پنج شنبه, 07 آبان 1394 - 11:33


ساختن یک‌سوپراتومبیل کم و بیش برای همه یک کار رویایی است. از کشیدن خطوط اولیه طراحی روی کاغذ تا اتمام آن، این کار همانند یک سفر پر از احساسات و خلاقیت به همراه احساس آفرینندگی است.
به همین منظور می‌خواهیم شما را با کارخانه خودروساز و نوپای Mean Metal Motors آشنا کنیم که روی نخستین اتومبیل پرسرعت یا ابر خودروی هندی کار می‌کنند. بله، درست شنیدید! نخستین خودروی هندی! اگر لهستانی‌ها و آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها می‌توانند چرا هندی‌ها نه؟
«پائول سارتاک‌‌»‌ موسس 21 ساله این شرکت، شرکت خود را MMM نامیده است. این خودرو ساز چند برنامه کلی در نظر دارد که اگر اجرایی شوند می‌تواند این خودرو را در نمایشگاه پاریس به نمایش
بگذارد.
چهار تیم از چهار کشور مختلف برای تبدیل این رؤیا به واقعیت و تحت عنوان M-Zero کار می‌کنند. درحالی‌که تیم‌ها در پرتغال و ایتالیا روی طراحی بدنه و فرم آن کار می‌کنند، تیم انگلیسی به دنبال شبیه‌سازی و بررسی خودرو است و تنها تیم باقی مانده در هند است که عهده‌دار موتور، انتقال قدرت، آیرودینامیک، دینامیک خودرو، سیستم الکتریکی و سیستم ذخیره انرژی است.
M-zero دارای یک شاسی سبک فیبر کربنی است که دارای استحکام لازم است. اگرچه این ماشین توسط افراد شرکت Mean Metal Motors طراحی می‌شود، اما در مرحله بعد به تولیدکنندگان قسمت‌های مختلف برای تولید داده خواهد شد.
شرکت تولید‌کننده این نوید را می‌دهد که این اتومبیل با داشتن یک ساختار سبک ساخته شده از
فیبر کربن، قابل رقابت با رقیبان آلمانی است.
درباره موتور باید بگوییم که این یک‌سوپرخودرو با موتور ترکیبی (Hybrid) است که در وسط ماشین (Mid-engined) تعبیه شده است. «پائول سرتاک»، موسس و مدیر، می‌گوید که قصد ما بر گرفتن یک موتور بنزینی 4000 لیتری 8 سیلندر AMG bi-turbo یا یک موتور 4800 لیتری 10 سیلندری NA naturally aspirated)d) است، درحالی‌که فرآیند تولید همچنان در انتظار آغاز شدن است. ‌«‌سرتاک‌‌»‌ اضافه می‌کند که هدف آنها برای قدرت خارجی موتور بیش از 500 اسب بخار است.

 26
از آنجا که این یک‌سوپرخودروی هیبرید است، پای یک موتور الکتریکی در میان است. موتور برقی قادر به تولید قدرتی حدود 250 اسب بخار است که در نتیجه قدرت ترکیبی برابر 750 اسب بخار به M-Zero می‌دهد. نیروی تُرک (Torque) این موتور برابر 900 نیوتن متر
خواهد بود.
ایده‌هایی هستند که به‌طورخاص برای هدفمندتر کردن کارایی M-Zero توسعه‌یافته‌اند. نخستین آنها طراحی صلیبی مانند آن است که نه‌تنها به پایداری ماشین اضافه می‌کندو بلکه به آیرودینامیکی ماشین هم کمک می‌کند. ‌«‌سرتاک‌‌»‌ می‌گوید وقتی که از طرح به اجرای ایده می‌رسیم، صلیب، کنترل ماشین را در سر پیچ‌ها کاهش می‌دهد. اما همچنان بسیاری از جزییات برای اجرا شدن و تعداد زیادی از شبیه‌سازی‌ها باید قبل از دیدن این ماشین در شرایط واقعی انجام شوند.
M-zero همچنین کاربرد آلیاژ‌های مختلف را برای سازگاری بیشتر اشکال در ساختمان خودش خواهد دید که بار دیگر این مسئله به سازمان آیرودینامیکی آن کمک خواهد کرد. در ادامه این افراد از سیستم
هایدرو-پنوماتیک (سیستم ترکیبی آب و فشار هوا) برای سیستم تعلیق سبک وزن آن استفاده خواهند کرد.
ویژگی مهم دیگر این خودرو سیستم اثر انگشت و بدون کلید برای باز‌کردن درهاست. این امر دیگر علمی تخیلی نیست. در عین حال، این بدین‌معناست که هیچ‌کس به‌جز صاحب ماشین نمی‌تواند در ماشین خود را باز
کند.
همچنین از ویژگی‌های دیگر آن به خاطر سپردن تنظیمات صندلی و هوا برای راننده است.
با گفتن این مسئله، باید تأیید کنیم که M-Zero یک طراحی بسیار اصیل و خیره‌کننده را به رخ می‌کشد.
و اما بدترین چیزی که در رابطه با این سوپراتومبیل وجود دارد این است که این ماشین تحت عنوان ‌«‌نخستین ابر خودرو هندی. . . ‌‌‌»‌ است اما در واقع در این کشور ساخته نمی‌شود، پس تنها صاحبان آن می‌توانند هندی باشند. در واقع برنامه این است که این خودرو در یک کشور اسکاندیناوی ساخته شود. قیمت این خودرو بین
125 هزار تا 150 هزار دلار است که با خودرو‌های قوی و پرسرعت رقابت می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید