دوشنبه, ۱۳ تیر(۴) ۱۴۰۱ / Mon, 4 Jul(7) 2022 /
           
فرصت امروز

همه مردم نسبت به اهمیت تعیین اهداف برای سال جدید آگاهی دارند. این امر در میان کارهای مختلف برای بسیاری از افراد جذابیت خاصی دارد. درست به همین خاطر سالانه شمار بسیار زیادی از افراد اقدام به طراحی برنامه ها و اهداف حرفه ای برای خودشان می کنند. در این میان هم طراحی تقویم هایی برای وارد کردن اهداف در آن رواج زیادی دارد. دلیل این امر امکان مشاهده مداوم اهداف موردنظر در بازه های زمانی مشخص و تلاش برای دستیابی به آنهاست. اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری بر روی وضعیت کاری تان هستید، می توانید از چنین تقویم هایی برای بهینه سازی تعیین اهداف استفاده نمایید. 

وقتی درباره اهداف کاری صحبت می شود، بسیاری از افراد به فکر انتخاب اهداف حرفه ای می افتند. در این میان برخی از کارآفرینان اهداف شان را با الگوبرداری از دیگران انتخاب می کنند. اهداف شما برای سال جدید هرچه باشد، باید در نهایت امکان دسترسی به آن نیز وجود داشته باشد، در غیر این صورت شما هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف یا حتی بهینه سازی شرایط تان در بازار نخواهید یافت. 

چگونه اهداف برنامه کاری سال جدیدمان را به واقعیت بدل کنیم؟

امروزه بسیاری از برنامه های کاری در نهایت با شکست همراه می شود. شاید این امر در بسیاری از مواقع برای کارآفرینان عادی محسوب شود، اما از نقطه نظر حرفه ای شکست مهمی خواهد بود. اگر شما در برنامه های تان امکان طراحی اهداف مناسب و دستیابی به آنها را نداشته باشید، به تدریج شانس تان برای بهینه سازی شرایط به شدت کاهش پیدا می کند. در کنار این مسئله دیگر انگیزه ای نیز برای ادامه فعالیت در بازار نخواهید داشت. به این ترتیب داستان تان در دنیای کسب و کار خیلی زود به پایان خواهد رسید. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از راهکارها برای بهبود تحقق اهداف در زمینه برنامه ریزی است. اگر شما هم در سال جدید برنامه های زیادی برای خودتان طراحی کرده اید، نکات مورد بحث در این مقاله امکان کمک به شما و وضعیت کاری تان را خواهد داد. 

مطلب مرتبط: چطور برنامه مالی کسب و کارتان را تهیه کنید؟

در ادامه برخی از مهمترین نکات برای پیگیری مناسب و تحقق اهداف کاری در جدول های مختلف را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

مروری بر دستاوردهای گذشته

تعیین اهداف تازه بدون مرور اهداف قدیمی امری غیرممکن به نظر می رسد. این معیار اغلب اوقات در نظر کارآفرینان قرار ندارد. درست به همین خاطر اهداف تعیین شده از سوی آنها بیشتر فانتزی است. اگر شما هم تا به حال بارها و بارها با تعیین اهداف و شکست در پایان سال مواجه شده اید، در این میان تنها نیستید. چنین تجربه ای برای بسیاری از افراد دیگر نیز وجود دارد. شما باید در این میان برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف تان یا حتی بهینه سازی شرایط کاری اقدام به ارزیابی دقیق سابقه کاری تان نمایید.

هر کارآفرین یا شرکتی در طول زمان سابقه ای برای خودش در بازار پیدا کرده است. اگر شما بدون توجه به سابقه تان در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشید، به احتمال زیاد در نهایت چیزی به غیر از شکست به دست نمی آورید. در این میان باید به ارتباط میان اهداف قبلی برند و اهداف تازه نیز توجه نمایید. برخی از اهداف در دنیای کسب و کار به سختی قابل تحقق است. اگر شما در سال گذشته اهداف متوسطی را دنبال کرده اید، تلاش برای ارتقای دشواری اهداف در سال جاری امری منطقی نخواهد بود. یادتان باشد تغییر اساسی اهداف در بلندمدت روی می دهد. بنابراین شما برای تغییر اساسی در اهداف تان یک برنامه بلندمدت را در دستور کار قرار دهید، در غیر این صورت خیلی زود با مشکلاتی اساسی در زمینه کسب و کار رو به رو خواهید شد. 

اغلب اوقات کارآفرینان به تنهایی توانایی ارزیابی دستاوردهای قبلی شان را ندارند. این امر مشکلات آنها را به شدت افزایش داده و حتی امکان ادامه روند تعیین اهداف نادرست را نیز به همراه خواهد داشت. نکته اساسی در این بین تلاش برای استفاده از همکاری برخی از کارمندان شرکت در این میان است. اگر شما برنامه ریزی درستی در این میان داشته باشید، شانس تان در این بین به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. پس بدون هیچ نگرانی یا خجالتی از برخی همکاران تان برای ارزیابی دستاوردهای قبلی برند دعوت کنید. این امر به شما فرصت تعیین اهداف تازه به طور حرفه ای و به دور از مشکلات رایج را خواهد داد. 

برنامه ریزی پیش از موعد

کارآفرینان در بازار با مشکلات بسیار زیادی رو به رو هستند. این امر دامنه وسیعی از بحران ها را به همراه دارد. به عنوان مثال، اگر شما طراحی جدول و اضافه کردن اهداف را به روز آخر سال موکول کنید، شاید بروز برخی از مشکلات در عمل مانع از طراحی به موقع جدول شود. در این صورت شما فشار کاری بسیار زیادی را پشت سر خواهید گذاشت. نکته مهم اینکه برنامه ریزی پیش از موعد به شما برای انتخاب با حوصله و دقیق اهداف کمک می کند. 

گاهی اوقات کارآفرینان یا مدیران برندها برای انتخاب اهداف با گزینه های متنوعی رو به رو هستند. این امر شرایط کاری آنها را به شدت دشوار خواهد کرد. درست به همین خاطر برنامه ریزی پیشینی و زودتر از زمان مورد انتظار به شما کمک شایانی می کند. این امر وضعیت تان در بازار را به شدت توسعه داده و راهکارهای بسیار متنوعی برای توسعه برند پیش روی تان قرار خواهد داد. 

یادتان باشد شما برای برنامه ریزی پیش از موعد باید همیشه تمام جنبه های کار را در نظر بگیرید. این امر می تواند مشکلات متنوع برندتان را به ساده ترین شکل ممکن حل کند. در کنار این مسئله باید همیشه به فکر بحران های مختلف نیز باشید. این به معنای تلاش برای افزایش جامعیت برنامه تان در دنیای کسب و کار است. بنابراین باید دست کم یک ماه مانده به سال جدید کار بر روی برنامه تان را شروع نمایید، در غیر این صورت شاید خیلی سخت توانایی بهره برداری درست از جدول و تحقق اهداف تان را داشته باشید. این امر در بلندمدت حتی انگیزه خودتان برای پیگیری اهداف را نیز به صفر خواهد رساند. 

انتخاب بهترین زمان برای ارزیابی عملکرد

هر برنامه ای باید با شروع سال جدید اجرایی شود. چنین نکته ای اهمیت بسیار زیادی برای شما به عنوان کارآفرین خواهد داشت. بدون شک هیچ کس مایل به عقب افتادن از دیگران در مسیر توسعه کسب و کار نیست. شما به عنوان یک کارآفرین مستقل نیز اغلب اوقات رقبای زیادی خواهید داشت. بنابراین باید هرچه سریع تر به دنبال اجرای برنامه های تان در دنیای کسب و کار باشید. این نکته شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش می دهد. 

امروزه مشتریان در بازار وقتی با برنامه های تازه یک برند رو به رو می شوند، نظرشان درباره کسب و کار موردنظر تغییر می کند. از آنجایی که انتظارات مشتریان در طول سال های اخیر به طور مداوم افزایش پیدا کرده است، باید بحث مربوط به اجرای برنامه و تلاش برای تحقق اهداف را به سرعت در نظر داشته باشید. بهترین زمان برای اجرای برنامه همان آغاز سال جدید است. در این میان البته باید به برخی نکات دیگر نیز فکر کنید. 

مطلب مرتبط: راهنمای طراحی برنامه بازاریابی برای کسب و کارها

هیچ برنامه ای در دنیای کسب و کار و حتی زندگی روزمره کامل نیست. این نکته به معنای ضرورت پیدا کردن نقاط قوت و ضعف هر برنامه است. شما به عنوان یک کارآفرین باید همیشه اهداف تان را براساس تغییر شرایط و همچنین توسعه کسب و کار مورد ارزیابی قرار دهید. این امر امکان اصلاح به موقع وضعیت کاری را به همراه خواهد داشت. با این حساب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تحقق هرچه بهتر اهداف کاری باید دست کم تا حدودی اهداف تان را مورد ارزیابی قرار دهید. 

بهترین زمان برای ارزیابی نحوه عملکرد و میزان موفقیت در دستیابی به اهداف برنامه کاری برای هر برندی متفاوت است. برخی از برندها به طور روزانه این ارزیابی را مد نظر قرار می دهند. برای برخی دیگر چنین امری در قالب بازه های زمانی طولانی تر روی خواهد داد. درست به همین خاطر شما باید براساس موقعیت و شرایط برندتان اقدام به استفاده از چنین شیوه ای نمایید، در غیر این صورت شاید هرگز توانایی پیگیری درست اهداف و تحقق شان تا پایان سال را نداشته باشید. 

تصویرسازی زنجیره اهداف

بدون شک هر کارآفرین یا شرکتی برای سال کاری اش مجموعه ای از اهداف را در دستور کار قرار می دهد. این امر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی داشته و امکان ارزیابی بهینه نهایی را می دهد. نکته مهمی که در اینجا باید مد نظر داشت، دشواری ایجاد ارتباط میان اهداف مختلف شرکت است. شاید این امر برای مدیران ارشد یک برند چالش مهمی نباشد، اما از نقطه نظر حرفه ای کار اعضای شرکت را سخت خواهد کرد. 

امروزه انگیزه نیروی کار مهمترین عامل در موفقیت برندها محسوب می شود. با این حساب وقتی شما زنجیره اهداف تان ارتباط زیادی با هم نداشته باشد، به سختی شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید یافت. همین امر در مورد انگیزه کار کارمندان نیز مصداق دارد. با این حساب باید راهکاری برای حل چالش مورد بحث پیدا نمایید. 

راه حل مورد توصیه ما در این بخش تصویرسازی از زنجیره اهداف برند است. شاید این امر در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما به شما فرصت های بی نهایت عالی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد. این امر شانس تان در بازار را بهینه سازی کرده و فرصت های تان را نیز افزایش می دهد. بنابراین قبل از اینکه تقویم تان را با اهداف مورد بحث هماهنگ کنید، اندکی درباره وضعیت اهداف تان فکر کنید. این امر می تواند موجب ایجاد پیوند نزدیک تر میان اهداف تان شده و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش دهد. 

پیگیری هفتگی اهداف

اهداف در دنیای کسب و کار به طور مداوم در معرض تغییر هستند. این امر شاید از سوی شما اعمال نشود، اما سرعت بالای بازارها پس از مدت زمانی کوتاه تمام اهداف اولیه شما را بدل به باورهای عجیب و غریب خواهد کرد. درست به همین خاطر شما برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان شرکت و بقا در بازار باید به طور مداوم پیگیری اهداف را در دستور کار قرار دهید. 

توصیه ما در این بخش پیگیری اهداف به طور هفتگی است. این امر شامل ارزیابی میزان موفقیت در پیشرفت به سوی تحقق اهداف و همچنین یک کار اضافه دیگر است. کار اضافه مورد بحث، تلاش برای تبدیل اهداف بزرگ به گام های کوچک تر خواهد بود. این امر شاید در نگاه نخست خیلی معمولی به نظر برسد، اما توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش خواهد داد. این امر در نهایت به شما برای تبدیل شدن به برندی بزرگ کمک ویژه ای می کند. یادتان باشد اهداف بزرگ همیشه کارمندان و حتی مدیران را می ترساند. به همین خاطر باید وضعیت تان را به طور مداوم مورد ارزیابی قرار دهید. این امر در صورتی که همراه با تبدیل اهداف بزرگ به بخش های کوچک تر باشد، بسیار راحت‎تر از هر زمان دیگری محقق خواهد شد. 

مطلب مرتبط: طراحی برنامه بازاریابی در سال 2022

پیگیری خودکار امور جزئی

وقتی شما به دنبال تحقق اهداف تان در دنیای کسب و کار هستید، باید تا جای ممکن از کارهای حاشیه ای به دور باشید. این امر گاهی اوقات حتی کارهای جانبی را نیز شامل می شود. بنابراین هدف شما در بازار باید پیگیری اهداف تان به طور حرفه ای و به دور از کارهای تکراری باشد. البته در این میان همیشه برخی از کارهای تکراری پیش پای کارآفرینان قرار دارد. بنابراین شما باید خودتان را برای کنار آمدن با بخشی از مشکلات این مسیر آماده کنید. نکته مهم اینکه گاهی اوقات امکان استفاده از ابزارهای حرفه ای یا میانبرهای کلیدی برای ساده سازی کارهای تکراری وجود دارد. 

استفاده از اتوماسیون و انواع ابزارهای دارای هوش مصنوعی یکی از گزینه های جذاب برای کارآفرینان در این میان محسوب می شود. شما به این ترتیب امکان پیگیری کارهای دم دستی به طور خودکار و تمرکز بر روی اهداف مهم تان را خواهید داشت. این امر شاید در نگاه نخست خیلی ساده به نظر برسد، اما در صورت اجرای بلندمدت آن به خوبی از نظر مدیریت زمان جلو خواهید افتاد. 

امروز مدیریت زمان یکی از بخش های مهم در دنیای کسب و کار محسوب می شود. درست به همین خاطر شما باید همیشه مدیریت درست زمان را در دستور کارتان قرار دهید. چنین امری شما را به طور قابل ملاحظه ای در نگاه مشتریان بدل به یک برند حرفه ای می کند. در کنار چنین مسئله ای همیشه فرصت تمرکز بر روی اهداف اصلی و تقویت نوآوری برندتان را نیز خواهید داشت. 

هماهنگی کامل با شرکا

تعیین اهداف و تلاش برای تحقق آنها بدون همکاری نزدیک شرکا امری غیرمنطقی محسوب می شود. امروزه در بازار برای هر برندی برخی شرکای بزرگ در بازار وجود دارد. با این حساب اگر شما خیلی زود به دنبال هماهنگی با شرکای تان نباشید، شاید هرگز فرصت تحقق اهداف تان را پیدا نکنید. این امر می تواند فرصت های بسیار زیادی از برندتان بگیرد. 

وقتی شما در دنیای کسب و کار با فرد یا شرکت دیگری مشارکت دارید، باید تمام جزییات کار را با استفاده از همکاری نزدیک پیش ببرید. این امر حتی درباره تعیین و تلاش برای تحقق اهداف نیز مصداق دارد. با این حساب اگر تا به حال سطح همکاری تان با شرکا بسیار پایین بوده است، باید بازنگری اساسی در این راستا انجام دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای بهینه سازی شرایط تان پیدا نکنید. این امر فرصت های پیش روی تان برای تاثیرگذاری بر بازار و رقابت موثر با دیگر برندها را به شدت کاهش می دهد. 

شرکای یک برند به طور معمول سخت گیری های زیادی در رابطه با نکات مختلف دارند. با این حساب وقتی شما بدون خبر کردن آنها کارتان را پیگیری می کنید، در واقع یک ریسک بی نهایت بزرگ را پذیرفته اید. این امر می تواند فرصت شما برای تحقق اهداف را به شدت کاهش دهد. فرض کنید در میانه راه یکهو برخی از شرکای شما نسبت به اهداف تعیین شده اعتراض نمایند. آن وقت شما دیگر هیچ فرصتی برای تغییر وضعیت تان نخواهید داشت. این امر می تواند برای برخی از کارآفرینان حتی به قیمت موفقیت عملی در بازار نیز تمام شود. به این ترتیب اگر از همان ابتدا اندکی هماهنگی را چاشنی کارتان کنید، دیگر مشکل زیاد پیش روی تان نخواهد بود. 

طراحی سیستم پاداش دهی

استفاده از یک سیستم مناسب برای پاداش دهی اهمیت بسیار زیادی در دنیای کسب و کار دارد. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و شانس تان در بازار را به شدت افزایش می دهد. کارمندان یک شرکت وقتی پای پاداش های کلیدی در میان باشد، کیفیت کاری شان به شدت افزایش پیدا می کند. این یعنی شما به سادگی امکان تحقق اهداف تان را پیدا می کنید. همچنین در برخی از موارد کسب و کار شما فرصت کافی برای رقابت با دیگر برندها را پیدا می کند. 

استفاده از سیستم پاداش دهی حتی برای کارآفرینان مستقل نیز امر مهمی محسوب می گردد. درست به همین خاطر شما باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به خودتان پاداش دهید. این امر در صورت عملکرد مناسب در بازار می تواند به نوعی همراه با برخی جایزه های ساده و کاربردی باشد. به عنوان مثال، اگر در یک هفته عملکرد بسیار خوبی در بازار داشتید، یک روز مرخصی هیچ چیز از شما کم نخواهد کرد. این نکات شاید در نگاه نخست بسیار ساده و ابتدایی باشد، اما در عمل تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی روند فعالیت تان خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: اصول ارائه برنامه بازاریابی به صورت حرفه ای

امروزه تحقق اهداف تعیین شده در ابتدای سال بسیاری از افراد دشوار به نظر می رسد. اگر شما هم چنین تجربه ای دارید، استفاده از نکات و توصیه های مورد بحث در این مقاله وضعیت تان را به طور مداوم تغییر می دهد. 

منبع : calendar
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VSg8WddO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه