آیا میدانستید یکی از نیازهای ضروری مدیران سازمانها، درک و توسعه برنامههای بازاریابی برای محصولات و خدماتشان است؟ جمله مشهور هنری فورد که «هر رنگ اتومبیلی که مشتری بخواهد به او عرضه میکنیم، به شرط آنکه سیاه باشد!» یادآور بازارهای بسته و انحصاری و دورانی است که تقاضا از عرضه افزونتر بود. اما امروزه عمر اینگونه بازارها برای تولید و فروش محصولات به سر آمده است و در آیندهای نه چندان دور، اثری از این نوع بازارها باقی نخواهد ماند اما بسیاری از مدیران به این موضوع بیتوجهند و تحقیقات متعدد نشان میدهد یکی از دلایل عمده شکست کسبوکارهای کوچک، نداشتن یک برنامه جامع بازاریابی است.
گاهی نیز مشاهده میشود برخی تفاوتی بین دو مفهوم «فروش» و «بازاریابی» قائل نیستند. بازاریابی فعالیتی مشتریگرا و تحقیقات بازاریابی، تعیینکننده میزان تولید و نوع محصول است. در بازاریابی ارتباط دوطرفه، اهداف بلندمدت، کانون توجه نیازهای مصرفکنندگان و تأکیدی بر کسب سود از راه افزایش رضایت مشتریان است. در صورتیکه در فروشندگی، اهداف کوتاهمدت، ارتباط یک طرفه، کانون توجه محصولات موجود و تأکید بر کسب سود از راه افزایش حجم فروش است.