جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
مدیرعامل بانک پاسارگاد:

ورزیدگی فرهنگی شرط تعالی سازمانی است

4 سال پیش ( 1398/11/4 )
 

دکتر مجید قاسمی، رئیس انجمن مدیریت ایران در دومین روز از چهارمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با بررسی موضوع «ورزیدگی فرهنگی شرط تعالی سازمانی»، به تشریح اهمیت ایجاد یک فرهنگ سازمانی غنی تأکید کرد.

وی در ابتدا با ارائه تعریفی از «ورزیدگی فرهنگی» گفت: «ورزیدگی فرهنگی» به معنای تسلط و مهارت در استحکام هویت بخشی فرهنگی و فضایل اخلاق حرفه ای است. سازمان های با فناوری بالا، با برنامه ریزی های منسجم و مستمر در فرهنگ سازمانی، تجارب ارزشمندی در ورزیدگی فرهنگی کسب کرده اند.

ورزیدگی فرهنگی شرط تعالی سازمانی است

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به این مطلب که ورزیدگی فرهنگی نیازمند بلوغ سازمانی است تصریح کرد: فرهنگ سازمانی پدیده ای زنده و پویاست که هویت خود را به شکل رفتار مدیران و سرمایه انسانی سازمان آشكار می کند.

وی ضمن بیان تجربه تأسیس بانک پاسارگاد ادامه داد: ما وقتی در حال تأسیس بانک بودیم، نقشه راه را با گروهی از همکاران که در حال حاضر نیز در رأس بانک و جزو راهبران سازمان هستند، در میان گذاشتیم و تقسیم کاری براساس تخصص این عزیزان برای اجرایی شدن این برنامه صورت گرفت. بنده بیشترین تمرکز را بر روی تبیین فرهنگ سازمانی گذاشتم، چراکه طبق تجربه، فرهنگ سازمانی بخش بسیار مهمی است که باید در جان و روح انسان ها رسوخ پیدا کند تا یک سازمان تعالی پیدا کند. وی افزود: زمانی تصور می کردم توسعه یک امر سخت افزاری است. پس از مدتی متوجه شدم که توسعه یک امر نرم افزاری است. وقتی در حال راه اندازی بانک پاسارگاد بودیم، گفتم توسعه یک امر مغزافزاری است، اما امروز می گویم توسعه یک امر دل افزاری است. دل به فرهنگ اتکا پیدا می کند، فرهنگ به دل اتکا پیدا می کند. این تعامل دل و فرهنگ است که می تواند مسیر آینده را در یک سازمان شکل دهد. فرهنگ، آینده را شکل می دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما سه دسته مدیر داریم. دسته ای از مدیران اتفاق برای آنها رخ می دهد. دسته ای دیگر مدیرانی که اتفاقات را پیش بینی می کنند و دسته سوم مدیرانی هستند که آینده و اتفاقات را شکل می دهند و می سازند. مدیرانی که در گروه اول قرار دارند، بی شک افراد منفعلی هستند که خیلی نمی توان از آنها انتظار فرهنگ سازی داشت. گروهی که سعی می کنند آینده را پیش بینی کنند، در واقع با دوربین متریک آینده را نگاه می کنند. براساس برآوردها و اطلاعاتی که از گذشته دارند، پیش بینی می کنند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد که خیلی هم قابل اتکا نیست. اگر انسان بخواهد این مسیر متریک را بدون فرهنگ طی کند، فاجعه اتفاق می افتد و آینده بشر در خطر بزرگی قرار خواهد گرفت.

وی درخصوص توجه ویژه به انتخاب نام و لوگوی بانک پاسارگاد به عنوان بخشی از فرهنگ سازمانی بانک گفت: در سایه فرهنگ سازمانی، می توانم ادعا کنم که ما در گروه مالی پاسارگاد در حوزه فرهنگی ورزیده شده ایم. ورزیدگی فرهنگی یعنی در تمام سطوح سازمان این آگاهی وجود داشته باشد که به کدام سمت حرکت می کنند و با چه اعتقادی در حال ادامه مسیر هستند. وی ادامه داد: یکی از پیام های این استحکام و ورزیدگی فرهنگی این است که بانک پاسارگاد یک سازمان تندآموز انسان محور است. یکی دیگر از بحث هایی که این فرهنگ به ما آموزش می دهد این است که باید مراقب باشیم دچار غرور نشویم، چراکه غرور ابتدای شکست است. بدین منظور همیشه می گوییم ما هنوز شکست نخورده ایم. هیچ گاه نمی گوییم پیروز شده ایم.

رئیس انجمن مدیریت ایران با اشاره به برخی از اقدامات سازمان های با فناوری بالا که ایجاد یا مدیریت تغییر، اکتشاف، نوآوری و آینده نگری است، زیرساخت آن را فرهنگ سازمانی خواند و افزود: شناسایی، جذب و حفظ استعداد، مدیریت تضاد و حل تعارضات، سرعت انجام کارها، تصمیم گیری سریع و چابک، تحمل ابهام و ریسک پذیری بالا، عدم تحمل بوروکراسی، برقراری شبکه های ارتباطی، تلاش برای فهمیدن همه چیز، تعهد و مسئولیت پذیری در عین حال استقلال، همکاری با رقبا، اعتماد به همکاران، شکست آغاز یادگیری، هدفمند کردن وفاداری، برون گرا با کارایی بالا، نگاه به آینده، خوب زیستی و نشاط سازمانی، خلاقیت و نوآوری، انگیزه قوی، بهبود کار تیمی و عملگرا در عین حال خوش بینانه از ویژگی های فرهنگی شرکت های با فناوری بالا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این موضوع که هر سازمان، فرهنگ خودش را دارد و قابل تقلید نیست، افزود: حمایت رهبران سازمان زمینه ایجاد یکپارچگی در استقرار فرهنگ مبتنی بر ارزش ها و هنجارها را فراهم می کند. در چنین محیطی هر فرد خود را بخشی از «آفرینش فرهنگی» می داند که این امر زمینه ظهور «ورزیدگی فرهنگی» را مهیا می کند. سازمان ها باید بتوانند ضمن حفظ موقعیت و آمادگی برای رویارویی با تغییرات محیطی موجبات رشد و شکوفایی استعدادها و سرمایه های انسانی را فراهم کنند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد فرهنگ را عامل مهمی در بقا و توسعه سازمانی دانست و تأکید کرد: هویت فرهنگی و صیانت از ارزش ها و منزلت انسانی موجب تعالی سازمانی می شود و زمینه استحکام نظام اجتماعی در سطح ملی و بین المللی را فراهم می کند.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qNU7Bnaf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه