جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

بلندترین شب سال تمامی برندها را به تکاپو وا داشت تا طرح  آگهی تبلیغاتی را به همین مناسبت اکران کنند. براین اساس در شب یلدا، طرح آگهی های فراوانی در شبکه های مجازی توسط برندها اکران شد. اما در این میان برندهایی هم بودند که طرح آگهی ها خود را علاوه بر شبکه های مجازی در رسانه های تبلیغاتی دیگری مانند محیطی اکران کردند. 

برند سافتلن از مجموعه پاکشو یکی از فعالانی بود که طرح آگهی مناسبتی یلدا را از طریق رسانه های محیطی مختلف اکران کرد. برند سافتلن در طرح آگهی های خود از المان هایی مانند لکه هندوانه که به صورت برچسب روی لباسی نقش بسته بهره برداری کرده بود.

برای این طرح آگهی شعار «یلدا را به خاطر بسپار، لکه رفتنی است» در نظر گرفته شده بود. «فرصت امروز» به بررسی طرح آگهی مناسبتی یلدای برند سافتلن و شباهتی که به نظر این طرح آگهی با طرح آگهی تبلیغاتی برند تاید پیدا کرده پرداخته است.

برای بررسی این طرح آگهی گفت وگویی را با رشید رهنما، مدیرهنری و طراح گرافیک داشته ایم. همچنین برای دریافت اطلاعات دقیق تر درباره طرح مناسبتی یلدای سافتلن به سراغ امید روستا، مدیر تبلیغات شرکت پاکشو رفته ایم که در ادامه می خوانید.

طرح های مناسبتی به ظاهر برند کمک می کنند

رشید رهنما، مدیر هنری و طراح گرافیک درباره طرح آگهی یلدایی برند سافتلن می گوید: صحبت از آگهی سافتلن به مناسبت شب یلداست. چند سالی است که برندها سعی می کنند این مناسبت باستانی را در کنار مناسبت های دیگری چون رمضان و نوروز به صورت گسترده و در مدیاهای بزرگ شادباش و تبریک بگویند. کار خوبی که هم به ظاهر برند کمک می کند و هم برند را بیشتر با مخاطبانش نزدیک خواهد کرد.

اما مشکل وقتی ایجاد می شود که موضوع تکرار شود، یعنی سال های متمادی رمضان داریم، نوروز داریم، یلدا و... با نگاهی به آگهی های برندهای بین المللی به مناسبت {رمضان المبارک} در کشورهای عرب زبان، بیشتر متوجه این چالش خواهیم شد. وقتی موضوعی خاص با المان های محدود پیش رو است کار تیم طراحی و خلاقیت نیز دشوار و دشوارتر خواهد شد. در مورد یلدا نیز پس از گذشت چند سال کم کم این چالش ایجاد می شود.

عدم رصد و دیدن رقبا

رهنما درباره شباهت طرح آگهی یلدای سافتلن با طرح آگهی  برند تاید می گوید: شب یلدا مساوی المان های هندوانه، انار شده است و برای برند شست وشو چیزی جز لکه این موجودات یلدایی وجود ندارد. یعنی حتی اگر فرض کنیم که برندها به طرح های هم توجهی نکنند، خیلی ساده است که شباهت ها پیش بیاید. کپی به  نظرم عملی است عمدی. یعنی وقتی مجازیم بگوییم کپی شده است که عمدا و از روی چیزی کپی برداری کرده باشیم.

همیشه بهترین فرض این است که عمدی در کار نیست پس می شود یک شباهت غیرقابل انکار اتفاق بیفتد اما چیزی که عجیب است عدم رصد و دیدن رقباست. حداقل پژوهش و مراقبت یک برند شست وشو دیدن و دیده بانی رقباست، چه در حوزه مارکتینگ و چه در حوزه رفتار بصری. پس زیباتر و بهتر است که این رفتار حرفه ای به وضوح و مستتر به مخاطب نیز القا شود.

شعاری  گیرا با معنایی خوب

رهنما درباره عواقب شباهت طرح های تبلیغاتی و اجرای طرح آگهی یلدایی برند سافتلن می گوید: این شباهت بدی هایی می تواند داشته باشد؟ شاید بدترینش دیده نشدن و تکراری بودن توسط مخاطب باشد و بعدی ایجاد حاشیه و بار منفی برای برند است اما حال ببینیم طرح مستقلا چگونه است. طراحی آگهی یلدایی سافتلن به خوبی انجام شده و اجرای درستی را همراه خود کرده است.

شاید بهتر بود کمی لی آوت را از تمرکزش در یک نقطه کاهش می داد؛ موضوعی که به نظر در اولویت قرار گرفته پودر و نشان برند است و بهتر بود برند کمی از خودخواهی خود کم می کرد تا تبریکی صمیمی تر به مخاطب هدیه کرده باشد. همچنین طرح با شعار گیرا و تاثیرگذاری همراه شده که هم معنای خوبی را منتقل می کند و هم دوست داشتنی است.

«یلدا را به خاطر بسپار، لکه رفتنی است»

امید روستا، مدیر تبلیغات شرکت پاکشو درباره طرح تبلیغاتی شب یلدای برند سافتلن می گوید: این طرح مناسبتی به منظور همراهی برند با مخاطبانش در این شب به یادماندنی بود. ایده پردازی این طرح آگهی با اسلوگان آن شروع شد. براساس شعار تبلیغاتی این آگهی یعنی «یلدا را به خاطر بسپار، لکه رفتنی است» ویژوال نیز طراحی شد.

المان لکه در انحصار هیچ برندی نیست 

روستا می گوید: سافتلن در این آگهی به مخاطبانش گفت که از شب یلدای خود لذت ببرند و به لکه ها توجهی نکنند چون برند با محصولاتش آنها را به راحتی از بین خواهد برد.

روستا درباره شباهت نسبی طرح آگهی سافتلن با طرح آگهی برند تاید می گوید: مطمئنا به خاطر سابقه کاری که در این حوزه دارم، اکثر طرح آگهی های این حوزه را رصد می کنم و متوجه شباهت ها هستم اما به نظر نباید بازی با لکه را که المان اصلی برندهای حوزه شوینده است صرف استفاده مناسبتی یک برند در انحصار آن برند در نظر گرفت و در طراحی آگهی ها شباهت دانست.

برای مثال در حال حاضر همه شرکت های تولید کننده مایع ظرفشویی از کلمه چربی زدایی با ویژوال یک ابر که به سادگی و بسیار اغراق شده چربی زدایی می کند یا در همین حوزه از یک قطره مایع ظرفشویی برای شست وشوی انبوهی از ظروف استفاده می کنند یا مثال به روزتری که تب کلمه و پرچم آلمانی همه گیر شده و همه در حال استفاده از این کلمه حتی بی ربط در تبلیغات شان هستند.

یکی ادعا می کند به آلمان صادر می کند، یکی ادعا می کند متخصص آلمانی دارد، یکی ادعا می کند ماشین آلات آلمانی دارد، یکی ادعا می کند تکنولوژی آلمانی دارد، یکی ادعا می کند آلمانی فکر می کند! اخیرا هم یک بسته بندی آرد جو دوسر با پرچم آلمان دیده ام! تشابه همه این آگهی ها پرچم یا کلمه آلمانی است.

آیا این طرح ها فارغ از مسائل دیگر کپی به حساب می آید؟! در طرح آگهی یلدای سافتلن، لکه نقش بسته روی لباس به صورت برچسب طراحی شده که سافتلن با رویکرد مراقبت از البسه به راحتی و بدون آسیب آن را از لباس محو خواهد کرد. شعار این طرح نیز کاملا با طرح تاید متفاوت است.

کمبود خلاقیت و ایده ناب در حوزه تبلیغات داخلی

روستا می گوید: تعریف جامعی از کپی در صنعت تبلیغات داخلی ما وجود ندارد و با هر شباهتی به طرح آگهی ها برچسب زده می شود و خیلی سلیقه ای شده است! البته مخاطب واقعی معمولا انتظار لذت از طرح و ایده را دارد و هرگز مته به خشخاش نمی گذارد اما همکاران حرفه ای حوزه تبلیغات گاهی ممکن است نظر دیگری داشته باشند. همچنین ایده طرح آگهی سافتلن روند متفاوتی را طی کرده است.

روستا در پایان می گوید: با تمام این توصیفات به  قول یکی از بزرگان تبلیغات همیشه یک کپی خوب بهتر از طرح آگهی اورجینال بد است که مخاطبان از محتوای آن نکته ای را درک نکنند. در حال حاضر تولید ایده های خوب در کشورمان سخت است و کمتر فرد خلاقی را در کشورمان می توانید بیابید که طرح متفاوتی را طراحی کند.

همین که در بین انبوهی از آگهی های شب یلدا در خصوص این آگهی صحبت به میان آمده و در بسیاری از سایت های تخصصی درباره آن گفت وگو شده یعنی یک آگهی عادی نبوده و این یعنی برند، نتیجه لازم را خواهد گرفت. به هر حال کمبود خلاقیت و ایده ناب در حوزه تبلیغات به وضوح حس می شود و باید فعالان تبلیغاتی در این باره به فکر راه چاره ای باشند.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji62@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zxZdi54s
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه