آیا میدانستید میزان موفقیت چانهزنی مشتریان در خریدهایشان به پنج عامل بستگی دارد؟ این پنج عامل عبارتند از یک میزان تلاش و تمرکز خریدار. یعنی زمانیکه تعداد معدودی خریدار وجود دارند که بخش اعظم خریدهای یک محصول را انجام میدهند، آنها قدرت چانهزنی بالایی دارند و اضافه شدن تعداد مشتریان0 قدرت چانهزنی خریدار را کاهش میدهد.
دوم تهدید ادغام رو به عقب که به این وسیله نیاز به عرضهکننده کاهش مییابد. سوم اهمیت محصولات و نقش آنها در عملکرد محصول خریدار. چهارم سودآوری خریدار و آخر اینکه هر قدر که قدرت مشتریان بزرگ در یک صنعت بیشتر باشد، جذابیت آن صنعت کمتر خواهد بود.