بازاریابی با احساس مشتری - فرصت امروز

دوشنبه, 25 خرداد 1394 - 09:39

بازاریابی با احساس مشتری

این روزها شاهد مفهومی جدید در بازاریابی به نام بازاریابی احساسی هستیم. با این پدیده به‌صورت رایگان و با ابزار احساس مشتری امور بازاریابی‌تان را پیش ببرید. بازاریابی احساسی به مطالعه چگونگی تحریک احساسات در افراد و تهییج آنان برای خرید یک کالا یا خدمت خاص می‌پردازد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد چگونه انتخاب‌ها و تصمیمات خرید، نتیجه تجزیه و تحلیل‌های دقیق جنبه‌های عقلانی و احساسی است. ادبیات روانشناسی دریافته شرایط احساسی همه مراحل تصمیم‌گیری در فرآیند خرید را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احساسات نقشی کلیدی در هر نوع تصمیم تجاری یا اجتماعی دارد. چند انگیزه احساسی وجود دارد که در خرید تاثیرگذار است.

ترس

ترس نخستین انگیزه احساسی است. اگر مردم بدانند برداشتن یک گام خاص، باعث التیام ترس‌شان خواهد شد، انگیزه‌ای برای اقدام پیدا می‌کنند. مثلا، می‌توانید از ترس مردم از بیماری و دندان درد، برای فروش بیشتر خمیر دندان‌تان استفاده کنید. با این وجود، سوء‌استفاده از ترس افراد، کار اشتباهی است. بنابراین، از «بازاریابی ترس» با ملاحظه زیاد استفاده کنید. همچنین باید یادآور شد که مبنای بازاریابی کمیابی، ترس از دست دادن یک فرصت است. هر وقت یک آگهی را می‌بینید، می‌شنوید یا می‌خوانید که می‌گوید محصولات در حال اتمام هستند، در حال تجربه عملی بازاریابی ترس هستید.

کالاهای رایگان و فروش‌های فوق‌العاده

ذات انسان متمایل به تملک چیزی، بدون از دست دادن چیز دیگری در ازای آن است. به‌عنوان بازاریاب می‌توانید برای جذب مشتریان از پیشنهادات رایگان استفاده کنید. نکته جالب در این رویکرد این است که صرف‌نظر از نوع محصول‌تان، همیشه می‌توانید چیزی را به‌طور رایگان عرضه کنید و اگر هوشمندانه عمل کنید، این کار هیچ هزینه‌ای برای شما در پی نخواهد داشت. فقط مطمئن شوید که مشتریان برای کالاهای رایگان شما ارزش قائلند.

برای مثال می‌توانید امکان دانلود رایگان کتابی الکترونیکی یا یک سی دی صوتی در حوزه تخصصی خود را برای مشتریان احتمالی فراهم کنید. سپس می‌توانید افرادی را که به پیشنهاد رایگان شما جواب داده‌اند. به فهرست مشتریان احتمالی خود اضافه کرده یا با ارائه محصولی مکمل به آنها، شرایط برنده ایجاد کنید. می‌توانید مثال برجسته این رویکرد را در صنعت هواپیمایی ببینید. خطوط هواپیمایی برای جلدهای کاغذی کارت‌های عبور، هیچ مبلغی نمی‌پردازند. آگهی دهندگانی که دوست دارند با خطوط هوایی در ارتباط باشند و به مشتریان آنها دسترسی پیدا کنند، هزینه تهیه و تولید این جلدها را برعهده می‌گیرند.

حراجی‌ها و فروش‌های فوق‌العاده نیز بر انگیزاننده‌های بسیار قوی هستند. موفقیت فروشگاه‌های بسیار بزرگ زنجیره‌ای را درنظر بگیرید. خریداران آگاه امروزی به دنبال یافتن بهترین قیمت هستند و ابزار آن را نیز در اختیار دارند. زمانی پیشنهاد فروش فوق‌العاده به مشتریان موثر واقع می‌شود که ارزش محصول و خدمت شما شناخته شده باشد. در این صورت، می‌توانید برای هدایت خرید، تخفیف بدهید و فروش را کنترل کنید.

طمع

طمع خوب است. در بازاریابی قانونی است که می‌گوید «به حریص بفروشید، نه به نیازمند» حریص همیشه بیشتر می‌خواهد و برای طمع خود پول می‌پردازد. کسی که نیاز دارد فقط برای رفع نیازش کالایی را می‌خواهد. اگر می‌خواهید به نیازمند کمک کنید به خیریه بروید! و برای فروش به دنبال طماع باشید. انسان‌ها در اکثر موارد به دلیل خواسته‌های عاطفی و احساسی خرید می‌کنند، پس زمانی که در استراتژی بازاریابی و فروش، روی احساسات مخاطبان خود تمرکز کنید، قطعا موفق‌تر خواهید بود. به عبارت بهتر، استراتژی بازاریابی احساسی در توسعه بازار شما بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی