پنج شنبه, 14 فروردين 1399 - 12:49

امروزه با رونمایی از ابزارهای مختلفی نظیر جست‎وجوی صوتی و الگوریتم گوگل برت حوزه بازاریابی پیچیده تر از هر زمانی شده است. بازاریاب ها با ورود به سال جدید انتظار بحران ها و چالش های تازه ای را داشتند. نکته مهم در اینجا آمادگی برای مواجهه با چالش های تازه در دنیای بازاریابی است. بسیاری از برندها هنوز آمادگی لازم برای انطباق با تغییرات تازه را ندارند. به این ترتیب احتمال شکست برندها در سال 2020 بیشتر از هر زمان دیگری در سال های اخیر است.

مطالعه ای از سوی موسسه بازاریابی محتوایی بیانگر افزایش بودجه دست کم نیمی از بازاریاب های فعال در عرصه B2B در سال جاری است. این امر به خوبی احساس خطر از سوی بازاریاب ها را بیان می کند. سایر بازاریاب ها نیز به طور مداوم در حال اعمال فشار بر روی مدیران برندها به منظور افزایش بودجه بخش بازاریابی هستند. بخش قابل توجهی از افزایش بودجه به صورت پس‎انداز برای زمان های اضطراری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حوزه بازاریابی چه تغییراتی کرده است

بدون تردید عرصه بازاریابی نیز مانند سایر بخش های کسب و کار در طول سال های پیش روی تغییرات زیادی خواهد کرد. نکته مهم آگاهی از تغییرات پیش روی و تلاش برای انطباق هرچه بهتر با آنهاست. برندها در مواجهه با مشکلات پیش روی نباید غافلگیر شوند. مهم ترین تهدید برای ادامه فعالیت هر برند مواجهه با تغییرات تازه بدون اطلاع قبلی است. این امر توانایی ما برای واکنش مناسب را به شدت کاهش می دهد. در ادامه برخی از تغییرات مهم دنیای بازاریابی در سال جاری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مطلب مرتبط: تغییرات حوزه بازاریابی در طول 3 دهه اخیر

ضرورت بازآفرینی محتوا

بازآفرینی محتوا مهم ترین اقدام برای کسب حداکثر سود ممکن از فرآیند سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی است. لیندا اما، مسئول بخش بازاریابی در موسسه esm Digital نسبت به این موضوع اظهارنظر جالبی دارد: «استفاده از اطلاعات دقیق در حوزه بازاریابی رواج قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. نکته مهم در این میان افزایش سرمایه گذاری برندها بر روی حوزه بازاریابی است. به این ترتیب امروزه بخش قابل توجهی از بودجه برندها صرف بازاریابی تاثیرگذار می شود. وقتی ما هزینه بسیار زیادی بر روی حوزه بازاریابی انجام می دهیم، انتظار برای دریافت نتیجه بهتر طبیعی خواهد بود. مشکل اساسی در این میان استفاده یکبار برای همیشه از اغلب محتواهای بازاریابی است.»

بدون تردید تمام برندها تمایل به تولید محتوا با کمترین هزینه دارند. این امر امکان فعالیت مناسب به آنها را خواهد داد. نکته مهم در اینجا ناتوانی اغلب برندها برای استفاده دوباره از محتوای قدیمی است. به این ترتیب باید همیشه هزینه تازه ای برای تولید محتوای جذاب انجام دهند. یکی از اقدامات جالب از سوی برخی از برندها تلاش برای تعیین چند هدف به طور همزمان برای یک محتوا پیش از طراحی اش است. به این ترتیب از همان ابتدا شرایط لازم برای استفاده دوباره از محتواهای بازاریابی مدنظر قرار خواهد گرفت.

نکته مهم درخصوص استفاده دوباره از محتوای بازاریابی قدیمی تفاوتش با مفهوم بازنشر است. در اینجا ما فقط اقدام به انتشار دوباره محتوای قدیمی نمی کنیم. بدون تردید محتواهای قدیمی به طور دست نخورده در شرایط کنونی جذابیت چندانی برای مخاطب هدف نخواهد داشت بنابراین ما باید اهداف و اطلاعات تازه ای به محتوای تازه اعطا کنیم. در غیر این صورت هرگز توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهیم داشت. آنجی کویگلی، کارشناس شبکه های اجتماعی و ایده‎پردازی خلاق در موسسه بازاریابی رد اگ، درباره این موضوع اظهارنظر جالبی دارد: «بازآفرینی محتوای قدیمی بازاریابی به معنای به روز رسانی آن با استفاده از اطلاعات تازه است. به این ترتیب ما بدون صرف هزینه بیشتر امکان جلب نظر مخاطب هدف را خواهیم داشت. هرچه سابقه یک برند در زمینه بازاریابی بیشتر باشد، امکان استفاده بهتر از فرآیند بازآفرینی محتوای قدیمی را خواهد داشت.»

برخی از برندها در زمینه بازآفرینی محتوای بازاریابی شان اقدام به انتشار مجموعه ای از محتواهای به روز شده در قالب یک کتاب الکترونیکی می کنند. این امر توجه بسیاری از کاربران را برمی انگیزد. همچنین احتمال دریافت واکنش از سوی رسانه ها و تمایل به مصاحبه اختصاصی را نیز افزایش خواهد داد.

بدون تردید تمام طرفدارهای یک برند تمایل به مشاهده محتوای بازاریابی قدیمی آن خواهند داشت. این امر به خوبی از سوی برخی از برندهای بزرگ مورد شناسایی قرار گرفته است. به همین خاطر گاهی اوقات اقدام به انتشار محتوای قدیمی برای تعامل هرچه بهتر با مخاطب هدف شان می کنند.

مطلب مرتبط: بازاریابی در سال 2019 چگونه باید باشد

ایجاد ارتباط میان تیم های فروش و بازاریابی

فرآیند بازاریابی و فروش شباهت های بسیار زیادی به هم دارد. نکته مهم در این میان ایجاد ارتباط نزدیک میان تیم بازاریابی و فروش است. بسیاری از برندها بخش بازاریابی و فروش را در کنار هم قرار می دهد. این امر در راستای افزایش کارایی دو تیم صورت می گیرد. به این ترتیب دسترسی اعضای هر تیم به یکدیگر ساده خواهد شد. ما در بخش فروش نیازمند جلب نظر مخاطب هدف به محصولات مان هستیم. این امر به طور دقیق از عهده بازاریاب ها برمی آید. از سوی دیگر تیم های بازاریابی نیز نیازمند دریافت اطلاعات دقیق درباره محصولات و همچنین سلیقه مشتریان هستند بنابراین رابطه مناسب میان تیم های بازاریابی و فروش امری ضروری خواهد بود.

مشکل بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی ناتوانی در ایجاد ارتباط مناسب میان بخش بازاریابی و فروش است. این امر موجب فعالیت مجزای هر بخش برای خود می شود. وقتی یک برند اینگونه فعالیت داشته باشد، نتیجه نهایی ناتوانی در زمینه بازاریابی و فروش خواهد بود. امروزه برندهای بزرگ به خوبی از پیوند نزدیک میان فرآیند بازاریابی و فروش آگاهی دارند. به همین خاطر ما هم باید از الگوی آنها پیروی کنیم.

براساس اظهارنظر کویگلی ایجاد ارتباط نزدیک میان تیم بازاریابی و فروش نیازمند توجه به ابزارهای ارتباطی در دسترس است بنابراین هرچه ابزارهای در دسترس ما برای سهولت فرآیند ارتباط میان دو تیم بیشتر باشد، نتیجه بهتری در انتظار ما خواهد بود.

پیوند میان بخش بازاریابی و فروش حتی در زمینه مدیریت سئو نیز اهمیت دارد. ما در مدیریت سئو نیازمند آگاهی از کلیدواژه های کاربردی هستیم. این امر بدون شناخت درست سلیقه مخاطب هدف و تغییرش امکان پذیر نیست. بدون تردید تیم های بازاریابی و فروش هر کدام اطلاعاتی درباره سلیقه مخاطب هدف دارند. نکته مهم در این میان ناتوانی هر تیم به صورت مجزا برای تاثیرگذاری بر روی سلیقه مخاطب هدف یا شناخت آن است بنابراین هر تیم در عمل نیازمند برخی از اطلاعات تیم دیگر خواهد بود.

ضرورت توجه به اصول پایه ای

نکات پیشین در زمینه بازاریابی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، با این حال بدون توجه به برخی از نکات پایه ای هرگز امکان موفقیت در دنیای بازاریابی پدید نخواهد آمد. یکی از مهم ترین نکات پایه ای در زمینه بازاریابی بهینه توجه به ارزیابی مداوم کمپین هاست. این امر امکان بهبود کیفیت محتوا در گام های بعدی را فراهم خواهد ساخت. شاید در نگاه نخست بهبود مداوم محتوای بازاریابی به طور طبیعی نیز امکان‎پذیر باشد. این نوع ذهنیت بیشتر در میان بازاریاب های تازه کار دیده می شود. نکته مهم در این میان ضرورت رمزگشایی از سرمایه گذاری عظیم برندها در حوزه ارزیابی مداوم محتوای بازاریابی شان است.

مشاهده سیر تحول محتوای بازاریابی همیشه دارای اهمیت است بنابراین ما باید توجه ویژه ای به ارزیابی وضعیت کلی کمپین های برندمان در بلندمدت داشته باشیم. گاهی اوقات برخی از برندها به طور ناخودآگاه در بازه های زمانی طولانی هیچ نوآوری بازاریابی ندارند. این امر نتیجه ای مرگبار برای برندها خواهد داشت بنابراین ما باید همیشه به دنبال نوآوری های تازه در عرصه بازاریابی برندمان باشیم. در غیر این صورت امکان کسب موفقیت برای ما فراهم نخواهد شد.

آخرین گام پایه ای در راستای ارزیابی وضعیت بازاریابی برند شامل توجه به چهار پرسش ذیل است:

• کدام کاربران در حال مراجعه به سایت ما هستند؟

• علاقه اصلی کاربران سایت ما بیشتر به سوی کدام نوع محتواست؟

• کدام صفحات در شبکه های اجتماعی بیش از سایرین نظر کاربران ما را جلب می کند؟

• کدام نوع از الگوهای ترغیب مخاطب هدف به سوی عملی خاص بر روی مشتریان ما تاثیر دارد؟

مطلب مرتبط: بازاریابی | هزاران مقاله روز بازاریابی را اینجا ببینید

بدون تردید پاسخ هر کدام از پرسش های فوق در طول زمان تغییر می کند بنابراین ما نیز باید در طول زمان همیشه آماده بهبود وضعیت بازاریابی مان براساس داده های تازه باشیم. در غیر این صورت به زودی از سوی رقبا کنار زده خواهیم شد. امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند بنابراین اتکا بر الگوهای بازاریابی قدیمی برای جلب نظر آنها دیگر کارساز نخواهد بود. نکته مهم در این میان توجه به تغییرات این حوزه است. توجه به سه نکته مورد بررسی در این مقاله راهکار مناسبی به منظور شروع فعالیت خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید