دوشنبه, ۵ مهر(۷) ۱۴۰۰ / Mon, 27 Sep(9) 2021 /
           
فرصت امروز

هر استراتژی بازاریابی موفقی با استفاده از داده‏ های کاربردی شروع می شود. هیچ بازاریابی بدون استفاده از داده‏ های معتبر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب نظر مشتریان را ندارد. این امر به دلیل تعامل فزاینده کاربران با شبکه های اجتماعی و حضور روزافزون در فضای اینترنت است. 

طراحی استراتژی بازاریابی به طور سنتی یکی از کارهای پردردسر در زمینه کسب و کار محسوب می شود. بسیاری از کسب و کارها برای پیگیری این امر نیاز به زمان بسیار زیادی دارند. اگر شما هنوز هم در زمینه طراحی استراتژی بازاریابی از شیوه های تکراری استفاده می کنید، باید تحول اساسی در نحوه بازاریابی برندتان صورت دهید. هدف اصلی در این مقاله مرور برخی از مهمترین نکات برای طراحی استراتژی بازاریابی داده محور است. پیش از اینکه به سراغ توصیه های اصلی برویم، ابتدا باید اهمیت بازاریابی داده محور را نشان دهید. به عبارت دیگر، طراحی استراتژی بازاریابی داده محور چه اهمیتی برای برندها دارد؟ 

راهکارهای طراحی استراتژی بازاریابی داده محور

چرا استراتژی بازاریابی داده محور مهم است؟ 

صرفه ‎جویی در زمان

شما برای طراحی استراتژی بازاریابی تان نیاز به زمان زیادی ندارید. بسیاری از برندها به طور سنتی برای طراحی استراتژی بازاریابی وقت زیادی را صرف می کنند. اگر شما به طور هوشمندانه ای در این زمینه فعالیت داشته باشید، امکان صرفه جویی در زمان را خواهید یافت. این امر به لطف استفاده از داده‏ های معتبر در زمینه طراحی استراتژی بازاریابی امکان پذیر شده است. 

بازگشت سرمایه بالا

هدف اصلی از فعالیت بازاریابی بازگشت سرمایه به طور مطلوب است. اگر کسب و کار شما در این راستا عملکرد مناسبی از خودش نشان ندهد، نه تنها فروش مناسبی را تجربه نخواهید کرد، بلکه سرمایه گذارها نیز دیگر تمایلی برای همکاری با شما نخواهند داشت. 

مطلب مرتبط: بازاریابی داده محور در شبکه های اجتماعی

استفاده از داده‏ های دقیق در زمینه طراحی استراتژی بازاریابی امری مطمئن و تاثیرگذار برای موفقیت برندها محسوب می شود. خوشبختانه امروزه دسترسی به داده‏ های مهم و تولید آنها کار چندان سختی نیست بنابراین شما به ساده ترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان و تجربه بازگشت سرمایه بالا را خواهید داشت. 

برندسازی بهتر

بازاریابی و برندسازی پیوند بسیار نزدیکی با هم دارند. اگر کسب و کار شما توانایی مدیریت حوزه بازاریابی به طور مناسب را نداشته باشد، اعتبار برندتان به طور قابل ملاحظه ای خدشه دار خواهد شد بنابراین شما همیشه باید به دنبال استفاده از بهترین توصیه های ممکن در زمینه بازاریابی باشید. کاربرد داده‏ های معتبر در این راستا برندتان را با جلوه ای حرفه ای در میان مشتریان معرفی خواهد کرد. نتیجه این امر توانایی تاثیرگذاری بالا بر روی مشتریان خواهد بود. 

چگونه استراتژی بازاریابی داده محور طراحی کنیم؟

1.    طراحی چارچوب داده

راهکارهای طراحی استراتژی بازاریابی داده محور

شما برای شروع کارتان در زمینه طراحی استراتژی بازاریابی داده محور ابتدا باید به دنبال آشنایی به این شیوه چارچوب‏ های آن باشید. توصیه اصلی در این میان کنار گذاشتن تمام تجربه های قبلی ‏تان در زمینه طراحی استراتژی است. شاید این امر در نگاه نخست بسیار سخت به نظر برسد، اما مزیتش عدم ادغام شیوه های مختلف طراحی استراتژی و در نهایت مواجهه با شکست در این زمینه است. 

طراحی استراتژی بازاریابی براساس داده‏ های دقیق یک فرآیند مشخص و چارچوب دقیق دارد. شما قرار نیست از هر منبعی برای طراحی برنامه تان استفاده کنید. شاید این امر ایده ای جذاب به نظر برسد، اما در نهایت استراتژی ‏تان را بی نهایت غیرکاربردی خواهد ساخت. برخی از برندها در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده مستقیم از استراتژی دیگر برندها می کنند. این امر نه تنها موفقیتی برای شما به همراه نخواهد داشت، بلکه وضعیت ‏تان در زمینه بازاریابی را به شدت دشوار خواهد کرد. شما باید ایده و طرح بازاریابی ویژه خودتان را برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان توسعه دهید. در غیر این صورت هیچ توجهی به استراتژی و کمپین های تان جلب نخواهد شد. 

2.    آشنایی با مشتریان هدف

بی شک هیچ برندی بر روی تمام مشتریان بازار سرمایه گذاری نمی کند. این امر نه تنها غیرممکن، بلکه از نظر مالی هزینه بسیار زیادی نیز به همراه دارد. همیشه در بازار برخی از مشتریان به کسب و کار شما و همچنین محصولات تان علاقه دارند. اگر شما در این میان توجهی به این نکته نداشته باشید، فقط بودجه ‏تان در زمینه طراحی استراتژی بازاریابی را به باد خواهید داد. 

آشنایی با مشتریان برند به معنای کپی ‏برداری از دیگر برندها نیست. هر برندی دارای مشتریان خاص خودش است بنابراین شما نباید به دنبال الگوی دیگر برندها در این راستا باشید. مهمترین نکته در این میان تلاش برای ارزیابی وضعیت مشتریان حاضر در بازار براساس چندین معیار است. 

برخی از مهمترین معیارها برای آشنایی اصولی با مشتریان به شرح ذیل است:

•    سن

•    میزان درآمد تخمینی

•    موقعیت مکانی

•    میزان علاقه به حوزه کسب و کار برندتان

بی تردید دسترسی به داده‏ های فوق به سادگی امکان پذیر نیست بنابراین شاید شما در عمل مسیر بسیار طولانی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان طی کنید. این امر وضعیتی طبیعی محسوب می شود. استفاده از ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس یا دیگر ابزارهای کاربردی در این میان اهمیت زیادی دارد. چنین ابزارهایی شما را نسبت به اجرای یک مطالعه عمیق و پرهزینه درباره مشتریان هدف تان بی نیاز خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: بدترین اشتباهات بازاریابی در ارتباط با استفاده از داده ها

3.    برنامه‏ ریزی برای تولید محتوا براساس پرسونای مشتریان

پرسونای مشتریان مفهوم بسیار مهمی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. برخی از برندها در این مسیر تلاشی برای آشنایی با پرسونای مشتریان شان انجام نمی دهند. پرسونای برند در ساده ترین معنا شناخت نسبی شما از مشتریان هدف تان را شرح می دهد. 

اگر شما در مرحله قبلی شناخت درستی از مشتریان تان به دست آورده باشید، شانس بالایی برای تعامل و هماهنگی با آنها خواهید داشت. این امر اغلب اوقات از سوی برندهای بزرگ با طراحی شخصیت‏ های احتمالی برای هر کدام از مشتریان دنبال می شود. 

تولید محتوا براساس پرسونای مشتریان میزان تاثیرگذاری آن را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. مهمترین مشکل در این میان تلاش برای استفاده از پرسوناهای مختلف است. بدون تردید مشتریان شما یک گروه یکدست و دارای سلیقه یکسان نیستند. بنابراین شما باید محتوای مختلفی برای مشتریانی با سلیقه ‏های گوناگون طراحی نمایید. در غیر این صورت وضعیت ‏تان به شدت پیچیده می شود. 

طراحی استراتژی بازاریابی براساس پرسونای مشتریان به شما برای تاثیرگذاری همیشگی بر روی مشتریان کمک خواهد کرد. متاسفانه برخی از برندها فقط برای مدت زمانی محدود امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان هدف شان را دارند. این امر یکی از مهمترین مشکلات برندها در حوزه بازاریابی محسوب می شود. اگر شما پرسونای مشتریان تان را به طور دقیق طراحی کرده باشید، دیگر نیازی برای نگرانی در چنین شرایطی نخواهد بود. امروزه برخی از برندها حتی برای طراحی پرسونای مشتریان شان هزینه های زیادی را نیز صرف می کنند. این امر نه تنها غیرضروری است، بلکه هزینه زیادی نیز روی دست شما خواهد گذاشت. شما با توجه به نکات مورد بحث در این بخش به سادگی هرچه تمام تر امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان و همچنین طراحی پرسونای آنها را خواهید داشت. 

4.    گردآوری داده ها از منابع مختلف

راهکارهای طراحی استراتژی بازاریابی داده محور

اگر شما داده‏ های موردنیازتان را تولید نمی کنید، باید به دنبال منابع معتبر برای گردآوری آن باشید. متاسفانه برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از هر نوع داده ‏ای می کنند. این امر نه تنها کمکی به چنین برندهایی برای بازاریابی بهتر نمی کند، بلکه در بلندمدت اعتبارشان را نیز خدشه دار خواهد کرد. 

اگر شما برای چند بار محتوای کلیشه ای و غیرجذاب برای مخاطب هدف تان تولید کنید، به تدریج دیگر جایی در میان برندهای محبوب آنها نخواهید داشت. این امر تفاوت میان برندهای موفق و شکست خورده را شکل می دهد. توصیه ما در این بخش استفاده از منابع مختلف برای گردآوری داده‏ های موردنیازتان است. این امر بسیار بهتر از سایر شیوه ها امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را فراهم خواهد کرد. 

بدون تردید وقتی صحبت از گردآوری داده های کاربردی درباره مشتریان می شود، نخستین انتخاب گوگل خواهد بود. این امر به دلیل اعتبار بالای گوگل و همچنین امکان تاثیرگذاری ساده بر روی مخاطب هدف با استفاده از داده‏ های این برند مطرح است. نکته مهم در این میان نیاز به استفاده از سایر منابع برای تکمیل اطلاعات‎تان است. 

مطلب مرتبط: بازاریابی مشتری مرکز با ترکیب فناوری های داده‏ محور

گوگل یک پلتفرم تخصصی در حوزه کسب و کار شما نیست، بلکه یکسری داده‏ های عمومی درباره کسب و کارهای مختلف گردآوری می کند. این امر به معنای ضرورت استفاده از منابع تخصصی تر در حوزه کسب و کارتان است. شاید این امر در نگاه نخست بسیار عجیب به نظر برسد، اما برخی از برندها حتی به داده‏ های گوگل و برخی از دیگر پلتفرم های مشهور نیز اعتماد کامل ندارند. درست به همین خاطر برندهای بزرگ همیشه به دنبال اجرای مطالعات انحصاری برای شناخت هرچه بهتر بازار کسب و کار و مشتریان شان هستند. 

اگر شما دارای شرایط لازم برای اجرای طرح های گسترده در زمینه شناسایی مشتریان و ویژگی های بازار نیستید، باید دست کم از منابع مختلف اطلاعات موردنیازتان را گردآوری کنید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان برندتان نخواهید داشت. 

5.    بهینه سازی مداوم محتوای برند

مهمترین بخش در هر استراتژی بازاریابی داده محور تلاش برای بهینه سازی محتوا به طور مداوم است. برخی از برندها پس از انتشار یک محتوای بازاریابی دیگر به طور کامل آن را فراموش می کنند. این امر نه تنها مشکلات زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت، بلکه شانسی برای تعامل با مشتریان نیز به برندها نمی دهد. 

امروزه به روز رسانی و بهینه سازی محتوا استراتژی بسیار ساده تری در مقایسه با تلاش برای تولید یک محتوای تازه محسوب می شود. برخی از برندها هنوز هم نسبت به اهمیت این نکته توجه لازم را نشان نمی دهند بنابراین مشاهده شکست های متعدد در حوزه بازاریابی امر عجیبی نخواهد بود. اگر شما نیز در این راستا مشکلات زیادی دارید، باید به دنبال استفاده دوباره از محتوای قدیمی تان باشید. 

گاهی اوقات محتوای قدیمی برند هیچ ایراد خاصی ندارند، بلکه فقط با اندکی بهینه سازی و افزودن اطلاعات به روز امکان تاثیرگذاری دوباره بر روی مخاطب هدف فراهم خواهد شد. اگر شما در این میان اقدام به تولید محتوای تازه نمایید، فقط بودجه بازاریابی تان بر باد خواهد رفت. 

استفاده از یک تقویم محتوایی ساده برای به روز رسانی مداوم محتوای قدیمی یکی از ایده های ساده و در عین حال تاثیرگذار است. برخی از برندها در این میان از اتوماسیون نیز برای یادآوری در زمینه به روز رسانی و بهینه سازی محتوا استفاده می کنند. با این حساب شما هیچ بهانه ای برای عدم به روز رسانی محتوای ‏تان نخواهید داشت. 

6.    ترکیب چندین محتوا

شما هر بار که محتوای بازاریابی برای مخاطب هدف تان طراحی می کنید، از محتوای متنوعی استفاده کرده و هزینه بالایی را متحمل خواهید شد بنابراین تلاش برای بهره برداری حداکثری از محتوای تولید شده امری طبیعی خواهد بود. یکی از اجزای مهم در زمینه بازاریابی داده محور و طراحی استراتژی در این راستا تلاش برای ترکیب محتواهای قدیمی یا فعلی برند برای انتشار یک محتوای برتر است. شاید این امر در ابتدا ایده عجیبی به نظر برسد، اما در میان بسیاری از کاربران دارای محبوبیت است بنابراین شما باید هرچه زودتر نسبت به استفاده از این تکنیک در استراتژی بازاریابی تان اقدام نمایید. 

اگر کسب و کار شما در زمینه تولید محتوای بازاریابی سابقه طولانی داشته باشد، به احتمال زیاد در هر حوزه چندین محتوای مشابه خواهید داشت. ترکیب چنین محتواهایی بهترین ایده برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. بنابراین اگر شما در این راستا مشکلی پیش روی تان قرار دارد، باید در کمترین زمان ممکن رفع اش کنید در غیر این صورت محتوای قدیمی تان برای مدت ها در آرشیو سایت یا اکانت برندتان در شبکه های اجتماعی خاک خواهد خورد. 

7.    اتکا به بازاریابی با کمک اینفلوئنسرها

همکاری با اینفلوئنسرهای بزرگ هرگز ایده بدی نیست. شما در زمینه همکاری با این افراد باید جایگاه برندتان و همچنین تعامل نزدیک با آنها را مدنظر قرار دهید. امروزه بسیاری از برندها برای تعامل با مشتریان شان اقدام به همکاری با اینفلوئنسرها در سطوح مختلف می کنند. برخی از برندها در این میان برای تعامل با مخاطب هدف دردسرهای زیادی دارند. یکی از راهکارهای ضروری در این میان همکاری و تعامل با اینفلوئنسرهاست. اگر شما به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهید، خیلی زود از فهرست برندهای مورد علاقه مشتریان تان خارج خواهید شد. 

مهمترین نکته در زمینه همکاری با اینفلوئنسرها توجه به سطح شهرت شان و همچنین ارتباط شان با کسب و کارتان است. اگر شما به این نکات به بهترین شکل ممکن توجه نشان دهید، شانس بسیار بالایی برای تعامل با مشتریان تان خواهید داشت. اینفلوئنسرها فقط براساس تعداد فالوورهای شان سنجیده نمی شوند. متاسفانه بسیاری از برندها فقط براساس تعداد فالوورهای یک اینفلوئنسر اقدام به تعامل با وی می کنند. اگر شما هم بر همین اساس اقدام به تعامل با اینفلوئنسرها نمایید، نه تنها بودجه بازاریابی تان را بر باد خواهید داد، بلکه دیگر شانسی برای تعامل با مخاطب هدف تان هم نخواهید داشت. 

8.    شخصی سازی محتوا در هر پلتفرم

هر شبکه اجتماعی دارای حال و هوای خاص خودش است. اگر شما در این میان اقدام به استفاده از یک محتوای واحد برای بازاریابی در تمام شبکه های اجتماعی نمایید، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. این امر به خوبی در فعالیت برندهای بزرگ مشاهده می شود. هیچ برند بزرگی یک محتوا را به طور یکسان در پلتفرم های مختلف منتشر نمی کند. دلیل این امر آگاهی کسب و کارهای مختلف از اهمیت شخصی سازی محتوای برند برای مشتریان است بنابراین اگر شما قصد طراحی استراتژی بازاریابی بر مدار تعامل با مخاطب هدف را دارید، باید به طور ویژه ای به این نکات توجه نمایید. 

شاید شخصی سازی محتوای بازاریای برای هر پلتفرم در ابتدا امر بسیار سختی باشد، اما پس از اندکی تمرین شما سطح بالایی از مهارت در این حوزه را پیدا خواهید کرد بنابراین در زمینه شخصی سازی محتوا حتی یک لحظه را نیز تلف نکنید. 

9.    ارزیابی مداوم نتایج کمپین ها

اجرای کمپین های بازاریابی باید به طور دقیقی صورت گیرد. اگر شما با استفاده از داده‏ های معتبر اقدام به طراحی کمپین های بازاریابی کرده باشید، در نهایت امکان ارزیابی آنها به ساده ترین شکل ممکن را نیز خواهید داشت. متاسفانه برخی از برندها در این راستا به طور مداوم مشکل دارند. دلیل این امر اجرای نادرست فرآیند بازاریابی داده محور است. 

مطلب مرتبط: چرا بازاریابی محتوای موفق به کیفیت داده ها وابسته است

ارزیابی نتایج کمپین ها به شما شانس بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهد داد. دلیل این امر بهبود کیفیت کمپین های بعدی به طور سلسله مراتبی است. با این حساب اگر شما هرگز به این نکته مهم توجه نشان نداده اید، اکنون زمان تغییر در ارزیابی کمپین های بازاریابی قبلی ‏تان است. 

بدون شک طراحی استراتژی بازاریابی کار ساده ای نیست. به ویژه اگر قصد طراحی آن براساس داده‏ های معتبر را نیز داشته باشید. با این حال اگر از توصیه های مورد بحث در این مقاله استفاده نمایید، فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای ساده خواهد شد. 

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/srWLrKxV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه