یکشنبه, 31 فروردين 1399 - 10:01

بایدهای پیگیری فروش در اینستاگرام

بدون تردید اغلب ما نسبت به تاثیر اینستاگرام بر روی وضعیت کسب و کارمان آگاهی داریم. شمار بالایی از برندها در شبکه های اجتماعی دارای اکانت رسمی هستند. افزایش محبوبیت اینستاگرام در طول چند سال اخیر موجب جهت‎گیری بسیاری از برندها و کارآفرینان برای فعالیت در فضای آن شده است بنابراین مشاهده حضور اکانت های تجاری پرتعداد امر عجیبی نیست. نکته مهم در این میان نحوه استفاده از اینستاگرام برای توسعه کسب و کار خاص مان است. بی‎تردید توصیه های کلی و مبهمی برای توسعه کسب و کار در فضای اینستاگرام وجود دارد، با این حال کمتر توضیح ویژه و منحصر به فردی برای کسب و کارهای خاص وجود دارد. یکی از کسب و کارهای خاص فروش مستقیم محصولات است. این امر به دو حالت صورت می گیرد. در وضعیت نخست شرکت تولیدکننده به طور مستقیم با خریداران در تعامل قرار می گیرد. حالت دوم شامل فروش محصولات به خرده‏فروشی های بزرگ است. در هر صورت شیوه موردنظر نقش واسطه ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

استفاده از اینستاگرام برای توسعه کسب و کارهای مرتبط با فروش مستقیم ایده جالبی به نظر می رسد. ما به همین خاطر در ادامه بررسی کوتاهی بر روی شیوه های فروش مستقیم خواهیم داشت. راهکارهای مورد بحث برای اغلب کسب و کارها به منظور تجربه فروش موفقیت آمیز در اینستاگرام مناسب خواهد بود، اما به طور اختصاصی برای کسب و کارهای درگیر فروش مستقیم طراحی شده است.

بازاریابی در اینستاگرام با هدف فروش مستقیم

1. انتخاب تم یا پیامی مشخص

بسیاری از برندها دارای اکانت رسمی در اینستاگرام هستند. برخی دیگر نیز هنوز نسبت به ایجاد اکانت رسمی اقدام نکرده اند. به هر حال شمار بالایی از برندها فعالیت مناسبی در فضای شبکه های اجتماعی ندارند. این امر موجب افزایش نارضایتی کاربران از فعالیت بازاریابی و تبلیغات اغلب برندها در فضای آنلاین شده است. امروزه انتظارات مشتریان از برندها بسیار زیاد است. اگر ما توانایی پاسخگویی به نیازهای مشتریان را نداشته باشیم، به سرعت از سوی آنها حذف خواهیم شد. گام نخست در زمینه فروش موفقیت آمیز در شبکه های اجتماعی تلاش برای حفظ آرامش و پرهیز از اقدامات فوری است. ما باید هدف اصلی حضورمان در اینستاگرام را به خوبی درک کنیم. سپس امکان طراحی برنامه یا تدوین استراتژی های راهبردی به منظور مقابله با فعالیت منطقی وجود خواهد داشت.

مطلب مرتبط: چگونه با سرویس خرید اینستاگرام فروش برندمان را افزایش دهیم؟

هدف اصلی برند شما از فعالیت در فضای شبکه های اجتماعی چیست؟ هر برندی براساس ماهیت و اهدافش در زمینه فروش و بازاریابی به سراغ اقدامات خاصی می رود. آیا شما در زمینه ارائه خدمات آموزشی فعالیت دارید؟ شاید هم فروشنده مستقیم محصولات تولیدی تان هستید. شما به هر حال باید تکلیف وضعیت تان در اینستاگرام را مشخص کنید. این امر از نقطه نظر مشتریان نیز دارای اهمیت است. کاربران تا نسبت به ماهیت فعالیت شما مطمئن نباشند، اقدام به خرید محصولات از شما نخواهند کرد.

بهترین راهکار برای جلب نظر مخاطب هدف در اینستاگرام انتخاب یک تم یا پیام خاص برای برندمان است. این دو عامل باید به خوبی توانایی انتقال ماهیت و اهداف کسب و کار ما را داشته باشد. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری قابل توجه بر روی مخاطب هدف فراهم خواهد شد. برخی از کاربران فقط به دلیل ناتوانی در زمینه فهم هدف برندها از فعالیت در اینستاگرام توجه اندکی به آنها نشان می دهند بنابراین نخستین گام برای حضور فعالانه در اینستاگرام تعیین تم یا پیام اصلی برند است. به این ترتیب ما فرصت کافی برای جلب نظر مخاطب هدف و تعامل با وی را خواهیم داشت.

اشتباه برخی از برندها در زمینه انتخاب تم و پیام اصلی تقلید از دیگران است. ما همیشه باید به شرایط ویژه کسب و کارمان توجه داشته باشیم. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خاص برندمان را از دست می دهیم. تصمیم‎گیری درباره تم و پیام اصلی برندمان باید براساس ویژگی ها و ارزش های کلیدی صورت گیرد. این امر موجب تقویت انگیزه مخاطب هدف برای تعامل با ما خواهد شد.

2. مطالعه پیرامون هشتگ ها

بدون تردید حضور در اینستاگرام برای فروش محصولات فرآیندی زمان بر است. هیچ برندی یک شبه در این فضا موفقیت کسب نکرده است. اشتباه کلیدی برخی از برندها ناشکیبایی است. به این ترتیب آنها به دنبال کسب بیشترین موفقیت در کمترین زمان ممکن هستند. تولید محتوا در شبکه های اجتماعی نیازمند شناخت مخاطب هدف است. خوشبختانه بسیاری از برندها شناخت مناسبی از مشتریان شان دارند بنابراین تولید محتوا تا حدودی کار ساده ای خواهد بود. تنها نکته مهم در این میان ضرورت شناخت برخی از ویژگی های منحصر به فرد هر گروه از مشتریان است.

گام بعد در راستای فروش موفقیت آمیز در شبکه های اجتماعی تبدیل ایده های جذاب به محتوای قابل بارگذاری در اینستاگرام است. برخی از انواع محتواها بیش از اندازه گنگ و مبهم هستند. نتیجه این امر ناتوانی مخاطب هدف در زمینه برقراری ارتباط با برندهای موردنظر خواهد بود. هدف اصلی ما ساده‎سازی حداکثری ایده های مان برای مخاطب هدف است. بیان اصطلاح های تخصصی کسب و کارمان بدون بیان توضیحات تکمیلی هیچ فایده ای نخواهد داشت.

امروزه برندهای بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی مشغول به فعالیت هستند. این امر رقابت بسیار گسترده ای میان برندهای مختلف ایجاد می کند بنابراین ما کار دشواری برای جلب نظر مخاطب هدف مان پیش روی خواهیم داشت. یکی از راهکارهای مناسب در این میان استفاده از هشتگ های کاربردی به منظور جلب توجه بیشتر کاربران به پست های مان است. اغلب برندها و کاربران عادی برای دریافت بازدید بیشتر پست های شان اقدام به استفاده از هشتگ می کنند. شاید شما نیز هشتگ های بسیار زیادی برای پست های تان استفاده کرده باشید، با این حال اغلب برندها نتیجه محسوسی در زمینه استفاده از هشتگ دریافت نمی کنند.

استفاده از هشتگ نیازمند مطالعه بر روی ترندهای برتر در دنیای آنلاین و سپس ترکیب آنها با پیشنهادهای برندمان است. استفاده دلبخواهی از هشتگ ها هرگز نتیجه مناسبی برای برندها به ارمغان نمی آورد بنابراین ما باید اطلاعات کاربردی در مورد هر هشتگ را به دست بیاوریم. خوشبختانه امروزه منابع بسیار زیادی در زمینه استفاده از هشتگ های مختلف در اختیار برندها قرار دارد. این امر فرآیند مطالعه درباره هر هشتگ را به شدت کاهش می دهد. به این ترتیب ما دیگر نیازی به پرداخت هزینه به آژانس های بازاریابی و تبلیغات برای بهبود وضعیت نمایش پست های مان نخواهیم داشت.

اگر بودجه برندتان امکان صرف هزینه های قابل توجه را می دهد، سرمایه‎ گذاری بر روی همکاری با اینفلوئنسرها گزینه جذابی خواهد بود. اینفلوئنسرها به دلیل تاثیرگذاری بالا بر روی کاربران در حوزه های خاص همیشه گزینه ای جذاب برای همکاری برندها بوده اند. نکته مهم در این میان توجه به تخصص و مهارت افراد تاثیرگذار در کنار اعتبارشان نزد مخاطب هدف است. برخی از اینفلوئنسرها دارای اعتبار جعلی هستند. به این ترتیب همکای با آنها فقط موجب اتلاف بودجه مان می شود.

اگر شما فرآیند بارگذاری محتوا را در داخل اینستاگرام پیگیری کنید، امکان مشاهده دامنه استفاده از هر هشتگ فراهم خواهد بود. شما با نگاهی کوتاه به محتواهای موجود ذیل هر هشتگ درک مناسبی از وضعیت پیدا خواهید کرد. نکته مهم در این میان استفاده از تعداد مناسب هشتگ هاست. اینستاگرام استفاده از حداکثر 30 هشتگ برای هر پست را پیش‎بینی کرده است. بدون تردید تمام کاربران نیاز به استفاده از 30 هشتگ را ندارند. برندها نیز باید دست کم 2 یا 3 هشتگ و حداکثر 10 مورد را استفاده کنند. در غیر این صورت فرآیند فعالیت شان حالت عکس پیدا خواهد کرد.

مطلب مرتبط: تبلیغات در اینستاگرام: راهکارهای فروش کالا

برخی از برندها در فرآیند بارگذاری محتوا در اینستاگرام زیاده‎روی می کنند. به این ترتیب فعالیت آنها در عمل موجب رنجش خاطر مخاطب هدف می شود. تمرکز اصلی ما در این فرآیند باید ارائه محتوای ارزشمند و جذاب به مخاطب هدف باشد. در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف را از دست خواهیم داد. اگر برند ما در اینستاگرام به عنوان یک اکانت کسل‎کننده شهرت پیدا کند، رفع آن بسیار دشوار خواهد بود بنابراین تمرکز اصلی ما باید بر روی عدم کسب چنین شهرت هایی باشد.

3. ضرورت ایجاد تقویم محتوایی

شاید شما توانایی بیان عبارت «من نیازی به تقویم ندارم» در تمام طور روز را داشته باشید، با این حال نیاز عملی به چنین ابزاری اجتناب‎ناپذیر است. همانطور که ما برای آگاهی از وضعیت تاریخ و روزها از تقویم استفاده می کنیم، برای بررسی شرایط موجود در زمینه بارگذاری محتوا نیز باید به سراغ تقویم محتوایی برویم. شاید در ابتدا این مفهوم برای شما اندکی عجیب باشد. هدف اصلی از ایجاد تقویم محتوایی کمک به بارگذاری و تولید محتوا برای برندهاست. برخی از برندها در طول فرآیند تولید محتوا به دام بارگذاری محتوای یک شکل می افتند. تقویم محتوایی امکان پرهیز از چنین مشکلاتی را فراهم می آورد. به این ترتیب ما هر روز ماه را به بارگذاری نوع خاصی از محتوا اختصاص خواهیم داد. نتیجه این امر کاهش میزان نارضایتی کاربران از ماهیت محتواهای ما خواهد بود.

تمام افراد در زمینه بازاریابی و فروش نسبت به توانایی های شان خوشبین هستند. نکته مهم در این میان محاسبه شرایط غیرعادی و همینطور اختصاص زمان اضافی برای مدیریت شرایط است. اغلب برندهای تازه‎کار در زمینه فروش و بازاریابی با کمبود زمان مواجه می شوند بنابراین گام نخست در مدیریت مناسب کسب و کار در شبکه های اجتماعی تعریف زمان مناسب برای دستیابی به اهداف مان است.

مزیت اصلی جدول محتوایی امکان بارگذاری انواع موضوعات به طور یکسان است. همچنین ما امکان مشاهده وضعیت در برندمان در حوزه های مختلف را نیز خواهیم داشت. نسخه اولیه جدول های محتوایی به طور فیزیکی مورد استفاده برندها قرار می گرفت، اما اکنون نرم‎افزارهای هوشمند کار را ساده تر کرده اند. به این ترتیب ما با نصب برخی از نرم‏افزارهای رایگان امکان بهره‎مندی از مزیت های این سیستم ها را خواهیم داشت. نکته جالب در این میان امکان دسترسی کاربران مختلف به اطلاعات جدول از طریق اتصال به اینترنت است.

وقتی ما در نرم‏افزارهای ساخت جدول محتوایی قصد ایجاد نسخه تازه ای را داریم، باید حالت آنلاین را انتخاب کنیم. در غیر این صورت امکان مدیریت مناسب و منطقی محتوا را از دست خواهیم داد. اغلب تیم های بازاریابی دارای اعضای زیادی هستند. دسترسی به آمارها و برنامه های مربوط به فعالیت پیش روی برای هر کدام از اعضای تیم ضروری است. جدول های آنلاین اجازه دسترسی برخی از کاربران را فراهم می سازد.

تولید پیشاپیش محتوا ایده مناسبی برای استفاده از زمان های مرده افراد در طول روز است. نرم‎افزارهای مرتبط با جدول محتوایی امکان پیش‎تولید محتوا و تعیین زمان مناسب برای بارگذاری خودکار در اینستاگرام را فراهم می کنند. به این ترتیب کار ما تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. دغدغه اصلی اعضای تیم بازاریابی حجم وسیع کارهای پیش روی در ساعت های مناسب برای بارگذاری محتوا در اینستاگرام است. با پیش‎تولید محتوا چنین مشکلی به طور عملی رفع خواهد شد بنابراین ما امکان اختصاص زمان مان برای مدیریت امور مهم تر را خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: 21 راهکار افزایش شانس فروش محصول در اینستاگرام

جمع‎بندی

بدون تردید تولید محتوا در اینستاگرام برای فروش محصولات مختلف دشوار و پیچیده است. بررسی مسائل اصلی این حوزه در مقاله حاضر به صورت اجمالی انجام پذیرفت، با این حال شما به عنوان بازاریاب یا صاحب یک کسب و کار باید به طور مداوم در جست‎وجوی راهکارها و ایده های بهتری باشید. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری مداوم بر روی مخاطب هدف فراهم می شود. اشتباه برخی از برندها عدم برنامه‎ریزی طولانی‎مدت برای فروش پایدار در فضای آنلاین است. به این ترتیب پس از گذشت مدت‎زمانی اندک از صحنه رقابت و حضور در اینستاگرام حذف می شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید