جمعه, 10 مرداد 1399 - 17:17

یکی از مشکلات همیشگی افراد نحوه مواجهه با ترس ‎ها است. درواقع برای هر موفقیتی، طی کردن این مرحله کاملا ضروری است. درواقع تفاوتی ندارد که ریشه ترس شما چیست، برخی از راهکارهای کلی وجود دارد که در اکثر موارد نتیجه‎ بخش است. درواقع در علم روان ‎شناسی، سه سطح درمان وجود دارد که شمال، سطحی، نیمه عمیق و عمیق است. اقداماتی که در این مقاله قصد بررسی آنها را داریم در سطح نخست قرار داشته و به همین خاطر برای هر فردی می ‎تواند کارآمد باشد. در ادامه راهکارها را مورد بررسی قرار می‎دهیم.

1-نوشتن

چگونه با ترس خود رو به رو شویم

یکی از مواردی که طی تحقیقات گسترده به دست آمده است این است که نوشتن باعث انجام بهتر اقدامات خواهد شد. در این رابطه آیا قصد کنار گذاشتن ترس ‎های خود را دارید؟ آنها را در یک دفترچه یادداشت کرده و برای آنها اسمی را انتخاب کنید. درواقع ممکن است حتی اسم یک مورد، باعث ایجاد استرس در شما شود. در این راستا انتخاب نامی دیگر، می‎تواند اقدامی هوشمندانه باشد.

مطلب مرتبط: ۱۰ راه غلبه بر ترس های روزانه

2-اطلاعات خود را افزایش دهید

یکی از اصلی ترین دلایل ترس افراد ناشناخته بودن محسوب می ‎شود. برای مثال انسان‎ های اولیه نسبت به آتش و یا بسیاری از پدیده ‎های طبیعی، ترس زیادی را داشتند. با این حال بالارفتن اطلاعات آنها باعث شده است تا این موضوع به صورت کامل از بین برود. در این رابطه توصیه می ‎شود که اطلاعات خود را در رابطه با موضوعاتی که نسبت به آن احساس ترس دارید، افزایش دهید. بدون شک هرچه اطلاعات بالاتری داشته باشید، ترس شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در این رابطه ممکن است تصور کنید که کارآفرینی، یک ریسک بزرگ، اقدامی بیش از حد سخت محسوب می ‎شود. این امر در حالی است که واقعیت کاملا متفاوت بوده و امروزه بسیاری از افراد در این زمینه اقدام می ‎کنند. همچنین فراموش نکنید که تفاوتی ندارد که شما به خاطر اهداف خود، حتی مورد تمسخر نیز قرار گیرید. این نکته را فراموش نکنید که تمامی افراد موفق جهان، این مرحله را تجربه کرده‎اند.

3-به نقطه پایان فکر کنید

همواره این سوال را از خود بپرسید که در بدترین حالت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ درواقع هنگامی که به نقطه پایان فکر کنید، متوجه این امر خواهید شد که بسیاری از ترس‎ ها، دلیل درستی را نداشته و لازم است تا کنار گذاشته شود. این پرسش مرز میان ترس منطقی و محدود کننده را نیز مشخص خواهد کرد. درواقع اشتباه بزرگ این است که برخی از افراد تصور می ‎کنند که شجاعت به معنای انجام هر کاری است. در کنار این موضوع توصیه می‎ شود تا به نکات مثبت هر اقدام نیز توجه داشته باشید. بدون شک با مقایسه بهترین و بدترین دستاوردهای ممکن، می ‎توانید نسبت به ارزشمند بودن انجام یک اقدام، به نتیجه ‎ای درست دست پیدا کنید. درواقع برخی از اقدامات نیز وجود دارد که اگرچه در ظاهر مناسب هستند، با این حال بهترین گزینه محسوب نشده و تنها باعث می‎ شود تا شما فرصت پرداختن به اقدامی بهتر را از دست بدهید.

4-تنها گام نخست را بردارید

اگر مرحله تصمیم ‎گیری تا اقدام شما طولانی شود، در اصطلاح پشت در تردیدها خواهید ماند. در این رابطه همواره توصیه می ‎شود که 70 درصد اطمینان را برای یک اقدام، کافی بدانید. این امر باعث می ‎شود تا انگیزه اولیه شما همچنان حفظ شود. در این راستا با برداشتن قدم نخست، شما متوجه بسیاری از امور خواهید شد که در تداوم اقدامات و یا متوقف کردن همه چیز، تاثیرگذار است. برای این امر که از انجام اقدامات جدید واهمه نداشته باشید، می ‎توانید چند اقدام جدید ولی غیر مهم نظیر تنهایی سفر کردن را انجام دهید تا ترس شما در این زمینه کاهش پیدا کند.

5-از جملات مثبت استفاده کنید

شما باید نسبت به خود از جملات مثبت استفاده کنید. این امر باعث خواهد شد تا روحیه شما بهبود یابد. درواقع یکی از نخستین درمان ‎ها در رابطه با بسیاری از مشکلات افرادی است که ابتدا نحوه صحبت کردن در رابطه با خود را تغییر دهند. درواقع تا زمانی که به خودتان اعتماد نداشته باشید، هیچ تغییر مثبتی رخ نخواهد داد. در این رابطه امروزه اثبات شده است که کلمات دارای قدرت فوق ‎العاده ‎ای بوده و می ‎تواند روحیه فرد را بهبود و یا به صورت کامل نابود کند. جملات مثبت کمک خواهد کرد که شما به سمت تفکر مثبت، سوق داده شوید .

مطلب مرتبط:راهکارهایی برای غلبه بر ترس

درواقع این امر یک واقعیت است که برای به دست آوردن یک دستاورد ارزشمند، سختی‎ های زیادی وجود خواهد داشت. با این حال رمز موفقیت این است که بتوانید تمرکز خود را بر روی موارد مثبت مسیر خود قرار دهید. در غیر این صورت امکان تداوم اقدامات، عملا غیرممکن خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید