتوای بازاریابی فرصت مسدودسازی کامل برندها را فراهم می سازد بنابراین شاید در عمل دامنه مخاطب هدف یک برند هرگز محتوای بازاریابی اش را مشاهده نکنند. این امر هزینه بازاریابی و فروش بسیار بالایی برای کسب و کارها دارد.

وقتی برندها مشغول بازاریابی رایگان و ارگانیک هستند، پیش بینی دامنه مخاطب هدف بسیار دشوار خواهد بود. گاهی اوقات امکان جلب نظر مخاطب هدف به طور گسترده وجود ندارد. همچنین هرگونه پیش بینی یا حتی خوش بینی نسبت به موفقیت کمپین بازاریابی پایدار نخواهد بود. همین امر موجب گرایش برندها به سوی تبلیغات پولی می شود. الگوی موردنظر شاید در ابتدا بسیار عجیب و حتی همراه با فشار مالی باشد، اما در بلندمدت تاثیر مثبتی بر روی کسب و کارها خواهد داشت.

دسترسی به مخاطب هدف یکی دیگر از دلایل استقبال برندها از تبلیغات پولی است. همانطور که پیش از این نیز به صورت کوتاه اشاره شد، در بازاریابی ارگانیک امکان تعیین دقیق دامنه مخاطب هدف وجود ندارد بنابراین محتوای بازاریابی برند همیشه برای مخاطب توده ای به نمایش درخواهد آمد. اگر یک برند در تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است، باید دست کم در بازه های زمانی مشخص اقدام به جلب نظر مخاطب هدف نماید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهد داد.

شبکه های اجتماعی در زمینه طبقه بندی اطلاعات مربوط به کاربران شان عملکرد بسیار مناسبی دارند. این امر با هدف نمایش محتوای مناسب برای مخاطب هدف صورت می گیرد بنابراین همکاری تبلیغاتی با شبکه های اجتماعی همیشه امکان نمایش محتوای مورد علاقه مخاطب هدف را در پی دارد. امروزه شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام به طور رایگان برخی از اطلاعات مربوط به مخاطب هدف را در اختیار اکانت های تجاری قرار می دهد. نکته مهم در این میان امکان دسترسی به دامنه بسیار گسترده تر اطلاعات کاربردی در صورت همکاری تبلیغاتی با پلتفرم های موردنظر است.

بهبود وجه برند و افزایش سریع اعتبار کسب و کار یکی دیگر از دلایل بازاریابی در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. بسیاری از برندها در طول زمان برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به همکاری تبلیغاتی با شبکه های اجتماعی می کنند. یکی از نقاط ضعف فعالیت موردنظر استفاده یک بار برای همیشه از چنین گزینه ای است بنابراین در بلندمدت همان اعتبار اندک نیز از بین خواهد رفت. همکاری تبلیغاتی با پلتفرم های اجتماعی در صورت برنامه ریزی بلندمدت تاثیرگذاری بسیار بهتری بر روی وضعیت برندها خواهد داشت بنابراین باید همیشه به دنبال همکاری بلندمدت با شبکه های اجتماعی در عرصه تبلیغات بود.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی چگونه کار می کند؟

تبلیغات متقاعد کننده شبکه های اجتماعی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی نیازمند برنامه ریزی دقیق برندها برای کسب موفقیت است. سالانه شمار بالایی از برندها وارد عرصه بازاریابی و تبلیغات می شوند، با این حال در پایان سال تجاری فقط تعداد اندکی از آنها توانایی کسب سود و دستیابی به اهداف مدنظرشان را پیدا می کنند. این امر نوعی واکنش طبیعی از سوی کسب و کارها محسوب می شود.

یکی از پرسش های اصلی بازاریاب ها و کارشناس ها در مورد تبلیغات در شبکه های اجتماعی مربوط به ماهیت این عرصه است. نحوه طراحی و نمایش محتوای تبلیغاتی از سوی شبکه های اجتماعی همیشه پرسش جذابی برای برندها بوده است. این امر برای آشنایی با نحوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ضرورت بسیار زیادی دارد. یکی از نمونه های جذاب در این میان نحوه بارگذاری محتوای تبلیغاتی در اینستاگرام است. این امر نیازمند استفاده از یک حساب کاربری معتبر در فیس بوک خواهد بود. به این ترتیب برندها با ایجاد ارتباط میان حساب کاربری شان در اینستاگرام و فیس بوک امکان بارگذاری فهرست قیمت محصولات شان را خواهند داشت. همچنین هزینه تبلیغات به حساب فیس بوک شان منتقل خواهد شد.

امروزه به لطف توسعه فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بسیار بیشتر شده است. شبکه های اجتماعی در این میان از تمام فرصت های شان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می کنند. این امر مربوط به حوزه ای خاص نیست. کاربران عادی نیز امکان مشاهده تغییرات شبکه های اجتماعی در طول یک دهه اخیر را دارند. این امر گزینه جذابی در اختیار برندها و بازاریاب ها قرار داده است.

فیس بوک به عنوان بزرگ ترین شبکه اجتماعی دنیا تمایل بسیار بالایی برای نمایش محتوای بازاریابی هماهنگ با سلیقه کاربران دارد. این امر موجب کاربست فناوری هوش مصنوعی برای طبقه بندی سلیقه کاربران و شخصی سازی نمایش محتوای تبلیغاتی شده است بنابراین در ابتدای مسیر همکاری تبلیغاتی با فیس بوک با هدف اصلی از کمپین بازاریابی را تعیین نمود. در غیر این صورت فرآیند همکاری تبلیغاتی با چالش های گسترده ای مواجه خواهد شد.

همکاری با شبکه های اجتماعی در زمینه تبلیغات شباهت بسیار زیادی به الگوی فیس بوک دارد. نکته مهم در این میان تعیین برنامه و هدف تبلیغات از همان نقطه شروع است. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت.

تفاوت میان محتوای تبلیغاتی و بازاریابی ارگانیک

تبلیغات متقاعد کننده شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی اغلب به دلیل ماهیت کم هزینه اش مورد توجه برندها قرار دارد. بسیاری از کسب و کارها در طول زمان فرصت کافی برای سرمایه گذاری در حوزه تبلیغات را پیدا نمی کنند. دلیل این امر هرچه باشد، بازاریابی به عنوان گزینه ای ارزان تر همیشه موردپسند برندها قرار دارد. انتخاب میان محتوای بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی دشواری های بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها در طول زمان اقدام به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف می کنند. نکته مهم در این میان آشنایی با تفاوت میان محتوای بازاریابی و تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی است. در این رابطه به نکات ذیل توجه نمایید:

• محتوای تبلیغاتی براساس یک محصول یا سرویس مشخص از سوی برندها سازمان یافته است

• محتوای تبلیغاتی همراه با نوعی ترغیب مخاطب هدف به سوی عملی خاص مانند خرید محصول است

• امکان خرید مستقیم و درون برنامه ای در محتوای تبلیغاتی وجود دارد

• تیک محتوای تبلیغاتی در اغلب شبکه های اجتماعی در گوشه و کنار پست موردنظر قابل مشاهده خواهد بود

اهداف تبلیغاتی مناسب در شبکه های اجتماعی کدامند؟

تبلیغات متقاعد کننده شبکه های اجتماعی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید همیشه هدفمند صورت گیرد. شاید در نگاه نخست این امر بسیار واضح و بدیهی باشد، با این حال بسیاری از برندها در عمل چالش های گسترده ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند. این امر موجب بروز مشکلاتی اساسی در وضعیت برندها می شود. اگر کسب و کار شما نسبت به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف حساسیت دارد، باید به سرعت نسبت به الگوبرداری از دیگر برندها یا دست کم یادگیری برخی از نکات اساسی اقدام کرد. در غیر این صورت وضعیت بازاریابی برند موردنظر بسیار دشوار خواهد شد.

اهداف تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی دارای تنوع بسیار زیادی است. این امر دست برندها برای طراحی کمپین را باز خواهد گذاشت. نکته مهم در این میان توجه به ماهیت جذاب و متقاعدکننده محتوای تبلیغاتی است. در غیر این صورت مخاطب هدف هیچ واکنشی در برابر محتوای بازاریابی شما نخواهد داشت. در ادامه برخی از مهمترین اهداف در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در عرصه تبلیغات در شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این امر کمک شایانی به برندها برای شناسایی اهداف مناسب کسب و کارشان خواهد کرد.

توسعه آگاهی پیرامون برند

تبلیغات متقاعد کننده شبکه های اجتماعی

شناخت یک برند در بازار اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر مشتریان از حضور یک برند در بازار کسب و کار آگاهی نداشته باشند، گرایش چندانی به سوی تعامل و خرید از آن نشان نخواهند داد. این امر دشواری های بسیار زیادی برای برندها ایجاد می کند. به عنوان مثال، برخی از برندها با وجود سابقه چند ساله در حوزه کسب و کار هیچ شهرتی در میان مشتریان ندارند. این امر ناشی از ضعف فرآیندهای بازاریابی و تبلیغاتی در چنین کسب و کارهایی است.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی فرصت مناسبی در راستای جلب نظر مخاطب هدف ایجاد می کند. تعیین بودجه مناسب و حضور در این عرصه امکان توسعه آگاهی مشتریان از برندهای مختلف را فراهم خواهد ساخت. یکی از بهترین نمونه ها در این میان فعالیت برند گوگل است. این غول دنیای آنلاین پس از رونمایی از سرویس G Suite اقدام به همکاری تبلیغاتی با اینستاگرام به منظور معرفی هرچه بهتر پلتفرمش کرد. این امر تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی استقبال کاربران و آگاهی شان از سرویس تازه گوگل داشت. شاید این امر در نگاه نخست با توجه به شهرت بالای گوگل و امکان اطلاع رسانی گسترده به مخاطب هدف عجیب به نظر برسد. نکته مهم در این میان تلاش گوگل برای اطلاع رسانی جامع به تمام کاربران است بنابراین استفاده از اینستاگرام و دیگر پلتفرم های اجتماعی مشهور در سراسر دنیا امری طبیعی محسوب می شود.

افزایش ترافیک سایت

تبلیغات متقاعد کننده شبکه های اجتماعی

راه اندازی سایت رسمی برای برند اقدامی ضروری است، با این حال اگر سایت رسمی برند مخاطب اندکی به خود جلب نماید، تمام تلاش های برندها با چالش مواجه خواهد شد. نکته مهم در این میان تلاش برای تعامل بهینه با مخاطب هدف در قالب افزایش ترافیک سایت است. اگر یک برند در شبکه های اجتماعی شهرت و اعتبار بالایی داشته باشد، باید از اعتبار موردنظر برای جلب نظر مخاطب هدف و افزایش ترافیک سایتش نیز استفاده نماید.

مطلب مرتبط: نبایدهای بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی

امروزه بسیاری از برندها هدف اصلی شان از حضور در شبکه های اجتماعی افزایش ترافیک سایت رسمی است. مزیت اصلی سایت رسمی برند امکان انتشار محتوای بازاریابی و تعاملی اختصاصی است. این امر جذابیت بسیار زیادی برای کاربران به منظور مشاهده محتوای سایت رسمی خواهد داشت.

فروش مستقیم محصولات

تبلیغات متقاعد کننده شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی امکان فروش مستقیم محصولات را فراهم کرده اند. برندها با تایید هویت شان و بارگذاری فهرست فروش امکان فعالیت در این عرصه را دارند. نکته جالب در این میان حضور پررنگ برندهایی با تنوع بالا در این عرصه است. این امر بیانگر امکان دستیابی به موفقیت فروش در شبکه های اجتماعی است.

رونمایی از محصولات تازه همیشه برای برندها دغدغه آفرین است. جلب توجه مخاطب هدف به محصولات برند کار ساده ای نیست. استفاده از شبکه های اجتماعی امکان بهبود اوضاع تا حد زیادی را دارد. اکنون با توجه به وضعیت کرونا امکان فروش حضوری فراهم نیست بنابراین استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی باید در دستور کار اغلب برندها قرار گیرد. در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف فراهم نخواهد شد. نکته جالب در این میان سادگی فروش مستقیم از طریق شبکه های اجتماعی است. بر این اساس کاربران پس از مشاهده پست برندها امکان سفارش مستقیم از طریق پست موردنظر را خواهند داشت. همین امر فروش مستقیم در شبکه های اجتماعی را بدل به گزینه ای جذاب برای برندها کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید