پنج شنبه, 24 بهمن 1398 - 09:13

پیشنهادی که مشتریان نمی توانند رد کنند

بازاریابی در دنیای کنونی دشواری های خاص خود را دارد. بسیاری از برندها علی رغم آگاهی از اهمیت بازاریابی در عمل عملکرد چندان خوبی بر جای نمی گذارند. این مشکل ناشی از اشتباهات و نکات بسیار زیادی است. یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی ارائه پیشنهادی جذاب برای مشتریان است. در حقیقت مشتریان نباید توانایی رد پیشنهادات تیم بازاریابی ما را داشته باشند. فقط در این صورت شانس ما برای جلب نظر مشتریان به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. اغلب برندها در تلاش برای جلب نظر مشتریان اقدام به ارائه برخی از محصولات یا خدمات شان به طور رایگان برای مدت زمانی محدود می کنند. به این ترتیب کیفیت تولیدات و خدمات برند ما به طور عینی به مشتریان ثابت خواهد شد. بسیاری از برندهای فروش در زمان رونمایی از محصولات نوآورانه شان اقدام به استفاده از این استراتژی جذاب کرده اند.
هدف اصلی از ارائه پیشنهاد در زمینه بازاریابی کاهش فاصله ای مهم در ذهن مخاطب است. خریدار همیشه دوگانه «آیا باید این محصول را بخرم» و «بله، من باید این محصول را خریداری کنم» را دارد. برندهای موفق همیشه به مشتریان برای برتری دادن به بخش دوم دوگانه ذهنی شان کمک می کنند. برندهای معمولی نیز بدون آگاهی از چنین دوگانه ای به فعالیت و احتمالا شکست در زمینه بازاریابی ادامه خواهند داد.

من براساس تجربه طولانی ام در زمینه بازاریابی بسیاری از برندها، به ویژه در حوزه خرده فروشی و فروش آنلاین را بی اطلاع از ضرورت ارائه پیشنهادهای جذاب به مشتریان ارزیابی می کنم. این امر مشکل بسیار مهمی محسوب می شود. عدم شناخت کافی از مشتریان در میان برندها به این سادگی ها قابل حل و فصل نیست. همه ما در زمینه جلب نظر مخاطب نسبت به تاثیر ارائه محصولات یا خدمات رایگان آگاهی داریم. نکته مهم در این میان عدم کفایت برچسب بازاریابی «رایگان» برای جلب نظر مخاطب کنونی است. امروزه استفاده از المان های رایگان در میان برندها به شدت افزایش پیدا کرده است. همچنین عملکرد نامناسب برندها در زمینه سوءاستفاده از اعتماد مشتریان باعث شکاکیت هرچه بیشتر خریدار نسبت به پیشنهادهای به ظاهر رایگان برندها شده است بنابراین ما نیازمند اقدامی فراتر از برچسب بازاریابی «رایگان» هستیم.

طراحی پیشنهاد بازاریابی جذاب

بی تردید ما باید عملی فوری و دقیق برای بهبود وضعیت بازاریابی برندمان انجام دهیم. ناتوانی در زمینه فروش محصولات به معنای شکست دیر یا زود برندمان است. در این زمینه توجه به نکات ذیل برای ارائه پیشنهادهای هرچه جذاب تر بازاریابی ضروری خواهد بود:

مطلب مرتبط: فروش موفق با قیمت گذاری عجیب و غریب

1. پیشنهاد بازاریابی فقط برای اطلاع رسانی در زمینه وجود برخی تخفیف ها یا ارائه محصولات رایگان نیست. پیشنهاد بازاریابی ترکیبی از قیمت مناسب، تاکید بر روی کیفیت محصول و خدمات جانبی برجسته است. ایراد اصلی اغلب برندها تاکید صرف بر روی تخفیف هرچه بیشتر است. به این ترتیب مشتریان انگیزه کافی برای خرید را پیدا نخواهند کرد.

2. بخشی از پیشنهاد بازاریابی مربوط به چگونگی پس گرفتن محصول از سوی فروشنده است. شاید مشتریان به هر دلیلی از خریدشان پشیمان شوند. همچنین در صورت بروز مشکلی برای محصول موردنظر باید گارانتی های لازم وجود داشته باشد. در غیر این صورت برند ما شهرت منفی در زمینه خدمات پس از فروش در بازار پیدا خواهد کرد. آیا برند شما محصولات خراب را پس می گیرد؟ اگر پاسخ شما به این پرسش منفی است، مشکلات بسیار زیادی در زمینه خدمات پس از فروش دارید.

3. پیشنهاد ما درست به اندازه کیفیت و برتری محصول موردنظر باید حرفه ای طراحی شود. نمایش محصول در بهترین وضعیت و بیان تمام جزییات اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر ما به طور درست ویژگی های محصول مان را بیان نکنیم، امکان کسب موفقیت نخواهیم داشت. نکته مهم در اینجا ایجاد فرآیندی ویژه برای بازاریابی محصولات از سوی برند ماست. اگر ما مانند دیگر برندها کلیشه ای عمل کنیم، به ندرت توانایی جلب نظر مخاطب هدف را خواهیم داشت.

4. نظرات مشتریان درباره محصولات و پیشنهادهای بازاریابی ما نقش مهمی در بهبود وضعیت مان خواهد داشت. اغلب برندهای بزرگ به طور مداوم نظرات کاربران درباره محصولات شان در خرده فروشی های آنلاین بزرگ را دنبال می کنند. این امر به آنها در زمینه بهبود وضعیت محصولات شان کمک شایانی خواهد کرد. همچنین مشتریان به طور معمول تمایل به ثبت نظر در بخش خدمات پس از فروش دارند. اگر میانگین رضایت مشتریان از خدمات ما پایین باشد، باید نسبت به بهبود خدمات مان اقدام فوری انجام دهیم.

5. آزمایش یک پیشنهاد بازاریابی پیش از ارائه رسمی اش اهمیت بسیار زیادی دارد. ایراد برخی از برندها عدم توجه به یافتن ایرادات احتمالی پیشنهاد بازاریابی است. به این ترتیب احتمال بروز خطاهای فراوان در فرآیند تهیه و انتشار پیشنهاد افزایش خواهد یافت. وقتی ما پیشنهاد بازاریابی مان را مورد بررسی دقیق قرار می دهیم، فرصت کافی برای افزودن نکات ارزشمند و حذف برخی زوائد را خواهیم داشت. یکی از نکات مهم در زمینه ارزیابی پیشنهاد بازاریابی توجه به نحوه تاثیرگذاری آن بر روی زندگی روزمره مشتریان است. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. ما باید همیشه تاثیر محصولات یا پیشنهادات بازاریابی مان بر روی زندگی روزمره مشتریان را مدنظر قرار دهیم. در غیر این صورت پیشنهادمان جذابیت لازم برای مشتریان را نخواهد داشت. ایراد اصلی بسیاری از برندها بی توجهی به ارتباط میان پیشنهاد بازاریابی شان با نیازها و زندگی روزمره مشتریان است. به این ترتیب واکنش خنثی مشتریان به چنین پیشنهادهایی امری طبیعی خواهد بود.

6. در نهایت پیشنهاد بازاریابی ما باید کاملا منحصر به فرد باشد. هرگز از کلیشه های رایج یا شیوه تاثیرگذاری سایر برندها بر روی مشتریان استفاده نکنید. این امر اصالت و اعتبار برند ما را خدشه دار خواهد کرد. همچنین پیشنهاد ما باید ساده و بدون ایجاد ابهام برای مشتریان باشد. گاهی اوقات مشتریان به دلیل عدم آگاهی درست از پیشنهاد دقیق برندها بدان بی توجهی می کنند بنابراین هرچه پیشنهاد ما ساده و روشن تر باشد، شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهد داشت.

مطلب مرتبط: بازاریابی تاثیرگذار و حقایق پنهان آن

یکی از بهترین عملکردها در زمینه ارائه پیشنهادهای بازاریابی جذاب به مشتریان مربوط به یک رستوران نزدیک محل زندگی ام است. این رستوران با یک تابلوی بسیار ساده پیامی به شرح ذیل را نمایش می دهد: «آیا می خواهیم پس از هر چهار بار خرید غذا از رستوران ما از 50درصد تخفیف تا سقف 20 دلار بهره مند شوید؟» پیام این پیشنهاد بسیار ساده و روشن است. به این ترتیب در صورت چهار بار خرید از غذاهای این رستوران امکان بهره مندی از تخفیف 50درصدی برای مشتریان فراهم خواهد شد. پیشنهادهای بازاریابی ما نیز باید به همین اندازه ساده و روشن باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید