پرسش: مدیرکسب وکاری هستم که کارمندان زیادی را مدیریت میکنم. در این زمینه تلاش زیادی میکنم که فرهنگی یکدست در میان کارمندان شکل بگیرد ولی تابهحال در این باره موفق نبودهام. آیا ایجاد این فرهنگ باعث ارتقای کیفیت کار سازمان خواهد شد. لطفا در این زمینه من را راهنمایی کنید؟
پاسخ کارشناس: هرجا که یک گروه انسانی شکل بگیرد، فرهنگ نیز به موازات آن شکل میگیرد. البته این گروه باید تجربیات مشترکی نیز با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند آن فرهنگ را بسازند. در نتیجه گروههای کاری نیز به خاطر علایق مشترک میتوانند فرهنگ کاری یا بهنوعی فرهنگ کسب وکار میان خودشان ایجاد کنند. پس توجه به فرهنگ کسب وکار در مباحث مدیریتی یکی از مقولات مهم ارزیابی میشود.
چون اگر فرهنگ کسبوکار در یک سازمان عملکرد ضعیف داشته باشد، این بدین معنا است که کارکنان آن سازمان به انجام کار مفید، تولیدی و خلاقانه تمایل ندارند و در نتیجه فعالیتهای آنها از بازدهی و اثربخشی کمتری برخوردار است و در آن سازمان از منابع بهکار رفته حداکثر استفاده نشده است. اکثر کارشناسان معتقدند که باید تعریف دقیق و مشخصی از این موضوع وجود داشته باشد ولی بهطور عام، فرهنگِ کسبوکار مجموعهای آمیخته از دانشها، باورها، ارزشها، قوانین، موازین و حتی اخلاقیات، آداب، رسمها و عادتهایی در پیوند با تولید، مصرف و خدمت در هر جامعه است که بالطبع در هر کشوری میتواند تفاوتهایی با دیگری داشته باشد.
در کشورهای توسعهیافته به دلیل پیشرفت و رشد ساختارهای تجاری و کسبوکار، تعریف جامع و دقیقتری از این واژه وجود دارد. چون آنها بنیانگذار این ساختارها هستند و در بنیان و ریشه نیز با یکدیگر همسو و همسنگاند. به هرحال کسب وکارها باید بدانند که برند در هر صنعتی که باشد، ورای نام و نشان تجاری و شکل و ظاهر و آب و رنگ، بیانگر شخصیت و تعهد یک کسبوکار به گروه هدف و مخاطبان خود است و ارزشهای جاری در آن کسبوکار را تبیین میکند. پس داشتن یک فرهنگ یکدست میتواند به جایگاهش در جامعه و میان گروه مخاطبان کمک کند.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.