پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

 سازمان های مختلف و به ویژه بانک ها که در قلب نظام اقتصادی کشور جای دارند، برای نیل به اهداف و اجرای برنامه های خود، از منابع و سرمایه‎های مالی، فیزیکی، اجتماعی، ارتباطی، انسانی و ... استفاده می کنند. بی شک در این میان، ارزنده ترین آنها «سرمایه انسانی» است که از آن به عنوان ارزشمندترین ثروت و دارایی سازمان ها یاد می شود.

کار و زندگی همکاران نظام بانکی کشور، همواره سخت و درگیر با دلهره ها، آسیب ها و خطرات فراوان است. عده بسیاری این واقعیت ها را می دانند اما همه آن را بیان نمی کنند و یا به قدر کافی به آن نمی‎پردازند. باید مدتی کوتاه در میان آنان باشید تا بتوانید این سختی را درک کنید.

قدردان زحمت های سرمایه انسانی نظام بانکی کشور باشیم

اشتغال در بانک ها در اکثر ارزیابی ها و طبقه بندی ها، در ردیف مشاغل سخت و پرخطر قرار گرفته است. احتمال بسیار زیاد اختلالات اسکلتی، عضلانی، بینایی، تنفسی و التهاب و دلهره عصبی و روانی لحظه خاتمه کار و احتمال بروز کسری صندوق و ارتباط مستقیم و مستمر با پول اعم از فلزی و کاغذی که به صورت مداوم بین افراد دست به دست می شود، بهداشت و سلامت مهم ترین سرمایه بانک ها را تحت تاثیر قرار داده است.

زنان و مردان صبور، نجیب و شریفی که در هیاهوی شهرها و محله های ما در هر شرایطی و کماکان براساس خلق و خوی دیرین خود، قبل از اکثر مشاغل، کار خود را شروع می کنند و پس از بسیاری از شغل ها به پایان می رسانند؛ از بدو خدمت و به تدریج نظم، آراستگی، وقت‎شناسی، سرعت و دقت توامان، تمرکز و هوشیاری در وجود آنان نهادینه شده است و می دانند در جایی کار می کنند که در آن، همواره حق با مشتری است؛ مشتریانی با روحیات، انتظارات، نیازها و خواسته های متعدد، متفاوت و در برخی موارد متناقض و البته برای همکاران نظام بانکی، تکریم ارباب رجوع و صبوری و خوش رویی در مواجهه با ایشان، همواره امری بدیهی قلمداد شده و اجتناب ناپذیر است.

سپرده گذاری که مشتاق نرخ سود بیشتر است و همواره شاکی از کاهش ارزش واقعی دارایی اش، وام گیرنده ای که متقاضی دریافت تسهیلات با شرایط سهل، سریع و با نرخ سود هرچه کمتر و خواهان ارائه مهلت و مساعدت برای بازپرداخت بدهی های به تاخیر افتاده و سایر مراجعانی که در بعضی اوقات همه دلخوری ها و خستگی های خود در برخورد با سایر سازمان ها و کسب وکارها را به همکار بانکی منتقل می کنند و وی می داند و عادت کرده است که صبور و هوشیار باشد، از عکس العمل های احساسی احتراز کند، دچار اشتباه هرچند کوچک محاسباتی و عملیاتی نشود، توانایی تشخیص آنی سند جعلی از اصل را داشته باشد، حفظ اسرار و اطلاعات مالی مشتریان را از یاد نبرد، حتی اگر سارق مسلحی وارد شد، نترسد و تسلیم نشود، اما در عین حال عکس العمل مخاطره آمیزی نیز نداشته باشد.

همکاران نظام بانکی در ایام پایان سال تا دیروقت، مکلف به ارائه خدمات در ساعت کاری افزایش یافته، حتی تا نزدیکی تحویل سال هستند و خدمات را به گونه ای منظم و کامل ارائه می دهند که مشکلی برای کسب وکارهای مختلف به وجود نیاید. پس از آن نیز در ایام تعطیلات نوروزی و وقتی که هم وطنان در مسافرت یا در دید و بازدید با اقوام و آشنایان هستند، از دومین روز فروردین ، در قالب کشیک های کاری در محل خدمت خویش حاضر می شوند تا نقصان یا کمبودی در رفع نیازهای مشتریان ایجاد نشود.

بدتر و ناگوارتر از همه اینها، در همه سال های گذشته، عذر و تقصیر همه اشتباهات در تدوین قوانین و مقررات، قصور و اهمال در سیاست گذاری‎ها، سوء مدیریت ها، اعمال نظرها، سودجویی ها، رانت خواری ها و ... به اشکالی غیرمسئولانه و در کمال ناجوانمردی و بی انصافی، در نهایت متوجه نظام بانکی شده و همکاران نظام بانکی به مثابه مرغ قربانی در عروسی و عزا در معرض تیغ تیز انواع تهمت ها و انتقادات قرار گرفته اند، تا جایی که با فضاسازی روانی و مذهبی، حتی دیانت و اعتقاد و حلال بودن رزق و روزی آنان را نیز زیر سوال برده و درگیر شبهه کرده اند.

با این همه، سرمایه انسانی بانک های ایران، همچنان امین و حافظ پول و تسهیل کننده مبادلات و تامین کننده نیازهای مالی هم وطنان خویش باقی مانده اند. حتی اگر همه کشور درگیر با تعطیلی یا اخلال مقطعی در امور شود، همکاران نظام بانکی در کمال بی ادعایی و صبوری به گونه ای کار می کنند تا مردم قدری آسوده تر باشند.

در ایام اخیر نیز که ویروس وحشتناک کرونا با سرعتی عجیب اشاعه می یابد و همه دستگاه های ذی ربط، بر کاهش تماس های انسانی و مراودات اجتماعی تاکید دارند، شاهد آن هستیم که همکاران بانک ها، همچون گذشته پول ها، کارت ها و اسناد چندین بار دست به دست شده را از مراجعان دریافت می کنند و مشتاقانه و مشفقانه با مردم در ارتباط و تعامل هستند و حتی از سوی بزرگان و مقامات بالاتر، تشویق و ترغیب شده اند که بیش از گذشته مراعات حال مشتریان را بکنند.

بر این اساس، به مثابه حدیث شریف «مَن لم یَشکُرِ المَخلوق لَم یَشکُرِ الخالِق»، عدل و انصاف حکم می کند که گوشه چشمی متوجه این قشر خدوم شده و سرمایه انسانی بانک های کشور مشمول عنایت و قدرشناسی مردم و مسئولان شریف و حق شناس قرار گیرند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد*

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uEl7Jjkh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه