جمعه, 27 تیر 1399 - 12:00

دلایل گرایش بازاریاب ها به سوی همایش های آنلاین

پیش از شیوع ویروس کرونا اغلب برندها برای برگزاری همایش‎ های کاری به سراغ نمونه‎ های حضوری می ‎رفتند. دلیل این امر عرف رایج در دنیای کسب و کار برای هماهنگی حضوری امور مربوط به همایش‎ ها و اهمیت ملاقات‎ های رو در رو بود. بنابراین تا پیش از شیوع ویروس کرونا صحبت از برگزاری همایش‎ ها یا ملاقات‎ های کاری به صورت آنلاین چندان جدی تلقی نمی ‎شد. این امر در طول ماه‎ های اخیر به طور کامل تغییر کرده است. اکنون برگزاری همایش ‎ها و ملاقات ‎های آنلاین بدل به انتخاب نخست اغلب برندها شده است. شاید در نگاه نخست این حجم از تغییر در جهت‎ گیری برندها بسیار عجیب و غیرمنتظره باشد، اما به لطف شرایط کنونی برگزاری جلسات و حتی همایش‎ های بزرگ به صورت آنلاین بدل به عادتی رایج در میان بازاریاب‎ ها و برندها شده است.

بستر مناسب اینترنت برای برگزاری جلسات و همایش‎ های آنلاین اهمیت بالایی دارد. بسیاری از برندها در طول سال‎ های اخیر به طور مداوم بر روی حضور در شبکه ‎های اجتماعی و بازاریابی آنلاین سرمایه گذاری کرده‎ اند. دسترسی اغلب مردم در سراسر دنیا به اینترنت پرسرعت استفاده از همایش ‎های آنلاین را بدل به گزینه ‎ای جذاب کرده است. به عنوان مثال، شرکت Adobe همایش فصل بهار خود را همراه با 500 هزار بازدید کننده به صورت آنلاین برگزار کرد. نکته جالب حضور 16 برابر بیشتر کاربران بر اساس پیش ‎بینی‎ های خوش ‎بینانه مدیران Adobe بود. بر این اساس نه ‎تنها برندها، بلکه مشتریان آنها نیز در حال عادت به همایش ‎های آنلاین هستند. مزیت اصلی همایش‎ های آنلاین امکان صرف نظر از هزینه جابه‎ جایی و اجاره واحد های تجاری برای برگزاری رویداد موردنظر است.

بازاریاب همایش مجازی

اگر شما در طول دوران فعالیت ‎تان سفرهای کاری بسیار زیادی برای شرکت در جلسات مختلف داشتید، اکنون باید با آنها خداحافظی کنید. بسیاری از جلسات کاری دیگر در فضای رسمی و به صورت حضوری برگزار نمی ‎شود. انواع نرم‎ افزارهای ارتباط از راه دور مانند اسکایپ جایگزین شیوه‎ های ملاقات سنتی شده است. وظیفه اصلی هر بازاریابی در این شرایط تلاش برای هماهنگی هرچه بهتر با شرایط جاری است. در غیر این صورت از مسیر توسعه کسب و کارها دور خواهیم شد.

شرکت Adobe در راستای برگزاری همایش ‎ها به صورت آنلاین تنها نیست. بسیاری از برندهای دیگر نیز در کنار آنها مشغول به سرمایه ‎گذاری بر روی رویدادهای آنلاین هستند. بنابراین شما در مسیری پر از رقابت حضور خواهید داشت. در این میان ایده‎ های جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف اهمیت بالایی خواهد داشت. همانطور که بسیاری از همایش ‎های حضوری برندها با بی‎ توجهی مخاطب هدف مواجه می ‎شود، در اینجا نیز باید به دنبال راهکارهایی برای جلب نظر مخاطب هدف به رویدادهای برندمان باشیم. اگرچه شیوه حضور در رویدادهای آنلاین بسیار ساده ‎تر از هر زمانی است، اما مخاطب هدف وقت اضافی برای حضور در چنین رویدادهایی ندارد بنابراین همان فرآیندهای ارزیابی سلیقه مخاطب هدف و ترتیب دادن سخنرانی‎ های جذاب باید در اینجا نیز مدنظر قرار گیرد.

مطلب مرتبط: چگونه سمینار آنلاین جذابی برای مخاطب هدف ترتیب دهیم؟

هدف اصلی ما در این مقاله بررسی چرایی توجه و علاقه بازاریاب‎ ها و کسب و کارها به برگزاری همایش ‎های آنلاین است. بدون تردید ما برخی از نکات ابتدایی را مورد بررسی قرار داده‎ایم، اما بحث تخصصی پیرامون این موضوع نیازمند ارزیابی آن در قالب بخش‎ های مجزاست بنابراین ما در ادامه براساس تجربه برندهای بزرگ از برگزاری همایش ‎های آنلاین به بررسی موضوع مورد بحث خواهیم پرداخت.

1. هزینه‎ های پایین برگزاری همایش آنلاین

هزینه برگزاری همایش ‎های حضوری همیشه برای برندها چالش‎ برانگیز بوده است. اینکه پرداخته چنین هزینه ‎ای منطقی به نظر می ‎رسد یا خیر، اغلب بازاریاب‎ ها و مدیران شرکت ‎ها را دچار سردرگمی می‎کند. امروزه بسیاری از شرکت ‎ها به دلیل بحران کرونا در وضعیت مالی دشواری به سر می ‎برند بنابراین استفاده از همایش ‎های آنلاین امکان کاهش قابل توجه هزینه‎ های جاری را در پی خواهد داشت. برخی از بازاریاب‎ ها نسبت به کاهش 50 درصدی هزینه‎ های برگزاری همایش ‎های آنلاین گزارش ‎هایی ارائه کرده‎اند. این امر در مورد شرکت Adobe شامل برگزاری همایش ‎هایی با پایه هزینه یک هزار دلار در ازای 500 دلار است بنابراین تغییر جهت ‎گیری از سوی همایش ‎های حضوری به سوی همایش ‎‏های آنلاین کاملا مقرون به صرفه خواهد بود.

نکته بعد در مورد هزینه برگزاری همایش‎ ها مربوط به دشواری هماهنگی با مهمان ‎هاست. بسیاری از همایش‎ ها در لحظه آخر به دلیل بروز مشکلاتی برای مهمان ‎ها لغو یا با برنامه ‎ای متفاوت اجرا می‎ شوند. مزیت همایش ‎های آنلاین سهولت دسترسی مهمان ‎ها به سامانه است بنابراین سخنرانی‎ ها مطابق برنامه و بدون نیاز به ایجاد گسست اجرا خواهد شد. اگر شما تجربه مدیریت همایش ‎های بزرگ را داشته باشید، ساماندهی امور به صورت منظم همیشه دشوار است. سامانه‎ های برگزاری همایش ‎ها به صورت آنلاین مزیت استفاده از نظم و ترتیب بهتر برای امور را دارد بنابراین شما باید استفاده از سامانه ‎های برگزاری آنلاین همایش ‎ها را در اولویت فعالیت‎تان قرار دهید.

2. نیاز به زمان کمتر برای برنامه‎ریزی

برنامه ‎ریزی برای برگزاری همایش‎ های مختلف همیشه همراه با دشواری ‎های خاصی است. بسیاری از برندها در این مسیر با شکست‎ های سنگینی مواجه می ‎شوند. عنصر زمان در عرصه کسب و کار همیشه کمیاب است بنابراین ما باید در تلاش برای استفاده بهینه از آن باشیم. همایش‎ های آنلاین نیاز به زمان چندانی برای برنامه‏ ریزی ندارند بنابراین شما امکان استفاده از مزیت‎ های این شیوه برای بازاریابی بهینه را خواهید داشت.

هرچه سرعت عمل شما برای تبدیل ایده کنفرانس‎ تان به یک همایش واقعی بیشتر باشد، توانایی بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. امروزه ایده‎ های مناسب برای برگزاری همایش به طور واحد در ذهن چند نفر شکل می ‎گیرند بنابراین اگر به دنبال موفقیت در حوزه بازاریابی هستید، باید هرچه سریع‏تر دست به کار شوید. 

برگزاری نشست‎ های آنلاین زمان کمتری در مقایسه با همایش‎ های سنتی به خود اختصاص می‎دهد، با این حال چنین امری به معنای عدم نیاز به اختصاص زمان برای برگزاری همایش نیست. اگر شما قصد برگزاری همایش بسیار بزرگی در سطح بین‎المللی را دارید، باید دست ‎کم از یک تیم 30 نفره بازاریابی استفاده کنید. همچنین اختصاص زمانی تقریبی دو هفته برای ساماندهی بهینه امور ضروری خواهد بود. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف فراهم خواهد شد. یکی از اشتباهات برندها در این میان تلاش برای ساماندهی امور در مدت ‎زمان بسیار اندک است. اغلب نتیجه این امر ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود بنابراین شما باید زمان موردنیاز برای بازاریابی و طراحی برنامه‎ ها در مورد رویدادهای آنلاین را مدنظر داشته باشید.

3. سهولت دسترسی بازدیدکنندگان

امروزه اغلب مردم دارای برنامه های بسیار شلوغ و پشت سر هم هستند. این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف برای حضور در همایش ‏های آنلاین را به شدت کاهش می‏ دهد. اگر ما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف برای حضور در همایش ‎های‏مان هستیم، باید زمان‏ بندی درستی داشته باشیم. اغلب همایش ‎های حضوری در روزهای تعطیل هفته برگزار می‏شود. این امر کمک شایانی به مخاطب هدف برای حضور در آنها می‏ کند بنابراین شما نیز باید چنین استراتژی را در پیش بگیرید.

یکی از مزیت‏ های اصلی همایش ‏های آنلاین امکان دسترسی ساده به مخاطب هدف است. حضور در چنین همایش‎ هایی نیاز به لغو کارهای روزمره نیست. به عنوان مثال، اغلب افراد امکان گوش دادن به صحبت ‎های یک همایش بزرگ در مسیر رفت و آمد بین محل کار و خانه را دارند. این امر مزیت‎ های قابل توجهی برای برندها ایجاد می‎ کند بنابراین اگر شما به دنبال ایجاد زمانی مناسب برای حضور دامنه وسیعی از مخاطب هدف در همایش‎ های‎ تان هستید، باید نسبت به مزیت‏ های همایش ‏های آنلاین اطلاع دقیق داشته باشید.

مطلب مرتبط: مزیت های آموزش های آنلاین در دوران کرونا

4. امکان ارتباط با سراسر دنیا

برگزاری همایش‎ های حضوری همیشه با محدودیت مکانی مواجه است. بسیاری از افراد علاقه‏ مند به برند ما توانایی سفر به شهر محل برگزاری کنفرانس را ندارند. همچنین حضور مشتریان خارجی در کنفرانس موردنظر نیز به طور کامل منتفی است. ما باید به دنبال راهکارهایی برای حضور تمام مشتریان علاقه ‏مند به کسب و کارمان در همایش ‎های شرکت باشیم. راهکار مناسب در این بخش مربوط به برگزاری همایش‎ های آنلاین است. چنین همایش‎ هایی محدودیت‎ های مکانی را به طور کامل از بین می‎برد بنابراین شما امکان تعامل با مشتریان جهانی را خواهید داشت. شاید این امر در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما تاثیرگذاری همایش‏ های آنلاین در بعد جهانی بسیار بیشتر از همایش‎ های حضوری است. دلیل این امر دسترسی وسیع کاربران به همایش ‎های موردنظر است.

مهمترین نکته در مورد برگزاری همایش ‎های آنلاین مربوط به اطلاع ‏رسانی دقیق است. تمام مخاطب هدف ما در سراسر دنیا باید اطلاع دقیقی از زمان و نحوه برگزاری همایش داشته باشند. در غیر این صورت احتمال بروز نارضایتی در مخاطب هدف افزایش خواهد یافت.

5. تعامل هرچه عمیق ‎تر مخاطب با بحث ‎ها

مخاطب هدف برای تعامل با برندها نیاز به فضایی تعاملی دارد. ایراد اصلی بسیاری از همایش ‎های حضوری فقدان کانال ‎های ارتباطی مناسب برای طراح پرسش و تعامل از سوی حاضران است. بنابراین مشاهده بازدهی پایین همایش‏ های حضوری امر عجیبی نخواهد بود. امروزه همایش ‏های آنلاین دارای امکانات وسیعی برای گفت‏وگوی کاربران هستند. این امر مزیت‏ های بسیار زیادی برای یک برند دارد. وقتی سطح تعامل بازدید کنندگان با همایش بالا باشد، توجه رسانه ‎های جمعی نیز به رویداد موردنظر جلب خواهد شد بنابراین شما امکان کسب شهرت و بهبود جایگاه برندتان را خواهید داشت.

شهرت مناسب یک برند در زمینه برگزاری همایش ‏های کاری اهمیت بالایی دارد. بسیاری از برندها در عمل برای کسب شهرت بیشتر دست به اختصاص بودجه‎ های بسیار زیاد نیز می ‎زنند بنابراین شما باید در وهله نخست اقدام به اطلاع‎ رسانی دقیق برای همایش و سپس بهبود کانال ‎های ارتباطی مخاطب هدف با سخنران‎ ها کنید. این امر توجه بالای رسانه‏ ها را جلب خواهد کرد. به این ترتیب شما امکان تبدیل شدن به تیتر اول اغلب رسانه‎ ها را خواهید داشت.

6. تولید محتوای فراوان

وقتی دسترسی به سخنران، مهمان و مخاطب هدف ساده‎ تر باشد، تولید محتوا نیز سریع‎ تر صورت می ‎گیرد. یکی از انتقادهای اساسی تمام بازدیدکنندگان از رویدادهای حضوری فقدان تاثیرگذاری همایش‎ ‏ها بر روی دانسته ‎های ‎شان است. رویدادهای آنلاین به دلیل تمرکز بیشتر شرکت‎ کنندگان امکان تولید محتوای ارزشمند را افزایش می ‎دهد. بسیاری از بازاریاب ‎ها پس از برگزاری همایش ‎های آنلاین اقدام به تحلیل داده‎ ها و اطلاعات تولید شده می ‎کنند. این امر فرصت مناسبی برای تولید کمپین های بازاریابی براساس اطلاعات به دست آمده از دل کمپین ‎های موردنظر خواهد بود. به این ترتیب شما توانایی تاثیرگذاری مداوم بر روی مخاطب هدف بدون نیاز به تولید داده‎ های تازه را خواهید داشت.

7. تمایل سخنران ‎های حرفه‎ ای برای حضور در همایش ‎های آنلاین

سخنران‎های حرفه ‎ای در زمینه کسب و کار حضور بسیار موفقی در همایش ‎های آنلاین دارند. این امر در مورد کارآفرینان حرفه ‎ای نیز صادق است. دلیل این امر برنامه‎ های فشرده اغلب کارآفرینان مهم در طول روز است. وقتی همایش ‎های آنلاین باشد، کارآفرینان بزرگ توانایی بیشتری برای اختصاص زمان اندک به منظور حضور در همایش‎ های موردنظر خواهند داشت.

همایش ‎های سنتی همیشه نیازمند سفر سخنران‎ ها برای حضور در مکان برگزاری رویداد است. این مشکل از سوی بازدید کنندگان نیز وجود دارد بنابراین شما با برگزاری رویداد آنلاین امکان جلب نظر بازاریاب ‎‏های حرفه‎ ای و کارآفرینان بزرگ به همایش ‎تان را خواهید داشت.

8. مدیریت ساده ‎تر

همایش ‎های آنلاین دردسرهای زیادی برای مدیریت ندارند. اغلب همایش ‎های آنلاین بدون نیاز به اطلاعات و اختصاص زمان قابل توجه از سوی مسئولان مدیریت می‎شود. دلیل این امر امکان استفاده از دستیارهای هوشمند در فرآیند برگزاری همایش است. همایش های حضوری همیشه با مشکل برگزاری درست و مدیریت مناسب همراه است. این امر به لطف فناوری هوش مصنوعی در همایش ‎های آنلاین تا حد زیادی رفع شده است بنابراین دیگر جای نگرانی برای شما و برندتان نخواهد بود.

9. امکان تبدیل سریع مخاطب به مشتری برند

ترغیب مخاطب هدف در همایش ‎ها برای خرید محصولات شرکت امر دشواری محسوب می ‎شود. بسیاری از برندها در این مسیر با ناکامی ‎های بسیار زیادی مواجه هستند. مزیت اصلی همایش ‎های آنلاین امکان برنامه ‎ریزی مناسب و همچنین تاثیرگذاری عمیق بر روی مخاطب هدف است. نکته مهم در این میان استفاده از کارشناس ‎های متعدد برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر مزیت ‎های بسیار زیادی برای برندها دارد. هزینه‎ های بازاریابی و تبلیغات برای جلب نظر مخاطب هدف به محصولات امکان کاهش در پی تمرکز بر روی همایش ‎های آنلاین را دارد بنابراین شما بدون دغدغه و صرف هزینه‎ های گزاف فرصت پیش فروش محصولات ‎تان را خواهید داشت. این امر در صورت برنامه‎ ریزی برای برگزاری همایش در قالب رونمایی از محصولات تازه کاربرد بیشتر خواهد یافت.

مطلب مرتبط: چالش یافتن مخاطب هدف در دنیای آنلاین

جمع ‎بندی

استفاده از فناوری‎های نوین برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ترند تازه‎ ای نیست. نکته مهم در این میان استفاده از مزیت ‎های همایش‎ های آنلاین در شرایط کنونی است. بسیاری از مردم دیگر علاقه ‎ای به حضور در همایش‎ های حضوری ندارند. این امر به دلیل شیوع ویروس کرونا تا مدت زمانی طولانی پابرجا خواهد بود بنابراین ما با جهت‎ گیری به سوی استفاده از همایش‏ های آنلاین امکان تداوم تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهیم داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید