خداکرم جلالی، رییس سازمان جنگل‌ها با اشاره به کمبود شدید نیرو برای حفاظت از منابع طبیعی کشور گفت: رایزنی با دولت برای استفاده از ماهواره و ابزار‌های سنجش از دور در جهت حفاظت از جنگل‌ها آغاز شده است. سازمان جنگل‌ها با توجه به کمبود شدید نیرو در بخش حفاظت با جدیت رایزنی با دولت را برای افزایش تعداد جنگلبانان در سراسر کشور آغاز کرده است. به گفته وی، همچنین از آنجا که نیروی انسانی به تنهایی کفاف سطح گسترده اراضی ملی و منابع طبیعی کشور را نمی‌دهد برای تجهیز سازمان به ابزار‌های سنجش از دور مانند ماهواره‌ها در هیات دولت اعلام نیاز شده است. همچنین تجهیز سازمان به ابزار‌های فنی و الکترونیکی در راستای مقابله با قاچاق چوب، جلوگیری از آتش‌سوزی و تصرف اراضی در دست بررسی است. هم تامین نیرو و هم تامین امکانات مورد نیاز برای حفاظت از جنگل‌ها در کنار طرح تنفس جنگل‌ها که به اعتقاد برخی کارشناسان این حوزه موجب افزایش تخلفات در بهره‌برداری می‌شود باید در دستور کار دولت قرار گیرد.