شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

در پی بی‌نتیجه ماندن نشست کشورهای عضو و غیر‌عضو اوپک در دوحه به منظور بررسی احتمال توافق بر سر تثبیت تولید نفت خام، قیمت این محصول در بازارهای جهانی کاهش یافت. شکست مذاکرات در نشست دوحه قطر در حالی صورت می‌پذیرد که پیش از این بسیاری از هیأت‌های نمایندگی شرکت‌کننده در این کنفرانس نسبت به امضای توافق خوشبین بودند.

33473472346242462476247423734578345782345722

به دنبال شکست مذاکرات دوحه بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه نفت خام تنش و اختلاف نظر موجود میان ایران و عربستان را دلیل اصلی شکست گفت‌وگوها می‌دانند، چرا که بسیاری از کشورهای تولید‌کننده نظیر ایران که صنعت انرژی آنها در کنترل دولت است به دنبال احیای صنعت انرژی خود بوده و مبارزه جدی را برای کسب سهم بیشتر از بازارهای جهانی از طریق ارائه تخفیف‌های قابل توجه آغاز کرده و حاضر نیستند به سادگی میدان را به رقبای خود واگذار کنند.

در این راستا «پیتر لو» تحلیلگر موسسه تحقیقاتی «BMI Research‌» معتقد است: «کشورهای عضو اوپک به دلیل ناتوانی در زمینه اتخاذ تصمیمی مشترک برای بهبود وضعیت بازار نفت، اعتبار خود را به میزان قابل توجهی از دست داده‌اند.» وی افزود: «در اینجا تنها بحث نفت عربستان مطرح نیست، بلکه مسائل سیاسی موجود در منطقه نیز از نقش قابل توجهی در این رابطه برخوردارند.»

موسسه مالی - اعتباری مورگان استنلی در تحلیل خود از شکست مذاکرات دوحه اعلام کرد: «عدم توافق کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس بر سر یک توافق غیر‌الزام آور، بیانگر وخامت اوضاع در روابط کشورهای عضو اوپک بوده و این موضوع ما را با احتمال افزایش تولید نفت خام اوپک روبه رو خواهد کرد.»

شکست مذاکرات دوحه قطر درشرایطی تحقق یافته که قرار بود براساس محتویات موجود در موافقت‌نامه نهایی، کشورهای مشارکت‌کننده متعهد می‌شدند میزان تولید خود را پایین‌تر از متوسط ما ژانویه سال جاری میلادی نگه داشته و از این طریق به کاهش میزان نفت مازاد موجود در بازار کمک کنند. اما موافقت‌نامه مذکور پس از آنکه مقامات عربستان سعودی اعلام کردند تنها به شرط مشارکت ایران در طرح تثبیت تولید حاضر به همکاری در این طرح هستند سبب شد تا مذاکرات به شکست بینجامد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از نشست بی‌نتیجه کشورهای تولید‌کننده نفت عضو و غیر‌عضو اوپک در دوحه، قیمت شاخص بین‌المللی برنت در بازارهای جهانی به میزان 6درصد کاهش یافت و به قیمت 41 دلار و 29 سنت در هر بشکه به فروش رسید. در همین ارتباط نفت خام آمریکا نیز تحت تاثیر شرایط با کاهشی 4درصدی رو به رو شد و هربشکه آن به قیمت 38 دلار و 49 سنت معامله شد.

قیمت نفت خام که سیر نزولی خود را از سال 2014 میلادی آغاز کرده، تاکنون به میزان 70درصد از ارزش این محصول را کاسته و سبب شده تا اقتصاد کشورهای صادر‌کننده انرژی از این موضوع متاثر شده و این کشورها به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز خود به ارائه تخفیف بپردازند. این موضوع سبب بهره‌مندی مصرف‌کنندگان نفت از تخفیف‌های موجود شده و شکست مذاکرات دوحه سبب شده تا مصرف‌کنندگان نفت خام نسبت به دریافت تخفیف‌های بیشتر امیدوار باشند.

امیدواری کشورهای مصرف‌کننده نفت خام به کاهش بیشتر قیمت‌ها در حالی صورت می‌پذیرد که کشورهای تولید‌کننده نفت نظیر عربستان سعودی و روسیه با حداکثر ظرفیت خود مشغول تولید بوده و ایران نیز که به تازگی از تحریم‌های بین‌المللی رهایی یافته است، اعلام کرده به منظور بازگشت به موقعیت پیشین خود در بازارهای جهانی، تولید روزانه‌اش را افزایش خواهد دارد. لازم به ذکر است که ایران تنها تولید‌کننده عمده نفت خام عضو اوپک بود که حاضر به شرکت در نشست دوحه و مشارکت در طرح فریز نفتی نشد. 

براساس گزارش‌های منتشر شده، در حالی که از سعودی‌ها خواسته شد تا از شکست مذاکرات جلوگیری کنند، اما به نظر می‌رسد که غرور ملی و مسائل سیاسی برای ریاض، همچنان از اولویت بیشتری نسبت به قیمت نفت برخوردار است. در این ارتباط رالف لژینسکی از موسسه مشاوره‌ای «shipbroker Banchero Costa » گفت: «ایران دلیلی برای تحریم خود خواسته صادرات نفت خود ندارد، چرا‌که آنها تنها در پی دستیابی به موقعیت پیش از تحریم خود در بازارهای جهانی هستند.»

در نتیجه شکست کنفرانس دوحه، کارشناسان و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی « BMI » معتقدند قیمت شاخص نفتی برنت در روزهای آینده به کمتر از 40 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد. بانک «بارکلیز» نیز با انتشار یادداشتی اعلام کرد: «متوسط قیمت شاخص نفتی برنت در سه ماهه دوم سال جاری در پی ادامه وجود نفت مازاد در بازار، به 36دلار در هر بشکه خواهد رسید.»

گفتنی است پیش‌بینی‌های اخیر در رابطه با قیمت شاخص‌های بین‌المللی نفتی در آینده در شرایطی صورت می‌گیرد که کارشناسان و تحلیلگران معتقدند اعتصاب سراسری کارکنان صنعت نفت کویت که حجم نفت صادراتی این کشور را از 2میلیون و 800هزار بشکه به یک میلیون و100هزار بشکه کاهش داد، اصلی‌ترین دلیل عدم کاهش شدیدتر قیمت نفت در بازار شد.

منبع : رویترز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RWr6dNAY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه