شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی اعضای اصلی تیم های بازاریابی

چگونه یک تیم بازاریابی تاثیرگذار داشته باشیم؟

3 سال پیش ( 1399/8/20 )
پدیدآورنده : علی آل علی   پدیدآورنده : لورن کاور  

پیش از ظهور همه جانبه شبکه های اجتماعی بسیاری از برندها نسبت به ضرورت راه ‎اندازی اکانت رسمی برای کسب و کارشان تردید داشتند. این امر در ابتدا همراه با بی ‎اعتمادی به فضای آنلاین و تلاش برای ادامه روند فعالیت به صورت سنتی بود. امروزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی امری رایج در میان برندهای مختلف است. دیگر کسب و کارها در مورد حضور در این فضا تردید ندارند. همین امر موجب افزایش تمایل برندها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی شده است. اگر یک کسب و کار نسبت به حضور در شبکه ‎های اجتماعی اقدام نکند، به احتمال بسیار زیاد با مشکلات فراوانی در زمینه جلب نظر مشتریان مواجه خواهد شد.

استفاده از تیم های بازاریابی حرفه ‎ای و هماهنگ برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از تیم های بازاریابی توانایی تولید محتوا و تاثیرگذاری بالا بر روی مشتریان را دارند. دلیل این امر ترکیب مناسب تیم های موردنظر است. مدیران کسب و کار به هنگام ایجاد تیم های بازاریابی باید به نکات مختلفی توجه داشته باشند. بسیاری از مدیران همکاری با 2 یا 3 بازاریاب برای تولید محتوا را کافی می دانند. نکته مهم در این میان توجه به نیازهای کسب و کار و همچنین تلاش برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف براساس سلیقه ‎شان است. ترکیب این امر استخدام صرف چند بازاریاب را منتفی خواهد کرد.

امروزه صنعت بازاریابی پیشرفت بسیار زیادی داشته است. این امر شرایط بازاریابی جلب نظر مخاطب هدف را به شدت دشوار کرده است. به موازات افزایش رقابت در شبکه های اجتماعی میان برندها برای بازاریابی بهتر باید به وضعیت تیم های بازاریابی نیز توجه داشت. هرچه مهارت بازاریاب‎ های یک برند بیشتر باشد، نتیجه نهایی فرآیند بازاریابی بهتر از آب در می‎ آید. مشکل برخی از برندها بی‎ توجهی به نیازهای ‎شان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر موجب بروز مشکلات عمیق برای برندها در مسیر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد شد.

تیم های بازاریابی در طول سال ‎های اخیر تحولات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته ‎اند. برخی از تیم‎ های بازاریابی در طول سال ‎های اخیر به طور مداوم با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه بوده ‎اند. این امر ناشی از رقابت فزاینده در بازار به همراه بی ‏توجهی کسب و کارها به سازماندهی درست تیم هاست. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی ساختار تیم های بازاریابی حرفه‏ ای است. این امر نقش مهمی در بهبود وضعیت برندها خواهد داشت. در ادامه برخی از اعضای اصلی تیم های بازاریابی را به طور دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مطلب مرتبط:چگونه یک تیم بازاریابی اَبَر قهرمان بسازیم؟

1. مدیر شبکه های اجتماعی

اگر کسب و کار شما در شرایط مالی دشواری قرار دارد، باید نسبت به پیشبرد امور با حداقل بودجه ممکن اقدام نمایید. بسیاری از برندها فقط توانایی استخدام یک بازاریاب را دارند. در این صورت باید به دنبال مدیر شبکه های اجتماعی باشیم. این جایگاه در عرصه بازاریابی به افراد دارای آشنایی بالا با فضای شبکه های اجتماعی اطلاق می‎ شود. این بازاریاب ‎ها علاوه بر آگاهی از شرایط شبکه های اجتماعی دارای مهارت بالایی در زمینه کسب و کار موردنظر نیز هستند بنابراین امکان مراجعه به مدیر شبکه های اجتماعی در صنعت خودروسازی برای فعالیت در حوزه پوشاک وجود ندارد. این امر ماهیت فعالیت این افراد را همراه با تخصص و مهارت بسیار بیشتری می ‎سازد.

استفاده از دوره‎ های آموزشی و همچنین تحصیلات دانشگاهی همیشه برای ارزیابی گزینه های در دسترس برندها مناسب نیست. امروزه بسیاری از بازاریاب ‎های دارای تخصص در شبکه های اجتماعی به صورت تجربی و با فعالیت در برندهای مختلف سطح مهارت فعلی شان را به دست آورده‎ اند. اگر این امر مدنظر برندها برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف قرار نداشته باشد، به سرعت با مشکلات عمیق در زمینه بازاریابی مواجه خواهند شد.

استفاده از معیارهای انعطاف ‎پذیر و توجه به سابقه بازاریاب ‎ها برای استخدام ‎شان بهترین گزینه در میان معیارهایی نظیر میزان تحصیلات است. امروزه بسیاری از برندها از همین راهکار برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می کنند. نکته جالب اینکه اغلب اوقات بازاریاب ‎های بزرگ دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط با فعالیت شان نیستند بنابراین شاید بهترین بازاریاب ‎ها در عمل مشغول به تحصیل در رشته های دیگر باشند.

2. طراح محتوا

طراحی و تولید محتوای بازاریابی هرگز کار ساده ای نیست. امروزه سلیقه مخاطب هدف در بازارهای مختلف دارای تفاوت معناداری است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به تولید محتوای تعاملی و پرهزینه می ‎کنند. هزینه ‎های بازاریابی برای هر برندی دشوار است. گاهی اوقات برخی از برندها به دلیل هزینه ‎های بازاریابی گزاف با مشکل پرداخت مواجه می ‎شوند. این امر اعتبار کسب و کار را به شدت در خطر قرار خواهد داد.

بدون تردید برندهای بزرگ دارای بودجه فراوانی برای سرمایه گذاری در بخش بازاریابی هستند. با این حال کسب و کارهای کوچک باید به شیوه ‎ای متفاوت اقدام به فعالیت نمایند. این کسب و کارها باید به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با هزینه‎ های پایین باشند. این امر شامل همکاری با یک طراح محتوای حرفه‎ای است. در غیر این صورت وضعیت کسب و کار آنها به شدت دشوار خواهد شد.

طراح ‎های محتوا دارای مهارت بالایی در طراحی و تولید محتوای بازاریابی مناسب برای برندها هستند. یکی از وظایف اصلی این دسته از بازاریاب‎ ها تحلیل نیازهای هر کسب و کار و تلاش برای تولید محتوای کوتاه و در عین حال تاثیرگذار است. اگر این نکته مورد توجه برندها قرار نگیرد، هزینه‎ های بازاریابی ‎شان به شدت افزایش خواهد یافت.

امروزه آژانس ‎های مشاوره و بازاریابی بسیار زیادی در زمینه یافتن نیروی مورد نیاز برندها فعالیت دارند. اگر کسب و کار شما در یافتن افراد مناسب برای استخدام در تیم بازاریابی با مشکل مواجه است، همکاری با این افراد گزینه مناسبی خواهد بود. مزیت این امر امکان اطمینان از کیفیت کاری بالای افراد موردنظر است.

3. کارشناس ارزیابی داده‎ های بازاریابی

امروزه حجم داده ‎های در دسترس برندها به شدت افزایش پیدا کرده است. شاید تا همین یک دهه پیش بازاریابی نیازمند گردآوری اطلاعات گسترده از سوی مخاطب هدف و همچنین پردازش آنها برای مدت زمانی طولانی بود، اما امروزه شرایط بازاریابی در بازارهای مختلف به طور کامل تغییر کرده است. امروزه دیگر برندها تمایلی به بازاریابی با استفاده از شیوه‎ های سنتی ندارند. در این میان وضعت برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیز به طور کلی تغییر کرده است.

تیم های بازاریابی در طول سال‎ های اخیر به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بوده ‎اند. این امر همراه با افزایش سطح رقابت در عرصه بازاریابی شرایط دشواری را فراهم کرده است. در این میان برندها باید توجه ویژه‎ ای به همکاری با کارشناس ارزیابی داده ‎‎های بازاریابی داشته باشند. شاید این امر در تیم های بازاریابی توجه چندانی جلب نکنند، اما نقش مهمی در موفقیت های بازاریابی و تبلیغاتی دارند.

مطلب مرتبط: ویژگی های تیم بازاریابی حرفه ای

ارزیابی داده های بازاریابی با استفاده از ابزارهای هوشمند رواج بسیار زیادی در میان برندها دارد. این امر برخی از کسب و کارها را به سوی حذف موقعیت سازمانی برای کارشناس ‎های ارزیابی داده سوق داده است. این امر شاید در نگاه نخست نقش مهمی در صرفه ‎جویی مالی برند داشته باشد، اما تاثیرگذاری محتوای بازاریابی را به شدت کاهش می‎ دهد. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس ترکیب کاربست فناوری ‎های هوشمند و کارایی کارشناس ارزیابی داده ‏های بازاریابی است. این افراد وظیفه ارزیابی مداوم اطلاعات در دسترس برند برای طراحی دستورالعمل‏ های بازاریابی مناسب را برعهده دارند. گاهی اوقات برندها به شیوه‎ های بازاریابی سنتی ‎شان اعتماد بسیار زیادی دارند. این امر موجب مخالفت با هر شیوه دیگری برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می شود. وظیفه اصلی کارشناس ارزیابی داده ‏های بازاریابی نمایش میزان تاثیرگذاری هر شیوه بازاریابی و در صورت نیاز ترغیب برندها برای استفاده از تکنیک ‎های تازه است.

امروزه بسیاری از برندها دارای برنامه ‎های بلندمدت برای بازاریابی و توسعه کسب و کار هستند. در این میان اگر یکی از برنامه ‎های یک برند موفقیت ‏آمیز نباشد، با مشکلات بسیار زیادی مواجه می ‎شوند. همکاری با کارشناس ارزیابی داده‎ های بازاریابی امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف را به همراه خواهد داشت. بنابراین هر کسب و کاری باید به دنبال همکاری با دست ‎کم یک کارشناس ارزیابی داده ‎های بازاریابی باشد.

4. مدیر انجمن مشتریان

برندهای بزرگ دارای دامنه وسیعی از مشتریان وفادار هستند. امروزه بهره‎ مندی از دامنه وسیع مشتریان وفادار به معنای تضمین سود در بازه‎ های زمانی طولانی است. همین امر اغلب کسب و کارها را به سوی طراحی برنامه ‏های جلب نظر مشتریان و تکرار فرآیند خریدشان جلب می ‎کند. امروزه مدیریت مشتریان وفادار برند امر مهم ‎تری در مقایسه با جذب‏شان است. بسیاری از برندها به طور مداوم درگیر روند جذب مشتریان وفادار و سپس ریزش مشتریان قبلی هستند. این امر امکان تداوم برای همیشه را دارد. نتیجه امر نیز افزایش مداوم هزینه ‏های بازاریابی برندها بدون هیچ دستاورد مشخصی است.

مدیر انجمن مشتریان وظیفه رسیدگی به امور مختلف برند را برعهده دارد. این فرد در رابطه با مشتریان اقدام به رسیدگی به اعتراض ‎ها، پیشنهادها و همچنین تعامل نزدیک با آنها می ‎کند. امروزه انتظارات مشتریان از برندها به شدت افزایش یافته است. اگر برندها توانایی مدیریت مشتریان به صورت تاثیرگذار را نداشته باشند، طی مدت زمانی اندک با مشکلات عمیق مواجه خواهند شد. برخی از برندها در این میان وظایف بسیار زیادی برای مدیر انجمن مشتریان تعریف می‎ کنند. نکته مهم در این بین ایجاد تعادل میان وظایف این افراد و توانایی‏ های واقعی سازمانی ‎شان است. در غیر این صورت کسب و کارها شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان‏شان نخواهند داشت.

برندهای بزرگ به طور مداوم در ارتباط با مشتریان از برنامه ‎های ویژه ‎ای استفاده می‎ کنند. این امر طراحی کمپین های بازاریابی ویژه برای مشتریان وفادار را مطرح می ‎سازد. اگر یک برند نسبت به بازاریابی برای مشتریان وفادارش به شیوه ‎ای متفاوت از دیگر خریداران اقدام نکند، در بلندمدت با ریزش شدید مشتریان وفادار رو به رو خواهد شد. این امر در بلندمدت به سادگی قابل حل و فصل نخواهد بود.

5. طراح تبلیغات آنلاین

طراحی تبلیغات باکیفیت کار ساده ‎ای نیست. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور مداوم با آژانس‎ های تبلیغاتی همکاری دارند. نکته مهم در این میان ضرورت راه‎ اندازی بخش تبلیغاتی در درون شرکت است. این امر امکان صرفه‎ جویی قابل ملاحظه از سوی برندها به همراه خواهد داشت.

بدون تردید هر برندی نسبت به نیازهای بازاریابی ‎اش اطلاع دقیق تری در مقایسه با دیگران دارد بنابراین همکاری میان بخش بازاریابی با تبلیغات امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف را فراهم خواهد کرد. امروزه بسیاری از برندها در فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از طراحی تبلیغات آنلاین می ‎کنند. دلیل این امر حساسیت بخش طراحی تبلیغات است. امروزه اغلب تبلیغات آنلاین با پرداخت هزینه با سایت‎ ها با شبکه های اجتماعی برای مدت زمانی محدود بارگذاری می ‎شوند بنابراین در صورت شکست کسب و کارها در تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شرایط به شدت دشوار خواهد شد.

مطلب مرتبط: چگونه بازده تیم بازاریابی خود را افزایش دهید؟

طراح تبلیغات آنلاین به طور معمول یک بازاریاب کارکشته است. آشنایی با سلیقه عمومی مخاطب هدف و توانایی برای شخصی ‎سازی محتوای تبلیغاتی برای بازار هدف از جمله مهارت ‎های اصلی طراح تبلیغات محسوب می ‎شود. بسیاری از برندهای بزرگ دارای تیم تبلیغاتی مجزا به منظور تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف هستند. با این حساب هر کسب و کاری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید دست‎ کم از یک طراح تبلیغاتی استفاده نماید.

6. ایجاد تعادل در تیم بازاریابی

موارد مورد بحث در این مقاله برای شناسایی یک تیم بازاریابی کاربردی صورت گرفت. بدون تردید دوره استخدام چند بازاریاب دارای مهارت‏ های یکسان در شرکت‎ ها به سر رسیده است. امروزه هر کدام از اعضای تیم بازاریابی باید دارای توانایی‎ های منحصر به فردی باشند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت.

ایجاد تعادل در تیم ‏های بازاریابی امر مهمی محسوب می ‎شود. برخی از تیم های بازاریابی به طور مداوم از فقدان تعادل کافی رنج می‎ برند. این امر موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف خواهد شد. هرچه تعادل تیم های بازاریابی بهتر باشد، میزان فعالیت بهینه آنها بالاتر خواهد بود. منظور از تعادل در تیم های بازاریابی توجه به تمام موقعیت ‎های مورد بحث در مقاله است. بنابراین در صورت همکاری صرف با چند کارشناس ارزیابی داده‎ های بازاریابی در نهایت کمپین‎ های برند تاثیرگذاری لازم بر روی مخاطب هدف را نخواهد داشت.

امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شرایط دشواری دارند. کلید موفقیت برای برندها در این میان استفاده از ترکیبی متعادل در زمینه بازاریابی است. اگر این نکته مدنظر مدیران ارشد کسب و کارها قرار داشته باشد، بسیاری از فرآیندهای بازاریابی به سادگی پیش خواهد رفت. در غیر این صورت نگرانی مداوم نسبت به شرایط بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف جزئی از دغدغه ‎های همیشگی برندها خواهد بود.

استفاده از ابزارهای هوشمند در بازاریابی

بدون تردید ابزارهای بازاریابی هیچ ‎گاه توانایی جایگزینی کامل با عامل انسانی را ندارد. امروزه توسعه استفاده از ابزارهای هوشمند هنوز هم نیاز به عامل انسانی را به همراه دارد. بسیاری از اصول بازاریابی همچنان با استفاده از عامل انسانی قابل تحلیل و بررسی است. نکته مهم در این میان استفاده از ابزارهای مفید برای کمک بازاریاب ‎هاست.

مطلب مرتبط: 4 عضو اصلی تیم بازاریابی و تولید محتوا

خوشبختانه ابزارهای بسیار زیادی در دسترس برندها برای کمک به بازاریاب‎ هاست. انتخاب از میان گزینه‎ های مختلف برای برندها همیشه کار دشواری به نظر می رسد. این امر در صورت ارزیابی مناسب امکان تاثیرگذاری مستقیم بر روی وضعیت بازاریابی برند را دارد.

یکی از ابزارهای مناسب برای بازاریابی تعامل بهینه با مشتریان پلتفرم Sprout است. این پلتفرم با ارائه خدمات حرفه‏ ای و کمک به بازاریاب‏ ها بسیاری از هزینه‎ های اضافی برندها را کاهش می‎ دهد. امروزه هزینه‎ های بازاریابی به طور مداوم در حال افزایش است بنابراین استفاده از ابزارهای مناسب نقش مهمی در بهبود وضعیت برندها خواهد داشت. استفاده از این ابزار برای مدت یک ماه به صورت رایگان امکان پذیر است بنابراین بازاریاب ‎ها و تیم های مدیریتی شرکت‎ ها امکان آشنایی با محورهای اصلی این ابزار و سپس تصمیم ‏‏گیری برای خریدش را خواهند داشت.

تداوم در توسعه تیم های بازاریابی

ایجاد تیم های بازاریابی مناسب امری کوتاه‎ مدت نیست. بسیاری از برندهای بزرگ در بازه های زمانی طولانی نسبت به بهبود شرایط تیم‎ های بازاریابی ‎شان اقدام می کنند. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی برای برندها، به ویژه برندهای کوچک، است. اشتباه برخی از کسب و کارها ایجاد یک تیم بازاریابی و سپس بی‎ توجهی مداوم به این امر است. اگر توجه تیم های بازاریابی از فعالیت مناسب در این حوزه پرت شود، به سرعت کیفیت کلی تیم بازاریابی با افت محسوسی مواجه خواهد شد بنابراین بهترین ایده در این میان تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با به‎روز رسانی مداوم تیم بازاریابی است. این امر امکان فعالیت بهتر از سوی تیم بازاریابی را به همراه خواهد داشت.

منبع : sproutsocial
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/f3oZFjdw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه