چگونه اعتماد مشتریان به برندمان را جلب کنیم؟ - فرصت امروز

چهارشنبه, 30 بهمن 1398 - 09:11

افزایش اعتبار برند و اعتماد مشتریان در 5 گام

اگرچه بسیاری از برندها بر روی روش های پرهزینه برای جلب نظر مخاطب هدف تمرکز دارند، اما نسل جدید کارآفرینان بر روی اهمیت اعتماد مشتریان به یک برند تاکید دارند. امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از یک برند دارند. این امر تا حد زیادی کار را برای فعالیت کارآفرینان دشوار کرده است. به همین خاطر فعالیت آژانس های کسب و کار و بازاریابی در طول دو دهه اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. اگر به دقت نسبت به رفتار مشتریان نسل جدید در قبال برندها توجه کنیم، اغلب آنها در تلاش برای یافتن برندی مطمئن و دارای اعتبار هستند. این امر بیانگر علاقه مشتریان به خرید مداوم از یک برند است. شرکت های بزرگ براساس همین خواسته مشتریان اقدام به راه اندازی کمپین های بزرگ و تعاملی می کنند. هدف اصلی در این فضا ایجاد جلوه ای جذاب و قابل اعتماد از برند برای مشتریان هدف است.

اگر برند ما دارای اعتبار لازم برای جلب نظر مخاطب هدف نباشد، باید به سرعت اقدامی اساسی برای رفع این مشکل کرد. در غیر این صورت وضعیت برند ما بحرانی خواهد شد. خوشبختانه امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای بهبود وضعیت یک برند وجود دارد. ما در ادامه بخشی از این راهکارها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. هدف اصلی در این بخش ارتقای سطح اعتماد و اعتبار برند در نگاه مشتریان در پنج گام ساده است.

چگونه اعتماد مشتریان به برندمان را جلب کنیم

نقش اعتماد در فرآیند برندسازی

امروزه اغلب بازارها دارای رقابت بسیار زیادی هستند. این امر اهمیت فرآیند برندسازی برای جلب نظر مخاطب هدف را افزایش می دهد. بدون استفاده درست از فرآیند برندسازی اغلب شرکت ها ویژگی های مشابهی پیدا خواهند کرد. این امر فرآیند تصمیم گیری برای مشتریان را به شدت دشوار می کند. براساس گزارش موسسه فوربس، امروزه اعتماد مشتریان به یک برند نقش مهمی در تصمیم گیری شان برای خرید محصولات ایفا می کند.

مطلب مرتبط: ۱۶ توصیه برای جلب اعتماد مشتریان به برند

یکی از خبرهای بد برای برندها در زمینه افزایش اعتبارشان در نگاه مخاطب هدف افزایش روند تولید اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی است. شاید در نگاه نخست اخبار جعلی تاثیر چندانی بر روی مخاطب هدف نداشته باشد، اما این اخبار توانایی تغییر نگرش مشتریان به برندها را دارد بنابراین ما باید حضور فعالی در شبکه های اجتماعی به منظور حفاظت از برندمان داشته باشیم.

براساس مطالعه گسترده موسسه الدمن بر روی مشتریان آمریکای شمالی اغلب آنها در صورت اعتماد به یک برند اقدام به خرید خواهند کرد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای فعالیت برندها دارد. بر این اساس اگر ما توانایی جلب نظر مشتریان به طور کارآمد را نداشته باشیم، میزان فروش مان به شدت کاهش خواهد یافت.

اغلب مشتریان در زمینه خرید محصولات به سراغ برندهای نام آشنا یا مورد توجه نزدیکان شان می روند. این امر اهمیت اعتبار و اعتماد مشتریان به یک برند را نشان می دهد. امروزه وظیفه اصلی برندسازی ایجاد نمایی جذاب از شرکت برای مخاطب هدف است. به این ترتیب شانس ما برای جلب اعتماد مشتریان افزایش چشمگیری خواهد یافت. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل نسبت به این فرآیند توجه کافی ندارند. به همین خاطر هیچ گاه از مزیت های مشتریان ثابت بهره مند نمی شوند.

براساس مطالعه موسسه الدمن بر روی مشتریان برای 81درصد از آنها معیار اعتماد به برند در تصمیم گیری برای خرید محصولات نقش اساسی ایفا می کند. این امر به معنای ضرورت استفاده از راهکارهای گوناگون در راستای افزایش اعتماد مشتریان است. بهترین توصیه در این بخش تلاش برای تعامل نزدیک تر با مخاطب هدف است. در غیر این صورت ما به هیچ وجه توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهیم داشت. اشتباه برخی از برندها تلاش برای ایجاد فاصله میان خود و مشتریان هدف است. به این ترتیب برند موردنظر با ایجاد فاصله میان خود و مشتریان در تلاش برای نمایش جلوه ای حرفه ای است. وقتی ما تعامل نزدیکی با مخاطب هدف نداشته باشیم، توانایی جلب نظر وی دشوار خواهد شد. هرچه تعامل ما با مخاطب هدف نزدیک تر باشد، احتمال کسب موفقیت بیشتر می شود. این امر در حوزه روابط با سایر افراد تاثیرگذار بر کسب و کارمان، مانند سهامداران نیز صحت دارد.

5 تکنیک کاربردی برای افزایش اعتبار برند

بی تردید راهکارهای بسیار زیادی برای افزایش اعتبار برندها وجود دارد. در این بخش من پنج مورد از ساده و در عین حال کاربردی ترین نمونه ها را مورد بررسی قرار خواهم داد.

1. شفافیت

مشتریان امروزی اهمیت بسیار زیادی به عملکرد شفاف برندها می دهند. این امر افزایش تمایل برندها برای به صورت کاملا روشن و واضح بودن را به همراه داشته است. شاید تا همین چند سال پیش برندها نسبت به عملکرد شفاف حساسیت زیادی نشان نمی دادند، با این حال اکنون مشتریان انتظار انتشار صورتحساب مالی روشن از سوی برندها را دارند. این امر به ویژه در حوزه های درگیر با حفاظت از محیط زیست اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند.

شاید گاهی اوقات عملکرد شفاف برای برندها چالش برانگیز باشد. این امر بیشتر متوجه دشواری های عملکرد شفاف است. بسیاری از برندها در این زمینه با مشکلات عمده ای نظیر ناتوانی در زمینه فهم انتظارات مشتریان از شفافیت دست و پنجه نرم می کنند. اصولا مشتریان امروزی انتظار توضیح روشن درباره تراز مالی برندها و همچنین نحوه تولید محصولات را دارند. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه تولید کیف های چرم فعالیت دارید، باید تضمین های معتبری پیرامون نحوه تولید کیف ها و قواعد زیست محیطی به مشتریان دهید. در غیر این صورت شاید با اعتراضات گسترده از سوی مشتریان مواجه شوید.

2. اهمیت اعتبار اجتماعی

امروزه مشتریان اهمیت بسیار زیادی به تعامل سازنده با برندها می دهند. این امر اهمیت راه اندازی بخش روابط عمومی توانمند را برجسته می سازد. اگر مشتریان پرسش یا شکایتی از ما داشته باشند، باید به سرعت پاسخ مناسب را دریافت کنند. در غیر این صورت اعتبار برند ما در نگاه مخاطب هدف خدشه دار خواهد شد. هرچه میزان اعتماد مشتریان به برند ما بیشتر شود، انتظارشان برای دریافت پاسخ سریع تر افزایش خواهد یافت بنابراین ما باید توجه ویژه ای به بخش روابط عمومی برندمان داشته باشیم.

حضور فعال در شبکه های اجتماعی یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش اعتبار اجتماعی برندمان است. امروزه اینفلوئنسرهای متعددی در حوزه های مختلف مشغول فعالیت هستند. این امر فرصت مناسبی در اختیار برندها برای همکاری با این افراد در راستای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتریان فراهم می کند. نکته مهم در زمینه همکاری با افراد تاثیرگذار توجه به سابقه و اعتبارشان است. بی تردید برخی از اینفلوئنسرها از طریق خرید لایک یا سایر روش های غیرقانونی اقدام به کسب شهرت کرده اند. همکاری با چنین افرادی نتیجه ای جز شکست برای ما به همراه نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: روش‌ هایی که اعتبار آنلاین برند شما را افزایش می‌ دهد

3. ضرورت به روز بودن

گاهی اوقات فرآیند ایجاد اعتماد در میان مشتریان در پشت صحنه کسب و کار و نحوه فعالیت سازمانی برندمان جریان دارد. اگر ما در تلاش برای جلب اعتماد مشتریان به برندمان هستیم، باید همیشه آماده پذیرش انتقادات و به روز رسانی فرآیند فعالیت برندمان باشیم. بدون تردید هر برندی دارای نقاط ضعف متعددی است. اگر مشتریان اقدام به انتقاد از ما می کنند، این امر ناشی از اهمیت ما در نگاه آنهاست بنابراین ما باید این انتقادات را در راستای بهبود عملکرد برندمان مورد استفاده قرار دهیم.

اشتباه برخی از برندها عدم توجه به انتقادات مشتریان است. به این ترتیب به تدریج مشتریان از برند ما دلسرد خواهند شد. این امر به معنای پایان کار یک برند در دنیای کسب و کار خواهد بود.

چگونه اعتماد مشتریان به برندمان را جلب کنیم

ارائه خدمات به روز همیشه در ارزیابی مشتریان از برند ما تاثیر دارد. ما باید همیشه به دنبال استفاده از آخرین فناوری های روز برای ارتقای کیفیت خدمات مان باشیم. فقط در این صورت امکان حفظ مشتریان هدف فراهم خواهد شد. اشتباه اصلی در این میان تلاش برای حفظ مشتریان بدون توجه به پیشرفت های حوزه کاری مان است. نتیجه این امر عقب ماندن ما از رقبا در زمینه ارائه راهکارهای بهتر برای رفع مشکلات مشتریان خواهد بود.

4. تداوم، کلید موفقیت بلندمدت

هر برندی دارای شخصیت خاص خود است. همین نکته موجب علاقه مندی برخی از مشتریان در بازار به برند ما خواهد شد. یکی از نکات مهم در زمینه افزایش اعتماد مشتریان به برندمان تلاش برای پایبندی به شخصیت اصلی برندمان است. شاید این نکته در نگاه نخست همراه با مشکلات بسیار زیادی باشد. به هر حال هر برند نیازمند ارتقای ویژگی ها یا به بیان دیگر ایجاد تغییرات است. نکته مهم در این میان حفظ ارزش های مرکزی برندمان در بلندمدت است. بهترین نمونه در این زمینه برند نایک است. این برند در طول دهه های متمادی فعالیت در دنیای تولید لوازم ورزشی هنوز هم حمایت از ورزشکاران در سراسر دنیا را ادامه می دهد. این امر نقش مهی در ارزیابی مشتریان از این برند بزرگ دارد. درست به همین خاطر کمتر برندی توانایی رقابت با نایک را دارد.

5. فقط انجامش بده

در پایان یک روز کاری فقط یک معیار مهم برای ارزیابی اعتبار و اعتماد برند در نگاه مشتریان وجود دارد. این معیار برخواسته از میزان عمل برندها به تعهدات شان است. بی تردید هر برند دارای تعهدات بسیار زیادی است. گاهی اوقات ما در زمینه اجرای تعهدات مان کم کاری بسیار زیادی انجام می دهیم. این امر اعتبار برندمان در نگاه مشتریان را به شدت کاهش می دهد بنابراین ما همیشه باید تعهدات برندمان در قبال مشتریان را در یاد داشته باشیم، در غیر این صورت به سرعت مورد بی اعتمادی مشتریان قرار خواهیم گرفت.

مطلب مرتبط: نقش توصیفات مشتری در جلب اعتماد مشتریان آنلاین

6.برندتان را از صفر بنا کنید

امروزه سر و صدای بسیار زیادی از سوی میلیون ها برند در سراسر جهان شنیده می شود. نکته مهم در این میان عدم توجه مشتریان به بخش قابل توجهی از این برندهاست. اگر ما به دنبال کسب موفقیت در دنیای کسب و کار هستیم، باید نسبت به ایجاد تفاوت میان خودمان و دیگران توجه داشته باشیم. در غیر این صورت ما نیز در میان سایر برندهای پرسر و صدا و کلیشه ای قرار خواهیم گرفت.

اغلب کارآفرینان باید برندشان را از صفر بنا کنند. این امر دشواری های زیادی دارد، اما شانس تعامل سازنده با مشتریان و ارتقای سطح کسب و کار به صورت قدم به قدم را فراهم خواهد ساخت. برندسازی مناسب نکته ای مهم و ضروری در فرآیند توسعه برند و جلب اعتماد مشتریان محسوب می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی