دوشنبه, ۲۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۱ / Mon, 16 May(5) 2022 /
           
فرصت امروز

بازاریابی یکی از حوزه هایی است که خیلی راحت با دیگر بخش های مرتبط با دنیای کسب و کار اشتباه گرفته می شود. اگر شما به دنبال حضور موفق در این فضا هستید، باید از همین حالا به دنبال یادگیری چنین تخصص و فرآیندی به طور اصولی باشید، در غیر این صورت به احتمال زیاد در مسیر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلات بسیار زیادی رو به رو خواهید شد همچنین همیشه امکان بروز مشکلات عمده در زمینه فعالیت کاری نیز وجود دارد. 

طراحی برنامه بازاریابی یکی از آن دست کارهایی است که به طور معمول مورد ارزیابی اشتباه بازاریاب ها و دیگر افراد علاقه مند به این حوزه قرار می گیرد. دلیل این امر نیز تمرکز صرف بر روی نتایج نهایی کار و همچنین عدم یادگیری درست شیوه طراحی استراتژی است. با این حساب مشاهده شمار بالایی از برندها که در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان با شکست های پی در پی رو به رو می شوند، هرگز امر عجیب یا غیرمنتظره ای نخواهد بود. 

امروزه اغلب کسب و کارها دارای اهداف به شدت بلندپروازانه ای هستند. همین امر نیاز آنها برای بازاریابی و جلب نظر مشتریان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است. اگر برند شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن و جلب توجه شان به حوزه کاری اش است، باید از همان ابتدا برنامه بازاریابی تان را کاملا درست و دقیق طراحی کنید، در غیر این صورت شاید حتی برنامه بازاریابی تان اعضای شرکت را هم قانع نکند. 

طراحی برنامه بازاریابی در سال 2022

هدف اصلی در این مقاله بررسی شیوه ها و گام های موثر برای طراحی یک برنامه بازاریابی عالی در سال جاری است. این امر به شما برای پرهیز از اشتباهات رایج بازاریابی و همچنین شکست های قبلی در این حوزه کمک خواهد کرد. بنابراین اگر شما در طول سال 2021 با مشکلات زیادی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو بوده اید، اکنون زمان غلبه بر مشکلات فرا رسیده است. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به توصیه های عملی برای طراحی بهینه برنامه بازاریابی بیندازیم. 

مطلب مرتبط: طراحی برنامه بازاریابی برای استارت آپ ها

برنامه بازاریابی چیست؟

بی شک بررسی توصیه های کاربردی درباره برنامه ریزی درست و حرفه ای بازاریابی باید اول از همه با مفهوم برنامه بازاریابی شروع شود. شما تا زمانی که معنای دقیق این مفهوم را به درستی درک نکنید، توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب تان را نخواهید داشت. بنابراین باید همیشه به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان با یک برنامه عالی باشید. این امر نیز با آشنایی شما با تعریف این مفهوم صورت می گیرد. 

برنامه بازاریابی به معنای تمام جنبه های بازاریابی و گاهی هم تبلیغات یک برند در بازار است. این برنامه اهداف کلی شما در این حوزه را به طور مشخص شرح داده و شما را برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف آماده خواهد ساخت. یادتان باشد شما تا زمانی که به خوبی مخاطب هدف تان را مورد شناسایی قرار ندهید، هیچ شانسی برای جلب نظر آنها نخواهید یافت. بنابراین باید همیشه در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به این نکته مهم توجه نشان دهید. برنامه بازاریابی با کمک به کارآفرینان امکان شناسایی دقیق مخاطب هدف و جلوگیری از هدررفت بودجه بازاریابی را فراهم خواهد کرد. 

امروزه بسیاری از برندها به لطف طراحی برنامه های بازاریابی حرفه ای به سادگی هرچه تمام تر توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا می کنند. این امر می تواند نتایج به شدت مثبتی بر روی روند بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد. بنابراین شما باید همیشه به دنبال استفاده از این شیوه به بهترین شکل ممکن باشید، در غیر این صورت وضعیت تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد شد. 

اکنون شما با مفهوم برنامه بازاریابی آشنایی مناسبی دارید. با این حساب دیگر نوبت بررسی این مفهوم در عمل خواهد بود. در ادامه برخی از توصیه ها برای طراحی یک برنامه بازاریابی حرفه ای را مورد ارزیابی قرار می دهیم. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان کمک خواهد کرد. 

طراحی اهداف بازاریابی

هر برندی در بازار برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش دارای اهدافی است. این اهداف انگیزه اصلی شما برای فعالیت بازاریابی را شکل می دهد. بنابراین اگر به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید همیشه این نکات حرفه ای را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید. 

اهداف بازاریابی به روند فعالیت برند شما نظم مشخصی می دهد. با این حساب شما به سادگی هرچه تمام تر امکان تمرکز بر روی فعالیت های مناسب برای برندتان را پیدا خواهید کرد. یادتان باشد الگوبرداری از دیگر برندها برای طراحی اهداف بازاریابی همیشه ایده بدی نیست. البته در این میان باید وضعیت منحصر به فرد برندتان را نیز به یاد داشته باشید، در غیر این صورت شاید با مشکلات بسیار زیادی در این مسیر رو به رو شوید. این امر می تواند تمام انگیزه ها و توانایی برندتان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خدشه دار نماید.

امروزه انتظارات مشتریان از برندها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به اهدافی خلاقانه و غیرکلیشه ای نیاز خواهید داشت. نکته مهم اینکه اگر در این میان مشتریان متوجه الگوبرداری ناشیانه یک برند از اهداف شرکت های بزرگ بازار شوند، خیلی زود قید آن برند را خواهند زد. درست به همین خاطر درباره تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید همیشه اهداف تازه و مطابق با نیاز برندتان را مدنظر قرار دهید. 

شما برای تعیین اهداف بازاریابی تان لازم نیست بیش از اندازه سخت گیری به خرج دهید. این امر می تواند بسیار ساده و با نیم نگاهی به سلیقه مشتریان نیز صورت گیرد. چنین امری به شما فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از ایده ها و انگیزه های اصلی مشتریان را خواهد داد. به این ترتیب دیگر مسیر سختی پیش روی شما برای جلب نظر مشتریان به اهداف بازاریابی برند نخواهد بود. 

مطلب مرتبط: طراحی برنامه بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای کوچک در 27 روز

شناسایی مخاطب هدف

طراحی برنامه بازاریابی در سال 2022

شما در نهایت باید برای مخاطب هدف تان بازاریابی کنید. این امر به معنای ضرورت شناخت درست مخاطب هدف خواهد بود. گاهی اوقات برندها اهداف شان را بسیار عالی طراحی کرده و حتی محتوای جذابی نیز برای تعامل با مخاطب هدف مد نظر قرار می دهند، اما در نهایت به دلیل ارائه محتوای شان به مخاطب نادرست هیچ سودی از کمپین شان نخواهند برد. این امر برای هر تیم بازاریابی بی نهایت ناامیدکننده خواهد بود. درست به همین خاطر شما باید از همان ابتدای شروع به کارتان در بازار به دنبال شناسایی دقیق مخاطب هدف تان باشید. اینطوری نه تنها فرآیند بازاریابی تان نتیجه بخش تر خواهد بود، بلکه جلوی هزینه های اضافی بازاریابی را نیز خواهید گرفت. 

دسته بندی مشتریان حاضر در بازار برای شناسایی مخاطب هدف همیشه کار ساده ای نیست. درست به همین خاطر شما باید برای این کار برنامه درستی در دست داشته باشید. توصیه ما در این میان تلاش برای دسته بندی مشتریان حاضر در بازار براساس معیارهای کاربردی است. شاید این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما در نهایت کار شما را بی نهایت ساده خواهد کرد. در این رابطه به معیارهای ذیل توجه نمایید:

•    حوزه کاری

•    سن

•    جنسیت

•    محل زندگی

•    میزان درآمد میانگین

•    میزان ارتباط و علاقه به حوزه کاری شما

در صورتی که هر مشتری در بازار نسبت به شاخص های شما به طور کلی واکنش خوبی داشته باشد، شما می توانید او را در دامنه مخاطب هدف تان قرار دهید. یادتان باشد شما قرار نیست برای تمام مشتریان دنیا بازاریابی کنید. بنابراین فقط باید بازار محلی که در آن فعال هستید را مورد ارزیابی قرار دهید، در غیر این صورت هزینه های بازاریابی تان خیلی زود سر به آسمان خواهد کشید. 

بدون تردید دسته بندی مشتریان بازار براساس معیارهایی که در بالا بیان کردیم، فقط ابتدای ماجرا محسوب می شود. برندهای بزرگ برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف شان همیشه معیارهای بهتر و دقیق تری نیز مدنظر دارند. اگر شما مایل به تکمیل کردن برنامه بازاریابی تان هستید، می توانید از معیارهای تخصصی ذیل نیز کمک بگیرید:

•    شناسایی سرگرمی های مشتریان بازار

•    علایق عمومی آنها

•    میزان تاثیرپذیری از اینفلوئنسرها

•    رفتار خرید

•    ارزش های مهم برای مشتریان

•    باورهای عمومی 

اگر نکات بالا را نیز به خوبی مورد ارزیابی قرار دهید، علاوه بر تخصصی تر کردن فرآیند بازاریابی تان امکان شناسایی گروه های خُرد در میان دامنه مخاطب هدف تان را نیز خواهید داشت. این به معنای گروه بندی مخاطب هدف و ارسال محتوای بازاریابی شخصی سازی شده در مراحل بعدی برای این دسته از افراد است. اگر شما چنین نکته ای را به خوبی اجرا نمایید، خیلی زود توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا خواهید کرد. 

مطلب مرتبط: 6 راهکار جهت ایجاد بهترین برنامه بازاریابی

یادتان باشد معیارهای فوق براساس ماهیت کسب و کار و شرایط بازار کاملا قابل تغییر هستند. بنابراین اگر معیارهای دیگری در ذهن دارید، می توانید آنها را نیز به دامنه معیارهای بالا اضافه نمایید. در این صورت فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف برای شما به شدت ساده خواهد شد. 

تعیین بودجه بازاریابی

طراحی برنامه بازاریابی در سال 2022

تعیین بودجه بازاریابی یکی دیگر از کارهای مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر به شما برای جلب نظر مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. به هر حال هر برندی در بازار با محدودیت مالی رو به رو است. بنابراین اگر شما هیچ برنامه ای برای تعیین دامنه بودجه تان و سپس فعالیت براساس آن نداشته باشید، خیلی زود با مشکلات عمده ای رو به رو می شوید. این امر می تواند روحیه شما برای ادامه کار در بازار را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده و آینده برندتان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

امروزه تمام برندها با مشکلات مالی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو هستند. این امر به معنای کاهش بودجه های بازاریابی، دست کم در طول دو سال اخیر، است. دلیل این امر نیز بحران کرونا و کاهش میزان درآمد میانگین برندها محسوب می شود. با این حساب شما نباید برنامه ریزی بسیار سنگینی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان صورت دهید، در غیر این صورت شاید مشکلات تان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند. 

برخی از برندها به محض اینکه وارد حوزه بازاریابی می شوند، انتظار همکاری با ستاره هایی نظیر کریستیانو رونالدو یا درج آگهی تبلیغاتی در مسابقه سوپربال را دارند. چنین ایده هایی شاید بازگشت سرمایه بالایی به همراه داشته باشد، اما در عین حال هزینه هنگفتی نیز روی دست برندتان می گذارد. بنابراین اگر شما تازه اول راه هستید یا در بازاری محلی فعالیت دارید، برگزاری چنین رویدادی به هیچ وجه منطقی یا موجه نخواهد بود. 

توصیه ما برای شما در این بخش شروع فرآیند بازاریابی با بودجه های اندک به منظور جلوگیری از بروز بحران مالی برای برندتان است. چنین امری می تواند در ادامه برای کسب و کارتان به شدت کاربردی باشد. با این حساب شما نباید اصلا به برندتان فشار بیاورید. 

یکی از نکات مناسب برای بهبود وضعیت بودجه بازاریابی برند همکاری با برخی از برندهای مشابه برای طراحی کمپین های مشترک است. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از برندهایی است که دامنه مشتریان مشترک با شما دارند. به بیان ساده، شما نباید با رقیب مستقیم‎تان برای طراحی کمپین مشترک همکاری نمایید. در عوض همیشه امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از ایده های کاربردی مانند انتخاب برندی که دامنه محصولات شما را تکمیل می کند، وجود خواهد داشت. ساده ترین مثال در این میان همکاری میان یک برند مشاوره طراحی دکور داخلی منزل با شرکت تولیدی در زمینه لوازم خانگی خواهد بود. چنین امری امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. 

تعیین بازه های زمانی

هر کمپینی در دنیای بازاریابی باید زمانی پایان یابد. بنابراین اگر شما فکر می کنید کمپین های بازاریابی برای همیشه ادامه دارند، سخت در اشتباه هستید. این امر می تواند شرایط شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای دشوار نماید. توصیه ما در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از نظرخواهی از آنها درباره بازه زمانی استاندارد برای اجرای کمپین است. شما با استفاده از چنین روشی اطلاعات کاملا دقیق و به روز درباره این مسئله پیدا خواهید کرد. 

مطلب مرتبط: طراحی برنامه بازاریابی در دوران کرونا

یادتان باشد زمان اجرای کمپین بستگی به عوامل زیادی دارد. در این میان میزان اهمیت پیام اصلی بازاریابی نیز مهم خواهد بود. به عنوان مثال، پیام بازاریابی «فقط انجامش بده» از سوی برند نایک آنقدر مهم هست که بیش از چند دهه ادامه پیدا کند. با این حال چنین امری درباره بسیاری از کمپین های بازاریابی مصداق ندارد. درست به همین خاطر شما باید حداکثر یک ماه برای اجرای کمپین تان زمان اختصاص دهید، در غیر این صورت تاثیرگذاری آن به شدت کاهش پیدا کرده و شما توانایی جلب نظر مشتریان هدف تان را از دست می دهید. 

انتخاب کانال بازاریابی و تکنیک ها

کانال بازاریابی یکی دیگر از نکات مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان را به طور چشمگیری افزایش دهد. این امر در بلندمدت جلوه برند شما را نشان خواهد داد. 

اولین کانال بازاریابی که شما می توانید مد نظر قرار دهید، شامل بازاریابی ایمیلی است. این کانال به دلیل هزینه های اندکی که برای برندها به همراه دارد، همیشه گزینه ای محبوب محسوب می شود. درست به همین خاطر شما باید به طور مداوم در راستای استفاده از آن بودجه تخصیص دهید. یکی از نکات جالب درباره ایمیل مارکتینگ نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالای آن است. بنابراین شما در صورت سرمایه گذاری اندک در این حوزه امکان بازگشت سرمایه بالا را خواهید داشت. 

گزینه بعدی در فهرست ما بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. امروزه شبکه های اجتماعی شهرت بسیار زیادی دارند. درست به همین خاطر شما می توانید از این نکته به سود کسب و کارتان استفاده نمایید. یادتان باشد نحوه تولید محتوا و بازاریابی در شبکه های اجتماعی به طور کامل با دیگر الگوها متفاوت است. بنابراین شما باید خودتان را با شرایط موردنظر به طور حرفه ای عادت دهید. 

آخرین کانال بازاریابی که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد، مربوط به تبلیغات کلیکی یا PPC است. این الگو می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان کمک کرده و شانس تان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. بزرگترین پلتفرمی هم که در این میان به شما برای تبلیغات کلیکی کمک می کند، گوگل است. با این حساب شما می توانید مطمئن باشید که فرآیند بازاریابی تان به بهترین شکل ممکن صورت بندی خواهد شد. 

بدون تردید استفاده همزمان از چند کانال بازاریابی به اندازه کافی جذاب به نظر می رسد. با این حساب شما می توانید شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهید. البته معیار اساسی در این میان توانایی کسب و کار شما برای مدیریت چندین کمپین به طور همزمان است. اگر چنین توانایی را در خودتان نمی بینید، باید تجدیدنظر اساسی در روند کارتان صورت دهید. 

طراحی برنامه بازاریابی در سال 2022

جمع بندی کارهایی که باید انجام دهید

 پس از اینکه شما مراحل فوق را پشت سر گذاشتید، دیگر نکته اضافی برای توجه باقی نخواهد ماند. اکنون شما یک برنامه بازاریابی حرفه ای پیش رو دارید. تنها کاری که از اینجا به بعد باید مدنظرتان قرار گیرد، مربوط به جمع بندی کارهای پیش رو است. یکی از مهمترین بخش های مورد نظر در این فهرست شامل ارزیابی وضعیت کمپین های بازاریابی است. اگر شما در این رابطه عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید، به سادگی هرچه تمام تر در طول زمان کیفیت فعالیت های بازاریابی تان پله به پله بهبود خواهد یافت. 

امروزه بسیاری از برندها به ارزیابی کمپین شان و نتایج آن توجه لازم را نشان نمی دهند. این امر می تواند در بسیاری از موارد موجب بروز مشکلات عمده ای شود. بنابراین شما باید از همان ابتدای شروع به کار کمپین تان برنامه ای مشخص و ویژه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان داشته باشید، در غیر این صورت هرگز توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا نخواهید کرد. این امر می تواند در بلندمدت کیفیت کمپین های شما و همچنین اعتماد مشتریان به برندتان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. 

مطلب مرتبط: اصول ارائه برنامه بازاریابی به صورت حرفه ای

نکته جالب درباره ارزیابی وضعیت کمپین ها توجه به انجام این امر در حین اجرای کمپین است. اگر کمپین بازاریابی شما مشکلی دارد، شما باید اولین نفر از آن مطلع شوید. سپس صبر کردن برای پایان یافتن کمپین هیچ دردی از برندتان دوا نخواهد کرد. درست به همین خاطر شما باید فورا به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان در این راستا باشید. 

بی شک امروزه طراحی کمپین های بازاریابی یکی از کارهای سخت در عرصه بازاریابی محسوب می شود. اگر شما در این میان به طراحی برنامه بازاریابی توجه نشان دهید، کارتان به شدت ساده تر خواهد شد. استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله می تواند نقطه شروع مناسبی برای کسب و کار شما باشد. 

منبع : foundr
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/x26BqfPc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه