یکشنبه, 27 بهمن 1398 - 10:25

بررسی 12 اصل مهم در طراحی استراتژی بازاریابی

بازاریابی دیجیتال یکی از مهم ترین حوزه های فعالیت برندها محسوب می شود. هدف اصلی اغلب برندها فعالیت منحصر به فرد در این حوزه و پیشرفت بیشتر در مقایسه با رقباست. نکته مهم در این میان شکست بسیاری از برندها در زمینه دسترسی به این هدف جذاب است. اگر ما به دنبال بازاریابی تاثیرگذار و موفق هستیم، باید با اصول برنامه ریزی و طراحی استراتژی آشنایی داشته باشیم. امروزه در هیچ حوزه ای امکان موفقیت بدون برنامه ریزی وجود ندارد. اگر هم برخی موفقیت های مقطعی به دست بیاوریم، ماهیت آنها کوتاه و زودگذر خواهد بود.

ماه گذشته در موسسه Search Engine Journal کنفرانس آنلاینی با محوریت بازاریابی دیجیتال برگزار شد. کارشناس های کارکشته ای نظیر بیل هانت و بنو آگاروال در این سمینار آنلاین شرکت داشتند. در این مقاله محورهای اصلی بحث با استفاده از توصیه ها و صحبت های آنان در کنفرانس مذکور تهیه شده است.

بازاریابی موفق با طراحی استراتژی دیجیتال

دنیای بازاریابی در طول 20 سال گذشته دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. این امر با ورود فناوری اینترنت سرنوشت اغلب برندها را تحت تاثیر قرار داده است. امروزه بازاریابی بدون توجه به فناوری اینترنت و بالطبع موتورهای جست وجو امکان ناپذیر خواهد بود. مدیریت سئو یکی از المان های اصلی برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. موتورهای جست وجوی بزرگ نظیر گوگل برای مقابله با انتشار محتوای اسپم برنامه های زیادی دارند. این امر شامل ساماندهی الگوریتم ویژه برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی و محتوای غیرمجاز می شود. همچنین بخشی از وظیفه الگوریتم گوگل طبقه بندی محتوای آنلاین است. این امر از نقطه نظر بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. به هر حال محتوای ما باید رتبه مناسبی در نتایج جست وجوی کاربران داشته باشد. در غیر این صورت مورد توجه و بازدید مخاطب هدف قرار نخواهد گرفت.

مطلب مرتبط: عناصر اصلی استراتژی بازاریابی موفق چیست؟

شاید تا همین پنج سال پیش بخش اصلی مدیریت سئو معطوف به جست وجوی متنی کاربران بود، با این حال در طول سال های اخیر فناوری جست وجوی صوتی بسیاری از معادلات را به هم زده است. امروزه بسیاری از کاربران در سراسر جهان به جای استفاده از فرمت متنی برای جست وجوی محتوا اقدام به استفاده از الگوی جست وجوی صوتی می کنند. این امر نوع متفاوتی از مدیریت سئو را مطرح می کند. بدون تردید ما همانطور که متن را می نویسیم، صحبت نمی کنیم. همین امر تفاوتی میان بخش مدیریت سئو برای جست وجوی متنی و صوتی ایجاد می کند. امروزه در زمینه برنامه ریزی برای طراحی استراتژی بازاریابی باید به این نکته مهم نیز توجه داشت.

اشتباه بسیاری از بازاریاب ها در زمینه فعالیت و تولید محتوا شروع این امر بدون توجه به پیشفرض های مهم اش است. طراحی برنامه و استراتژی بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین نخستین توصیه اساسی من تلاش برای طراحی استراتژی بازاریابی پیش از شروع به تولید محتواست. پیش از اینکه به بررسی بیشتر در این زمینه بپردازیم، باید به یک پرسش مهم پاسخ داد: بخش بازاریابی ما در تلاش برای رفع چه مشکلی است؟ برخی از پاسخ های مناسب به پرسش فوق به شرح ذیل است:

• ایجاد آگاهی از حضور برندمان در عرصه کسب و کار و افزایش شهرت

• بازآفرینی برند یا شروع کسب و کاری تازه

• تعامل نزدیک با مخاطب هدف

• ایجاد تمایل در کاربران برای خرید آنلاین محصولات مان

پس از اینکه هدف اصلی برندمان برای فعالیت در زمینه بازاریابی مشخص شد، نوبت به استفاده از توصیه های کاربردی برای طراحی استراتژی بازاریابی می رسد. منظور من از استراتژی بازاریابی بیان دقیق گام های ضروری در فرآیند بازاریابی است. در ادامه برخی از مهم ترین گام ها در زمینه موفقیت در حوزه بازاریابی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1. آگاهی از نیاز مشتریان و تبدیل آن به کلیدواژه

آیا شما طرح و برنامه ای برای رفع نیاز مشتریان دارید؟ اگر فاقد چنین طرحی هستید، پیش از ورود به حوزه بازاریابی باید اقدام به ایجاد برنامه ای منسجم برای رفع یک یا چند مشکل مخاطب هدف کنید. امروزه کاربران بیشتر از جست وجوی صوتی برای دسترسی به محتوای مورد نیازشان استفاده می کنند بنابراین راهکار موردنظر ما برای رفع نیازهای مشتریان باید به خوبی تبدیل به کلیدواژه های محاوره ای شود. اشتباه بسیاری از برندها در این بخش استفاده از کلیدواژه های متنی برای الگوی جست وجوی صوتی است. این امر مشکلات بسیار زیادی در فرآیند بازاریابی ایجاد خواهد کرد.

خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیاد و متنوعی برای کمک به بازاریاب ها در زمینه شناسایی نیازهای اصلی مشتریان و تبدیل موضوع این نیازها به کلیدواژه های کاربردی وجود دارد. استفاده از چنین ابزارهایی برای دریافت نتیجه بهتر در حوزه بازاریابی ضروری خواهد بود.

امروزه هنوز هم کلیدواژه ها دارای اهمیت بسیار زیادی هستند، اما شیوه استفاده از آنها در دنیای بازاریابی تغییر کرده است. نکته نخست در این بخش آگاهی از کاربرد محصولات مان برای مخاطب هدف است. سپس باید اقدام به تبدیل ویژگی های محصول موردنظر به کلیدواژه های محاوره ای کنیم. به این ترتیب برند ما توانایی تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف را خواهد داشت.

2. انتخاب الگوی مناسب بازاریابی

گام بعدی در راستای بازاریابی تاثیرگذار استفاده از الگوی محتوایی مناسب است. الگوی بازاریابی محتوایی در طول چند دهه اخیر طرفدارهای بسیار زیادی پیدا کرده است. رویکرد ما در زمینه تولید محتوا برای مخاطب هدف باید بر زاویه دید آنها باشد. اشتباه اغلب برندها بی توجهی به تجربه روزمره مخاطب هدف و تلاش برای تولید محتوا براساس سلیقه اعضای شرکت است. نتیجه این امر تولید محتوای غیرجذاب از نظر مخاطب هدف خواهد بود.

یکی از نکات مهم در زمینه تولید محتوای بازاریابی توجه به توانمندی های برندمان است. ما باید بر روی مزیت های برند و محصول مان در مقایسه با رقبا تاکید کنیم. این امر شانس موفقیت ما را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. تقلید صرف از نحوه فعالیت بازاریابی رقبا هرگز شیوه مناسبی برای موفقیت در عرصه بازاریابی نیست.

3. توجه به وضعیت موجود جست وجوی کاربران

امروزه گوگل از الگوریتم پیچیده و چندوجهی برای طبقه بندی محتوا استفاده می کند. این امر در صورت ناآگاهی ما از الگوریتم گوگل دردسرساز خواهد شد. یکی از نکات مهم در زمینه کسب رتبه های برتر در موتورهای جست وجو استفاده از ترندهای برتر بازاریابی است. ترندهای برتر اشاره به نکات و موضوعات داغ در یک بازه زمانی دارد. استفاده از ترندهای برتر موجب افزایش توجه الگوریتم گوگل به محتوای ما خواهد شد. به این ترتیب ما رتبه بهتری در گوگل خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) چیست؟

ارزیابی وضعیت موجود جست وجوی کاربران در گوگل اهمیت بسیار زیادی برای تدوین برنامه بازاریابی مناسب دارد. بسیاری از برندها در عمل توجه چندانی به وضعیت فعالیت مخاطب هدف ندارند. به همین خاطر نتیجه نهایی بازاریابی آنها هرگز مورد پسند مخاطب هدف واقع نمی شود.

4. آمادگی برای استفاده از جست وجوی صوتی

موتورهای جست وجو در سال های اخیر خدمات جدید زیادی را معرفی کرده اند. وقتی از موتورهای جست وجو صحبت می کنیم، بیشتر توجه مان بر روی گوگل است. این غول دنیای آنلاین به تنهایی در اینترنت بخش قابل توجهی از کاربران را هدایت می کند. به همین خاطر توجه به الگوریتم گوگل دارای اهمیت بسیار زیادی است. فناوری جست وجوی صوتی در طول سال های اخیر نظر بسیاری از کاربران را جلب کرده است. نکته مهم در این میان تفاوت نمایش محتوا برای کاربران عادی و گروه استفاده کننده از جست وجوی صوتی است. اگر ما از جست وجوی صوتی استفاده می کنیم، براساس کلیدواژه های محاوره ای به محتوای موردنظرمان دسترسی خواهیم یافت. توجه به این نکته به دلیل افزایش مداوم نرخ استفاده از الگوی جست وجوی صوتی دارای اهمیت است.

5. ضرورت استفاده از هوش مصنوعی

ما اکنون در دهه تازه ای هستیم. امروزه نیاز به استفاده از فناوری هوش مصنوعی بیش از هر زمان دیگری حس می شود. بدون استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از برندها توانایی ادامه فعالیت را نخواهند داشت. این امر به دلیل افزایش حجم اطلاعات و امور تحت مدیریت بخش های بازاریابی است. برندهای بزرگ از مدت ها پیش به سراغ استفاده از هوش مصنوعی در زمینه بازاریابی رفته اند و مزیت این امر کاهش چشمگیر هزینه های جاری بازاریابی است. وقتی ما به شیوه عادی در تلاش برای بازاریابی هستیم، نیازمان به کارشناس های خبره افزایش خواهد یافت. مزیت استفاده از هوش مصنوعی امکان مدیریت بر فرآیند بازاریابی با استفاده از تنها یک کارشناس ارشد است. به این ترتیب در تحلیل نهایی هزینه های جاری ما به شدت کاهش خواهد یافت.

امروزه اغلب کاربران به استفاده از دستیارهای هوشمند عادت کرده اند. این امر بیانگر افزایش استفاده از هوش مصنوعی از سوی مشتریان نیز هست بنابراین ما نیز به عنوان برندهای جویای موفقیت باید از این فناوری نهایت استفاده را ببریم. خوشبختانه اکنون اغلب موتورهای جست وجو از الگوی جست وجوی صوتی پشتیبانی می کنند. به این ترتیب توجه به فرآیند استفاده از کلیدواژه های صوتی نقش مهمی در موفقیت بهتر ما خواهد داشت.

یکی از مزیت های اصلی هوش مصنوعی در زمینه بازاریابی امکان استفاده از روبات های چت است. نسل قدیمی روبات های چت دارای هوش مصنوعی پیشرفته ای نبود. به همین دلیل میزان نارضایتی کاربران از تعامل با روبات های چت بسیار بالا بود. اکنون با پیشرفت نسل هوش مصنوعی شاهد تغییرات عمده ای در نحوه واکنش روبات های چت به پرسش های کاربران هستیم بنابراین باید استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری مهم در دستور کار برندها قرار گیرد.

6. دسترسی به اطلاعات معتبر در پلتفرم های مختلف

حضور در شبکه های اجتماعی دارای اهمیت بسیار زیادی است. بسیاری از برندها دارای اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی مهم هستند. اگر شما هنوز اکانت رسمی برای برندتان در شبکه های اجتماعی ندارید، باید به فکر تاسیس حساب کاربری در کوتاه ترین زمان ممکن باشید.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی متفاوت نیازمند الگوی های گوناگونی است. به عنوان مثال، نحوه تولید محتوا در اینستاگرام با توییتر یا یوتیوب متفاوت است. توجه به این نکته نقش مهمی در فعالیت هرچه بهتر ما خواهد داشت. اشتباه بسیاری از برندها عدم توجه به ویژگی های منحصر به فرد هر پلتفرم برای تولید محتواست. این امر در نهایت موجب یکسانی جلوه ظاهری اکانت برندها در تمام پلتفرم های اجتماعی می شود. به این ترتیب کاربران در اغلب شبکه های اجتماعی توجه چندانی به محتوای برند ما نخواهند داشت.

نکته مهم در زمینه تولید محتوا در شبکه های اجتماعی دسترسی به اطلاعات معتبر در هر کدام از آنهاست. این امر نیازمند همکاری با تیم بازاریابی حرفه ای برای گردآوری و سپس تحلیل اطلاعات است. هوش مصنوعی در این بخش نیز دارای اهمیت فزاینده ای است. بدون استفاده از ابزارهای دارای هوش مصنوعی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فراهم نخواهد شد. این امر به دلیل حجم بالای اطلاعات و دشواری پردازش شان است. مزیت اصلی هوش مصنوعی امکان تحلیل داده های متعدد در مدت زمانی اندک است.

مطلب مرتبط: 10 استراتژی بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای آنلاین

7. شناخت زمان اوج ترافیک سایت برای جلب نظر مخاطب

راه اندازی سایت رسمی یکی از اقدامات مناسب در زمینه بازاریابی دیجیتال است. سایت رسمی هر برند محل معرفی کسب و کار و محصولات است. همچنین باید به نکات مهم و اخبار تازه حوزه فعالیت مان نیز اشاره کنیم. تمام این موارد سایت رسمی یک برند را دارای اهمیت بسیار زیادی می کند. مشتریان برای دسترسی به محصول مورد علاقه شان اقدام به جست وجوی آنلاین می کنند. حضور برند ما به عنوان یکی از تولیدکنندگان حوزه کسب و کار در مقابل دیدگان مشتریان دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر مخاطب هدف برند ما را به خوبی مشاهده نکند، امکان فروش محصولات به آنها فراهم نخواهد شد. مشکل اصلی بسیاری از برندها ناتوانی در زمینه معرفی مناسب برندشان به مخاطب هدف است.

توصیه من در این بخش برای بهبود وضعیت تعامل برندمان با مخاطب هدف شناسایی زمان اوج ترافیک اینترنتی است. تلاش برای به روز رسانی سایت رسمی برندمان در چنین ساعت هایی نتیجه مناسبی در پی خواهد داشت. به این ترتیب ما فرصت کافی برای معرفی برندمان به مخاطب با تولید محتوای جذاب خواهیم داشت. نکته مهم در این میان عدم کفایت محتوای جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف است. زمان بندی درست برای تولید محتوا دارای اهمیت به مراتب بیشتری است. اگر ما بهترین محتوای بازاریابی را نیز در ساعت های نامناسب بارگذاری کنیم، بازخورد بسیار اندکی دریافت خواهد کرد.

8. سرمایه گذاری بر روی مخاطب هدف درست

مهم ترین نکته در زمینه مدیریت سئو آمادگی برای جلب نظر مخاطب در مقیاس مورد نیازمان است. اگر برند ما در مقیاس محلی فعالیت دارد، نیازی به جلب توجه مخاطب جهانی نخواهیم داشت. به این ترتیب سرمایه گذاری درست بر روی مخاطب هدف اغلب موجب کاهش هزینه های جاری ما خواهد شد. اشتباه برخی از برندها عدم تعیین مخاطب هدف شان و صرف تلاش برای تولید محتوای بازاریابی است. به این ترتیب مخاطب هدف محتوای ما مشخص نخواهد شد. این امر در نهایت موجب کاهش بازگشت سرمایه گذاری ما در حوزه بازاریابی می شود.

9. تمرکز بر روی تجربه مشتریان

برخی از بازاریاب ها و صاحبان کسب و کار برای موفقیت در حوزه بازاریابی اقدام به حضور در تمام شبکه های اجتماعی می کنند. این امر اشتباه بسیار بزرگی محسوب می شود. ما براساس سطح نیازمان در حوزه های مشخصی مخاطب بیشتری خواهیم داشت. این امر در مورد شبکه های اجتماعی نیز صحت دارد بنابراین به جای تلاش برای حضور در تمام شبکه های اجتماعی به سراغ یک یا دو پلتفرم مناسب برای برندتان بروید. این امر امکان خلق تجربه مطلوب برای مخاطب هدف را فراهم می سازد.

امروزه ارزیابی کاربران درباره یک برند براساس کیفیت تجربه اش از تعامل با آن شکل می گیرد. اگر کیفیت خدمات ما در سطح نازلی باشد، واکنش مطلوبی از سوی مخاطب هدف دریافت نخواهیم کرد. یکی از نکات منفی در این زمینه توسعه سریع شهرت نامناسب برندها در میان کاربران است. امروزه ابزارهای ارتباطی پیشرفت بسیار زیادی کرده است بنابراین اطلاع رسانی سریع مشتریان درباره کیفیت نامطلوب بازاریابی یک برند امری طبیعی خواهد بود. نتیجه این امر حذف ما از دور رقابت با دیگر برندها برای جلب نظر مخاطب هدف خواهد بود.

10. اهمیت پاسخگویی سریع به مخاطب

مشتریان در حوزه کسب و کار پرسش های بسیار زیادی مطرح می کنند. انتظار اصلی آنها دریافت پاسخ مناسب در سریع ترین زمان ممکن است. اشتباهات برندها در این زمینه به طور کلی دو حالت دارد: نخست ارائه دیرهنگام پاسخ و دوم ارائه پاسخ های نامناسب است. اگر برند شما هر دو این عوامل را در کنار هم داشته باشد، فاجعه ای از نظر بازاریابی و روابط عمومی رخ خواهد داد.

استفاده از سیستم های بازاریابی دارای هوش مصنوعی در این بخش نیز کمک زیادی به ما خواهد کرد. هوش مصنوعی به طور کلی کاربرد بسیار زیادی در حوزه بازاریابی دارد. به همین خاطر باید توجه ویژه ای به آن داشت.

11. پیگیری اصول یکسان در پلتفرم های مختلف

اصول بازاریابی یک برند باید شامل مهم ترین اهدافش باشد. این امر به معنای ضروری پیگیری اصول موردنظر در تمام کانال های ارتباطی با مخاطب است. بدون تردید اغلب برندها در تلاش برای پیگیری اهداف و استراتژی های مختلفی در شبکه های اجتماعی گوناگون هستند. این امر به طور طبیعی دارای مشکلی نیست. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از اصول یکسان برای ساماندهی منسجم فعالیت های بازاریابی مختلف مان است. در غیر این صورت نتیجه نهایی بازاریابی برندمان مناسب نخواهد بود.

اشتباه اصلی برندها در زمینه بازاریابی عدم توجه به ایجاد انسجام و هماهنگی میان فعالیت های مختلف شان است. به این ترتیب انحراف از اهداف اصلی به سادگی روی خواهد داد. مزیت اصلی برنامه ریزی و طراحی استراتژی بازاریابی امکان ارزیابی میزان موفقیت مان در هر لحظه است. میزان خطا در چنین شرایطی به طور طبیعی کاهش چشمگیری خواهد یافت.

مطلب مرتبط: 15 مهارت ضروری برای بازاریابی

12. تبدیل داده ها به اطلاعات کاربردی

فعالیت در دنیای بازاریابی همراه با دسترسی به داده های بسیار زیادی است. بخش قابل توجهی از این داده ها بدون پردازش به کار برندها نخواهد آمد. به همین خاطر توجه به تبدیل داده ها به اطلاعات کاربردی ضرورت دارد. اغلب برندها در این زمینه مشکلات بسیار زیادی دارند. این امر ناشی از عدم توجه به جمع آوری درست داده ها و ناآشنایی با شیوه های پردازش آنهاست. خوشبختانه امروزه دوره های بسیار زیاد و متنوعی در زمینه پردازش اطلاعات دیجیتال وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید