دوشنبه, 10 خرداد 1395 - 09:20

واژه «اشتباه» بار معنایی منفی دارد. معنای آن این است که تصمیمی گرفته یا کاری انجام داده باشید که طبق طرح‌ریزی‌های‌تان پیش نرفته باشد و حالا باید با عواقب آن دست و پنجه نرم کنید. با این وجود اغلب اشتباهات، حتی آنهایی که ابتدا بسیار فجیع به نظر می‌رسند، در نهایت وقفه‌هایی موقتی در مسیر پیشرفت شما خواهند بود.

در حقیقت، خیلی از اشتباهات شما در نهایت به دارایی مثبت شما بدل خواهند شد، چرا که برای بهبود کسب‌و‌کار یا رویکردتان درس‌های با ارزشی به شما می‌دهند اما متاسفانه همه اشتباهات تا این حد بی‌ضرر نیستند. برخی از آنها در دنیای بازاریابی، به مجموعه تلاش‌های شما آسیب‌های بلند‌مدتی وارد می‌کنند.

بازاریابی در سیر تکامل خود در مرحله‌ای قراردارد که در سازمان‌ها دیگر تنها دراندیشه یافتن مشتریان جدید نیستند، بلکه امروزه یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی، مدیریت تقاضا ازطریق سوق دادن مشتریان درنردبان وفاداری است. در این زمینه وفاداری نسبت به نام تجاری موضوعی اساسی و مهم دردنیای تجارت امروز محسوب می‌شود. برند از واژه قدیمی نورس به معنای سوزاندن مشتق شده است که انسان‌های باستان از این روش برای مشخص کردن دام‌های خوداستفاده می‌کردند.

انجمن بازاریابی آمریکا برند را نام، واژه، علامت، نشانه، طرح یا ترکیبی از اینها که با هدف شناسایی کالاها وخدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و جهت تمایز یافتن آنها ازرقبا به کار می‌رود تعریف کرد و می‌توان آن را به‌عنوان صورت قابل شناسایی ازمحصول بیان کرد که توسط مشتری به‌عنوان صفت مشخصه از صورت‌های دیگرازمحصول ادراک شده است.

تلاش برای بازاریابی کسب‌و‌کاری که برندی ندارد مثل این است که بدون آنکه آدرس را در اختیار کسی قرار دهید در منزل خود مهمانی بگیرید. برند شما شالوده‌ای است برای هویت‌تان، هم در برابر مشتریان قدیمی و هم در برابر مشتریان جدید. برند شما باید تمام پیام‌هایی را که به بیرون منتقل می‌کنید برجسته کند و در بر بگیرد، از محتوای وب سایت شما گرفته تا تصاویر بنر فیس‌بوک‌تان. وقتی افراد با برند شما مواجه می‌شوند یا به نحوه حرف زدن و حوزه تخصص شما دقت می‌کنند، در مورد ویژگی‌های خاصی از کسب‌و‌کار شما در ذهن‌شان ایده‌ای شکل می‌گیرد.

بدون این ارتباط، داده‌ها و اطلاعات شما بی‌آنکه چیزی را در ذهن کسی تداعی کند در فضا معلق می‌ماند. به علاوه، هرچه ارتباطات بیشتری بسازید، مشتریا‌ن‌تان بیشتر با برند شما آشنا می‌شوند و احتمال خریدشان از شما بیشتر خواهد بود.

بدون این حضور یا انسجام منطقی نخواهید توانست رابطه‌ای قابل قبول با مشتری بسازید و حتی ممکن است بابت کاری که انجام می‌دهید اعتباری عایدتان نشود. علایم تجاری یا برندها، دفاع اصلی دربرابررقابت قیمتی است. برندهای مهم، موجب اعتمادبیشتر، آسایش زیادتر و ایجادتصویربهترازکیفیت کالا، درمقایسه باعلامت تجاری یا برندهای گمنام یاکمترشناخته شده می‌شوند.

مردم می‌خواهندبرای علایم مشهور، پول بیشتری بپردازند، ولی باید درک شودکه یک علامت تجاری تنها به خاطرپرداخت پول بیشترمشهور نمی‌شود. برند می‌تواند به‌عنوان یک ابزارتدافعی بازاریابی به منظور حفظ مشتریان فعلی و نیز به‌عنوان یک ابزار بازاریابی تهاجمی برای به‌دست آوردن مشتریان جدیدعمل کند.

دیدگاه‌ها  

0 #1 مهدی گوهری 1395-03-10 18:29
سپاس از مطلبتون
ارسال پاسخ

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید