تبلیغات در اینستاگرام: راهکارهای فروش کالا - فرصت امروز

پنج شنبه, 09 آبان 1398 - 15:57

اینستاگرام همراه با فیس‎بوک و یوتیوب جزو برترین پلتفرم‎های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اجتماعی دنیا به شمار می‎رود، اما آنچنان که آمارها نشان می‎دهد در ایران شبکه اجتماعی اینستاگرام جایگاه بهتری دارد و تقریبا اینستاگرام یکی از پربازده‎ترین شبکه‎های اجتماعی است و هر روز میلیون‎ها کاربر به آن مراجعه می‎کنند.
گویا اینستاگرام برای برندها اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه طبق آمار حدود 20 میلیون ایرانی در این برنامه حساب کاربری دارند و درصد بیشتری از افراد، برندهای محبوب‎شان را از طریق این شبکه دنبال می کنند، بنابراین بستر بسیار مناسبی برای تبلیغ کالا و خدمات به شمار می‏رود.

در یکی از آمارها آمده که اینستاگرام در ایران حداقل ۲۰ میلیون کاربر دارد که این تعداد تقریبا ۲.۸۵درصد کاربران اینستاگرام را تشکیل می دهد. براساس آمار موجود هر ایرانی روزانه حدود ۲۵ دقیقه از وقت خود را در این شبکه می گذرانند.

تبلیغات در اینستاگرام

طبق آمار 75درصد از افراد، نسبت به تبلیغاتی که در شبکه های اینستاگرام‎شان مشاهده می‎کنند، واکنش نشان می‎دهند و بیشتر از یک سوم کاربران، تا به حال، از اینستاگرام برای خرید یک محصول استفاده کردند.

برای تبلیغات اینترنتی شبکه اجتماعی اینستاگرام می‎تواند مکان بسیار عالی برای دیده شدن محصولات باشد. اگر شما کسب و کاری دارید و می‎خواهید برای محصول خود تبلیغ کنید این فرصت را از دست ندهید و با تدوین یک پلن حرفه‎ای حضوری ثمربخش در فضاهای مختلف اینستاگرامی داشته باشید.

مطلب مرتبط: گزارش «فرصت امروز» از صفحه‌ های تبلیغاتی اینستاگرام / اینستاگرام ؛ فرصتی برای تبلیغات

بدون تردید تبلیغات در اینستاگرام تابع مجموعه ای از قواعد و اصول است. شما برای اینکه بتوانید با حداقل سرمایه‎گذاری تبلیغات حداکثری داشته باشید، باید این اصول را بشناسید و آنها را در تبلیغات کالا یا خدمات اجرا کنید.

هر کسب و کاری در وهله اول باید با شناسایی کامل جوانب فعالیت خود وارد این حوزه از تبلیغات شود. در بازار تبلیغات اینستاگرام همه نوع کسب و کارها دیده می شوند. از برندهای مشهور دنیا گرفته تا دختر خانم جوانی که در خانه نقاشی می‎کشد و می‎خواهد بفروشد. از این رو همه افراد نمی‎توانند از تمام ظرفیت‎ های تبلیغاتی اینستاگرام به طور یکسان استفاده کنند، مثلا تبلیغات اسپانسری اینستاگرام که توسط خود کمپانی اینستاگرام انجام می شود در ایران به سختی انجام می شود و هزینه آن هم بالاست و یا مثلا تبلیغات اینفلوئنسرمارکتینگ که توسط آدم های معروف یا سلبریتی ها اجرا می شود بیشتر برای بیزینس های بزرگ است و هزینه آن هم برای یک کسب و کار تازه پا گرفته زیاد است.

معمولا یک میکرو اینفلوئنسر مخاطبینی در رنج ۲ الی ۱۰۰ هزار فالوور در اینستاگرام دارد. آنها در موضوع خاصی که فعالیت دارند تاثیرگذاری بالایی دارند و مخاطبین آنها هر چقدر کم، به نظرات آنها در آن زمینه اطمینان دارند. برندها می‎توانند با هزینه ای کم از قدرت رسانه کوچک این افراد استفاده کنند.

اما به کسی ماکرو اینفلوئنسر می‎گوییم که بالاتر از ۱۰۰ هزار فالوور در اینستاگرام دارد.محتوای آنها معمولا با کیفیت بالایی است و به یک موضوع یا علاقه شخصی آنها متمرکز است. آنها همچنین مخاطبینی دارند که به مرور زمان و به صورت طبیعی رشد کرده است و بین مخاطبین‎شان از اعتبار بالایی برخوردارند.

و یا سلبریتی ها معمولا بالای یک میلیون فالوور دارند و اکثرا از طریق منبعی به غیر از شبکه اجتماعی مانند سینما یا موسیقی معروف شده‎اند و به خاطر معروف بودن و محبوبیت‎شان، در شبکه های اجتماعی نیز دنبال‎کننده‎های زیادی دارند.

شما حق انتخاب دارید تا با توجه به استراتژی تبلیغاتی و بودجه سازمانی از این امکانات برای تبلیغات استفاده کنید.

بنابراین کسی که برای کسب و کار پلن تبلیغاتی طراحی می‎کند باید همه زوایای یک کسب و کار رو شناسایی کند تا براساس ظرفیت و موقعیت و بودجه وارد این شبکه اجتماعی پرطرفدار شود.

شاید لازم باشد هر کسی که می‎خواهد کالای خود را در اینستاگرام تبلیغ کند ابتدا استراتژی تبلیغات خود را تدوین کند. در استراتژی شما باید ابتدا مشتریان را شناسایی کنید و سپس محتوایی مخصوص او تهیه کنید. در استراتژی شما تعیین می‎کنید که آیا برای تبلیغ محصول فعالیت می‎کنید یا اینکه با فرهنگ‎سازی قصد دارید برند خود را به مشتریان معرفی کنید. گاهی نیز در استراتژی دو نوع فعالیت بهم پیوسته دیده می‎شود یعنی هم کار برندینگ انجام می‎شود و هم محصول برای فروش معرفی می‎شود.

برخی معتقدند که نباید همیشه به اینستاگرام فقط با هدف کسب درآمد نگاه کنیم اینستاگرام می‎تواند راهی برای برندسازی و ایجاد هویت برند در رسانه‎های اجتماعی باشد.گرچه برندسازی در نهایت به فروش می‎رسد اما هر برندی زمانی ماندگار است که مشتریانش آن محصول را خریداری کنند.

در این یادداشت به برخی از فاکتورهای مهمی که در زمینه تبلیغات در اینستاگرام برای فروش کالا مهم هستند اشاره مختصری می‎کنم تا با رعایت آنها امکان دیده شدن کالا یا خدمات بیشتر شود:

1- برای تبلیغات باید به سراغ صفحاتی در اینستاگرام بروید که فالوور زیاد دارند، اما آیا هر صفحه اینستاگرامی که فالوور زیاد دارد قابل اعتماد است؟ حتما شما هم می‎دانید که بسیاری از مدیران این پیج‎ها برای جلب توجه کاربران اقدام به خریدن فالوورهای فیک یا تقلبی می کنند بنابراین گاهی در بالای صفحه عدد 100k آمده اما میزان افرادی که از پیج آنها بازدید می‎کنند بسیار کم است. به طور متوسط 10تا 20درصد از فالوورها پست‎ها را می‎بینند و تعداد کمتری لایک می‎کنند اما وقتی پیجی 100 هزار فالوور دارد حداقل باید 10 هزار بازدید داشته باشد اما وقتی پیجی با چنین فالووری تنها 500 تا بازدید دارد یعنی اینکه فالوورهای این صفحه فیک هستند، بنابراین به سراغ صفحاتی بروید که فالوور واقعی دارند.

2- صفحاتی را انتخاب کنید که با موضوع فعالیت شما نسبت نزدیک دارد. شاید یک صفحه اینستاگرامی در زمینه سینما 200 هزار فالوور واقعی داشته باشد اما آیا این افراد علاقه‎ای فرضا به محصول شما که یک عروسک پارچه‎ای است دارند؟ بنابراین شما باید وارد صفحاتی شوید و کسانی را فالو کنید که علاقه‎مند به محصولاتی مانند محصول شما هستند. به عبارت دیگر مشتری هدف اصلی خود را پیدا کنید.

3- نوع تبلیغ خود را مشخص کنید. شما می‎توانید از همه انواع تبلیغات متنی و بنری و صوتی و تصویری در فضای اینستاگرام استفاده کنید، اما هر یک از اینها کارکردهای متفاوتی دارند.

تبلیغات بنری: شما یک بنر تبلیغاتی درست می کنید و به یک صفحه بزرگ برای تبلیغ در اینستاگرام می سپارید. تاثیر بنر شاید به اندازه ویدئو نباشد اما اگر طراحی خوبی داشته باشد و طراح از رنگ‎ها و فونت‎های خوبی استفاده کند می‎تواند نظر کاربر را به خود جلب کند.

تبلیغات ویدئویی: ویدئو در دنیای مجازی کاربرد بسیار عالی دارد و هر روز بر میزان بازدیدکنندگان ویدئو در این فضا اضافه می‎شود. در اینستاگرام که بر پایه عکس و ویدئو بنا گذاشته شده اهمیت ویدئوها دوچندان است. کاربر می‎خواهد در فرصتی کوتاه با دیدن یک عکس یا یک ویدئو کوتاه به نتیجه دلخواه برسد، بنابراین استفاده از ویدئو برای معرفی کالا خیلی مهم است و به فروش کالا بسیار کمک می‎کند، بنابراین گاهی لازم است یک ویدئو برای معرفی کالا یا خدمات خود تهیه کنید. طبعا قیمت تبلیغات بنری با ویدئو متفاوت است و تاثیر هر کدام نیز فرق دارد. انتخاب نوع تبلیغ به شما و برنامه تبلیغاتی شما ارتباط دارد.

مطلب مرتبط: تأثیر اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی

تبلیغات در استوری: این روزها تبلیغات استوری خیلی کاربرد دارد. خیلی از کاربران اصلا وارد پیج نمی شوند و تنها با استوری اطلاعات زیادی به دست می‎آورند بنابراین از این فضا در اینستاگرام می‎توانید به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. تبلیغات در استوری برای کسانی است که محصولی برای فروش دارند یا می خواهند مخاطبان تبلیغ از وب سایت شان دیدن کنند. شیوه های استفاده از آن نیز فراوان است. شما یک شیوه جذاب و دیدنی را انتخاب کنید.

زمان تبلیغات: یکی از مسائل مهم در تبلیغات اینستاگرامی زمان است. شما باید زمانی را برای تبلیغات انتخاب کنید که مشتری هدف شما حضور دارد. گاهی شما با توجه به بودجه زمان بیشتری را انتخاب می‎کنید اما اگر زمان شما در تبلیغ محدود است حتما ساعاتی را انتخاب کنید که مشتریان شما حضور دارند و می‎توانند کالای شما را ببینند.

بدون تردید حضور شما در اینستاگرام به عنوان کسی که صاحب کالای تولیدی یا خدماتی هستید بسیار اهمیت دارد. البته نحوه تبلیغات و حضور نیز می‎تواند در ثمربخشی کار بسیار مهم باشد. فضاهای گوناگون شبکه اجتماعی اینستاگرام را برای معرفی محصول یا خدمات خود جدی بگیرید.

کارشناس کسب و کار*

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی