پنج شنبه, 05 تیر 1399 - 10:11

امروزه عرصه کسب و کار درگیر تغییر و تحولات بسیار سریعی است. اغلب کارآفرینان در چنین فضایی باید به سرعت نسبت به تغییر شیوه های کسب و کار، بازاریابی و مدیریت برند اقدام کنند. در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان را نخواهند داشت. چالش اصلی در این میان سختی های موجود در راه توسعه کسب و کار در شرایط بی ثبات بازارهای مختلف است. بدون تردید معرفی برخی از فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی اهمیت بسیار زیادی دارد، اما همچنان مشکل اصلی پابرجا باقی مانده است.

هر چقدر در مورد دشواری های سازگاری با شرایط متغیر کسب و کار صحبت کنیم، هیچ‎کدام به اندازه شیوع ویروس کرونا برای اهالی کسب و کار شگفت‎آور نبوده است. ویروس کرونا بی ثباتی در عرصه کسب و کار را آشکار ساخته است. این امر در بازارهای مهم، حتی آنهایی که دارای ثبات حداقلی بودند نیز قابل مشاهده است. با این حساب وضعیت برای فعالیت برندها بسیار دشوار شده است. هدف ما در این مقاله بررسی شیوه های توسعه کسب و کار در شرایط بی ثباتی ناشی از ویروس کروناست. بدون تردید این شرایط به تنهایی وضعیت ناگوار کنونی را پدید نیاورده است. نکته مهم در این میان ترکیب این عامل با سایر بی ثباتی های طبیعی و ذاتی عرصه کسب و کار است. ما در ادامه به بررسی 11 نکته و راهکار عملی برای رهایی از دشواری های موجود در مسیر توسعه کسب و کار خواهیم پرداخت.

بازاریابی هدف توسعه کسب و کار دوران بی ثباتی کرونا

1. اهمیت تبلیغات

بسیاری از برندها به محض شروع یک بحران در عرصه جهانی شروع به حذف بودجه بخش بازاریابی می کنند. این نوع گرایش به نوعی در میان تمام کسب و کارها قابل مشاهده است. شاید در نگاه نخست این اقدام برای پیشگیری از بروز بحران های مالی سنگین برندها طبیعی باشد، با این حال تحلیل ما در این بخش بر روی ضرورت حفظ جایگاه برندمان حتی در شرایط ناگوار ویروس کروناست.

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار با 6 ایده ساده

اغلب برندها در طول هفته های گذشته فعالیت شان را دوباره شروع کرده اند. نکته جالب در این میان مواجهه اغلب شرکت های غیرفعال در زمینه بازاریابی و تبلیغات در طول کرونا با فقدان جذابیت برای مشتریان است. شاید همین شرکت ها تا پیش از شیوع کرونا جذابیت های بسیار زیادی برای مشتریان داشتند، اما اکنون کمترین تغییر و ترغیبی در مشتریان ایجاد نمی کنند.

بسیاری از کارشناس ها کاهش تمایل مشتریان برای خرید از برندها را تحت دشواری های مالی ناشی از کرونا تحلیل می کنند. بدون تردید این رویکرد برای تحلیل مشکلات جاری اهمیت بالایی دارد، با این حال تمام وضعیت جاری بر این اساس قابل تحلیل نیست. توجه ما در این بخش بر روی موفقیت برخی از برندهای فعال در زمینه بازاریابی تبلیغات در طول دوران اوج کرونا در مقایسه با رقبای غیرفعال شان است. بر این اساس هرچه برندها در این بحران دارای فعالیت بیشتری از نظر بازاریابی بودند، توانایی حفظ و حتی جلب نظر مشتریان تازه شان افزایش پیدا کرده است. این نکته در ابتدای شیوع ویروس کرونا به خوبی مدنظر برخی از برندهای بزرگ قرار گرفت. همین نکته آنها را نسبت به سایر برندهای محلی متمایز کرد.

شاید برخی از برندها به دلیل مشکلات مالی ناشی از کرونا توانایی سرمایه گذاری برای بخش بازاریابی را نداشته باشند بنابراین ظاهرا چنین برندهایی عذر موجهی برای انفعال در عرصه بازاریابی و تبلیغات دارند. نکته مهم در این میان یافتن فرصت ها و منابع مالی مناسب برای فعالیت در عرصه بازاریابی و تبلیغات است. اگر ما به دنبال ادامه حضور در بازار و رقابت با دیگر برندها هستیم، باید هرگونه شرایط دشواری را نیز پشت سر بگذاریم. در غیر این صورت ادامه فعالیت مان، به ویژه در دوران پساکرونا، در سایه ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

یکی از صنعت های موفق در زمینه تبلیغات و کسب سود از این طریق در دوران کرونا حوزه مد و پوشاک است. بدون تردید این صنعت در طول دوران کرونا با افت فروش وحشتناکی مواجه شد. دلیل این امر نیز دغدغه های مهم تر مشتریان برای خرید بود. بنابراین در ابتدا مشتریان هیچ تمایلی برای خرید محصولات برندهای بزرگ این عرصه نشان نمی دادند. نکته مهم در این میان ارزیابی درست برندهای فعال در صنعت مد از ماهیت موقتی این دوران بود. به این ترتیب با ادامه سرمایه گذاری در بخش بازاریابی موفق به جلب نظر مشتریان در مدت زمانی طولانی شدند. اکنون با افت شرایط بسیار بحرانی کرونا دوباره مشتریان این برندها اقدام به خرید انواع پوشاک می کنند.

2. ارزیابی ترندهای موجود در بازار

آیا شما تصمیم به عدم کاهش بودجه بخش بازاریابی گرفته اید؟ این نکته یکی از تصمیم های مهم مدیریتی شما در طول سال جاری خواهد بود، اما به تنهایی برای موفقیت کسب و کارتان کافی نیست. مسئله اساسی در این میان انتخاب ترندهای بازاریابی و تبلیغات مناسب است. امروزه بسیاری از برندها مشغول به سرمایه گذاری در بخش بازاریابی هستند، اما تعداد بسیار اندکی از آنها توانایی تاثیرگذاری مثبت بر روی مخاطب هدف را دارند.

پیام های بازاریابی ما در تمام وضعیت ها باید ارجاع مستقیمی به نیازهای مشتریان داشته باشد. در غیر این صورت توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهند داشت. اشتباه برخی از برندها در طول دوران شیوع ویروس کرونا فقدان توجه به نیازهای اساسی مشتریان بود. برخی از برندها مانند جنرال موتورز، علی رغم فقدان تخصص در زمینه تولید لوازم بهداشتی، با هدف حمایت از مشتریان اقدام به تولید تجهیزات موردنیاز تیم های پزشکی و انواع ماسک های کاربردی کرد. این نکته شاید در ابتدا بسیار عجیب یا حتی ساده به نظر برسد، با این حال تاثیرگذاری بسیار بالایی بر روی ذهنیت مشتریان از یک برند دارد.

مطلب مرتبط: چگونه کسب و کار کوچک مان را توسعه دهیم؟

امروزه مرز میان فعالیت های بازاریابی و اقدامات اساسی برندها بسیار خدشه پذیر شده است. ما باید به دنبال راهکارهایی برای توسعه نام برندمان در وضعیت های مختلف باشیم. یکی از بهترین گزینه ها در این میان فعالیت بازاریابی با محوریت نیازهای مشتریان در طول اوج ویروس کروناست.

بدون تردید برندها در طول دوران شیوع ویروس کرونا دشواری های بسیار زیادی از نظر جلب نظر مخاطب هدف دارند. یکی از توصیه های اساسی ما در این میان تلاش برای درک دشواری های عمیق مشتریان است. بدون تردید ما در طول شیوع ویروس کرونا از منظر کسب و کار چالش های بسیار زیادی را تجربه کرده ایم. این نکته در افق دید مشتریان نیز وجود دارد. نکته مهم در اینجا تلاش برای مشاهده وضعیت ناپایدار ویروس کرونا از نقطه نظر مشتریان است. وقتی ما درک درستی از وضعیت مشتریان در شرایط کنونی پیدا کنیم، امکان تحلیل شرایط به صورت کاربردی تر را نیز خواهیم یافت.

ایراد اصلی بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی استفاده از کلیشه های قدیمی است. نتیجه این امر ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. وقتی کمپین های بازاریابی ما شباهت بسیار زیادی به رقبا داشته باشد، در عمل توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان را از دست خواهیم داد. تبلیغات موفق در طول تاریخ همیشه یک پیام تازه و جذاب برای مخاطب هدف داشته اند. دشواری های یافتن پیام جذاب و تازه برای مخاطب هدف بر هیچ‎کس پوشیده نیست بنابراین ما باید خود را آماده فعالیتی همراه با سختی قابل توجه در عرصه بازاریابی کنیم.

3. تنظیم پیام های بازاریابی

بررسی ترندهای بازاریابی گامی دیگر برای بهبود شرایط برندمان در طول بحران کروناست. بسیاری از برندها در جست‎وجو برای یافتن پیام های بازاریابی به سراغ الگوهای بسیار قدیمی می روند. شاید این الگوها در شرایط عادی همچنان تاثیرگذاری مناسبی بر روی مخاطب هدف داشته باشد، اما شرایط شیوع ویروس کرونا نوع دیگری از ترندها را طلب می کند.

بی تردید تلاش برای ایجاد ترندهای برتر برای هر برندی دشوار خواهد بود. نکته مهم در این میان ارزیابی وضعیت بازاریابی برندهای بزرگ و تلاش برای تقلید از آنهاست. فقط در این صورت ما بدون صرف هزینه های گزاف امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهیم داشت.

برندهای بزرگ دارای الگوی منحصر به فردی برای طراحی پیام های بازاریابی هستند. تیم های توسعه و تحقیقات آنها از شیوه های بسیار متنوعی برای بازاریابی استفاده می کنند. اگر ما به عنوان یک کسب و کار کوچک به دنبال راه‎اندازی بخش توسعه و تحقیقات باشیم، باید مقدار بسیار زیادی از بودجه مان را صرف کنیم. این امر اغلب از سوی برندها با تردید همراه است بنابراین راهکار جایگزین تلاش برای تقلید از فعالیت بازاریابی برندهای بزرگ است.

نکته مهم در این میان ایجاد تمایز میان تقلید و الگوبرداری از برندهای بزرگ با کپی برداری است. ما همیشه باید تغییراتی در پیام اصلی برندهای مدنظرمان ایجاد کنیم. در غیر این صورت مخاطب هدف به سختی متوجه ویژگی منحصر به فرد تبلیغات شما خواهد شد.

مطلب مرتبط: چگونه کسب و کاری توسعه می یابد؟

امروزه مشتریان هوشمندی بسیار زیادی در بررسی تبلیغات دارند. اگر ما پیام تبلیغاتی دیگر رقبا را بدون هیچ تغییری در کمپین مان پیاده کنیم، به سرعت با واکنش های منفی آنها مواجه خواهیم شد بنابراین برای حفظ جایگاه برندمان هم که شده، باید تغییراتی اساسی در پیام های بازاریابی ایجاد کنیم.

بدون شک کسب و کارها در شرایط کنونی هنوز هم تحت تاثیر تردیدهای مشتریان برای خرید کالا و خدمات هستند. نکته مهم در این میان ایجاد انگیزه و ترغیب مشتریان برای خرید است. بهترین نمونه در این میان برندهای فعال در زمینه اجاره خودرو هستند. این برندها براساس الگوی رایج توانایی تاثیرگذاری چندانی برای فروش بیشتر در شرایط کنونی را ندارند، با این حال در بازار ایالات متحده اقدام به تبلیغات گسترده برای عید پاک کردند. این امر موجب ترغیب هرچه بیشتر مشتریان برای اجاره خودرو، حتی در شرایط دشوار کرونایی، شد. این ایده باید از سوی بسیاری از برندها مورد استفاده قرار گیرد. ما همیشه امکان استفاده از ایده های جذاب برای توسعه کسب و کارمان را داریم. نکته مهم در این میان بهره گیری از الگوهای شخصی‎سازی شده برای برندمان است.

4. ارزیابی فرآیند بازاریابی و فروش

تحلیل عملکردهای بازاریابی و فروش برای برندها مزیت های بسیار زیادی دارد. براساس گزارش موسسه مک کنزی، ارزیابی دوباره فعالیت فروش از سوی برندها حداکثر تا 50 درصد افزایش فروش را همراه خواهد آورد. امروزه بسیاری از برندها در سطح شعاری مشغول به ارزیابی مجدد کمپین های بازاریابی شان هستند، با این حال کمترین اقدام واقعی در این حوزه انجام نمی دهند بنابراین گام نخست برای موفقیت در این عرصه تغییر دیدگاه مان به فرآیند بازنگری در کمپین های بازاریابی است.

بی تردید همه ما توصیه هایی در زمینه بازاریابی و فروش خوانده ایم. شاید برخی از برندها چنین توصیه هایی را اجرا نیز بکنند، با این حال تاثیرگذاری توصیه ها و تکنیک های مختلف با هم تفاوت بنیادی دارد. نکته مهم از نظر ما در این بخش تلاش برای ارزیابی انتقادی فرآیند بازاریابی و فروش برندمان است. ما همیشه امکان تمجید از فرآیندهای جاری را داریم، اما این امر کمک چندانی به برند ما نخواهد کرد بنابراین انتقاد از فرآیندهای جاری امری ضروری در میان کسب و کارهای مختلف خواهد بود.

انتقاد از فرآیندهای بازاریابی و فروش نوعی فشار مضاعف برای یافتن راهکارهای بهتر ایجاد می کند. نکته مهم در این میان ادراک تیم بازاریابی و فروش شرکت از انتقادهای ماست. اگر آنها برداشت نامناسبی از انتقادهای ما داشته باشند، فرآیند تعامل درون سازمانی با دشواری های بسیار زیادی همراه خواهد شد بنابراین ما باید انتقادهای مان نسبت به فرآیند بازاریابی را در نهایت دقت و به صورت دوستانه بیان کنیم.

5. ترک الگوهای بازاریابی بی ثمر

اغلب برندها در فرآیند بازاریابی بر روی استفاده از تمام شیوه های در دسترس تاکید دارند. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از الگوهای همراه با نتیجه‎‏بخشی بیشتر است. بودجه شرکت ها برای بازاریابی همیشه با محدودیت همراه است بنابراین برنامه ریزی به منظور استفاده درست از چنین بودجه ای ضروری خواهد بود.

برخی از شیوه های بازاریابی در کسب و کارهای مختلف دارای تاثیرگذاری موردنظر نیستند. این امر در میان برندهای مختلف کاملا طبیعی محسوب می شود بنابراین ما در زمینه انتخاب رویکرد بازاریابی برندمان باید نسبت به تمام الگوها و نکات جانبی توجه داشته باشیم. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهیم داشت.

شاید بیان حوزه های نامناسب برای بازاریابی و تبلیغات برای تمام کسب و کارها امکان‎پذیر نباشد، با این حال اشاره اجمالی به این حوزه بی‎فایده نخواهد بود. یکی از حوزه های دارای کمترین بازده برای برندها مربوط به بخش تبلیغات تلویزیونی است. امروزه کاربران توجه بسیار اندکی به شبکه های تلویزیونی دارند. این امر نوعی بحران برای چنین شبکه هایی محسوب می شود. نکته مهم در اینجا تلاش ما برای استفاده بهتر از الگوهای جایگزین بازاریابی است. فقط در این صورت فرصت کافی برای جلب نظر مخاطب هدف پدیدار خواهد شد.

6. ضرورت طراحی استراتژی بازاریابی

برنامه ریزی در شرایط کنونی دشواری های بسیار زیادی دارد. اغلب برندها برای برنامه ریزی با دشواری های بسیار زیادی مواجه هستند. وقتی شرایط کسب و کار به طور مداوم در حال تغییر است، ما نیز باید فضای مناسب برای تغییرات سریع و در لحظه برندمان ایجاد کنیم. ایراد اصلی برنامه های بازاریابی اغلب برندها در شرایط کرونایی تلاش برای ایجاد نوعی ثبات است. وقتی عرصه بازاریابی و به طور کلی کسب و کار فاقد چنین ثباتی است، بنابراین تلاش برای ایجاد ثبات از سوی ما به طور قطع همراه با شکست خواهد بود.

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار با مشارکت افراد تاثیرگذار

بدون تردید مخاطب هدف ما در عرصه بازاریابی دارای مشکلات مختلفی است بنابراین ما باید براساس نیازهای روز مشتریان اقدام به طراحی پاسخ ها و پیشنهادهای بازاریابی کاربردی کنیم. گروه بندی مشتریان در قالب های گوناگون امری ضروری برای تولید کمپین های بازاریابی تاثیرگذار است.

برندهای بزرگ همیشه براساس تفاوت های موجود در نیازها و سلیقه مشتریان اقدام به شخصی سازی محتوای بازاریابی شان می کنند. نکته مهم در این میان شناخت درست مشتریان و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی آنهاست. ما فقط در این صورت شانس کافی برای تعامل با مخاطب هدف را خواهیم داشت.

طراحی استراتژی های بازاریابی باید مورد بازبینی کلی قرار گیرد. هدف سنتی از طراحی استراتژی بازاریابی ایجاد نوعی ثبات در فعالیت برند است. شرایط کنونی دنیای کسب و کار هرگونه ثباتی را نفی می کند بنابراین ما باید به دنبال رویکردهای دیگری برای انطباق با شرایط ناپایدار کنونی باشیم.

7. آگاهی از خطرهای پروژه های بلندمدت

اکنون اغلب شرایط و فرآیندهای کسب و کار در بازارهای مختلف دستخوش تغییر شده است. این نکته برای برندها شرایط دشواری را ایجاد کرده است. با این حساب هرگونه ثباتی دست نیافتنی خواهد بود. شاید در ادامه با کاهش دشواری های بازاریابی در فعالیت کسب و کارها نوعی افق مثبت برای ثبات برندها قابل ارزیابی باشد، با این حال وضعیت کنونی به هیچ وجه اینگونه نیست. نکته مهم در این میان تلاش برای پرهیز از برنامه ریزی های طولانی مدت است. این نکته شرایط دشواری برای برندها ایجاد خواهد کرد.

اغلب برندها تمایل به برنامه ریزی طولانی مدت برای بازاریابی و تبلیغات دارند. بنابراین پرهیز از چنین رویکردی برای آنها بسیار دشوار خواهد بود. توصیه ما در این بخش ترک کامل رویکردهای بلندمدت در عرصه بازاریابی نیست. بدون تردید هر برندی نیازمند برنامه ریزی مقطعی است. توصیه اساسی ما آگاهی از ریسک های موجود در وضعیت کنونی برای فعالیت طولانی مدت در عرصه بازاریابی است.

اگر شما از ریسک های حوزه بازاریابی بلندمدت به خوبی آگاهی دارید، امکان نوعی برنامه ریزی برای مقابله با تاثیرات منفی شرایط کنونی، با دشواری های فراوان، وجود خواهد داشت. با این حال هرگز راهکار ساده و یکدستی برای موفقیت بازاریابی پیش روی تان نیست.

8. بهینه‎سازی فرآیندهای جاری

پیش از پایان بحث پروژه های طولانی مدت بازاریابی باید به یک نکته دیگر نیز اشاره کنیم. این نکته مربوط به بهینه‎سازی فرآیندهای جاری برند است. بدون تردید تمام کسب و کارها در شرایط مختلف نیازمند طراحی الگوهای بازاریابی برای جلب نظر مخاطب هدف هستند. نکته مهم در این میان استفاده از شیوه های متنوع برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است.

وقتی ما از ایجاد تنوع و تاثیرگذاری بیشتر فرآیندهای بازاریابی صحبت می کنیم، باید بهینه‎سازی فرآیندهای بازاریابی جاری را نیز مدنظر قرار دهیم. بسیاری از برندها در طول سال های متمادی از یک الگوی بازاریابی استفاده می کنند. این امر دشواری های بسیار زیادی در بلندمدت ایجاد خواهد کرد. توصیه ما در این بخش ایجاد بخش خدمات مشتریان برای ارائه سرویس های مطلوب به مشتریان و همچنین آگاهی از نظرات آنها برای بهینه‎سازی فرآیند بازاریابی برندهاست.

بدون تردید ویروس کرونا تاثیر بسیار منفی بر روی وضعیت کسب و کارها داشته است. با این حال مزیت بازاندیشی کلی بر روی فرآیندهای بازاریابی کنونی برندها را نیز به ارمغان آورده است. بی شک در وضعیت عادی کمتر برندی اقدام به بازاندیشی در بنیان های فعالیت بازاریابی اش می کرد.

9. اخذ رویکرد آنلاین

بسیاری از برندها هنوز هم درگیر چالش های اساسی در سطح تصمیم گیری برای مقابله با تاثیرات ناگوار ویروس کرونا هستند. بی تردید این نکته عجیب به نظر می رسد. امروزه برندهای بزرگ در کمترین زمان ممکن توانایی مدیریت شرایط کنونی را پیدا کرده اند. بنابراین ناتوانی برخی از برندها برای سازگاری با شرایط جاری امری عجیب خواهد بود.

یکی از ترندهای مهم بازاریابی در طول مدت شیوع کرونا استفاده از پلتفر م های آنلاین برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب هدف است. بازاریابی دیجیتال در طول سه ماه اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است بنابراین ما نیز باید از شیوه موردنظر به خوبی استفاده کنیم. بسیاری از برندها در طول ماه های اخیر با تمرکز بر روی بازاریابی آنلاین موفق به توسعه کسب و کارشان شده اند.

بی تردید در هر شرایط بحرانی برخی از برندها رویکردهای بهتری اخذ می کنند. نکته مهم برای کسب و کارهای میان رده و کوچک تلاش برای الگوبرداری از رویکرد موفق برندهای بزرگ است. این امر بدون هزینه ای گزاف موجبات موفقیت در عرصه کسب و کار را فراهم خواهد کرد.

وقتی ما به سراغ رویکرد آنلاین برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف می رویم، باید اطلاع‎سانی قوی داشته باشیم. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت. نکته مهم در اینجا بیان دشواری های فعالیت کنونی در عرصه کسب و کار است. برخی از برندها چنین نکته ای را با مشتریان به اشتراک نمی گذارند. نتیجه این امر ناتوانی برندهای موردنظر برای کنترل انتظارات مشتریان است.

10. ارتباط تان با مشتریان را قطع نکنید

تعامل با مشتریان همیشه دارای اهمیت است. برخی از برندها پس از شیوع بحران کرونا کانال های ارتباطی شان با مخاطب هدف را مورد بی توجهی قرار دادند. نتیجه این امر فراموشی برندهای موردنظر از سوی مشتریان شان بود بنابراین شما باید در هر شرایطی ارتباط سازنده تان با مخاطب هدف را حفظ کنید.

وقتی ما در تعامل مداوم با مشتریان هستیم، آگاهی از شرایط جاری بسیار ساده تر خواهد بود بنابراین چنین نکته ای دارای مزیت های دوطرفه برای برندها و مشتریان خواهد بود.

11. تولید محتوای تعاملی تر

تعامل با مخاطب هدف فقط با بیان شعارهای جذاب امکان‎پذیر نیست. ما باید در عمل نیز اقدامات مفیدی برای جلب نظر مشتریان انجام دهیم. یکی از توصیه های اساسی ما در این میان تلاش برای تولید محتوای تعاملی تر است. چنین محتواهایی تاثیرگذاری به مراتب بیشتری بر روی مشتریان دارد. همچنین موجب جلب نظر مشتریان و ترغیب شان برای ارائه بازخورد به برند ما خواهد شد.

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کارهای کوچک در 6 گام

بدون تردید بازاریابی در شرایط کنونی امر بسیار دشواری محسوب می شود. نکته مهم تلاش برای یافتن راهکارهایی به منظور مدیریت شرایط سخت کنونی است. هدف ما در این مقاله بررسی دشواری های بازاریابی و ارائه برخی از راهکارهای مناسب بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی