علی‌اکبرسیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه هفت میلیون 700 هزار نفر در کشور مصرف‌کننده مواد دخانی هستند، گفت: افزایش مالیات دخانیات به طور ویژه‌ای با کاهش مصرف جوانان و افراد بی‌بضاعت همراه است. در حال حاضر، در ایران حدود هفت میلیون و 700هزار نفر مصرف‌کننده انواع مواد دخانی هستند و چهار درصد از کل مرگ و میر بالای 30 سال، به مصرف دخانیات انتساب داده شده است. سیاری با اشاره به اینکه سالانه حدود 10هزار میلیارد تومان در اثر استعمال دخانیات دود می‌شود، ادامه داد: علاوه بر سرطان‌های سر و گردن، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری، سرطان خون و سرطان‌های زنان، بیماری‌های قلبی- عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی و مشکلات مرتبط با باروری و سقط جنین از عوارض دیگر استعمال دخانیات محسوب می‌شود.